חיסכון פנסיוני : איפה מתחיליםתכנון פרישה

מדריך לפורש לגמלאות : כל מה שצריך לדעת לקראת היציאה לפנסיה

המדריך לפורש לגמלאות ילווה אתכם בתהליך הפרישה צעד אחרי צעד בסבך הבירוקרטיה החל מסיום העבודה מול המעסיק, המרת החיסכון לקצבה בקרן הפנסיה, קבלת הקצבה מביטוח לאומי וקיבוע הזכויות מול מס הכנסה.

תהליך הפרישה לגמלאות בישראל הוא תהליך מורכב. כחלק מהיציאה לפנסיה עליכם לפעול מול מספר גופים, החל מהמעסיק, חברות הביטוח וקרנות הפנסיה ועד לביטוח לאומי ומס הכנסה.

המטרה של המדריך לפורש לגמלאות היא ללוות אתכם בתהליך הפרישה צעד אחרי צעד. ניסתי לכתוב את המדריך בשפה פשוטה. אך במידה שנתקלתם במונח לא ברור ניתן להרחיב לגביו במילון לפרישה או בקישורים שנמצאים לאורך המדריך.

אתם לא חייבים לקרוא הכל, המדריך מורכב מתחנות שונות אותן נדרש לעבור הפורש לאורך תהליך הפרישה. אתם יכולים לקרוא את החלקים הרלוונטים להרחיב את הידע באמצעות הקישורים שמפנים לאתר ולאתר ביטוח לאומי ולאחר מכן לחזור חזרה למדריך.

הכנה ליציאה לפנסיה

לקראת הפרישה יש לבצע מספר צעדים, חלקם כלכלים וחלקם פסיכולוגים על מנת לעבור בצורה רגועה מתקופת העבודה לתקופת הפרישה.

כמה כסף צריך בפנסיה?

מומלץ לבצע הערכה כלכלית של ההוצאות הצפויות בפרישה. חשוב לזכור כי בפרישה חלק מההוצאות נעלמות כמו תשלומי ביטוח לאומי אבל הוצאות אחרות גדלות כמו הוצאות על פנאי. בשלב הראשון כדאי למפות את ההוצאות הקבועות שלכם ולזהות הוצאות שאותן יהיה ניתן לצמצם או אולי לבטל בפרישה.

מיפוי חסכונות וביטוחים

המטרה לנסות ולזהות כמה כסף צפוי להיות לכם בפנסיה, את הנתון של הקצבה החודשית הצפויה אפשר למצוא בראש הדוח השנתי מקרן הפנסיה או חברת הביטוח. ככל שתתקרבו למועד הפרישה, הנתון שיופיע שם יהיה קרוב למציאות.

לצורך הדוגמה בדוח השנתי הזה מקרן הפנסיה הקצבה הצפויה היא 5,183 ש"ח בחודש. הקצבה הנל מחושבת לגיל 67 בהנחה שהפורש יקבל קצבה לכל החיים ובת זוגו תקבל אחריו קצבה בשיעור של 60%.

דוח שנתי מקרן הפנסיה של מנורה מבטחים

חסכונות אחרים ניתן לאתר באמצעות המסלקה הפנסיונית. ככל שיש לכם חסכונות אחרים בתיק השקעות, פיקדון בבנק או בפוליסת חיסכון אלה כמובן לא יופיעו במסלקה הפנסיונית.

בדומה לאיתור חסכונות פנסיונים, יש למפות את הכיסויים הביטוחים שיש ברשותכם. את המיפוי הראשוני ניתן לעשות באמצעות אתר הר הביטוח. המטרה לזהות האם ישנם כיסויים ביטוחים שלא רלוונטים עוד לתקופת הפרישה, האם ניתן לצמצם או לבטל פוליסות ביטוח חיים או פוליסות מחלות קשות שנרכשו בשלב מוקדם יותר בחיים.

מה אתם הולכים לעשות בפנסיה?

