קיבוע זכויות

מהו קיבוע זכויות ואיך הוא יכל לחסוך לכם כסף בפנסיה

קיבוע זכויות בפרישה באמצעות טופס 161ד יחסוך לכם כסף בפנסיה. באמצעות קיבוע זכויות אתם זכאים לנצל את הפטור ממס ההכנסה המגיע לכם. באפשרותכם לנצל את הפטור, כסכום חד פעמי, כפטור על קצבת הזקנה או שילוב של השניים.

המספרים בעמוד מעודכנים לשנת 2024

החל מגיל פרישה 62 ושמונה חודשים לנשים ו – 67 לגברים מגיע לכם פטור מיוחד על קצבת הזקנה. קיבוע זכויות בפנסיה מאפשר לכם לבחור כיצד לנצל את הפטור בפנסיה. כסכום חד פעמי, היוון קצבה, או כפטור על הקצבה החודשית.

למרות שכל אחד זכאי לפטור ממס עולה מנתוני התנועה לחופש המידע כי רק 58 אלף ישראלים הגישו בקשה לקיבוע זכויות והם מנצלים את ההטבות המס המגיעות להם. יתכן וישראלים רבים אחרים משלמים מס מיותר על קצבת הזקנה שלהם.
>>>הורדה של טופס 161ד-בקשה לקיבוע זכויות מאתר מס הכנסה

טופס 161ד בקשה לקיבוע זכויות
מקור : איך למלא טופס 161ד

בשנת 2024 עומד לרשות כל פורש פטור ממס בגובה 882 אלף ש"ח, את הפטור ניתן לקבל כפטור חודשי על קצבת הזקנה או כסכום חד פעמי שניתן למשוך מהחסכונות הפנסיונים. סכום זה עתיד לגדול פעם נוספת בשנת 2025 ולהגיע ללמעלה מליון ש"ח.

שימו לב! במידה שמשכתם כספי פיצויים פטורים ממס לאורך השנים, כספי הפיצויים הללו יקטינו את הפטור שעומד לרשותכם בפרישה.

מה זה בכלל קיבוע זכויות?

לזכות כל פורש עומד סל פטור, בפרישה עליך להחליט כיצד לנצל את הפטור, כפטור על קצבה חודשית על הפנסיה, כמשיכה של מענקי פרישה (ימי מחלה, פיצויים) או כמשיכה של סכום חד פעמי, היוון קצבה. באפשרותך לשלב בין האפשרויות לקבל גם פטור על הקצבה החודשית וגם למשוך סכום חד פעמי. חשוב לזכור כי הסכומים הם חליפיים.

ככל שתבחרו פטור גדול יותר על הקצבה, תוכלו למשוך סכום קטן יותר בפטור ממס. במידה שתבחרו למשוך סכום גדול יותר בפטור ממס, תשלמו מס גבוה יותר על קצבת הזקנה.

קיבוע זכויות היא למעשה הבחירה באופן ניצול הפטור כיום ואופן ניצול הגידול בפטור העתידי בשנת 2025. עליכם להחליט כבר היום כיצד לנצל את הגידול בפטור.

מקור טופס 161ד

גובה הפטור ממס לפי נתוני 2024

20232025
פטור למשיכה882,648 ש"ח1,137,258 ש"ח
פטור על קצבה4,903 ש"ח6,318 ש"ח

>>>לקבלת הצעת מחיר לקיבוע זכויות ומילוי טופס 161ד

כמה פטור ממס ישאר לי לאחר קיבוע זכויות?

הטבלה מטה מתארת את האפשרויות לשילוב פטור על קצבת הזקנה לבין משיכת סכום חד פעמי. לדוגמא, במידה ותבחרו לא למשוך כספים כסכום חד פעמי ישאר לכם פטור מלא על קצבת הזקנה בגובה 4,903 ש"ח.

הטבלה במונחי שנת 2024

פטור על קצבהמשיכה חד פעמית
          4,9030
      4,348            100,000
           3,792            200,000
    3,236            300,000
       2,681            400,000
      2,125            500,000
           1,570            600,000
            1,014            700,000

>>>מחשבון קיבוע זכויות

האם עדיף לנצל את קיבוע הזכויות על הקצבה או משיכה חד פעמית?

מבחינת רשות המיסים האפשרות המיטיבית לניצול קיבוע הוא כפטור על קצבת הזקנה. ככל שתוחלת החיים שלכם צפויה להיות קצרה מהתוחלת הכללית יהיה כדאי לנצל את קיבוע הזכויות לצורך היוון.

בנוסף, במידה שאתם זקוקים לסכומים חד פעמיים והכנסה החודשית שלכם אחרי מס מספיקה לכם, ניתן לנצל את קיבוע הזכויות לצורך משיכה חד פעמית פטורה (היוון פטור).

>>>שירות חדש (בתשלום) לגולשי האתר : קיבוע זכויות ומילוי טופס 161ד

מי צריך להגיש בקשה לקיבוע זכויות?

כל פנסיונר שהגיע לגיל פרישה ב 2012 וכל מי שיצא לפנסיה החל משנת 2012 ועבר את גיל הפרישה צריך למלא טופס 161ד. במידה שאתם עובדים במשרה חלקית או מקבלים קצבה ממספר מקורות חשוב שתבחנו את תלוש השכר שלכם, יתכן וגם אם קצבת הזקנה שלכם נמוכה יתכן וכיום אתם משלמים עליה מס מיותר.

בדוגמה שלפנינו, פורש שמקבל קצבה מקרן פנסיה ותיקה לא מנצל את הפטור על הקצבה המגיע לו. ככל שביצע בעבר קיבוע זכויות היה מופיע אחוז הפטור תחת העמודה הרלוונטית.

>>>דגשים מיוחדים בקיבוע זכויות של גמלאי משטרת ישראל

חשוב לדעת כי את הפטור ממס על קצבת הזקנה לא מקבלים באופן אוטומטי ובמידה שלא תגישו את הטופס לא תקבלו את הפטור ממס.

האם כדאי לבצע קיבוע זכויות?

כן. ללא קיבוע זכויות תמשיכו לשלם מס בשיעורים גבוהים יותר על קצבת הזקנה שלכם. במידה שקצבת הזקנה שלכם נמוכה ואתם ממשיכים לעבוד במשרה חלקית (פרישה מדומה) קיבוע זכויות עשוי לפטור אתכם לגמרי ממס הכנסה. בנוסף באמצעות קיבוע זכויות, תוכלו למשוך סכומים חד פעמיים בפטור ממס מהחיסכון הפנסיוני שלכם, היוון קצבה.

>>>5 מקרים שבהם גם מי שלא משלם מס צריך לבצע קיבוע זכויות

כיצד משתמשים בקיבוע הזכויות?

