קיבוע זכויות

קיבוע זכויות? זה לא רק פטור על הפנסיה

קיבוע זכויות מאפשר להקטין את הקצבה החייבת במס, אך ישנם מקרים בהם במקום לקבל פטור על הקצבה כדאי להשתמש בקיבוע הזכויות לצורך משיכת כספים פטורים מהחיסכון הפנסיוני.

קיבוע זכויות על הפנסיה מאפשר להקטין את המס על הקצבה. גובה ההכנסה הפטורה המירבית בשנת 2024 היא 4,903 ש"ח. אך לחוסכים שכבר מקבלים קצבה יש אפשרות נוספת, לפדות עד 882 אלף ש"ח ללא מס. מי כדי לפדות כספים ללא מס צריך לקבל קצבה העולה על הקצבה המזערית, בשנת 2024, 5,012 ש"ח.

למה זה חשוב? מי שצבר סכומים משמעותיים בחיסכון הפנסיוני שלו, מי שפרש בגיל מבוגר או לחלופין מי שלא מתכנן לפרוש לנצח יכל להוציא סכומים גבוהים מהחיסכון הפנסיוני שלו בפטור ממס.

בשנת 2008 התרחשו שני מהלכים משמעותים בחיסכון הפנסיוני, הראשון פנסיית החובה חייבה לראשונה כל שכיר בישראל לחסוך לפנסיה. המהלך השני משמעותי לא פחות הוא תיקון 3 לחוק הפיקוח על שירותים פיננסים תיקון שהפך את כלל הפקדות של החוסכים בישראל להפקדות למטרת קבלת קצבה.

עם הפיכת קופות הגמל למסלול לחיסכון לקצבה בלבד, במסגרת תיקון 3, נוצר הצורך להפחית, במקביל, את המס המוטל על הקצבאות, וזאת, כחלופה לאפשרות שהיתה לפני כן לבצע משיכה חד פעמית (הונית) בפטור ממס.

חוזר מס הכנסה 02/2013 העוסק במתן הפטור על הקצבה המזכה (קיבוע זכויות)

הקלות אלו במסגרת סעיף 9א לפקודת מס הכנסה המוכרות בשם קיבוע זכויות מאפשרות לחוסכים גמישות בקבלת פטור על הפנסיה או לחלופין משיכת הכספים בסכום חד פעמי (היוון קצבה).

השימוש בקיבוע זכויות לפטור על קצבת הזקנה

קיבוע זכויות מאפשר לקבל פטור על פנסיית הזקנה, ההכנסה המירבית הפטורה ממס בשנת 2024 היא 4,903 ש"ח המשמעות היא שגבר יכל לקבל קצבה בגובה של 10,000 ש"ח הפטורה ממס לחלוטין ואילו אישה יכולה לקבל קצבה עד לגובה של 11,500 הפטורה ממס.

במרבית המקרים באתר אנחנו עוסקים בקבלת הפטור על הקצבה, מכיוון שלאורך הזמן השימוש בקיבוע הזכויות לצורך פטור על הקצבה הוא האפשרות המיטבית.

למה הפטור על הקצבה הוא האפשרות המיטבית עבור הפורש?

לצורך המעבר בין פטור על הקצבה לבין הפטור לצורך היוון כספים נקבע מקדם – מכפיל המרה להון- מקדם קבוע העומד על 180.

מקדם המייצג תקופת חיים של 15 שנים (180 חלקי 12)

בהנחה שהפורש ובמיוחד הפורשת יחיו מעבר ל- 15 שנים הסכום הפטור שניצלו עולה על יתרת ההון הפטורה.

>>>נתקלתם במונח לא מוכר? כנסו למילון השלם לפרישה

לצורך הדוגמה פורשת החלה לקבל קצבה בגיל 63 והיא צפויה לחיות עד לגיל 89, גובה הסכום הפטור שתקבל יעמוד על יותר מ 1.5 מליון ש"ח (סכום מהוון יעמוד על כ 950 אלף ש"ח).

יתרת ההון הפטורהסכום מהוון של הכנסה פטורה
882 אלף ש"ח950 אלף ש"ח

השימוש בקיבוע זכויות למשיכת כספים מהחיסכון הפנסיוני

ראינו כי במקרים רבים כדאי לנצל את קיבוע הזכויות לצורך קבלת הפטור על הקצבה אך ישנם מקרים אחרים בהם יהיה כדאי לנצל את הפטור דווקא לצורך משיכת כספים (היוון קצבה).

באיזה מקרים כדאי להשתמש בקיבוע זכויות להיוון כספים?