תקופת הפרישה היא תקופה של 8,000 ימים, כיצד אתם הולכים למלא אותה בתוכן? גם אם אתם מתכננים לטייל או לשמור על הנכדים עדיין ישארו לכם לא מעט ימים. חשוב להבין שאפשר לחלק את תקופת הפרישה לשלושה חלקים, כאשר בחלקה הראשון עדיין ניתן לשלב עבודה (בתשלום או בהתנדבות) ולכן זה הזמן לשאול את עצמכם, האם הפרישה שלכם הולכת להיות מלאה או שאתם מתכננים להמשיך לעבוד במשרה חלקית בפרישה. מעבר למילוי הזמן הפנוי לעבודה לאחר הפרישה עשויה להיות השפעה על ההכנסה שלכם.

יציאה לפנסיה לפני גיל פרישה

גיל הפרישה בישראל הוא 67 לגברים ו – 62 וארבעה חודשים לנשים (בהתאם לשנת הלידה) אך עדיין פורשים רבים בעיקר מהמגזר הציבורי יוצאים לפנסיה לפני גיל הפרישה הרשמי. ביציאה לפנסיה לפני גיל הפרישה, הקצבה שלכם חייבת במס כמו הכנסה מעבודה, במידה שתמשיכו לעבוד תידרשו לבצע תאום מס. כיום ניתן לבצע את תאום המס ישירות מאתר רשות המיסים.

פורשים מהמגזר הציבורי

פורשים במגזר הציבורי זכאים במקרים רבים לפנסיה תקציבית, את הפנסיה התקציבית ניתן לקבל עוד לפני גיל הפרישה ובחלק מהמקרים עוד לפני גיל 60. מלבד הפנסיה התקציבית יתכן שתקבלו את התשלומים הבאים:

  1. מענק ימי מחלה
  2. מענק שנים עודפות בגין תקופת עבודה העולה על 35 שנים
  3. חסכונות נוספים בקופות גמל / קרנות פנסיה

כחלק מתהליך הפרישה יש לטפל במענק ימי המחלה ומענק שנים עודפות. המעסיק ישלם לכם מענקים אלו בתלוש האחרון וינכה מהם מס מירבי. באפשרותכם לגשת למס הכנסה ולמלא טופס 161א כדי להקטין את המס על המענקים. חשוב לדעת כי קבלת המענקים בפטור עשויה לפגוע בפטור שתקבלו על קצבת הזקנה כאשר תגיעו לגיל הפרישה ויש לבחון את הכדאיות לגבי אופן השימוש במענקים עם איש מקצוע.

לצורך הדוגמה, מורה שיצאה לפנסיה קיבלה ימי מחלה בשווי 141 אלף ש"ח. משרד החינוך ניכה לה מס בגובה 50% מהתשלום.

כדי להסדיר את המענק יש להגיש למס הכנסה טופס 161א ולאחר קבלת אישור מס הכנסה להעביר אותו לידי משרד החינוך. במידה שחלפה שנת מס יש להגיש בקשה להחזר מס.

דוגמה לאופן בקשת הפטור ממס באמצעות טופס 161א

כיצד מקבלים את הפטור ממס?

יש לגשת למס הכנסה עם המסמכים הבאים:

  1. טופס 161 אותו קיבלתם מהמשרד הממשלתי
  2. טופס 161 ממנהל הגמלאות
  3. שלושה תלושי שכר אחרונים
  4. תלוש קצבה ראשון

מלבד מענקי הפרישה יתכן שיש לכם קופות נוספות בגין החזרי הוצאות או עבודה נוספת. החיסכון בקופות אלו מתחלק להפקדות לפני שנת 2008 שהן הפקדות הוניות, אותן ניתן למשוך כסכום חד פעמי והפקדות לאחר שנת 2008 שהן הפקדות לקצבה.

עד 2008אחרי 2008
פטור ממסמשיכה כקצבה או כהיוון קצבה

את הכספים שהופקדו לאחר שנת 2008 תוכלו לקבל כקצבה חודשית נוספת, לצד הפנסיה התקציבית, החל מגיל 60 או שתוכלו להוון אותם ולמשוך אותם בעתיד כסכום חד פעמי בכפוף לכללי המס.

אם תרצו בעתיד למשוך את הכספים כסכום חד פעמי תצטרכו לקחת בחשבון את הכספים בתהליך קיבוע הזכויות.