בפטור ממס בגובה 882 אלף ש"ח (יתרת ההון הפטורה) ניתן להשתמש כפטור חודשי על קצבת הזקנה, כסכום חד פעמי או שילוב של השניים. נניח כי לרשות פורש שהגיע לגיל פרישה, עומד חיסכון פנסיוני בגובה 2 מליון ש"ח, הפורש מתלבט האם לקבל קצבה חודשית מכל הסכום או למשוך 500 אלף ש"ח ואת היתרה לקבל כקצבה.

סכום חיסכון2 מליון שקלים 2 מליון שקלים
סכום חד פעמי פטור ממס0500,000 ש"ח
קצבה חודשית10,000 ש"ח7,500 ש"ח
פטור על הקצבה4,903 ש"ח2,125 ש"ח
קצבה חייבת במס5,097 ש"ח5,375 ש"ח
מס לתשלום00 ש"ח
קצבה נטו10,000 ש"ח 7,500 ש"ח

>>>קריאה נוספת : גם בפנסיה תשלמו מס הכנסה

באפשרות הפורש להחליט על משיכת הכספים בפטור במועד הפרישה או לאחריה. הבחירה במשיכה בפטור נעשית באמצעות סעיף 7 בטופס בקשה לקיבוע זכויות (161ד)

מקור : איך למלא טופס 161ד

הידעתם, כי באפשרותכם למשוך מהחיסכון הפנסיוני סכומים העולים על סכום הקצבה המזערי. בשנת 2024 גובה הקצבה המינימלית היא 5,012 ש"ח (קריאה נוספת)

מתי עושים קיבוע זכויות?

קיבוע זכויות עושים בהתאם לגיל הפרישה. נשים יכולות לבקש את הפטור החל מגיל 62 ושמונה חודשים (בהתאם לשנת הלידה שלהן) וגברים יכולים לנצל את הפטור החל מגיל 67. במידה שפרשתם קודם לכן, קצבת הזקנה שלכם תהייה חייבת במס הכנסה וביטוח לאומי.

>>>קריאה נוספת : להמשיך לעבוד ולקבל פנסיה? זה אפשרי

אני מקבלת קצבת זקנה בגובה 5,100 ש"ח שאינה חייבת במס, האם אני צריכה לבצע קיבוע זכויות?

כן, באפשרותך לנצל את מלא תקרת הפטור (יתרת ההון הפטורה) לצורך משיכה בעתיד של כספים אחרים. אמנם טופס 161ד מתייחס לפטור על קצבה מזכה, אך באפשרותך לנצל את יתרת ההון הפטורה גם לצורך היוון בעתיד של קצבה מוכרת.

המשמעות היא כי במידה שתבחרי להפקיד בעתיד כספים במסגרת תיקון 190, תוכלי לנצל את הפטור ממס לצורך היוון הכספים בפטור ממס ותחסכי בתשלום המס על הרווחים.

לדוגמה,

פורש עם קצבה בגובה 5,100 ש"ח הפקיד חצי מליון ש"ח לתיקון 190. במידה והוא טרם הגיש טופס קיבוע זכויות או שניצל מראש את סעיף 7 לצורך משיכה עתידית של הכספים הרי שעומד לזכותו פטור בגובה 882 אלף ש"ח.

באפשרותו למשוך בעתיד את החצי מליון שקלים כולל הרווחים עליהם עד לגובה 882 אלף ש"ח בפטור ממס.

יצאתי לפנסיה לפני 3 שנים וטרם מילאתי את הטופס, האם ניתן למלא אותו כעת?

בהחלט, ניתן להגיש את הבקשה לקיבוע זכויות רטרואקטיבית למס הכנסה. בנוסף ניתן להגיש בקשה לקבלת החזרי מס עד 6 שנים לאחור.

יצאתי לפנסיה לפני יותר מ – 10 שנים, האם אני נדרש למלא טופס 161ד?

במידה והגעת לגיל פרישה והתחלת לקבל קצבת זקנה לפני שנת 2012 חלים עליך הכללים שהיו קיימים ערב תיקון 190 אולם בהחלט יתכן שמגיע לך תוספת פטור קצבה מזכה של עד 17% ( 1,603 ₪ ) נוספים נכון לשנת 2024 וכדאי לבדוק במידה וקצבתך חייבת במס אולי תוכל לבצע החזר מס 6 שנים אחורה.

למה חשוב לשים לב בעת הגשת הבקשה לקיבוע זכויות?

הבחירות בטופס קיבוע זכויות הן מחייבות, לאחר שחלפו 90 ימים ממועד הגשת הבקשה לא ניתן לשנות אותן. כאמור באמצעות הטופס בוחרים איך לנצל את הפטור על הקצבה כיום כסכום חד פעמי או כפטור חודשי. בנוסף, אתם בוחרים כיצד לנצל את ההגדלות העתידיות בפטור.

לדוגמה, פורש שממשיך לעבוד או פורש שלא המיר את כל כספו לקצבה יכל לבחור להשתמש בהגדלות העתידיות לצורך היוון קצבה, משיכת הכספים בפטור.

לעומתו, פורש שבחר כיום למשוך סכומים חד פעמיים גדולים יכל לבחור כי בעתיד הגדלת הפטור תשמש לצורך הגדלת הפטור על הקצבה.

בחירות אלו נעשות באמצעות סעיף 8 בטופס.

חשוב שתדעו כי ככל שבחרתם בהיוון קצבה תקבלו הערה מרשות המיסים כי ביצעתם בחירה לא מיטבית. הבחירה המיטיבית מבחינת רשות המיסים היא ניצול הפטור בקיבוע זכויות על קצבת הזקנה.

בחרתי בהיוון קצבה האם ניתן לחזור מהבקשה?

כן, במידה שבחרתם לנצל את הפטור ממס לצורך היוון קצבה ניתן לחזור מהבקשה גם לאחר תום 120 הימים. אך הפטור יגדל מעכשיו קדימה ולא יהיה ניתן לבקש בקשה להחזר מס.

>>>שירות חדש (בתשלום) לגולשי האתר : קיבוע זכויות ומילוי טופס 161ד

לקבלת הצעה למילוי טופס 161ד וקיבוע זכויות

אחד מהשירותים בתשלום שאנו מציעים לגולשי האתר הוא מילוי טופס 161ד וקיבוע זכויות. לקבלת הצעה הזינו את הפרטים שלכם בטופס המצורף.

    שם (חובה)

    טלפון (חובה)

    דואר אלקטרוני (חובה)

    נושא

    תוכן ההודעה

    שאלות ותשובות בנושא קיבוע זכויות

    מה זה קיבוע זכויות במס הכנסה?

    קיבוע זכויות היא ההחלטה כיצד לנצל את הפטור המגיע לכם ממס הכנסה. האם כפטור חודשי על קצבת הזקנה או כמשיכה חד פעמית של כספי הפנסיה – היוון קצבה.

    איך מבצעים קיבוע זכויות?

    יש לבצע קיבוע זכויות באמצעות טופס 161ד. ולהגיש אותו למס הכנסה

    האם כדאי לבצע קיבוע זכויות?

