חדשות

פאסיבי או אקטיבי? מנורה מבטחים משנה את מדיניות ההשקעה

מנורה מבטחים שהציעה מסלול פאסיבי מחקה מדדי מניות חו"ל החליטה לעשות שינוי במדיניות ההשקעה שלה. מה השפעה והאם כדאי לבצע כעת שינויים?

מנורה מבטחים, שקרן הפנסיה שלה היא הגדולה בישראל, והיא היחידה פרט לאינפיניטי ומור שמציעה מסלול פאסיבי מדדי מניות חו"ל בפיזור גלובלי (ולא רק מסלול המחקה את מדד S&P 500 כמו רוב הגופים האחרים), החליטה לשנות את הרכב המדדים במסלול ההשקעה שלהם. מה ההשפעה והאם כדאי לעשות שינוי כלשהו? הפרטים בהמשך.

שימו לב כי המסלולים בקרנות הפנסיה של מור ואינפיניטי הם מסלולי השקעה חדשים, בהתאם למדיניות הההשקעה שלהם הם מצהירים כי מדד הייחוס שלהם הוא מדד מניות עולמי, אנו נמשיך לעקוב ולראות האם בפועל מסלולים אלו משקיעים במדד העולמי או במדדים אחרים בארץ או בחו"ל.

בשנתיים האחרונות התרבו המסלולים הפאסיבים בקרנות הפנסיה בישראל, אך בעוד שרוב החברות הציעו מסלול המחקה את מדד S&P500, מנורה מבטחים הציעו מסלול פאסיבי עוקב מדדי מניות חו"ל שכלל את המדדים הבאים:

  • 60% במדד S&P 500 (מתוך החלק המנייתי, 44% אם מחשיבים גם את האג"ח המיועדות).
  • 20% במדד MSCI Emerging Markets (15%).
  • 10% במדד MSCI Europe (7%).
  • 10% במדד טופיקס היפני (7%).

בסה"כ מדובר באחלה של מסלול בפנסיה, שבעיניי עדיף על המסלולים עוקבי S&P 500 שמציעים רוב הגופים האחרים. למה? קראו כאן על חשיבות הפיזור הגלובלי, על כך שהשוק האמריקאי לא תמיד מוביל, ועל כך שהתשואות הצפויות בו לעשור הקרוב נמוכות משל שאר העולם.

המסלול שמציעה מנורה מבטחים הוא אמנם לא מדד עולמי מלא שכולל ממש את כל המדינות בעולם 🌎, כמו מדד MSCI ACWI למשל, אבל הוא מאוד קרוב לכך.

בנוסף, מסלול ההשקעה מאפשר לפשט את איזון כלל החסכונות שלנו (יחד עם התיק הפרטי), באמצעות הקרן של בלאקרוק עוקבת מדד ACWI, כיוון שגם בפנסיה וגם בתיק הפרטי נוכל להשקיע בחשיפה גלובלית. מי שרוצה פיזור גלובלי על כל החסכונות שלו כמכלול, והפנסיה שלו במסלול S&P 500, צריך לאזן בתיק הפרטי עם שווקים נוספים, למשל באמצעות הקרנות של בלאקרוק עוקבות MSCI Emerging Markets ו-MSCI Europe. זה כמובן אפשרי, אבל מוסיף קצת מורכבות לתיק.

[מי שהלך לאיבוד בפסקה האחרונה – הפוסט על קרנות איריות יעשה הרבה סדר בראש].

אז מה השתנה עכשיו במסלול של מנורה מבטחים?

במנורה החליטו שלא בא להם להיצמד יותר לתיק השוק העולמי, ובא להם לנסות להתחכם קצת. הם שינו את המדדים במסלול הפאסיבי העולמי ל:

  • 40% במדד מניות ערך גלובלי (מתוך החלק המנייתי, 29% אם מחשיבים גם את האג"ח המיועדות).
  • 40% במדד מניות צמיחה גלובלי (29%).
  • 20% במדד מומנטום מניות ארה"ב (14.6%).

מה משמעות השינוי?

בעצם השינוי הוא לא דרמטי במיוחד.

תיק השוק העולמי כולל בערך חצי-חצי מניות ערך ומניות צמיחה, ועכשיו כ-80% מהתיק יושקע פשוט במדד עולמי כזה, שמתחלק בין שני מדדים נפרדים. אני סבור שהמטרה שלהם היא לנסות להשיג תשואות עודפות מהמשחק בין המדדים במקום ללכת פשוט על מדד עולמי, כי הם הולכים על אחוז קבוע למניות ערך ומניות צמיחה, וכך הם ישקיעו יותר במדד שמצוי במשקל חסר בכל חודש.