פורשים מהמגזר הפרטי

פורשים מהמגזר הפרטי יכולים להתחיל לקבל פנסיה רק מגיל 60 מקרן הפנסיה שלהם או מביטוח המנהלים. בגיל הזה הפנסיה עדיין חייבת במס כמו כל הכנסה אחרת. ככל שנצברו לכם כספי קצבה מוכרת, כספים אלו יהיו פטורים ממס כקצבה (אך עדיין חייבים בדמי ביטול לאומי). במידה שסיימתם לעבוד אתם צריכים להסדיר את מעמד כספי הפיצויים ולבחור כיצד להשתמש בהם עד היציאה לפנסיה.

אם היו לכם כספים ברצף פיצוים ואתם לא מתכננים לחזור לעבודה אתם נדרשים לסיים את רצף הפיצויים יתכן שיהיה כדאי לשלב פריסת מס כדי להקטין את המס על כספי הפיצויים.

בגיל הזה אין עדיין זכאות לקבלת קצבת אזרח ותיק, אך באפשרותכם עדיין לקבל דמי אבטלה, ככל שאתם זכאים לדמי אבטלה מומלץ להמתין עם המימוש של פנסית הזקנה. אחרת דמי האבטלה יקוזזו לכם בהתאם לקצבה שתקבלו.

התקופה המירבית לקבלת דמי אבטלה לגברים היא 175 ימים ואילו לנשים היא 300 ימים.

יציאה לפנסיה בגיל פרישה

גיל הפרישה היום במדינת ישראל הוא 67 לגברים וגיל 62 וארבעה חודשים לנשים בכפוף לשנת הלידה. גיל הפרישה לנשים עולה בהדרגה בשנים הקרובות. גיל הפרישה משפיע על הזכאות לקצבת אזרח ותיק מביטוח לאומי ועל הזכאות לפטור על הקצבה המזכה.

השינוי בגיל הפרישה לנשים בהתאם לשנת הלידה שלהן

קריאה נוספת במדריך לפורשים באתר כל זכות

המעסיק : הליך סיום עבודה

גם אם הגעתם לגיל פרישה המעסיק צריך לבצע הליך של סיום עבודה. במידה שאתם מעוניינים לפרוש עליכם להודיע מראש על כך למעסיק ובמידה שהמעסיק מעוניין לסיים את עבודתכם עליו להודיע לכם על כך.

חשוב לזכור כי גיל 67 הוא גיל פרישה חובה והמעסיק יכל לסיים את עבודתכם בארגון.

כחלק מסיום העבודה על המעסיק למסור לידכם טופס 161, טופס המפרט את כספי הפיצויים שנצברו לרשותכם לאורך תקופת העבודה. חשוב לשים לב כי כל הקופות בהם נצברו כספי הפיצויים נמצאים בטופס.

דוגמה לפירוט הפיצויים בסעיף ח' בטופס 161

במידה שהמעסיק נותן לכם מענקים נוספים כמו מענק הסתגלות, מענק הודעה מוקדמת או ימי מחלה עליו להכניס את המענקים לטופס 161 ובאפשרותכם להתייחס לכספים אלו כמו אל יתר כספי הפיצויים.

תשלומים אחרים כמו בונוס או ימי חופשה אינם חלק ממענק הפרישה והם מענקים החייבים במס שולי בהתאם להכנסה שלכם.

פטור על כספי הפיצויים

לכל עובד ועובד מגיע פטור על כספי הפיצויים, הפטור בשנת 2023 הוא משכורת לכל שנת עבודה ולא מעבר לתקרה של 13,310 ש"ח לכל שנת עבודה. לצורך הדוגמה, עובד שעבד באותו מקום עבודה 10 שנים ושכרו האחרון עומד על 15,000 ש"ח זכאי לפטור בגובה 133 אלף ש"ח.

חשוב לזכור כי במידה שהעובד יבחר לנצל את הפטור על כספי הפיצויים, הפטור יבוא על חשבון הפטור המגיע לו על כספי פנסיית הזקנה. אם פנסיית הזקנה שלכם גם ככה נמוכה ופטורה ממס יתכן שאתם אדישים לגבי אופן ניצול הפטור ממס.

