סוגיות מיסוי בביטוח פנסיוני

טופס 116ג – פריסת הכנסה על מענק פיצויים החייב במס

פריסת הכנסה או פריסת מס באמצעות טופס 116ג מאפשרת לכם לפרוס את מענק הפרישה לאחור או קדימה ובכך להקטין את תשלומי המס. מלבד מענק פרישה ניתן לפרוס גם הפרשי שכר, פדיון ימי חופשה ואפילו היוון קצבה החייבת במס

משיכת כספי פיצויים פטורה ממס כל עוד היא עומדת בתנאים אותם הגדיר מס הכנסה. משכורת עבור כל שנת עבודה ולא מעבר להכנסה של 12,640 ש"ל עבור כל שנה (לתקרות עדכניות). במידה ואתם זכאים למענק פרישה מעבר לתקרה זו, כספי הפיצויים יהיו חייבים במס בהתאם למס השולי שחל עליכם במועד קבלת הפיצויים בפועל.

לאחרונה פרסמה רשות המיסים חוזר מקיף העוסק באפשרויות לפריסת הכנסה על מענקי פרישה (להורדה) כאן אנו נתייחס רק לעיקרי הדברים.

משיכת פיצויים במס

במידה והגעתם לגיל פרישה ואתם חייבים לממש רצף פיצויים או שאתם רוצים למשוך את כספי הפיצויים היום וסכום הפיצויים עולה על התקרה החייבת במס הכנסה, באפשרותכם לבצע פריסת הכנסה בהתאם לסעיף 8(ג)(3).
כלומר לבקש מפקיד השומה להתייחס לסכום הפיצויים שתקבל היום כאילו קיבלתם אותו בחלקים שווים לאורך מספר שנים עד לשש שנים ולא מעבר לשנות העבודה.

עובד שלא מעוניין לנצל כעת את הפטור על כספי הפיצויים יכל לבחור בין שני מקלטי מס רצף קצבה לרצף פיצויים.

כיצד נבצע את פריסת ההכנסה על כספי הפיצויים?

את הבקשה לפריסת המס הפיצויים נבצע באמצעות טופס 116ג (להורדה)

ניתן לבצע את פריסת המס על הפיצויים אחורה או קדימה (באישור פקיד השומה). ולשלם מס על כספי הפיצויים בהתאם למדרגות המס שחלו עליך בעבר או יחולו עליך בעתיד.

מי יכל לבצע פריסת הכנסה על כספי הפיצויים?

  • במידה וכספי הפיצויים שברשותך עולים על התקרה החייבת במס (אחרת אין צורך בביצוע הפריסה)
  • את פריסת המס יכול לבצע העובד או השארים שלו במידה והעובד הלך לעולמו
  • סכום המס השולי שיחול עליך בעקבות פריסת הפיצויים יהיה נמוך מהמס המירבי (אחרת שוב אין משמעות לפריסה)

פריסת פיצויים לאחור

בפריסת מס לשנים קודמות אין צורך בהתחשבנות מול מס הכנסה לאורך שנים, מכיוון שהכנסות שלך בשנים קודמות ידועות. פריסה זו מתאימה לעובד, שקיבל פיצויים מוגדלים, חלקם חייבים במס, ומשכורתו בשנים קודמות הייתה יחסית נמוכה.

את מענק הפרישה ניתן לפרוס לאחור בהתאם לשנות העבודה אליהם הוא מתייחס אך לא יותר מ – 6 שנים.

ניקח לדוגמא עובד שעבד במשך 20 שנים והרוויח שכר של 12,420 ש"ח בחודש. מענק הפרישה שקיבל עומד על 400,000 ש"ח. פריסה אפשרית : 6 שנות פריסה לאחור

מענק פטור ממס: 20*12,420 = 248,400 ש"ח

מענק חייב במס: 400,000-248,400 = 151,600 ש"ח

אופן פריסת הפיצויים:

שנהסכום לפריסה
202025,266 ₪
201925,266 ₪
201825,266 ₪
201725,266 ₪
201625,266 ₪
201525,266 ₪

הסכום החייב יצטרף להכנסה החייבת במס באותה שנה.