    ככל שקצבת הזקנה שלכם חייבת במס או שהתחלתם לקבת קצבת זקנה במקביל לעבודה כדאי לבצע קיבוע זכויות כדי להקטין את המס המשולם על הקצבה.

    האם ניתן לבצע קיבוע זכויות על פנסיה תקציבית?

    כן, ניתן לבצע קיבוע זכויות גם על פנסיה תקציבית ופנסיה ותיקה כדי להקטין את המס על הקצבה.

    מתי ניתן לבצע קיבוע זכויות?

    ניתן לבצע קיבוע זכויות לאחר קבלת הקצבה הראשונה וזאת בתנאי שעברתם את גיל הפרישה נשים גיל 62 ושמונה חודשים וגברים גיל 67

    האם ניתן לבצע קיבוע זכויות רטרואקטיבית?

    כן, במידה ופרשתם לאחר שנת 2012 אתם יכולים לבצע קיבוע זכויות ולהגיש בקשה למס הכנסה לקבלת החזר מס עד 6 שנים לאחור (קריאה נוספת).

    פרשתי לפני שנת 2012- האם ניתן לבצע קיבוע זכויות?

    מי שפרש לפני שנת 2012 יכל לקבל את הפטור הנוסף, בשנת 2024 – 17% כ- 1,603 ש"ח. את הפטור ניתן לקבל באמצעות טופס 161י או באמצעות פניה לרשות המיסים

    כמה כסף ניתן לקבל במסגרת קיבוע זכויות?

    בשנת 2024 גובה ההכנסה הפטורה המירבית שניתן לקבל לאחר קיבוע זכויות היא 4,903 ש"ח או אפשרות להיוון סכומים עד ל 882 אלף ש"ח.

    מילוי טופס קיבוע זכויות

    קיבוע זכויות מבצעים באמצעות מילוי טופס 161ד והגשתו למס הכנסה. שימו לב כי מילוי הטופס הוא סופי.

    האם מי שלא משלם מס צריך לבצע קיבוע זכויות?

    כן, ישנם מקרים בהם גם מי שהקצבה שלו פטורה ממס יבצע קיבוע זכויות, בין המקרים העברת נקודות זיכוי בין בני זוג או משיכת כספים בפטור מקופת הגמל (למידע נוסף)

    מה עלות של קיבוע זכויות?

    אנו גובים על טיפול בטופס 161ד וקיבוע זכויות 1,500 ש"ח. המחיר כולל מע"מ וכולל הסדרת הנושא מול מס הכנסה. בנוסף במידה שנדרש לבצע תאום מס יחד עם קיבוע הזכויות אנו נבצע זאת. לפרטים נוספים.

    המידע שמופיע במאמר זה הוא כללי בלבד, והוא לא בא להחליף התייעצות עם איש מקצוע בתחום.

    רוצים להגיע עם יותר כסף לפנסיה?
    רוצים להפסיק לפחד מהחיסכון הפנסיוני?
    קורס הפנסיה הדיגיטלי של : פנסיוני להבין את הפנסיה הוא הפתרון עבורכם
    כנסו לקורס הפנסיה הדיגיטלי שלנו https://pensuni.com/?page_id=7203

    מהו קיבוע זכויות ואיך הוא יכל לחסוך לכם כסף בפנסיה by

    נדב טסלר

    נדב טסלר, מתכנן פרישה, משמש כסמנכ"ל מקצועי בקוואליטי שירותים פיננסים לשעבר סמנכ"ל מקצועי בהלמן אלדובי קופות גמל ופנסיה, ומנהל המוצר באגף השיווק במנורה מבטחים. מרצה כיום במכללת נתניה ומכללה לפיננסים BDO. בעל הבלוג : פנסיוני, להבין את הפנסיה. לנדב תואר M.A במנהל עסקים מהמכללה למנהל, B.A במנהל עסקים מאוניברסיטת בן גוריון והוא מחזיק רישיון סוכן ביטוח פנסיוני מטעם רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון.

    תגובות

    1. שלום
      האם זאת הגירסה המשופרת של הפוסט P=5590 ….??
      בצהריים עיינתי בפוסט P-5590 ובערב ראיתי אותו פוסט אבל חדש-P6056 !
      חשבתי שהתבלבלתי !

      פוסט חשוב ביותר
      אכן אתה משקיע
      שאפו !!

      1. בוקר טוב ישראל,

        הפוסט הקודם איך למלא טופס 161ד הוא יותר פוסט טכני שמסביר איך למלא את הטופס.
        הפוסט הזה (רעיונית) הוא פוסט מוקדם יותר שמסביר את החשיבות בהגשת בקשה לקיבוע זכויות

    2. כללי המיסוי הפנסיוני מסובכים הרבה הרבה הרבה מעבר להגיון סביר. חובה שמישהו ירים את הכפפה ויכתוב אותם מחדש תוך ראיית האזרח שעומד בקצה ובסך הכל עובד למחייתו וחוסך לזיקנתו.

    3. שלום
      פורש שפרש השנה עם צבירת פנסיה של כ500,000, בעצם אין לו דרך להנות משום הטבה, נכון?

      1. שלום נדב
        בפוסט שלך אתה מציין שניתן להוון גם כספים מקצבה מוכרת
        ויש לי שאלה בנידון
        יש לי כספים בקופת תגמולים שבביטוח מנהלים -כספים שהופקדו אחרי שנת 2000 שאותם
        ניתן להוון בעזרת החתימה על טופס הנל האם נכונה ההנחה שלי??

        1. שלום נדב

          שאלה נוספת ברשותך גבר שפרש לפני גיל זכאות -65
          משך קיצבאות כ8 שנים
          האם הוא זכאי להגיש החזרי מס 6שנים אחורה?
          לאחר חתימה על 161ג

          1. האם אתה מתכוון לטופס 161ד? טופס 161ג מתייחס לחרטה מרצף

            במידה והוא עבר את גיל 67 לאחר שנת 2012 הוא יכל למלא טופס 161ד ולנצל את ההטבות. במידה והוא לא עשה זאת הוא יכל לעשות זאת כעת ולהגיש בקשה להחזרי מס.

        2. נכון ישראל,

          במידה וסך הקצבה שלך עולה על הקצבה המזערית, 4,512 ש"ח, אתה יכל לבחור האם לנצל את הפטור על הקצבה או לצורך היוון אותם הכספים מביטוח המנהלים.

      2. הי מיכאל,

        קצבה מסכום של 500,000 ש"ח פטורה מתוקף נקודות זיכוי. במידה ואתה עדיין עובד, ניתן לנצל את הפטור מתוקף קיבוע הזכויות ואת הפטור מנקודות זיכוי לשמור להכנסה מעבודה.