כספי הפיצויים בטופס 161 נחלקים לשלוש:

  • כספים בקוד 1 – כספים שמשולמים על ידי המעסיק. באפשרותכם לקבל את הכספים הללו בפטור או במס.
  • כספים בקוד 4 – כספים שהופקדו לקופת גמל או ביטוח מנהלים הוני עד לשנת 2008 באפשרותכם לקבל את הכספים הללו בפטור או במס.
  • כספים בקוד 6 – כספים שהופקדו לקופות לקצבה באפשרותכם לקבל את הכספים הללו כקצבה חודשית , בפטור או במס.

במידה שיש לכם כספי פיצויים בקוד 4 וטרם סיימתם לעבוד ניתן להפוך אותם לקוד 6 ובכך להמיר אותם לקצבה בעתיד.

מתי נקבל את טופס 161?

מעסיקים רבים נותנים את טופס 161 לאחר סיום העבודה. מומלץ לקבל את הטופס לפני סיום העבודה כך שתדעו מה המענקים שאתם צפויים לקבל וכיצד להשתמש בהם.

זכויות בביטוח לאומי

החל מגיל הפרישה ניתן לקבל קצבת אזרח ותיק בכפוף למבחן הכנסות. במידה שלא תהיו זכאים לקצבת אזרח ותיק כעת, תהיו זכאים לקצבה בהמשך.

בשנת 2023 גובה קצבת האזרח ותיק הבסיסית הוא 1,680 ש"ח על הקצבה יש תוספת וותק של 2% לכל שנה. כך שהקצבה המלאה תעמוד על 2,520 ש"ח בכל חודש. מהקצבה ירד תשלום חודשי של ביטוח לאומי בסך 200 ש"ח (לגברים ונשים שאינן נשואות).

חשוב לזכור כי לא מקבלים קצבת זקנה באופן אוטומטי ויש להגיש את הבקשה לביטוח לאומי. במידה ששכחתם להגיש את הבקשה, אתם תקבלו קצבה רטרואקטיבית עד 12 חודשים לאחור.

הגשת תביעת זקנה לביטוח לאומי

חשוב שתדעו שאין צורך לגשת לסניפי ביטוח לאומי, ניתן להגיש את התביעה באמצעות האינטרנט בהליך קל ופשוט. במקרים מסויימים תידרשו לצרף מסמכים המעידים על הכנסת בן הזוג.

זכאות לדמי אבטלה מביטוח לאומי

נשים לפני גיל 67 שסיימו כעת את עבודתן, חשוב שתדעו שאתן זכאיות לקבל דמי אבטלה. דמי אבטלה עשויים להיות משולמים לכן לתקופה של 300 ימים כלומר, כדאי לכן לממש קודם את זכאותכן לדמי אבטלה ורק לאחר מכן להתחיל לקבל קצבת אזרח ותיק.

מי שפוטרה מעבודתה זכאית לדמי אבטלה מהיום הראשון ללא תקופת המתנה אך מי שהתפטרה מעבודתה זכאית לדמי אבטלה לאחר תקופת המתנה של 90 ימים.

גברים שסיימו לעבוד בגיל 67 לא זכאים לדמי אבטלה, אך זכאים להתחיל לקבל קצבת אזרח ותיק.

קבלת קצבה מהחיסכון הפנסיוני : קרן הפנסיה וביטוח המנהלים

חשוב להבין שתהליך קבלת הקצבה מהחיסכון הפנסיוני הוא הליך שאין ממנו דרך חזרה. במעמד הפרישה עליכם לבחור את מסלול הפרישה, כיצד לחלק את כספי החיסכון הפנסיוני בינכם ובין בין זוגכם כאשר כל החלטה שתקבלו תשפיע על גובה קצבת הזקנה.