פריסת מס לאחור יוצרת ודאות לפורש, הוא יודע מה הייתה הכנסתו באותה שנה, מה היו מדרגות המס ומה המס שישלם כעת על כספי מענק הפרישה.

פריסת פיצויים קדימה

פריסת הפיצויים קדימה כדאית למי שצופה שהכנסותיו יקטנו ביחס לשנים קודמות. נניח פורש מעבודה היוצא לגמלאות או שכיר שהולך להקים עסק עצמאי ומאמין שבשנים הראשונות ההכנסות מהעסק יהיו נמוכות ביחס להכנסתו כשכיר.

פריסה קדימה רלוונטית גם לפורשים הנמצאים בפרישה מוקדמת עד לשנים בהם יהיו זכאים לנצל את קצבת הזקנה מהחיסכון הפנסיוני (קריאה נוספת).

פריסת הפיצויים קדימה מחייבת את אישור פקיד השומה ולאחר אישורו תיגבה מקדמה בשיעור שיקבע פקיד השומה על הסכום החייב במס בהתאם להנחות לגבי ההכנסה הצפויה בעתיד. בנוסף, בכל תום שנת מס יעשה חישוב מס אמיתי.

לפי נתוני הדוגמא הקודמת, סכום 248,400 ש"ח יהיה פטור ממס, בהנחה וזאת ההכנסה היחידה באותה שנה מתוך הסכום החייב  151,600 ש"ח, 30,320 ש"ח ישולמו כמקדמה, ויתר הסכום יינתן לעובד. חישוב המס הסופי ייעשה בתום כל שנת מס, כאשר להכנסות באותה שנת מס יצרפו את הסכום שלגביו נתבקשה פריסה.

נניח שבתום שנת המס 2021, הכנסות העבודה של העובד היו 70,000 ש"ח. לסכום זה יצורף הסכום הקבוע 25,266 ש"ח.
חבות המס תיקבע כאילו בשנת המס 2021, היו סך הכנסות עבודה   95,266 שקלים.
בחישוב זה, המס שהיה מוטל על הסכום שנפרס  25,900 ₪ הוא 14%, ומכיוון שהמקדמה ששולמה מראש הייתה 20%, הרי לגבי שנת  2021 יהיה זכאי העובד  להחזר של  6%×  25,266.

חישוב זה יתבצע בתום כל שנת מס בהתאם להכנסות שהיו באותה שנה.

חשוב לשים לב כי אתם משלמים את מקדמת המס שנקבעה על ידי פקיד השומה, במידה שלא תשלמו אותה לא תיכנס הפריסה לתוקף.

בניגוד לודאות הקיימת בפריסה לאחור, בפריסה קדימה אין ודאות לפורש לגבי הכנסתו העתידית או אפילו לגבי מדרגות המס שיחולו עליו בעתיד.

כך לדוגמא, משנת 2011 מדרגת המס הגבוהה ביותר עלתה מ- 45% ל- 48%. בנוסף משנת 2013 יש מדרגת מס נוספת של 50% על הכנסות הגבוהות מהתקרה.

כללים לביצוע פריסת מס קדימה

  • עבור כל ארבע שנות עבודה, אתה זכאי לשנת פריסה אחת.
  • במידה והחלוקה בארבע נותנת מספר עם חצי ומעלה יש לעגל למעלה אחרת יש לעגל למטה.
    לדוגמא. עובד שעבד 15 שנים במקום עבודה. זכאי ל- 3.75 שנות פריסת מס. מכיוון ו 0.75 גדול מ 0.5 העובד יהיה זכאי ל- 4 שנות פריסת מס.
  • לא ניתן לבצע פריסת מס ליותר משש שנים. נניח כי אתה מבקש פריסת מס עבור שלושים שנות עבודה. 30 חלקי 4 שווה 7.5 אך לא ניתן לבצע את הפריסה ליותר מ – 6 שנים.
  • שימו לב כי לא חייבים לפרוס למלא 6 השנים ויש לבצע פריסה לתקופה האופטימלית.
  • פריסת המס תחל בשנה שבה פרש העובד. למעט במקרה בו העובד פרש ב- 3 החודשים האחרונים של שנת המס. במקרה שכזה, ניתן לאשר, לפי בקשת העובד בלבד, להתחיל את הפריסה בשנת המס שלאחר שנת הפרישה.
מתכננים לצאת לפנסיה? הכנסה שלכם צפויה לרדת בשנה הקרובה? חשוב מאוד לתכנן מתי תפרשו מעבודה.