    4. שלום נדב
      האם פורש עם פנסיה בסך 5000 שח צריך לקבע זכויות כי להנות
      מפטור על מס לפי תיקון 190 אם בעתיד יפקיד כספים. הכוונה לפטור מוחלט
      ולא 15% מס

      תודה

      1. הי משה,

        פורש עם קצבה של 5,000 ש"ח יכל לנצל את יתרת ההון הפטורה ואת ההגדלות העתידיות לצורך היוון קצבה מוכרת.
        ההיוון האפשרי הוא של סכום ורווחים עד תקרת היתרה שנותרה לו (השנה כ- 747 אלף שקלים)

    5. שלום
      כתבה טובה,יש לי הערה חשובה לעיניםן ניצול ההון הפטור במסגרת מה שנקרא תיקון 190.
      ניצול הפטור על הוון קיצבה מוכרת במסגרת תיקון 190 שכן הפטור אינו חל על סכום המשיכה כי אם רק על הרווח היחסי.חשוב להבהיר זאת אחרת לקוחות רבים שיבקשו לנצל את יתרת ההון הפטורה בתיקון 190 ,יהנו מפטור קטן בלבד,המתיחס לרווח היחסי.אם תרצה אוכל לפרט את נוסחת הפטור.כמובן שעדיף לנצל את ההון הפטור על הוון קיצבה מזכה או קיצבה.תגובה זו מאוד רלונטית לכתבה לכן חשוב שתפורסם

      1. הי דני,

        אשמח שתפרסם כאן, ממה שאני יודע ניתן לנצל את יתרת ההון לצורך היוון סכום לרבות רווחים.
        לדוגמה פורש הפקיד 500 אלף שקלים, הסכום צבר רווחים בגובה 150 אלף שקלים
        מיתרת ההון הפטורה יגרע סכום של 650 אלף שקלים.

        אם אתה מכיר משהו אחר, אשמח לדבר ביום ראשון

        1. בהחלט ,רשות המיסים נוהגת לציין למי שמבקש להוון קיצבה מוכרת שישקול שנית.אשמח להבהיר ביום ראשון.אם תפקיד לדוגמה 700000 לתיקון 190 ותבקש למשוך בהוון ,בתנאי שיש לך קיצבת מינימום.את ה34848 קיצבה מזכה והרווחים עליה תוכל להוון בפטור מלא.אך את ה665152 שח תיאלץ לשלם מס של 15 אחוז על הרווח הנומינלי למעט הפטור על הרווח היחסי. לדוגמא:כשאתה מהוון קיצבה מזכה ויש לך הון פטור אתה מהוון סכום כולל של 747000 שח כולל רווחים במקום מס שולי על כל ה747000 שח המתוספת להכנסתך.בעוד שאם יש לך 747000 בתיקון 190-הקרן ממילא פטורה וההון הפטור יקנה לך פטור יחסי רק על הרווח.
          לכן בחלופה בין הוון מזכה למוכרת תמיד עדיף להוון מזכה.

        2. היי נדב,
          אם הבנתי נכון את דני גיגי, למעשה התוצאה זהה – מורידים מיתרת ההון הפטורה את כל הסכום שנמשך, בדיוק כפי שאתה רושם.
          ומה בעצם זה משנה אם מגדירים את הקרן פטורה מראש או פטורה בגלל שהיא ע"ח היתרה ההונית. שורה תחתונה נפגע כל הסכום הנמשך. ממש כמו בהיוון קצבה מזכה.

          1. נכון, שנינו התכוונו לאותו הדבר

            אני הצגתי את היתרון בהיוון קצבה מוכרת למי שאין קצבה מזכה והוא הזהיר מפני היוון קצבהמוכרת למי שיש יתרה מזכה.

    6. אל דני גיגי

      תשובתך אינה ברורה לי מה הכוונה -אינו חל על סכום המשיכה כי אם רק על רווח יחסי

      בסוף רשמת שעדיף לנצל על קיצבה מזכה או קיצבה …?
      איזה קיצבה ?
      שאלתי היא -אם הקיצבה המזכה היא קטנה או בערך 8000 אז מחפשים
      איך להשתמש בזיכוי יש -רעיונות??

    7. שלום
      ההון הפטור המגיע היום לכל פורש+8480*0.49%*180=747936 ,סכום זה תוכל לנצל או על מענקי הפרישה(35%),או על הוון קיצבה מזכה(כספים בקופות גמל מינואר 2008 ,או מביטוחים וקרנות פנסיה קצבתיים)או על הקיצבה עצמה,כמובן שניתן לשלב בין הפטורים. רק אם אין כיצד לנצל את ההון הפטור ניתן לנצל לתיקון 190 הוון קיצבה מוכרת (משיכה חד פעמית)מאחר והניצול חל רק על הרווח היחסיוהוא פחות כדאי.

    8. 1. תודה לנדב על התרומה להבנת הנושא החשוב כל כך. בקטע שכן הצלחתי להבין, מדובר על משמעות כספית-כלכלית גדולה ביותר.
      2. אני לא הצלחתי להבין את כל המשמעויות, לכאורה בעיה אישית בהבנה…. ואולי קצת דוגמאות היו מסייעות יותר. בחלק מתתי-הנושאים איבדתי את הקשר מתי מדובר על סכומים שנתיים של קצבה, ומתי על חודשי. למשל הקטע "…בהחלט יתכן שמגיע לך תוספת פטור קצבה מזכה של עד 14% ( 1,188 ₪ ) נוספים…" האם חודשי ? כי במקרים אחרים הדוגמאות הן על שנתי.
      3. מדינת ישראל עושה את הכל כדי להשאיר כסף בקופת האוצר, ולמרות שאולי ת-א-ו-ר-ט-י-ת החקיקה מאפשרת לגמלאים / קשישים / חולים להנות מפטורים מסוימים, הטפסים הם איומים, וההבנה מסובכת מאד מאד, אם בכלל ניתן להבין. האם יש דמוקרטיה נוספת בעולם בה נושא המס מסובך כל כך ? אני זוכר ראיון עם פרופ' לכלכלה סטנלי פישר, שכאשר נכנס לתפקיד הנגיד, הסביר שהוא לקח יומיים חופש מעבודתו כדי להבין את הטפסים הפנסיוניים עליהם התבקש לחתום, ואחרי יומיים חזר לבנק ואמר: תעשו מה שאתם רוצים, לא הבנתי כלום. מה יגידו אזרחים מן השורה ללא תואר פרופ' בכיר לכלכלה…..

      1. אתה צודק לגמרי,

        בידי מס הכנסה נמצא כל המידע כדי להעניק לפנסיונרים את הפטור גם מבלי לחייב אותם להגיש את הטופס, אך בפועל פנסיונר שלא יגיש את הטפסים עשוי לשלם מס סתם.

    9. הי נדב
      יש לי פנסיה בסך 12000 שח ואני מנצל הפטור על הקיצבה. בנוסף יש לי צבירה של כ 300000 קיצבתי שלא מושך קיצבה אלא מותיר ליורשים.האם בבוא הזמן היורשים חייבים במס ואם כן בכמה

      תודה

    10. הי נדב
      אני בן 60 ומעוניין להתחיל לקבל קצבה מוכרת
      מביטוח המנהלים שלי
      הסכומים הצבורים ברורים לחברת הביטוח וכן
      סכום הקצבה
      הם מוכנים כמובן כבר היום לשלם קצבה
      האם זה עלול ליצור לי בעיה בהמשך?
      כרגע ממשיך לעבוד

    11. נדב שלום

      תודה לכל הכתבות המעולות.