החלטות נוספות שעליכם לקבל הן:

  1. מאיזה מוצר לפרוש
  2. מאיזה חברה לפרוש
  3. האם להמיר לקצבה את כל הכספים שנצברו
  4. מה מסלול הפרישה המתאים לכם
  5. האם למשוך את כספי הפיצויים
  6. האם למשוך חלק מהכספים כסכום חד פעמי (היוון)
  7. האם להשאיר כספים להורשה (העברה בין דורית)

לצורך הדוגמה,

פורש יוצא לפנסיה וברשותו 2 מליון ש"ח, חלק בקרן הפנסיה וחלק בביטוח מנהלים. עליו להחליט האם הוא ממיר לפנסיה את הכספים משני המוצרים או שאולי הוא בוחר לרכז את הכספים בקרן הפנסיה. האם הוא רוצה לקבל קצבה חודשית גבוהה או שאולי לשלב קצבה וקבלת סכום חד פעמי ואם הוא בוחר סכום חד פעמי מאיזה מוצר הוא רוצה למשוך אותו.

ככל שיש ברשותכם מספר קרנות פנסיה או כספים קצבתיים בקופת גמל שאתם רוצים להמיר לקצבה כדאי לרכז את הכספים בקרן פנסיה אחת ולקבל ממנה קצבה.

קריאה נוספת:

חשוב להבין שגם אם התחלתם לקבל קצבה חודשית הקצבה עשויה להשתנות לאורך תקופת הפרישה. הקצבה בביטוח המנהלים תתעדכן בכל חודש בהתאם לביצועי שוק ההון ואילו הקצבה מקרן הפנסיה החדשה תתעדכן מספר פעמים לאורך השנה בהתאם לאיזון האקטוארי. אם אתם מקבלים קצבה מקרן פנסיה ותיקה או פנסיה התקציבית, זכיתם, הקצבה שלכם צמודה למדד.

זכויות במס הכנסה

בעבור כל קצבה שאתם מקבלים אתם נדרשים למלא טופס 101, את הטופס אתם נדרשים למלא בכל שנה עד שתקבלו פטור ממס הכנסה. במידה שלא תמלאו טופס 101 הקופה תנכה לכם מס מירבי בגובה 47% על הקצבה.

אם אתם מקבלים קצבה ממספר מקורות, נניח משתי קרנות פנסיה או מקרן פנסיה וביטוח מנהלים אתם צריכים לבצע תאום מס, את תאום המס ניתן לעשות באזור האישי באתר מס הכנסה.

בטופס 101 חשוב לציין האם אתם זכאים להטבות מסויימות מתוקף אזור המגורים שלכם או בשל הכנסת בן הזוג.

>>>9 הטבות מס לקראת גיל הפרישה

הקטנת המס על קצבת הזקנה (קיבוע זכויות)

עד לגיל הפרישה קצבת הזקנה הייתה חייבת במס כמו כל הכנסה אחרת, החל מגיל פרישה ניתן לקבל פטור ממס על קצבה לפי סעיף 9א' לפקודת מס הכנסה, הפטור הזה הידוע יותר בשם קיבוע זכויות מאפשר לכם הפורשים להחליט כיצד לנצל את סל הפטור.

לרשות כל פורש ופורש עומד סל פטור בגובה של כ- 850 אלף ש"ח אותו ניתן לנצל בשלוש דרכים:

פטור על קצבהפטור על כספי פיצוייםפטור על היוון קצבה

כפטור על הקצבה שווה סל הפטור כ- 4,700 ש"ח, המשמעות היא שלגבר קצבה חודשית בגובה של 9,000 ש"ח בחודש עשויה להיות פטורה ממס בשל נקודות הזיכוי ובשל קיבוע הזכויות.

מי שמשך פיצויים פטורים לאורך 32 שנות עבודה שקדמו לפרישה שלו יגלה שסל הפטור שלו נמוך יותר. בגין כל שקל של פיצויים פטורים שמשכתם סל הפטור יקטן ב- 1.35.

קיבוע הזכויות משתלב בהחלטה שקיבלתם מול קרן הפנסיה וחברת הביטוח לגבי אופן השימוש בכספים, כך גם עובדי מדינה המקבלים פנסיה תקציבית יכולים להשתמש בסל הפטור לצורך משיכת כספים שנותרו להם בקופת הגמל בפטור ממס (היוון קצבה). באתר יש לא מעט כתבות העוסקות בקיבוע זכויות, מומלץ לעבור ולקרוא אותן לפני שמקבלים החלטה לגבי אופן השימוש בכספים:

במידה שפרשתם באמצע השנה ויש פער גדול בין המשכורת שלכם לבין פנסיית הזקנה יתכן שאתם זכאים לקבל החזר מס.