תקופת פריסה אופטימלית

תקופה שתחסוך לנו בתשלומי המס אך לא תחייב אותנו בהגשת דוח שנתי. לפעמים פריסה למספר השנים המירביות לא תוריד אותנו במדרגת המס אך עדיין נאלץ להגיש דוח שנתי למס הכנסה ובמידה ונשוב לעבוד או שנגדיל את ההכנסה אנו עשויים לשלם מס שולי גבוה יותר.

דחיית פריסת הכנסה בשנה אחת

החל ממועד פרסום החוזר החדש על ידי רשות המיסים ניתן לבקש לדחות את הפריסה בשנה אחת גם אם לא פרשתם ברבעון האחרון. דחיית הפריסה כרוכה באבדן שנת פריסה אחת, בנוסף נדרש להגיש דוח שנתי גם בגין שנה זאת בא לא ביצעתם את הפריסה.

למי כדאי לדחות את הפריסה בשנה?

מי שהכנסה השנתית המצטברת שלו היתה גבוהה וצפוי לרדת בהכסה בצורה משמעותית בשנה הבאה.

לצורך הדוגמה,

פורשת עם הכנסה חודשית של 50 אלף ש"ח זכאית למענק פיצויים חייב של 600 אלף ש"ח. באפשרותה לפרוס את ההכנסה על פני 6 שנים או לדחות את הפריסה בשנה אחת, כך שהמענק החייב יצטרף להכנסתה מקצבה שהיא נמוכה יותר מהכנסתה מעבודה.

בדוגמה הזאת, דחיית הפריסה בשנה חסכה למבוטח 6,000 ש"ח במס הכנסה.

חשוב לזכור כי בדחיית שנת הפריסה נדרש להגיש דוח שנתי למס הכנסה, אך סביר להניח שדוח זה יזכה אתכם בהחזרי מס בשל הירידה בהכנסות. – לבדיקת זכאות להחזר מס.

איך למלא טופס 116ג – בקשה לפריסת פיצויים

טופס 116ג משמש לצורך הגשת הבקשה לפריסת ההכנסה לרשות המיסים.

חלק א' של הטופס מתייחס לפרטים האישים של הפורש. בחלק ב' נפרט את פרטי ההכנסה, בדוגמא שלנו מענק פרישה. בסעיף סכום הכנסה נרשום את סכום המענק החייב במס נניח כמו בדוגמה שלנו 597 אלף ש"ח

בחלק ג' נבחר את סוג הפריסה המבוקשת, קדימה או אחורה, יש לפרט את שנות הפריסה. נניח כמו בדוגמא שלנו 6 שנות פריסה ואת ההכנסות לאותה שנה.

בפריסה אחורה יש לציין את ההכנסה המדוייקת לאותה שנה ולצרף טפסי 106 שיאמתו זאת. בפריסה קדימה יש לרשום הכנסות צפויות.

בשורה התחתונה

  • פריסת הכנסה רלוונטית למי שקיבל מענק פרישה חייב במס או למי שמסיים רצף פיצויים וחייב למשוך מענק פרישה החייב במס.
  • חישוב המס מתבצע במועד קבלת הפיצויים בפועל ולכן פריסת ההכנסה מקטינה את תשלום המס אותו תשלם.
  • פריסה לאחור מעניקה לך ודאות ומתאימה למי שהכנסתו עתידה לגדול.
  • פריסה קדימה טומנת לא מעט סיכונים ומתאימה למי שהכנסתו צפויה לרדת או למי שיוצא לפנסיה.

