חדשות

באוצר מתכננים פגיעה בפנסיונרים

במסגרת הצעת תקציב המדינה, מתכננים במשרד האוצר לחזור בהם מהגדלת הפטור על הקצבה לפנסיונרים. במידה שהחלטה תתקבל עשרות אלפי פורשים ישלמו מס גבוה יותר כל ימי חייהם

במשרד האוצר מתכננים להקפיא בשלב זה, את ההגדלה הצפויה בפטור על קצבת הזקנה לפורשים, הטבה ששווה במונחים של היום (שנת 2023) קצבה פטורה של 1,368 ש"ח בחודש או משיכה חד פעמית פטורה בגובה של 246 אלף ש"ח. ההחלטה של האוצר תפגע בפורשים ובאלה שיפרשו בשנים הקרובות.

לפי משרד האוצר, מכיוון שההקצבה של הפורשים מקרנות הפנסיה החדשות לא מגיעה לסף המס, הקצבה הממוצעת בקרנות אלו עומדת על כ- 1,500 ש"ח. הרי שמי שמנצלים את הפטור על הקצבה הם בעיקר בעלי הסדרי פנסיה תקציבית ופנסיה ותיקה, והטבה זו מצטרפת להטבות אחרות להן זכאים פורשים אלו.

עדכון : 24/2 תקציב המדינה אושר ואיתו הפגיעה בהטבה. כעת הדיון יעבור לועדת הכספים

לטענת האוצר, במצב הקיים היום קצבה של גבר פטורה ממס עד להכנסה חודשית בגובה 10,030 ש"ח ואילו הקצבה של אישה פטורה ממס עד להכנסה בגובה של 11,398 ש"ח.

לכן לתפיסת האוצר מן הראוי להקפיא את ההטבה (ואולי לבטלה) ולתרום לתקציב המדינה 700 מליון שקלים.

מתוך הצעת תקציב המדינה

אך באוצר לא תמיד מדייקים, להטבה המלאה זכאים רק פורשים שלא קיבלו פיצויים פטורים לאורך 32 שנות העבודה שקדמו לפרישה או לא משכו כספים בפטור.

לצורך הדוגמה ניקח את אלה, פנסיונרית של משרד החינוך המקבלת קצבה בגובה 11,300 ש"ח בחודש. מכיוון שאלה קיבלה ימי מחלה בסיום עבודתה במשרד החינוך היא לא זכאית לפטור המלא. אלה משלמת היום מס על קצבת הזקנה שלה, מס בגובה של 200 ש"ח בחודש.

בהתאם לתכנון הפרישה שביצעה אליה ולהחלטות שקיבלה במסגרת קיבוע הזכויות, היתה צפויה אלה להפסיק לשלם מס בשנת 2025 אבל כעת, כפי הנראה היא תמשיך לשלם מס כל חייה וכמוה עוד אלפי פנסיונרים.

ההחלטה של האוצר, מתקבלת לאחר הבטחה שנתנה לפני עשר שנים בדבר הגדלה הדרגית בפטור על קצבת הזקנה. כמו אלה, עשרות אלפי פנסיונרים קיבלו בעבר החלטות כיצד לנצל את הפטור על קצבת הזקנה. מתוך ידיעה שהפטור עתיד לעלות בשנים הבאות. החלטה האם לנצל את ההגדלה העתידית בפטור: כפטור על קצבת הזקנה או כפטור לצורך משיכה פטורה של כספי החיסכון הפנסיוני.

הבחירה שעל הפורש לבצע לצורך השימוש בפטור העתידי

בשנת 2012 הציגו במשרד האוצר מתווה שבמהלכו יוגדלו בצורה הדרגית הטבות המס לפורשים לפנסיה, מטרת המתווה היתה לפצות את ציבור החוסכים על אבדן החיסכון ההוני. במסגרת המתווה אחוז הפטור על הקצבה עלה בצורה הדרגתית על פני השנים באופן הבא:

2012201620202025
8.5%14%17%32%

אחוז הפטור שווה לכסף, פטור חודשי על הקצבה, במונחים של היום הפטור שווה הכנסה פטורה בגובה 1,550 ש"ח. שהם 17% מתקרת הקצבה המזכה – 9,120 ש"ח.

לצורך קבלת הפטור על הפורש לבצע הליך שנקרא קיבוע זכויות ולמלא טופס 161ד.