>>>סיבות נוספות שעשויות לזכות אתכם בהחזר מס בפרישה

המשך עבודה לאחר גיל פרישה

פורשים רבים בוחרים להמשיך לעבוד גם אחרי גיל הפרישה. חלקם ממשיכים לעבוד ברציפות (פרישה מדומה) וחלקם חוזרים חזרה לעבודה אחרי מספר חודשים של פרישה. לעבודה לאחר גיל פרישה יש השפעה על הקצבה שתקבלו מביטוח לאומי ועל התשלומים שלכם למס הכנסה.

קצבה מביטוח לאומי במקביל לעבודה

הזכאות לקצבת אזרח ותיק כפופה למבחן הכנסות, במידה שיש לכם הכנסות מעבודה או הכנסות אחרות מעבר לתקרה לא תהיו זכאים לקבל קצבת אזרח ותיק. בעבור כל שנה שלא תהיו זכאים לקצבת אזרח ותיק בשל הכנסה מעבודה מעבר לתקרה, תקבלו תוספת דחייה בגובה 5%. בגיל 70 לא משנה מה יהיה גובה הכנסה שלכם, תהיו זכאים לקצבת אזרח ותיק.

חשוב לדעת כי במקרים רבים גם אם אתם זכאים לקצבת אזרח ותיק חלקית כדאי לכם לקבל אותה גם במחיר של "אבדן" תוספת הדחייה.

כמה מותר להרוויח ולקבל קצבת אזרח ותיק?

במידה וההכנסה שלך מעבודה או הכנסה מנכסים או מריבית על השקעות אינה עולה, או עולה במעט על כפליים ההכנסה המרבית תהייה זכאי לקבל את קצבת הזקנה מביטוח לאומי.

לצורך הדוגמא, פורש יחיד ללא בן זוג – במידה והחלטת להמשיך לעבוד וההכנסה שלך מעבודה עולה על 8,719 ש"ח בחודש, תקבלו קצבת זקנה חלקית. במידה ותרוויחו יותר מ- 12,638 ש"ח בחודש אתם עשוים לאבד את הזכאות לפנסיית זקנה.

חישוב ההכנסה המירבית משתנה בין פורשים נשואים לפורשים שאינן נשואים.

לפורשים עם בן זוג, ההכנסה המירבית גבוהה יותר והכנסה עד אליה תהיו זכאים לקבלת קצבת אזרח ותיק מלאה עומדת על 11,624 ש"ח ואילו מעל ל – 17,657 ש"ח לא תהיו זכאים לקצבת אזרח ותיק

מס הכנסה על הקצבה ועל הכנסה מעבודה

ברגע שאתם מקבלים קצבה ושכר עליכם לבצע תאום מס. שימו לב כי במידה ולא תבצעו תאום מס, ינכו מכם את המס המירבי בגובה 47%. ישנם מקרים בהם קצבת הזקנה נמוכה וביצוע קיבוע זכויות יאפשר לכם לפטור אותה ממס לגמרי.

כחלק מילוי טופס 161ד (טופס קיבוע זכויות), עליכם לשאול את עצמכם, עוד כמה שנים אני מתכנן לעבוד, האם יש לי כספים שאני אצטרך בעתיד להוון או שאני יכל לנצל את כל הפטור המגיע לי כפטור על פנסיית הזקנה. התשובות לשאלות אלה הן אישיות ועשויות להשתנות בהתאם למצבו האישי של כל פורש ופורש.

זכויות פנסיוניות במקום העבודה

ככל שחזרתם לעבודה לאחר היציאה לפנסיה, המעסיק צריך לשאול את עצמו האם עליו להפקיד לכם לפנסיה. במידה שעברתם את גיל 67 ואתם מקבלים כבר פנסיית זקנה, המעסיק לא חייב להפקיד לכם לפנסיה אך הוא חייב לשלם לכם פיצויים בסיום עבודה.