      2 שאלות:לגבי פיצויים:1. משיכת פיצויים פטורה כ 12300 שח לשנה נכללת בתוך הפטור של כ 749000 שח?
      2. משיכת פיצויים מעבר ל 12300 האם ניתן להכליל אותם במסגרת של 749000 ש"ח?

      תודה

      1. בוקר טוב,

        משיכת פיצויים שביצעת בעבר מקטינה את יתרת ההון הפטורה (הסכום של 747 אלף) בחישוב של 1.35 על כל שקל שנמשך בהצמדה למדד.

        אם אתה רוצה למשוך פיצויים בפרישה (פטורים או חייבים) עדיף לעשות זאת בדרך של היוון קצבה, משיכת הפיצויים יחד עם כספי תגמולים כדי להמנע מהקנס של 1.35 על כל משיכת פיצויים.
        ראה עוד כאן https://pensuni.com/?p=3746

        1. נדב תודה אך לא הסברתי את עצמי מספיק.

          לא משכתי פיצויים. הקצבה הצפויה היא כ 5000 שח. הפיצויים כמכפלה של שנות העבודה בשכר האחרון עולים על 12300שח שנתי. והשאלה איך ניתן לקבל פטור על עודף הפיצויים מעבר ל 12300.

          תודה

          1. הקצבה הצפויה הזאת פטורה ממס בגין נקודות זיכוי, אם זה פיצויים מחוץ למסגרת פנסיונית אפשר לנצל פטור על פיצויים לצורך המשיכה העודפת.

            אם זה פיצויים במסגרת פנסיונית עדיף לבצע היוון קצבה.

            או שאפשר למשוך במס תוך פריסת הכנסה קדימה. צריך לראות מה האלטרנטיבה המשתלמת ביותר.

    12. היי נדב
      האם אפשר לפדות כספים ולקבל זיכוי במס מקופת גמל שכיר שהופקדו לאחר 2008
      דרך ,"קיבוע זכויות "

      1. במידה ויש לך קצבה שעולה על 4,512 ש"ח אתה יכל לפדות כספים שהופקדו בקופת גמל לאחר 2008 תוך ניצול הפטור במסגרת קיבוע הזכויות

        1. היי נדב
          בהמשך לתשובתך האם תשובתך תופסת למקרה שמשך קיצבה לפני גיל הזכאות -ב2009 בגיל 63 וטרם קיבע זכויות

    13. בו 68 מקבל ממבטחים פנסיה מינואר 2019 בניכוי מס 35% , פרשתי מעבודה 31.7.2019
      ביצעתי תאום מס ולהפתעתי עדיין נידרש לשלם על הפנסיה ֳ35ֵ% !
      כיצד יתכן ?

    14. נדב שלום

      אני מפקיד בקופת גמל עצמאית – זאת אומרת לא המעביד מפקיד – במסגרת קבוע זכויות (יש לי פנסיה מעל המינימום הנדרש) האם כל סכום ההפקדה מחושב למסגרת הפטור של 749000 שח או רק החלק עליו אני מקבל הטבת מס? אני מפקיד סכום שרק על חלק קטן ממנו יש הטבת מס. אם התשובה שרק החלק עליו יש הטבת מס נכלל בפטור איך מדווחים על כך למס הכנסה – כי בדו"ח של קופת הגמל כל סכום ההפקדה רשום לקצבה?
      תודה

      1. בוקר טוב דורון,

        קיבוע זכויות משמש לצורך משיכת הכספים. אתה רוצה להבחין בין כספי קצבה מוכרת לכספי קצבה מזכה. הקופה תסמן כל שנה באופן אוטומטי כ- 34 אלף שקלים ככספי קצבה (מזכה).

    15. הי נדב
      האם בקשה לקיבוע זכויות רלוונטית גם למקבלי פנסיה תקציבית שיצאו לפנסיה לאחר 2012 ?

      1. הבקשה הרלווטנית, אך לא ניתן להשתמש ביתרת ההון הפטורה להיוון מפנסיה תקציבית ניתן להוון ממוצרים פנסיונים אחרים

    16. שלום נדב ,
      האם רלוונטי לבצע קיבוע זכויות גם לפורש מפנסיה וותיקה שלפי כל החישובים ובדיקה מול הקרן הוותיקה , יקבל בפרישה לא יותר מ5,800 ₪ קצבה .

      1. בעיקרון הקצבה צריכה להיות פטורה על סמך נקודות זיכוי. אבל במידה ויבחר לבצע קיבוע זכויות יוכל לנצל את הנקודות כנגד תשלומים אחרים – נניח פדיון במס של גמל להשקעה.

        מנגד צריך לבחון האם יש לו סכומים אחרים שהופקדו לאחר 2008 שירצה להוון בפטור.

    17. בס"ד
      אתה זכאי לפטור המלא על הפנסיה .תקרת הפטור ב 2019 4155 לחודש , ואם הפנסיה החודשית שאתה מקבל גבוהה מהתקרה , החלק העולה על התקרה חייב במס. החיוב בהתאם לכלל הכנסותיך מהפניה ואחרות אם קיימות. ויש כמובן הנחות נוספות מהמס.
      כתבתי כי יש מצב שמגיע החזרי מס ושווה בדיקה .
      בהצלחה

    18. בס"ד
      שלום נדב
      לפי הפקודה גבר בגיל פרישה 67 ומעלה זכאי לפטור על הפנסיה החודשית בהתאם לתקרה בחוק.
      אם לא מילא 161ד לא יקבל את הפטור? דוגמא בהגשת דוח שנתי יכלול את הפנסיה וימלא חלק חייב וחלק פטור בדוח.
      אין לנישום ענין להוון סכומי פנסיה אלא לקבל פטור מדי חודש באופן רגיל ושגרתי.
      מדוע מתן הפטור תלוי במילוי 161ד במקרה זה, או שלא הבנתי נכון?
      אשמח להבין
      תודה
      משה כדורי

      1. ערב טוב משה,

        אני לא יודע מה ינתן במסגרת דוח שנתי, אבל למה להגיש דוח שנתי כל שנה ולקבל בדיעבד את ההטבה?
        ניתן למלא פעם אחת טופס 161ד ולקבל את הפטור

    19. האם "הנחת קיבוע זכויות" כבר באה בחשבון בתאום מס היות ואין סימון לכך באתר מס הכנסה
      או שיש להגיע אישית למשרד ולציין זאת?
      תודה, יעקב

        1. יש לי קיבוע זכויות ואני עובד, כתבת שלא מקבלים אוטומטית, האם עלי לבקש במיוחד במשרדי המס את ההנחה הזו?
          ראיתי גם שבתלוש הקצבה יש פיסקה: פטור על קיצבה מזכה (סעיף 9א+ תיקון 190)- האם זה מהקיבוע זכויות?
          תודה יעקב

      1. שלום נדב,
        אםהגעתי לגיל פרישה והתחלתי לקבל פנסיה קטנה וביצעתי קיבוע זכויות, אבל המשכתי לעבוד באותו מקום עבודה עוד מספר שנים, כשאסיים לעבוד שם, האם עדיין אוכל לנצל פטור של 13300 ש"ח כפול מספר שנות העבודה על פיצויי הפיטורים? האם במצב כזה אפשר להנות פעמיים – גם לקבל פיצויים פטורים וגם לא לפגוע בפטור על הקצבה, כי קיבוע הזכויות כבר בוצע?