רוצים להגיע עם יותר כסף לפנסיה?
רוצים להפסיק לפחד מהחיסכון הפנסיוני?
קורס הפנסיה הדיגיטלי של : פנסיוני להבין את הפנסיה הוא הפתרון עבורכם
כנסו לקורס הפנסיה הדיגיטלי שלנו https://pensuni.com/?page_id=7203

טופס 116ג - פריסת הכנסה על מענק פיצויים החייב במס by

נדב טסלר

נדב טסלר, מתכנן פרישה, משמש כסמנכ"ל מקצועי בקוואליטי שירותים פיננסים לשעבר סמנכ"ל מקצועי בהלמן אלדובי קופות גמל ופנסיה, ומנהל המוצר באגף השיווק במנורה מבטחים. מרצה כיום במכללת נתניה ומכללה לפיננסים BDO. בעל הבלוג : פנסיוני, להבין את הפנסיה. לנדב תואר M.A במנהל עסקים מהמכללה למנהל, B.A במנהל עסקים מאוניברסיטת בן גוריון והוא מחזיק רישיון סוכן ביטוח פנסיוני מטעם רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון.

תגובות

        1. אתה מתכוון לטופס 116ג?

          במידה ורוצים לבצע פריסה לאחור יש להציג טפסי 106, בנוסף יש לצרף תלוש שכר המעיד על ימי החופשה שנוצלו.

          1. שלום נדב,

            הגשתי למס הכנסה טפסי 106 עבור 5 שנים אחורה + טפס 116ג' לצורך פריסה של פדיון חופשה שקיבלתי כשעזבתי את מקום עבודתי(ב-2019).
            את הטפסים הגשתי בסוף 2020.
            התקשרו אליי ממס הכנסה והודיעו לי שלא ניתן להתייחס לפדיון החופשה כסכום שניתן לפרוס כי הוא לא נכלל בטופס 161.
            מצד שני המעסיק אמר כי לא ניתן לכלול את פדיון חופשה בטופס 161.
            אז מה זה שווה שקיימת זכות כזאת אם אני לא יכול לממש אותה?
            האם יש מה לעשות?

  1. שלום נדב.
    אני עמית לא פעיל במבטחים ותיקה משנת 1985 עם 9 שנות ותק. ומאז עובד במקום אחר ועומד לפני פרישה -גיל 67.
    מברור במבטחים: שכר לחישוב קצבה 5500 ש"ח. קצבה 900 ש"ח. חסכון פנסיוני 150000 ש"ח. הוסבר לי אם אני מחליט למשוך את כל הכספים, התגמולים כי 90000 ש"ח יהיו פתורים ממס ועל פיצויים כי 60000 ש"ח אני צריך להביא אישור מפקיד השומה.
    שאלתי. לפי איזה שכר יעשה חישוב פיצויים פתורים ממס. 5500 ש"ח -שכר לקצבה או מסכום אחר.
    תודה מראש. זאב.

  2. שלום נדב,
    האם ניתן לפרוס מענק פרישה בדיעבד?
    אם במועד קבלת מענק הפרישה שולם המס על כל החלק החייב (ללא פריסה), ובמידה והיתה קיימת זכאות לפריסה קדימה של מספר שנים שלא נוצלה, האם ניתן לאחר שנה/שנתיים לבקש החזר מס על בסיס פריסה של המענק ששולם?

  3. שלום נדב,
    מה המועד שבו ניתן לבקש פריסת מס קדימה על מענק פרישה חייב?
    לדוגמא: אם במועד קבלת מענק הפרישה קיימת זכאות לפריסה קדימה של 5 שנים, האם יש לבקש זאת במועד קבלת המענק, או שניתן לבקש גם במהלך אותם 5 שנים לבצע פריסה של המענק שהתקבל?

    1. ערב טוב רחל,

      יש להגיש את הבקשה תוך שלושה חודשים מסיום העבודה. במידה ותבחרי ברצף קצבה ולאחר מכן תתחרטי ותבקשי לבצע פריסת מס יעמדו לרשותך פחות שנות פריסת מס. אפשר לקרוא על כך עוד במאמר העוסק בחרטה מרצף קצבה. https://pensuni.com/?p=1063

  4. היי נדב,
    קראתי במספר מקומות (לדוגמא, באתר ״כל-זכות״) שבמקרה של פריסה אחורה ניתן לבצע פריסה ביחס של 1:1 (שנת פריסה:שנת עבודה), ולא ביחס של 4:1 כמו בפריסה קדימה.
    האם ידוע לך על שינוי שנעשה לאחרונה בתקנות הפריסה?
    חג שמח!