אם אתם לפני גיל 67 והתחלתם לקבל פנסיה (רלוונטי בעיקר לנשים), המעסיק יהיה חייב להפקיד לכם לפנסיה.

לצורך הדוגמה,

חנה פרשה מעבודתה בגיל 62 והיא מקבלת קצבה מקרן פנסיה ותיקה, בגיל 65 היא התחילה לעבוד במקום עבודה חדש. מעסיקה יהיה חייב להפקיד עבורה לפנסיה.

במידה שחנה היתה מתחילה לעבוד במקום עבודה חדש לאחר גיל 67 המעסיק לא היה חייב להפקיד עבורה לפנסיה אך היה חייב לשלם לה פיצויים בסיום עבודה.

העברה בין דורית (הורשה)

כחלק מתהליך הפרישה יש להסתכל על הצרכים של משק הבית ולנתח מה ישאר בידי כל אחד מבין בני הזוג במקרה מוות של השני. יש להבין את מסלולי הפרישה שקיימים בכל אחד מהמוצרים הפנסיונים ולמי הם ישלמו. ככל שאתם מעוניינים להשאיר כספים חד פעמים למוטבים אחרים (נניח ילדים) חשוב להגדיר את המוטבים בתכנית וחשוב להבין את כללי המס על המוצרים השונים:

  • כספי קרן הפנסיה ישולמו כקצבה חודשית לבן הזוג
  • כספי קופת גמל (וביטוח מנהלים) ישולמו כסכום חד פעמי פטור ממס למוטבים
  • כספי פיצויים בקופת גמל (וביטוח מנהלים) ישולמו כסכום חד פעמי למוטבים. הסכום עשוי להיות חייב במס שולי
  • כספים בקרן השתלמות ישולמו כסכום חד פעמי למוטבים בהתאם למעמד שלהם אצל המנוח

הכרת כללי המס השונים תאפשר לכם לתכנן בצורה טובה יותר את אופן מימוש הכספים בפרישה בצורה כזאת שתבטיח את הקיום שלכם בפרישה ומנגד תאפשר לכם להעביר חלק גדול יותר של החיסכון לידי המוטבים בפטור ממס.

>>>קריאה נוספת : האם החיסכון הפנסיוני חייב במס במקרה של מוות

רוצים להגיע עם יותר כסף לפנסיה?
רוצים להפסיק לפחד מהחיסכון הפנסיוני?
קורס הפנסיה הדיגיטלי של : פנסיוני להבין את הפנסיה הוא הפתרון עבורכם
כנסו לקורס הפנסיה הדיגיטלי שלנו https://pensuni.com/?page_id=7203

מדריך לפורש לגמלאות : כל מה שצריך לדעת לקראת היציאה לפנסיה by

נדב טסלר

נדב טסלר, מתכנן פרישה, משמש כסמנכ"ל מקצועי בקוואליטי שירותים פיננסים לשעבר סמנכ"ל מקצועי בהלמן אלדובי קופות גמל ופנסיה, ומנהל המוצר באגף השיווק במנורה מבטחים. מרצה כיום במכללת נתניה ומכללה לפיננסים BDO. בעל הבלוג : פנסיוני, להבין את הפנסיה. לנדב תואר M.A במנהל עסקים מהמכללה למנהל, B.A במנהל עסקים מאוניברסיטת בן גוריון והוא מחזיק רישיון סוכן ביטוח פנסיוני מטעם רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון.

תגובות

  1. במידה ןיש לי כספים הוניים לפני 2008, ואני מחליט לצאת לפנסיה לפני גיל 67 (לא תקציבית), האם ניתן למשוך את הכספים האלו בפטור ממס או רק אחרי גיל 67

  2. שלום נדב
    כתבת: "ככל שיש ברשותכם מספר קרנות פנסיה שאתם רוצים להעביר לקיצבה,כדאי לרכז את הכספים
    בקרן פנסיה אחת ולקבל ממנה קצבה"
    א] איך מרכזים קרנות פנסיה ותיקות "עתודות" ו ה.ע.ל-הראל?
    ב] איך אדע באיזו קרן עדיף לרכז את שתיי קרנות הפנסיה?
    לכל אחת מהן יש תקנון שונה ודמי ניהול שונים?
    תודה
    עוזי

  3. האם כספי תגמולים לאחר גיל פרישה חייבים במס או צריך לעשות גם לגביהם קיבוע זכויות. אדם פרש בגיל 67 מקבל פנסיה ועשה קיבוע זכויות.
    ממשיך לעבוד. האם כספי התגמולים לאחר גיל 67 חייבים במס? ומה לגבי הפצויים?

