קרן פנסיה

האם הכספים בקרן הפנסיה הולכים לאיבוד במקרה של מוות?

אני בן 30 ואין לי שאירים, האם במקרה מוות הכספים שנצברו בקרן הפנסיה ילכו לאיבוד?

ישנה דעה רווחת לגבי קרן הפנסיה שבמקרה של מוות הכספים שנמצאים בה הולכים לאיבוד. הדעה הזאת נשענת על כך שקרן הפנסיה פועלת לפי עיקרון הערבות ההדדית בין חבריה. אבל צריך להפריד בין המקרים, מקרה מוות של פורש לפני היציאה לפנסיה ומקרה מוות של פורש שהמיר את החיסכון לקצבה חודשית.

במקרה של מוות של חוסך לפני היציאה לפנסיה, הכספים שנצברו בקרן לא ילכו לאיבוד. במידה שיש לחוסך שאירים הם יקבלו את הכספים על בסיס השכר המבוטח או הצבירה בקרן (הגבוה מבניהם) ובמידה ולחוסך אין שאירים כמו במקרה הזה, המוטבים או היורשים יקבלו את הסכום שנצבר כסכום חד פעמי.

במקרה של מוות לאחר היציאה לפנסיה, הרי במועד היציאה לפנסיה ממירים את החיסכון הפנסיוני לקצבה חודשית בהתאם למסלול הפרישה שנבחר. מרגע זה אין יותר צבירה בקרן וישנה התחייבות לשלם קצבה חודשית. במידה והפורש הינו פורש יחיד והוא בחר במסלול ללא תקופת תשלומים מובטחים, תחושב הקצבה החודשית בהתאם למקדם המבטיח קצבה לפורש בלבד. במקרה מוות של הפורש, אפילו לאחר קצבה אחת תסתיים ההתחייבות של קרן הפנסיה.

במידה שהפורש חושש ממקרה מוות מוקדם הוא יכל לבחור תקופת תשלומים מובטחים, עד 240 חודשים, במקרה של מוות יתרת התשלומים אותם הוא לא ניצל יועברו כסכום חד פעמי (חייב במס) לידי המוטבים או היורשים.

חשוב לזכור כי במידה והפורש בחר תקופת תשלומים מובטחים, מקדם ההמרה יהיה גבוה משמעותית מהמקדם ללא תקופת תשלומים וקצבת הזקנה שלו תהייה קטנה יותר.

>>>עוד על מסלולי הפרישה בקרן הפנסיה

רוצים להגיע עם יותר כסף לפנסיה?
רוצים להפסיק לפחד מהחיסכון הפנסיוני?
אנחנו מזמינים אותך להגיע לפגישת תכנון פנסיוני אישית
למידע נוסף על שירות תכנון פנסיוני אישי https://pensuni.com/?page_id=7283

האם הכספים בקרן הפנסיה הולכים לאיבוד במקרה של מוות? by

נדב טסלר

נדב טסלר, מתכנן פרישה, משמש כסמנכ"ל מקצועי בקוואליטי שירותים פיננסים לשעבר סמנכ"ל מקצועי בהלמן אלדובי קופות גמל ופנסיה, ומנהל המוצר באגף השיווק במנורה מבטחים. מרצה כיום במכללת נתניה ומכללה לפיננסים BDO. בעל הבלוג : פנסיוני, להבין את הפנסיה. לנדב תואר M.A במנהל עסקים מהמכללה למנהל, B.A במנהל עסקים מאוניברסיטת בן גוריון והוא מחזיק רישיון סוכן ביטוח פנסיוני מטעם רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון.

תגובות

  1. הי נדב
    ציינת כי במקרה מוות של פנסיונר שבחר בתקופת הבטחה ואין לו שארים, יקבלו מוטביו או יורשיו את יתרת תשלומי ההבטחה כסכום חד פעמי חייב במס יכול להרחיב? הרי אם היו שארים, קצבת השארים הייתה פטורה עד גובה התקרה כ8,600 שח חדשי. מדוע אין התייחסות לכך כסכום ח"פ
    פטור ממס כמו בב.חיים?

    1. הי גבי,

      הפטור ממס לשאירים על תשלום חודשי ולא על היוון תשלומים,
      יש התייחסות של רשות המיסים לכך בחוזר החדש שפרסמה לעניין פריסת הכנסה

  2. מה שכתבת זה כולל גם את מרכיב הפיצויים?(או מתיחס רק למרכיב התגמולים)

    1. בקרן הפנסיה ההתייחסות הינה זהה, במידה וישנם שאירים הם יהיו זכאים לקצבה לא יהיה ניתן למשוך את כספי הפיצויים

  3. מ-ע-ו-ל-ה.
    קצרפוסט ישר ולעניין.
    המון רווקים נטולי ילדים שאני מכיר שואלים את השאלה הזו בדיוק.
    תענוג לקריאה ומוסבר היטב.

  4. נדב שלום. שאלה בקשר לפיצויים: יש לי פיצויים בקופת גמל ממקום עבודה שעזבתי עשיתי קיבוע זכויות וקיבלתי פטור ממס הכנסה על הפיצויים האלו. האם יש אפשרות להפקיד כספים אלה לקופת גמל נזילה (ללא הקטע של כ 34000 שח של תיקון 190) שתהיה מחויבת במס רווחי הון ? שמעתי שיש אפשרות כזאת אך גם במיטב דש וגם באקסלנס טוענים שלא מכירים הסדר כזה.האם יש הסדר כזה? אם לא האם יש אלטרנטיבה שהחוק מאפשר לכספים מסוג זה?
    תודה

    אורית

    1. בפנסיה תקציבית אין כסף שנצבר על ידי העובד, יש התחייבות לשלם קצבה.
      בכל מנגנון של פנסיה תקציבית צריך לראות מה תהייה קצבת השאירים שתשולם

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

Back to top button