  5. שלום נדב :
    כתבת בכותרת מי יכול לבצע פריסת מס – "במידה וכספי הפיצויים שברשותך עולים על התקרה החייבת במס (אחרת אין צורך בביצוע הפריסה)"
    האם זה בהכרח נכון? הרי ידוע ששימוש בפטור פוגע ביכולת שימוש בפטור על הקצבה המזכה בגיל פרישה. אז לפי מה שאני מבין יתכן גם שמי שמושך את הפיצויים לפני גיל פרישה יעדיף לנצל פריסה על כל הסכום ולא להשתמש בפטור. האם האבחנה שלי נכונה? תודה

    1. הי עמי,

      לפי ההנחה שלך, עובד הגיע לגיל פרישה. כל הפיצויים שלו פטורים ממס (כלומר נמוכים מהתקרה) והוא מעדיף למשוך פיצויים ללא פגיעה בפטור על הקצבה.

      זה ניתן, אבל משיכה של הפיצויים, תקטין את חבות המס שלו על הקצבה ואז הוא "לא ינצל" פטור שמגיע לו. מהצד השני, אם הוא ימשוך פיצויים בפטור או בהיוון קצבה, כנראה גם כך הקצבה שלו לא גבוהה מספיק כדי להיות חייבת במס.

  6. שלום נדב
    אני מדבר על פריסת הפיצויי הון בצורה כזאת שלא תהיה לו חבות מס עליו גם בלי שימוש בפטור
    ור ודחיית קבלת הפנסיה בינתיים. זא שימוש הפיצויים כדי לאפשר יציאה לפנסיה מוקדמת ולקיחת הפנסיה עם מלוא הקצבה מזכה בגיל פרישה או אפילו אחרי גיל פרישה..לא הגיוני ?
    תודה עמי

    1. תנסה אולי להציג דוגמא מספרית,

      בכל מקרה שאני מעלה בראש ישלם מס שולי, כזה או אחר בהתאם לגובה הפיצויים ומספר שנות הפריסה.

  7. סבבה – בוא נניח דוגמא תיאורטית 250000 מענק שכולו יכול להיות פטור -עבודה מעל 20 שנה. מפסיק לעבוד בגיל 62 ומושך את הכסף אם הוא יפרוס על פני חמש שנים זה יהיה חבות מס של 50000 לשנה שזה מתחת למינימום . ואז בגיל 67 הוא יכול לצאת לפנסיה ולקבל את כל הקצבה המזכה שלו..משהו שגוי בחישוב שלי?

    1. בפריסה קדימה קובעים תשלום מס, פקיד השומה יכל לחייב (סביר להניח) ב- 10% מס ואז במידת הצורך תקבל החזר בכל שנה.

      נמשיך עם הדוגמא שלך, 250 אלף פיצויים, זאת אומרת שיש 500,000 תגמולים שמייצרים קצבה של 2500 שקלים שגם ככה פטורה ממס.

      למה לא לנצל מראש את הפטור על הפיצויים?
      בקצבאות מתחת לעשרת אלפים שקלים, גם משיכה של הפיצויים היא לא כזאת קריטית מבחינת פגיעה בפטור ובמס בפרישה.

  8. אה לא ידעתי שמינימום 10 אחוז הוא יחויב בכל מקרה…אני מדבר על 250000 פיצויי הון אבל חוץ מזה יש פיצויי קצבה ותמלוגים שמביאים קצבה של מעל 10000 שח שזה מס שולי 20 אחוז. חוץ מזה המיסוי על הפריסה זה לחמש שנים כאשר הפגיעה לקצבה המזכה זה לכל שנות הפנסיה דהיינו בממוצע מעל 15 שנה…נראה לי שזה גם גורם לכל החישוב להיות קצת יותר מסובך. אני צודק או טועה?

    1. משיכה של פיצויים בגובה 250,000 יפגעו בפטור של 1875 שקלים. צריך לראות האם עדיף למשוך פיצויים בפטור, פיצויים ללא פטור או היוון קצבה.
      ניחוש שלי, הפערים לא יהיה כאלה גבוהים.