  • הפנסיה כבר פטורה ממס
  • פרישה בגיל מבוגר או מחלה
  • חלופה להורשה
  • משיכת כספים לצורך סגירת הלוואה / השקעה

חשוב לזכור כי רק למי שיש קצבה מזערית שעולה על 5,012 ש"ח יכל להוון כספים מהחיסכון הפנסיוני שלו ללא מס.

קצבה פטורה ממס

ישנם מקרים בהם קצבת הזקנה פטורה ממס, נניח קצבה נמוכה לאחד מבני הזוג או מגורים בישוב מוטב. במקרים אלה אין סיבה לנצל את הפטור במסגרת קיבוע הזכויות לצורך פטור על קצבה. במקרה זה יתכן שכדאי להשתמש בפטור לצורך היוון כספי החיסכון הפנסיוני או לצורך היוון קצבה מוכרת (תיקון 190).

לצורך הדוגמה,

פורש בעל קצבה פטורה של 6,000 ש"ח שעומדת לרשותו יתרת הון פטורה של 880 אלף ש"ח יכל להפקיד לתיקון 190 סכום של 600 אלף ש"ח (לצורך הדוגמה) והקרן והרווחים עד התקרה יהיו פטורים ממס וממס רווחי הון.

אמנם באישור שמפיקה רשות המיסים על הקיבוע זכויות מופיע בסעיף ה, כי אפשרות זאת אינה אפשרות מיטבית אך עבור הפורש שלנו שהקצבה שלו פטורה ממס זאת הדרך הטובה ביותר לנצל את יתרת ההון הפטורה.

דוג' לאישור קיבוע זכויות

פרישה בגיל מבוגר

ראינו כי המקדם הממיר את הפטור על הקצבה לפטור על היוון מניח תוחלת חיים של 15 שנים. עבור מי שפרש בגיל מבוגר או צופה תוחלת חיים קצרה מהממוצע הכדאיות לשימוש בפטור לצורך היוון גדלה. במקרה הזה השווי של יתרת ההון הפטורה תעלה על השווי של הפטור המהוון ומצד שני, יהיה ברשותו סכום כספי חד פעמי שיאפשר לו לחיות ברווחה כלכלית גדולה יותר בתקופת החיים שנותרה לו.

לצורך הדוגמה,

פורש מקרן פנסיה ותיקה במצב בריאותי לא תקין, העדיף להוון כספים מקרן פנסיה ותיקה ולקבל סכום חד פעמי על פני קצבה חודשית גבוהה יותר.

חשוב לציין כי במקרה מוות, הקצבה של בת הזוג תעמוד על 60% מסכום הקצבה המקורי.

היוון קצבה מקרן פנסיה ותיקה

חלופה להורשה (העברה בין דורית)

לרשות מי שלא מתכנן להמיר את החיסכון הפנסיוני לקצבה ישנן שתי אפשרויות לשימוש בכספים. הראשונה להוריש את כספי התגמולים בפטור ממס השניה להוון את הכספים (בכפוף לקבלת קצבה מזערית). ישנם מקרים בהם הכספים נצברו בקרן פנסיה ותיקה ואין אפשרות להוריש את הכספים כסכום חד פעמי למוטבים ולכן האפשרות המיטבית תהייה להוון את הכספים בפטור.

לצורך הדוגמה,

עצמאי שנצברו לרשותו כספים בקרן פנסיה ותיקה מאוזנת ואינו זקוק לקצבה נוספת מקבל קצבה מקרן פנסיה ותיקה אחרת. באפשרותו להוון את הכספים שנותרו בקרן המאוזנת על פני יצירת קצבת שאירים לבת הזוג.

משיכת כספים לצורך סגירת הלוואה / השקעה

מי שנצברו לרשותו סכומים גבוהים בחיסכון הפנסיוני והגיע לגיל פרישה יכל לבחון את הכדאיות של השימוש בכספים שנצברו לרשותו לצורך סגירת הלוואות קיימות (בהן משכנתא). לפני מימוש הכספים חשוב לבחון האם החיסכון הפנסיוני שיוותר יאפשר מחייה בכבוד בפרישה.

לצורך הדוגמה,

עובד שייצר לעצמו במסגרת פרישה מדומה קצבה מזערית החייבת במס רק בכדי להוון סכום חד פעמי פטור מהחיסכון הפנסיוני. שימו לב כי במסגרת ההיוון לא ניתן להוון כספי פיצויים של מעסיק נוכחי, רק כספי תגמולים.