    1. כספי התגמולים יהיו חייבים במס שולי בדרך של היוון קצבה או שניתן להגדיר אותם בקיבוע זכויות ולמשוך אותם על חשבון הפטור על הקצבה.
      לגבי הפיצויים עד התקרה הם יהיו פטורים ממס, כפי שהוסבר במאמר שעלה היום https://pensuni.com/?p=11009

  4. בשיחת ייעוץ לפני פרישה מדומה, משווק פנסיוני מטעם חברת הביטוח טען שהמערכת של החברה (בלי שמות מנורה מבטחים) לא יודעת להוציא רק חלק מרכיב התגמולים. כלומר אם הפורש רוצה לקבל קצבה רק בגובה של 4750 שקלים, המערכת לא יודעת להוציא קצבה חלקית, אלא רק מרכיב התגמולים כולו, או מרכיב הפיצויים כולו, ובמקרה שלנו זה לא עונה על הצרכים..
    יש חברות ביטוח שיודעות לתת קצבה בדיוק לפי מה שהחוסך מבקש? אילו חברות?

    מה הסיכונים בפרישה לפנסיה מחברה 'קטנה'? בהנחה שאין שום דרך לנבא מי יתן תשואה גבוהה יותר, וכן אין דרך לדעת מה יהיה האיזון האקטוארי במהלך התקופה.

    1. מוזר מאוד,
      אני לא מכיר מגבלה כזאת מהתקופה שעבדתי במנורה,
      יתכן שלא ניתן להגדיר במדויק את הסכום, אבל בטוח שניתן להגדיר כספים של מעסיקים מסויימים או תקופות.
      לעניין מעבר לקרן פנסיה אחרת, אולי לא הייתי מעביר את הכספים למור או אינפיניטי אבל לגבי כל היתר אין בעיה

  5. שלום
    עברתי את גיל הפנסיה אך אני ממשיכה לעבוד. אני לא אמורה לקבל קצבת זקנה כיון שסך משכורת הברוטו שלי עובר את סכום הסף.
    קבלתי מכתב מהביטוח שמבקש שאמלא טופס תביעתה של קצבת זקנה.
    האם אני בכל זאת צריכה להגיש תביעה כדי שירשם שיש לי דחייה בתשלום הקצבה או, שהדחייה מחושבת אוטומטית ע"י הביטוח הלאומי?

    1. אם את בטוחה שהכנסה שלך עולה על הסכום המזכה בקצבת אזרח ותיק אין צורך להגיש פניה לביטוח לאומי.
      שימי לב שאם את זכאית אפילו לקצבה חלקית יתכן שכדאי לך לקבל קצבה חלקית על חשבון דחיית הקצבה.
      בקבלת קצבה חלקית את מפסיקה לשלם ביטוח לאומי

  6. שלום נדב ותודה על המאמר.

    בדף תחת הלינק 'תכנון פרישה' באתר מצויינים המחירים של השירותים השונים בנושא פרישה ובסופם כתוב: "ללקוחות פנסיוני,להבין את הפנסיה – ללא עלות".
    רציתי להבין על איזה שירות בדיוק מדובר שייתקבל ללא עלות? או שמדובר בכל אחד מהם?
    ומה זה בעצם אומר להיות לקוחה של הבלוג? מה זה דורש ומה הרף כדי להחשב כך?

    1. הי רות,

      לקוחות פנסיוני להבין את הפנסיה הם אנשים שקיבלו ממני בעבר שירותים וכיום אני משמש כסוכן שלהם,
      ככל שאני מקבל עמלות מהמוצרים הפנסיונים שלהם, הם לא נדרשים לשלם עלות נוספת עבור יתר השירותים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

Back to top button