  9. נדב שלום
    פרשתי לאחרונה לגימלאות , לזכותי הפקדות ב"מבטחים" הותיקה קיצבה צפויה כ-10,000 ש"ח , וכן הפקדות לקופת גמל ופיצויים . המעביד לא מסייע לפורשים למלא טופס 161א . האם אתה יכול להציג דוגמא של פורש אשר צבר כספים במבטחים הותיקה המיועדים לקיצבה הפקדות פיצויים בסכום גבוה למדי אשר יחייבו פריסה ל-6 שנים קדימה ?
    שאלה נוספת , האם לצורך מילוי טופס 161א (מורכב למדי ) , ניתן למלא עצמאית או מומלץ לגשת ליועץ פנסיוני/יועץ מס הבקי בתחום ?

  10. שלום נדב
    פרשתי לאחרונה ואני מעוניין לבצע פריסה קדימה של מענקי הפיצויים.
    אינני צפוי לעבוד בשלב ראשון, ועל כן הכנסתי היחידה צפויה להיות הגמלה החודשית.
    שאלתי קשורה בטופס 116ג' (בקשה לפריסה) – בחלק ב' בעמודה "הכנסה נוספת באותה שנה צפויה", האם עלי למלא את הכנסתי השנתית ברוטו (לפני מס) או נטו (אחרי מס)?
    תודה רבה

  11. נדב שלום,
    "במידה והחלוקה בארבע נותנת מספר עם חצי ומעלה יש לעגל למעלה אחרת יש לעגל למטה"
    האם אתה יכול לתת לינק לחוק או חוזר מס הכנסה איפו זה כתוב? אני לא מצליח למצוא…
    תודה מראש
    שלמה

  12. שלום נדב.
    ישנו אדם שפרש בשנת 2014 לאחר 20 שנות עבודה והיו לו קופות הוניות.
    טרם התחשבן עם מס הכנסה (161 וכו').
    רוצה להגיע למס הכנסה בתחילת שנת 2020 ולהתחשבן (וכמובן לפי ערכי שווי להיום).
    האם ניתן יהיה לקבל את הפטורים (שכר * וותק) והחלק החייב יהיה ניתן לפרוס לשנים 2020 וצפונה (בסיס מזומן) או שמא מס הכנסה יאשר פריסה רק לשנים 2014 וצפונה ונצטרך להגיש דוחות שנתיים רטרואקטיבית?
    רב תודות ?

  13. נדב שלום
    לפי הרשום בטופס הפריסה שלי ובטופס 161, סכום ההכנסה לפריסת הפיצויים 580,000ש"ח,
    מס הכנסה נתן הוראה לקופת הגמל שלי לנקות מס במקור של 22% מסכום של ה 580,000ש"ח.
    אבל – קופת הגמל נתנה לי סכום גבוה יותר – 615,000ש"ח.
    לכן , קופת הגמל הורידה מס של 22% מ – 580,000 ש"ח, בנוסף הורידו מס מירבי מה- 35,000ש"ח.
    השאלה – איך אני יכול לקבל החזר מס שירד מה 35,000?
    האם בדו"ח השנתי אני יכול לצרף את ה 35,000ש"ח לפריסה?
    אם כן – האם אני יכול להגיש למס הכנסה טופס 116ג נוסף שמעדכן את סכום ההכנסה שרשום בטופס הראשון?
    או שבכלל ה 35,000 הנוספים לא יכולים להכלל בפריסה , ויהיו שייכים רק לשנת 2019?
    תודה
    דור

  14. נדב שלום,
    במקרה שיש גם מענק ממעביד וגם פיצוים הוניים בקופת גמל – האם מותר לאחד אותם ביחד לפריסה? או פיצוים הוניים/ קצבתיים אי אפשר להכניס לפריסה?
    תודה רבה מראש

  15. ראיתי באתר כל זכות שפדיון חופשה נחשב סוג של מענק פרישה. כמו כן מענק פרישה פטור ממס עד תקרה מסוימת. פדיון החופשה הזה מצויין בתלוש המשכורת האחרון של מקום העבודה שעזבתי.
    אם פדיון החופשה הזה לא מצויין בטופס 161 שלי, איך אני יכול לבקש עבורו החזר ממס הכנסה?