לא בטוח בכלל אם זה יועיל לעומת השקעה במדד עולמי פשוט ושלום על ישראל, אבל שיהיה, ההבדל בין כה לא מהותי.

השינוי המרכזי הוא בחשיפה לפקטור המומנטום. השקעה בפקטורים היא בעצם השקעה בקבוצת מניות עם מאפיינים מסוימים, במטרה להשיג תשואה עודפת על כלל השוק. הפקטורים המרכזיים שהראו תשואה עודפת על פני כלל השוק במשך עשורים הם פקטור הגודל (מניות קטנות רווחיות יותר ממניות גדולות) ופקטור הערך (מניות ערך רווחיות יותר ממניות צמיחה), ובמיוחד השילוב בין שניהם. כתבנו על כך בהרחבה כאן (לינק).

פקטור נוסף הוא פקטור המומנטום, שאומר בפשטות שיותר רווחי להשקיע במניות שנמצאות כרגע במומנטום חיובי 📈 (למשך זמן קצר ואז למכור אותן), בהשוואה להשקעה בכלל השוק. גם הפקטור הזה הוכח כמוצלח מבחינה היסטורית, אם כי הטיעון מאחוריו פחות חזק בהשוואה לפקטור הגודל ופקטור הערך, להם יש טיעונים משכנעים:

  • פקטור הגודל: למניות קטנות יש יותר לאן לצמוח בהשוואה למניות גדולות, ולכן הצפי הוא להמשך תשואה עודפת.
  • פקטור הערך: הביצועי של מניות שמתומחרות בזול (ביחס לרווחיות האמיתית שלהן) צפויים להיות גבוהים יותר בהשוואה למניות שמתומחרות ביוקר.
  • פקטור המומנטום: הפקטור מסתמך בעצם על התנהגות משקיעים בעבר, שהראו שמניות שנכנסות למומנטום חיובי ימשיכו בו זמן מה. אולי בהמשך יתבצע היפוך מגמה, אבל לפחות בטווח הקצר אפשר לרכב 🚲 על המומנטום. בעיניי הנימוק הזה לא מאוד משכנע, כי הוא תלוי לגמרי בהתנהגות המשקיעים שיכולה להשתנות בעתיד מכל מיני סיבות.

שלושת הפקטורים האלה הראו תשואות עודפות על פני כלל השוק במשך תקופה ארוכה (הוכחה אמפירית), אבל הנימוקים התיאורטיים של פקטור הגודל והערך חזקים יותר בעיניי לעומת הנימוק התיאורטי של פקטור המומנטום, שמסתמך על התנהגות המשקיעים. גם דפוס סטטיסטי מובהק לאורך שנים יכול להשתנות אם אין מאחוריו נימוק תיאורטי חזק.

מה כדאי לעשות?

עצם השינוי הוא מעצבן כי המסלול אמור להיות פאסיבי ובלי שיקול דעת של מנהלי ההשקעות, והם הפכו אותו למעט אקטיבי. יחד עם זאת, 80% מהתיק יהיה במדד עולמי, והם "משחקים" קצת עם 20% מהתיק על פקטור המומנטום, שאולי לא יהיה רווחי יותר מכלל השוק, אבל הוכח כמוצלח בעבר. אז לדעתי לא צריך להתרגש יותר מדי.

  • מי שהחיסכון הפנסיוני שלהם מצוי בניהול אישי (IRA) – אתם במצב הכי טוב! אתם יכולים להשקיע את החיסכון הפנסיוני שלכם ביעילות רבה, ולא תלויים בגחמותיהם של הגופים המוסדיים.
  • מי שהפנסיה שלהם נמצאת היום במסלול הפאסיבי העולמי של מנורה מבטחים ומשקיעים בפיזור גלובלי גם בתיק הפרטי – לטעמי אין באמת צורך בשינוי.
  • מי שמצויים היום במסלול S&P 500 בפנסיה ומאזנים עם שווקים אחרים בתיק הפרטי – השינוי לא רלוונטי עבורם.
  • מי שמשקיעים רק ב-S&P 500 בפנסיה ובתיק הפרטי – בחייאת, תשקלו לפזר יותר 😊.
  • מי שמשקיעים במסלול מנוהל או ברירת מחדל (מסלול תלוי גיל) – זה הזמן להתחיל לקחת אחריות על הכסף שלכם!