        1. לא, חייבים לשריין פיצויים מהתקופה שקדמה לפרישה אם תרצה למשוך אותם בעתיד בפטור ממס.
          את הפיצויים עבור התקופה אחרי גיל הזכאות תוכל למשוך בפטור ממס מבלי לפגוע בפטור ממס

    20. היי.
      בשנת 2020 התחלתי לקבל פנסיה ממקפת הותיקה ואני ממשיכה לעבוד במקביל ומגישה כל שנה יחד עם בעלי דו"ח שנתי. כרגע מקפת מנכה את המכסימום שחלקו לפני קיבוע יוחזר אחרי הדו"ח. אני לא יכולה כרגע לעשות קיבוע כי אני לא יודעת כשאסיים עבודתי בעוד שנתיים או שלוש כמה פדיון ימי מחלה יהיו לזכותי. בנוסף:תקרת הסכום של כ 795000 שח עומדת להשתנות בעתיד האם לא אנזק מזה שאעשה קיבוע היום? ושאלה נוספת: האם הבנתי נכון שגם אם אעשה קיבוע בעתיד הוא יחול רטרואקטיבית?
      תודה רבה והרבה בריאות

    21. תודה רבה על הפוסט.
      האם עליי לקחת בחשבון בקיבוע הזכויות רק את החסכון שנצבר לי בקופות הגמל לאחר 2008?

          1. תודה רבה על העזרה נדב.
            לא ממש הבנתי ולכן אשתמש בדוגמא – יש ברשותי קופת גמל עם כ140 אלף ש"ח.
            חלק ממנה קצבה מזכה וחלק ממנה מוכרת, וזה בנוסף לקצבה שאני מקבלת מפנסיה תקציבית (מעל המזערית).
            אני מעוניינת לקבל את כל הסכום בקופת הגמל כסכום חד פעמי. האם בחישוב ההיוון בקיבוע הזכויות אני צריכה לקחת את כל הסכום (140 אלף)? או רק את הקצבה המזכה?

            1. היון קצבה מגיע על חשבון הפטור על הקצבה,

              עדיף לך לנצל את הפטור כפטור על הקצבה (נניח מהפנסיה התקציבית) ואת חלקו להיוון הקצבה המזכה. היוון הקצבה המוכרת יהיה חייב רק במס רווחי הון

    22. נדב שלום,
      ב 2010 יצאתי לפרישה מוקדמת והתחלתי לקבל פנסיה תקציבית.
      האם עלי להכניס לסעיף ב-2 בטופס 106 ד מענקים פטורים שקיבלתי עם פרישתי ( פיצויים, ימי מחלה והסתגלות)?
      בשנים 2013-2020 עבדתי במקום אחר . לאחר הפרישה בגיל 66 משכתי את כספי הפיצויים בפטור.
      האם עלי להכניס לסעיף ב-2 את כספי הפיצויים הנ"ל, אם הגעתי לגיל הזכאות כבר בשנת 2016 ?
      כיום אני בת 67.
      אודה על תשובתך!

      1. יש לכלול כספי פיצויים שהתקבלו (או נוצרו) לפני גיל הזכאות גם אם הם נמשכו לאחריו

        כספי פיצויים שנוצרו לאחר גיל הזכאות ונמשכו לאחריו לא צריכים להיכנס לחשבון

    23. נדב שלום,
      ראשית, יישר כח על המאמרים, המידע וההכוונה האובייקטיבית !
      שאלה: פרשתי לפנסיה מוקדמת ב2009 וקיבלתי פיצויים ע"י הכללים דאז (חלק פטור=כ-10K כפול שנות עבודה, וחלק עם מס).
      המשכתי לעבוד אצל מעסיקים אחרים וכעת,בגיל 67, אמור לקבל טופס 161 מהמעסיק הנוכחי.
      האם מילוי טופס קיבוע זכויות לוקח בחשבון את המענקים מ-2009 ? איך ?

    24. נניח שהגעתי לפנסיה.
      נניח שלא עבדתי כמה שנים לפני שהגעתי לפנסיה אבל המשכתי להפקיד כספים לקרן הפנסיה. לא קיבלתי עליהם זיכוי ממס הכנסה כי לא היתה לי הכנסה ולא היה טעם לבקש זיכוי.
      האם הפנסיה שלוצרת מאותם כספים פטורה ממס?
      אם כן האם עלי לעשות משהו בקשר לכך? האם היה עלי להודיע לקרן הפנסיה שאני מפקיד כספים למרות שאני לא עובד (כלומר אלו כספים שכבר שילמתי עליהם מס בעבר)?

      1. מבחינת קרן הפנסיה כל הפקדה במעמד עצמאי עד לסכום של כ- 34 אלף ש"ח מקנה קצבה מזכה,
        ככל ולא היית זכאי להטבת מס על ההפקדה עליך להעביר אישור ממס הכנסה שלא זכית להטבה על כספים אלו.
        כלומר להגיש דוח שנתי למס הכנסה ולהציג את התוצאה שלו אל קרן הפנסיה.
        אפשרות פשוטה יותר היא להפקיד את הכספים האלה לגמל להשקעה.

    25. שלום נדב,
      עשיתי כיבוע זכויות בשנת 2021 וקבלתי כל ההטבות כולל פתור על קצבעות לפי אישורים לניכוי מס.
      איך אני יכול לממש את כיבוע בשנת 2022 והלאה? כל שנה לפנות לפקיד שומה?
      תודה מראש,
      גרשון

    26. הי נדב
      מתי משתמשים במקדם ההיוון של האוצר 180 ומתי במקדם שבתוכנית הפנסיונית ?
      לדוגמה 1 מיליון שח בקרן פנסיה בפרישה של גבר בגיל 67 עם 60% לבת הזוג ועם הבטחה של 240 תשלומים שמבקש להוון את
      המקסימום האפשרי ( גם מעל הקצבה המזערית וגם מתוך הקצבה המזערית )
      תודה

    27. שלום נדב,
      קודם כל תודה
      האם יכול לעזור למשוך את כל הכספים במקום קצבה במקרה של קצבה נמוכה מהקצבה המזערית?