לאורך השנים גדל הפטור בהתאם למתווה, עד שהגיע כעת רגע האמת. השינוי הגדול ביותר בפטור. מעבר מפטור בגובה 17% לפטור בגובה 32%. או בשווי כספי הכנסה פטורה של 1,550 ש"ח שהיתה צריכה לגדול ל – 2,918 ש"ח בשנת 2025.

מקבלים פנסיה וממשיכים לעבוד? תשלמו יותר מס

אך ההטבה אותה רוצה לבטל משרד האוצר אינה נוגעת רק לפנסיונרים "המבוססים" המקבלים פנסיה תקציבית או ותיקה. היא נוגעת גם לעשרות אלפי פנסיונרים שהקצבה שלהם לא מספיקה למחייתם והם ממשיכים עוד לעבוד.

לא תמיד פנסיונרים אלו זכאים לפטור המלא אותו הציגו במשרד האוצר והם מנצלים רק את הפטור החלקי, ההגדלה העתידית היתה עשויה לפטור אותם ממס אך כעת הם ימשיכו לשלם מס כל חייהם.

לצורך הדוגמה, פנסיונר המקבל קצבה בגובה 1,800 ש"ח – כעת הקצבה הפטורה שלו עומדת על 1,550 ש"ח ולא תהפוך להיות פטורה לחלוטין ממס בשנת 2025.

>>>קריאה נוספת : בג"ץ קבע אלפי שקלים יוחזרו לפנסיונרים

רוצים להגיע עם יותר כסף לפנסיה?
רוצים להפסיק לפחד מהחיסכון הפנסיוני?
אנחנו מזמינים אותך להגיע לפגישת תכנון פנסיוני אישית
למידע נוסף על שירות תכנון פנסיוני אישי https://pensuni.com/?page_id=7283

באוצר מתכננים פגיעה בפנסיונרים by

נדב טסלר

נדב טסלר, מתכנן פרישה, משמש כסמנכ"ל מקצועי בקוואליטי שירותים פיננסים לשעבר סמנכ"ל מקצועי בהלמן אלדובי קופות גמל ופנסיה, ומנהל המוצר באגף השיווק במנורה מבטחים. מרצה כיום במכללת נתניה ומכללה לפיננסים BDO. בעל הבלוג : פנסיוני, להבין את הפנסיה. לנדב תואר M.A במנהל עסקים מהמכללה למנהל, B.A במנהל עסקים מאוניברסיטת בן גוריון והוא מחזיק רישיון סוכן ביטוח פנסיוני מטעם רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון.

תגובות

    1. כותרת מגמתית, לא רוצים לפגוע בפנסיות רגילות רק בתקציביות שנקראות גם חזיריות. הגיע הזמן לטפל בנושא הזה

      1. הפגיעה היא בכל הפורשים, בלי הבדל פנסיה, דת או מין.
        הפגיעה היא במי שיצא לפנסיה ובמי שייצא לפנסיה בשנים הקרובות.

        1. נדב, אבל הפגיעה היא בעיקר בפנסיות "שמנות", לא?

          "…לטענת האוצר, במצב הקיים היום קצבה של גבר פטורה ממס עד להכנסה חודשית בגובה 10,030 ש"ח ואילו הקצבה של אישה פטורה ממס עד להכנסה בגובה של 11,398 ש"ח…"
          מסתבר ששנאת עשירים יש גם בפנסיות.
          בכל מקרה, לדעתי עדיין אין דינה של הקפאה של הגדלה צפויה כמו הקפאה על הטבה קיימת.
          המדינה פשוט "הבטיחה" להגדיל את ההטבה ומשכה את ההבטחה להגדיל ועתה אינה מגדילה…
          היא עדיין לא גורעת.

  1. כל החיים שלנו עבדנו ושילמנו כספים למ הכנסה וביטוח לאומי עכשיו שאנחנו פנסיונרים אתם רוצים עוד לפגוע בנו??!! לא מצאתם מישהו אחר לקחת ממנו כספים אולי נקח מכם אתם אלה שיושבים באולימפוס שלכם ומרווחים משכורת גבוהות וגם מרשים לעצמכם לעדכן לטובתכם את המשכורת !