שימוש בקיבוע זכויות לצורך משיכת כספים פטורים ממס

בשורה התחתונה

אסור לדחות את השימוש בקיבוע הזכויות רק לאחר קבלת הקצבה, במקרים רבים יש לתכנן את השימוש המיטבי בקיבוע כבר כחלק מתכנון הפרישה (עוד לפני המרת הכספים לקצבה חודשית)

כמובן שלא חייבים לנצל את קיבוע זכויות רק לפטור על הקצבה או רק לפטור על היוון קצבה, ניתן לשלב בין השניים. לצורך בחינת החלופות ניתן להשתמש במחשבון קיבוע זכויות הקיים באתר.

רוצים להגיע עם יותר כסף לפנסיה?
רוצים להפסיק לפחד מהחיסכון הפנסיוני?
קורס הפנסיה הדיגיטלי של : פנסיוני להבין את הפנסיה הוא הפתרון עבורכם
כנסו לקורס הפנסיה הדיגיטלי שלנו https://pensuni.com/?page_id=7203

קיבוע זכויות? זה לא רק פטור על הפנסיה by

נדב טסלר

נדב טסלר, מתכנן פרישה, משמש כסמנכ"ל מקצועי בקוואליטי שירותים פיננסים לשעבר סמנכ"ל מקצועי בהלמן אלדובי קופות גמל ופנסיה, ומנהל המוצר באגף השיווק במנורה מבטחים. מרצה כיום במכללת נתניה ומכללה לפיננסים BDO. בעל הבלוג : פנסיוני, להבין את הפנסיה. לנדב תואר M.A במנהל עסקים מהמכללה למנהל, B.A במנהל עסקים מאוניברסיטת בן גוריון והוא מחזיק רישיון סוכן ביטוח פנסיוני מטעם רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון.

תגובות

    1. נכון, קיבוע זכויות מבצעים מגיל 67 לגבר או גיל 62 ושמונה חודשים לאישה (בכפוף לשנת הלידה)
      במקרה של פרישה בשל נכות צמיתה העולה על 75% ניתן לבצע קיבוע זכויות קודם לכן

  1. שלום נדב, תודה על המאמר! מחשבון קיבוע זכויות שלך גם כן נהדר! אך האם אתה מכיר מחשבון שלוקח בחשבון פרמטרים נוספים כגון גיל הפורש, מצב בריאותי, גיל בת זוגו, קיום מקורות הכנסה נוספים (שכ"ד וכדומה) מה שנקרא "מחשבון כדאיות" שיכול לעזור לפורש המתלבט בבחירת ניצול הפטור על הקצבה או על היוון.

  2. היי נדב. לא הצלחתי להבין את הדוגמה של היוון 600,000 שקלים לתיקון 190. האם המפקיד יוכל למשוך את הכסף מתי שירצה ללא מס רווחי הון? ויורשיו?
    כמו כן החישוב שלך בחלק הראשון ובהשוואה בין משיכה לקבלת קצבה במשך 15 שנה, לא לוקח בחשבון שמשיכה של יתרת ההון הפטורה והשקעתה עשויים לתת תשואה נאה במשך 15 שנה.

    1. בוקר טוב ליאור,
      ככל שלמפקיד יש קצבה שעולה על הקצבה המזערית הוא יוכל לפדות עד 800 אלף ש"ח ללא מס, לגבי יורשיו יחולו עליו הכללים של הורשה בתיקון 190 (כלומר עד גיל 75 פטור ממס לאחר גיל 75 15% מס נומינאלי)

  3. אם דוחים את קבלת קצבת הזקנה מביטוח לאומי בחמש שנים כדי לקבל יותר קצבה, כפי שכתבת בבלוג בעבר, האם זה נותן איזו הקלה במס הכנסה למי שממשיך לעבוד עד גיל 67? גם אז צריך לעשות קיבוע זכויות? תודה.

    1. מי שעברה את גיל פרישה צריכה לעשות קיבוע זכויות כדי לקבל את ההקלה במס, אפשרות אחרת היא לבצע בעתיד את הקיבוע (רטרואקטיבית) ולקבל החזר מס.

  4. שלום נדב
    אישה בגיל 69 עבדה כ 3 שנים 10 שעות עבודה שבועיות הפקידה לקרן פנסיה חלתה במחלה ונקבעו לה 100 אחוז נכות
    לפניכן הייתה עקרת בית ללא פנסיה
    מה הן זכויותיה מקרן פנסיה יש לה הפקדות מאד צנועות וגם צבירה בהתאם
    מה הן זכויותיה בגיל זה
    תודה

    1. לאחר גיל 67 אין עוד כיסוי ביטוחי בקרן, האפשרות שלה היא לקבל קצבה בהתאם לצבירה או לפדות כספים בהתאם לתנאי המס

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

Back to top button