      1. לא ניתן למשוך כספים במקרה של קצבה שנמוכה מהקצבה המזערית,
        האפשרות היחידה היא במידה וסכום החיסכון נמוך מסכום הצבירה המזערי כ – 95 אלף ש"ח

    28. תודה נדב שאלה
      אני בן 66 יש לי ביטוח מנהלים ישן,
      צברתי כ 800 אלף
      דיברתי עם החברה המנהלת
      ונאמר לי שבערך כחצי מהסכום אני יכול למשוך בפטור ממס על הרווחים כי אלו כספים ישנים
      האם בעזרת קיבוע זכויות אוכל למשוך את כל הסכום ללא מס? (מעולם לא משכתי פיצויים)
      לא תיהיה לי קצבה ממקור אחר, ואני לא מעוניין באחת כזאת

      1. במידה ואין לך קצבה מזערית אתה לא יכל לבצע היוון.
        תוכל למשוך רק את הכספים ההונים או כספים שנצברו לך לפני שנת 2000 (מה שחברת הביטוח הגדירה ככספים ישנים)

    29. קיבוע זכויות בחישוב מס הכנסה נפרד או מאוחד:
      אני ואשתי מחשבים את המס שעלי לשלם דרך סימולטור מס הכנסה והוא בעצמו מחליט אם לעשות לנו חישוב מס נפרד או מאוחד.
      אשתי בפנסיה ויש לה קיבוע זכויות.
      האם קיבוע זכויות תופס גם לגבי חישוב מס מאוחד.
      למשל:
      נניח שאשתי מקבלת פנסיה של 5000 ש"ח לחודש. ויש לה קיבוע זכויות על 4000 ש"ח לחודש כך שלפי הבנתי מבחינת מס הכנסה יש לה הכנסה של רק 1000 ש"ח לחודש.
      נניח שיש לי הכנסה של 6000 ש"ח לחודש ואנחנו מרוויחים עוד 7000 ש"ח לחודש ממכירת ניירות ערך (בכל אחד מ-12 חודשי השנה).
      האם בחשוב מאוחד מבחינת מס הכנסה אנחנו מרויחים 7000 + 6000 +1000 = 14000 ש"ח לחודש?
      או שאנחנו מרוויחים 7000 + 6000 + 5000 = 18000 ש"ח לחודש?

      1. בוקר טוב,

        אני לא מבין בחישוב מס נפרד או מאוחד, אבל במידה והכנסה של אשתך לאחר הקיבוע עומדת על 1,000 ש"ח בחודש אתה זכאי בגינה לנקודת מס אחת.

    30. שלום
      שכירה מתכננת פרישה מדומה . צפויה פנסיה של כ 3600 ש"ח
      סכום זה לכשעצמו אינו רלוונטי לקיבוע זכויות.
      השכירה ממשיכה לעבוד ומשתכרת כ 9.5 אש"ח ברוטו
      האם ניתן לצרף את סכום השכר + הקצבה , סה"כ כ 13 אש"ח , ולערוך קיבוע זכויות על הסכום הכולל ?
      תודה

      1. למה הסכום לא רלוונטי לקיבוע זכויות?
        כל עוד היא כרגע ממשיכה לעבוד ולא מבצעת קיבוע זכויות, יתייחסו להכנסה הכוללת שלה.
        כמובן צריך לקחת בחשבון פרמטרים נוספים כמו קבלת כספי פיצויים בתום התקופה וכד'

        אני מציע לעבור על הפוסט המסכם שעוסק בפרישה מדומה https://pensuni.com/?p=8513

      2. שאלה- לגבי קיבוע זכויות, הגדלת הפטור שיחול ב 2025 בסך 15% מתקרת קצבה מזכה,
        איך אני יכול במדוייק לקבוע שאחוז מסויים מהפטור ינוצל לקצבה והאחוז האחר ינוצל להיוון?

    31. היי נדב,
      אמא שלי יצאה לפנסיה בשנת 2021 אחרי שעבדה הרבה שנים במערכת החינוך (פנסיה תקציבית). היא חתמה על טופס 161ד באמצע מרץ השנה, ובחרה שתוספת הפטור שתהיה בעתיד תנוצל עבור הגדלת סכום הקצבה הפטור לחודש. אבל כבר היום כשיש לה קצבת פנסיה כ״כ נמוכה (5650 ש״ח) היא בכלל לא מנצלת את הפטור – הקצבה יכולה להיות פטורה ממס רק על בסיס נקודות הזיכוי שלה. האם יש היגיון בבחירה שעשתה? כתוב בטופס שהיא רשאית לחזור בה מהבחירה עד 21/7/2022, מצד שני שני סעיפים לאחר מכן כתוב שבשום מקרה לא יומר הפטור לקצבה לצורך הגדלת סכום ההיוון הפטור – אז לא הבנתי אם באמת אפשר לשנות את הבחירה או לא, במידה והדבר כדאי.
      תודה!

      1. אני לא יודע אם מה שעשתה זה נכון או לא אבל לדעתי היא יכולה לנצל את הפטורים (נקודות זיכוי + קיבוע זכויות) גם לדברים אחרים. למשל היא יכולה למכור ניירות ערך ולקבל זיכוי ממס על חלק מהרווחים או כולם. אם היא נשואה בעלה יכול לקבל נקודת זיכוי נוספת. אם היא מתכוונת לעבוד היא יכולה לנצל פטורים אלו לזיכוי במס על עבודתה. אם היא מכרה נכס נדלני לפני זמן קצר ושילמה עבורו מס שבח – היא יכולה לנצל את הפטורים כדי לקבל החזרים ממס שבח. לדעתי היא יכולה לנצל את הפטורים גם אם היא אלמנה (ואולי גם אם היא גרושה) ומקבלת חלק מהפנסיה של בעלה.

      2. אם הקצבה פטורה מתוקף נקודות זיכוי יתכן ובאמת אין צורך להשתמש ביתרת ההון הפטורה והיא יכולה להשתמש בה לצרכים אחרים כמו משיכת כספים.
        במידה ויש צורך במשיכת כספים בפטור שתנסה לפנות לפקיד השומה

        1. היא גרושה ואין לה הכנסות נוספות פרט לקצבת פנסיה וקצבת אזרח ותיק. מכיוון שהקצבת פנסיה שלה נמוכה מאוד גם כך (5650 ש״ח), משיכת כספים תקטין עוד יותר את הקצבה וזה לא דבר שהיא תרצה לעשות.

          ובכל זאת, עצם העובדה שהיא בחרה לנצל את תוספת הפטור בעתיד לצורך הגדלת הפטור על הקצבה תמוה בעיני כיוון שאין לזה שום משמעות – היא לא מנצלת את הפטור אפילו עכשיו. השאלה אם יש היגיון בלשנות את הבחירה הזאת כדי שבעתיד לפחות תהיה לה אופציה למשוך כספים בפטור, במידה ותרצה בכך.
          תודה על המענה.