    1. פדיון חופשה הוא לא חלק ממענק הפרישה, כלומר לא ניתן להחיל עליו את הפטור ממס שמגיע לכספי פיצויים, אך ניתן לבצע עליו פריסה.
      ימי מחלה נחשבים כחלק ממענק הפרישה וחלים עליהם אותם הכללים של כספי פיצויים

      1. אז למה במס הכנסה מסרבים לבצע את הפריסה בטענה שהסכום של פדיון ימי החופשה לא מופיע בטופס 161, שגם אותו הגשתי?

          1. הי נדב אולי צבי מנסה לפרוס את הפדיון חופשה קדימה? ממה שידוע לי, שלא כמו פיצויים אפשר רק אחורה

  16. האם ניתן לפרוס באמצעות טופס 116ג חלק מפדיון החופשה?
    כלומר: אם למשל בעזיבתי את מקום העבודה הקודם, קיבלתי פדיון חופשה בשווי 100,000 ש"ח, האם אני יכול לרשום בטופס 116ג בחלק ב' בשדה: 'סכום ההכנסה' 50,000 ש"ח ולפרוס רק את הסכום החלקי הזה?
    או שאני חייב לרשום בשדה 'סכום ההכנסה' את כל סכום פדיון החופשה שקיבלתי ולפרוס את כולו?

  17. מה קורה במצב שבו בוצעה פריסה והאדם נפטר במהלך שנות הפריסה? נניח שבוצעה פריסה ל-6 שנים והאדם נפטר בשנת הפריסה השלישית. כיצד תבוצע ההתחשבנות מול רשות המיסים לעניין שנות הפריסה הנותרות? 

  18. היי נדב,
    למי שעבד 4 שנים. בעצם פריסה רלוונטית רק אם פרש בסוף שנת המס ורוצה לשייך את הפיצוי לשנה הבאה?

    מי שעבד שנתיים וקצת. גם יסכימו לעגל לו את השנתיים לארבע ולאשר שנת פריסה? נשמע טוב מידי…

  19. נדב שלום,
    נניח פורשים מהעבודה באמצע שנה ומקבלים פדיון ימי חופשה. באיזה שלב נכון להגיש לרשות המסים את טופס 116ג כדי לבצע פריסה אחורה? מיד עם הפרישה (כלומר במהלך שנת המס) או יחד עם הדוח השנתי שמגישים בתום שנת המס בה בוצעה הפרישה?

  20. הי
    אני רוצה לבצע חרטה על רצף קצבה, למשוך פיצויים, ולפרוס את המס אחורה.
    ב-2018 נוצר לי זיכוי מס (על קבלות) לא מנוצל של 11,000 ש"ח, האם ניתן לבקש שכל המס יתקזז עם שנה זו?
    במידה והתשובה חיובית, מהי הדרך לעשות את זה? המון תודה!

  21. פורש ב 2016 ,קיבל מענק ופרס קדימה את החייב . הוא זכאי לס' 9(5) מיום פרישתו.
    הפריסה לשנים 2016-2018 הוא נפטר ב 2017.
    האם ניתן לבקש תיקון כך שהפריסה תהיה רק לשנים 2016-2017 ?
    תודה!

  22. נדב שלום.
    עובדת פרשה דצמבר 2022, בגיל 59. מקבלת 161 ומענקי פרישה כמובן. יש לה פנסיה ותיקה ומעסיק ימשיך להפריש לה לפנסיה וישלם לה פנסיה עד גיל 63.25 שבו תתחיל לקבל פנסיה מקרן הפנסיה הותיקה. נכון לגיל 63.25 יהיה לעובדת כ 4 שנים מענק שנים עודפות. השאלה הינה במידה ופורסים לעובדת את המענקים לפי ה 161 ל 6 שנים קדימה ובעוד כ 4 שנים (קצת יותר) תתחיל לקבל פנסיה וכמובן מענק שנים עודפות, האם ניתן יהיה לפרוס את המענק שנים עודפות ל 6 שנים קדימה? לשנתיים שנותרו (לפריסה המקורית)? או לא ניתן יהיה לפרוס כלל כי זה לא בסמיכות לפרישה?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

Back to top button