  2. היי נדב, תודה על המאמר.
    אני מקבל יותר ויותר את ההרגשה שלא "שווה" להיות אחראי בכל הקשור לכספי החיסכון הפנסיוני…
    ממש מרגיש שעדיף למשוך את הכסף ולהחנות אותו בתיק השקעות צמוד מדד ולהשתדל שלקבל את הפנסיה הכי קטנה שניתן שעל מנת שלא לשלם מיסים.
    כשהפנסיה קטנה ועלובה – מקבלים את כל ההטבות.
    כשהפנסיה גדולה ומפוארת – פתאום מגלים שמשלמים יותר מס ושלא מתקבלות הטבות בכלל.
    זה לא ככה?

    אסף נתן רשם על כך בטוויטר שלו – מחשבה לא פופוליסטית לגבי אחריות.
    על כך שלא שווה להיות אחראי, כי יש קבוצה שלמה של אזרחים "לא אחראיים" שמקבלת הטבות.
    והקבוצה האחרת של האנשים המאוד אחראיים, לא מקבלים את ההטבות הנ"ל.
    https://twitter.com/Assaf_Nathan/status/1627994364474540032?cxt=HHwWgIC-7feP5pctAAAA
    יש משהו במה שהוא רושם (בהקשר של משכנתא, אבל רואה קשר ישיר גם לחיסכון פנסיוני).

  3. מהלך מבורך מבחינתי, כל אלה שחוסכים היום בקופות הצוברות ספק אם יצליחו לנצל את הגדלה של הפטור ,מכאן שרק אלה שמקבלים קצבאות מהמדינה או קרנות ותיקות (שרובן כבר קיבלו תמיכה כלכלית על חשבון משלם המיסים בעבר) יכולים להנות מהפטור , פורשים אלה גם ככה נהנים מתנאים שהחוסכים של היום יכולים רק לחלום . בתקווה שהמס שיגבה מהקצבאות יממן צרכים חשובים כמו חינוך ,ביטחון וכד'.

    1. מסכים איתך. גם בדוגמא של נדב זה בולט: "מכיוון שאלה קיבלה ימי מחלה בסיום עבודתה במשרד החינוך היא לא זכאית לפטור המלא".
      מי בתעשיה פרטית מקבל תשלום עבור ימי מחלה? זולגות לי דמעות מהזדהות עם אלה …
      זאת לא אומרת שאני תומך בהצעה – יש לכבד החלטות קודמות. אבל אין ספק שנהנים העקריים – מי שכבר קיבלו הטבה כלכלית ממדינה.

    2. הצחקת הם צריכים לממן את הבטחות הבחירות לפרזיטים החרדים את המשרדים המיותרים ועכשיו נוספו גם משפחת המלוכה שצריך לממן .איפה הבטחת הבחירות לחינוך חינם מ-0 עד 3 הורדת יוקר המחיה

  4. הם לא הממשלה לא תעשה משהו לגבי מקומות העבודה בעתיד לא יהיה תעשיה בישראל ולא היו עובדים
    צריך לבנות מקומות עבודה .

  5. בודה לאוצר והעומד בראש סמוטריץ. להכניס עד לכיס של גימלאים?! חסר עשירים בארץ קחו מהם את הכסף. הם רוצים שימותו מוקדם. אנשים עבדו קשה בשביל גמלה עלובה. ממשלת זדון שפורום קוהלת מנהל אותה

  6. פשוט מעולה – שידפקו חזק את כל הפנסיונרים. רובם בחרו בממשלה הזו. שלא ישאירו להם גרוש!!!! נהדר!!!!

    1. כמה חוסר הבנה. בושה שיש ביננו אנשים כמוך ללא ידע בסיסי המבקשים לחבל לפנסיונרים שעבדו כל חייהם וגם שלמו מיסים. יש להלחם בהון השחור שרובו אצל החרדים והערבים. תמצא את כל הכסף ייותר שם

  7. רציתם ימין על מלא קיבלתם אייתולות ועבריינים שעושקים ויעשקו אתכם. בישלתם דייסה עכשיו בתאבון. טיפשים

  8. הממשלה: נכון, הבטחתי. אבל לא הבטחתי לקיים.
    צודק היועמ"ש: אין פגיעה במצב הקיים. זו 'רק' הפרת התחייבות בחוק.
    שונה לחלוטין מלמשל מיסוי קרנות השתלמות – כי אין התחייבות לא למסות אותן בעתיד.
    דוגמה יפה להתייחסותה לאזרחיה, סליחה – לנתיניה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

Back to top button