    32. יש גם אפשרות את ההגדלה של 2025 לרשום להיוון פטור,
      ואז כשיגיע הזמן נבקש היוון פתור על התגמולים הקצבתיים , ועל הייתרה נבקש לבצע שינוי לפטור על קצבה(בהנחה שיאשרו, כי מהיוון לקצבה ניתן להתחרט והפוך לא)
      האם זה נראה לך?

    33. נדב שלום,
      לא הבנתי מה ממלאים בטופס אם אני רוצה כרגע רק פטור על הקצבה???
      אני צריך למעשה את האישור על הפטור על מנת להגיש לקרן הפנסיה בכדי שלא תנכה לי מס מהקצבה.
      לדוגמא:
      אני פורש בעוד חודש וצפויה לי קצבה של 7500 ש"ח מקרן הפנסיה שלי.
      אני רוצה שהקצבה תהיה פטורה ממס (לא משכתי מענקים בעבר).
      מה צריך למלא בטופס חוץ מסעיף ב 1???

    34. היי נדב,
      כמובן שקראתי את הפוסט.
      קראתי כל סעיף וסעיף בטופס והסעיפים מתייחסים לכל מיני סיטואציות של היוון, משיכת מענק, הגדלה עתידית של ההון הפטור.. וכו'
      אבל לא מובן מה צריך לסמן במידה ולא רוצים אף אחת מהאופציות הללו אלא רק פטור פשוט על הקצבה (על מנת שקרן הפנסיה לא תגבה לי מס על קצבה של 7500 ש"ח שאני עתיד לקבל).
      האם צריך פשוט למלא את סעיף ב 1 ולהשאיר את כל השאר ריק??? (חוץ מהחתימות בסוף העמוד).
      אודה לתשובתך

        1. שלום רב,
          כבר פרשתי לגימלאות לפני 3 חודשים.
          יש לי בקרן דמי גמולים(כספים מעבר ל-70% שהופקדו בקרן)
          אמרו לי שע"י קיבוע זכויות רק החלק שנקרא תגמולים יהיה פטור ממס.
          החלק של הפיצויים יחויב במס של 47%.זה מדויק?
          מה ההגיון בזה?ולמה זה לא נכלל בסל שפטור ממס?

    35. נדב,
      בשנת 1997 קיבלתי פיצויים פטורים ממס ועברתי מקום עבודה את יתרת הכסף יעדתי לקצבה, בשנת 2022 הגעתי לגיל 67(מעל 15 שנה מאז הפיצויים).את כל הסכומים שנובעים מכספי פיצויים וגמל אחרי 2008 בבטוח המנהלים שלי יעדתי לקצבה ואת יתרת הכספים שמקורם בגמל עד 2008 השארתי בפוליסה ( יותר לכל החיים). עלי לבצע כעת קיבוע זכויות.
      1.האם אני יכול להשתמש בנוסחת השילוב הישנה ולקבל זיכוי של 35% ?
      2.האם אני זכאי גם לתוספת הזיכוי לפי נוסחת השילוב החדשה.
      3.האם הכספים שהשארתי בפוליסה שצמודים למדד ועוד 4.25% אוכל למשוך בעתיד בפטור מלא ממסים(כולל הרווחים)

      1. האם יש טעם לקבל בקיבוע זכויות פטור על הקצבה שעולה על 25000 ש"ח בחודש? האם במקרה זה כדאי להשתמש בקיבוע רק להיוון?

        1. כל מקרה לגופו, בשכר כזה החיסכון במס יעמוד על 35% מסכום הפטור.
          לצורך הדוגמה, אם גובה הפטור הוא 4,500 ש"ח אז סכום התוספת לנטו תעמוד על כ- 1,500 ש"ח

    36. שאלתי על אשה בת 80, שמקבלת קצבה מקרן פנסיה ותיקה
      קיים בתלוש ערך מספרי, בשדה 209 'סכום הקצבה הפטור' (כ 15 אלש"ח לשנה)
      אולם לא מופיע כמו בדוגמא שנתת, בטבלת שיעור המס פטור, אלא מס שולי 10% ונקודות זיכוי בלבד.
      האם זה אומר שבוצע קיבוע זכויות?

    37. במידה ויש לי קרן פנסיה וביטוח מנהלים עם מקדם מובטח,ואני מעוניין להבין האם קיבוע מתחשב במצב שבו אני מתכוון למשוך קצבה מהפנסיה ואולי להוון חלק ממנה, ובגיל 70 למשוך את הקצבה גם מביטוח המנהלים ?

        1. הי השאלה מכוונת
          למצב שבו בשלב א
          מושכים מקרן הפנסיה קצבה ואולי מהוונים חלק ממנה,
          נניח גיל 67 במקדם 200
          ואחרי 8 שנים מושכים מביטוח המנהלים במקדם נניח 157
          האם בכל משיכה צריך להגיש בקשה לקיבוע זכויות , שהבקשה השניה צריכה לכלול נתונים מהבקשה הראשונה ?

          תודה

          1. לא, את קיבוע הזכויות עושים רק פעם אחת. במהלך הפעם הזאת יש לקבל החלטה למשיכות עתידיות.
            למעשה משריינים יתרה להיוון ובכל פעם פונים למס הכנסה לקבלת אישור לאכול את היתרה

    38. שלום, בחלק גדול מהפוסט מדובר על פטור ממס על "קצבת זקנה". למשל: אני מקבלת קצבת זקנה בגובה 5,100 ש"ח שאינה חייבת במס.
      האם הכוונה באמת לקצבת זקנה או לפנסייה? תודה!

      1. הי שלומית,

        הפטור הוא פטור על פנסיה / קצבה מקרן פנסיה או ביטוח מנהלים
        זה לא מתייחס לקצבת אזרח ותיק של ביטוח לאומי

    39. הי נדב,
      יש לי שאלה לגבי גבר, פורש עתידי עם חיסכון פנסיוני בפנסיה מקיפה, שכולו החל משנת 2012.
      לפי מה שאני מבין מההסבר שלך, קיבוע הזכויות יכול להתבצע בגיל 67 אם הפורש מושך קצבה.
      השאלה שלי היא לגבי המקרה שבו הפורש התחיל למשוך קצבה לפני גיל 67, נניח בגיל 61.
      האם בזמן ביצוע קיבוע הזכויות הוא יוכל לקבל פטור או החזר ממס גם רטרואקטיבית על כספי הקצבה שנמשכו לפני גיל 67?

      1. ניתן לקבל קצבה לפני גיל 67, אבל הפטור בשל קיבוע הזכויות יתחיל רק מגיל פרישה – 67
        לא ניתן לבצע רטרו
        המקרה היחידי שבו יהיה ניתן לבצע קיבוע זכויות לפני גיל 67 (לגבר) הוא במקרה של פרישה מעבודה בשל נכות צמיתה שעולה על 75%

    כתיבת תגובה

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    אולי יעניין אותך גם

    Back to top button