רונן מרגוליס, מייסד חברת Simplifynance וקהילת המשקיעים הפאסיביים של ישראל, הוא המרצה והמתכנן הפיננסי המוביל בישראל בתחום ההשקעות הפאסיביות בשוק ההון, בלוגר מוביל בתחום, נשוי לרומי ואבא של עידן וליה. רונן הוא גיק פיננסי שמגיע מרקע של מחקר, סייבר והנדסת תוכנה, הוא נוהג להטיל ספק בהמלצות "מומחים", בודק מה באמת עובד בסטטיסטיקות ומחקרים, ומנגיש לציבור דרכי פעולה פשוטות מאוד לטיפול יעיל ורווחי בחסכונות שלנו. מאז שייסד את Simplifynance ב-2018 צבר קילומטראז' עשיר של הנחיית קורסים וסדנאות, עם אלפי בוגרים, גם מהקהל הרחב וגם בעשרות חברות הייטק מובילות. בנוסף סייע רונן, יחד עם צוות המתכננים הפיננסיים שלו, למאות משקי בית לקחת אחריות על עתידם הכלכלי בתכנונים פיננסיים ותכנוני פרישה.

רונן לקח על עצמו כשליחות להנגיש את הנתונים הללו לציבור בארץ בצורה פשוטה וברורה, והוא מעביר אותם בקורס השקעות ופנסיה שפיתח וכן בתכנונים פיננסיים אישיים.

ביקשתי מרונן הטבה עבור הגולשים באתר והוא הסכים לתת הנחה בגובה 20% בהרשמה לקורס וכן פטור ממע"מ לתכנון פיננסי אישי, למי שיציין כי הגיע מאתר "פנסיוני". לקבלת ההטבה הזינו קוד קופון "פנסיוני" בטופס ההרשמהלחצו לפרטים והרשמה לקורס | לחצו לקבלת פרטים ותיאום תכנון פיננסי אישי.

רוצים להגיע עם יותר כסף לפנסיה?
רוצים להפסיק לפחד מהחיסכון הפנסיוני?
אנחנו מזמינים אותך להגיע לפגישת תכנון פנסיוני אישית
למידע נוסף על שירות תכנון פנסיוני אישי https://pensuni.com/?page_id=7283

פאסיבי או אקטיבי? מנורה מבטחים משנה את מדיניות ההשקעה by

רונן מרגוליס

רונן מרגוליס, מייסד חברת Simplifynance וקהילת המשקיעים הפאסיביים של ישראל, הוא המרצה והמתכנן הפיננסי המוביל בישראל בתחום ההשקעות הפאסיביות בשוק ההון, בלוגר מוביל בתחום, נשוי לרומי ואבא של עידן וליה. רונן הוא גיק פיננסי שמגיע מרקע של מחקר, סייבר והנדסת תוכנה, הוא נוהג להטיל ספק בהמלצות "מומחים", בודק מה באמת עובד בסטטיסטיקות ומחקרים, ומנגיש לציבור דרכי פעולה פשוטות מאוד לטיפול יעיל ורווחי בחסכונות שלנו. ב-2018 ייסד את Simplifynance ומאז צבר קילומטראז' עשיר של הנחיית קורסים וסדנאות, עם אלפי בוגרים, גם מהקהל הרחב וגם בעשרות חברות הייטק מובילות. בנוסף סייע רונן, יחד עם צוות המתכננים הפיננסיים של החברה, למאות משקי בית לקחת אחריות על עתידם הכלכלי בתכנונים פיננסיים ותכנוני פרישה. רונן בוגר שני תארים במדעי המחשב בהצטיינות מאונ' בר-אילן, הוא בעל ניסיון של כ-18 שנים במחקר ופיתוח, ובעל ידע נרחב, מעשי ותיאורטי, בשוק ההון, לרבות נתונים ומחקרים סטטיסטיים בתחום.

תגובות

    1. מעניין, לא הכרתי.
      איפה אפשר לראות מה מדיניות ההשקעה של הקרן?
      עניין שחשוב לשים לב אליו הוא ההבדל בין מדד הייחוס לבין מדיניות ההשקעה בפועל. זה שמוגדר מדד ייחוס MSCI World לא אומר שהקרן משקיעה במדד, אלא רק שהיא משקיעה במניות בפיזור גלובלי והמדד *להשוואה* הוא MSCI World.
      יש לך אולי לינק למדיניות ההשקעה של הקרן? כי באתר החברה כשהולכים למדיניות ההשקעה נפתח אקסל שאף אחת מהלשוניות שלו לא מתייסחת למסלול מדדי מניות חו"ל.

        1. ראיתי את האקסל. הבעיה היא שמדיניות ההשקעה עמומה ולא מפורטת. כתוב כאן רק שמדד הייחוס הוא MSCI All Country World, אבל לא במה הקרן משקיעה בפועל. גם אם אני משקיע ב-20 מניות פרטניות מכל מיני מדינות בעולם מדד הייחוס שלי יהיה ACWI. אני לא אומר שהם משקיעים במניות פרטניות במסלול שמוגדר פאסיבי, אבל יכול להיות שהם עשו מישמש של כמה מדדים סקטוריאליים, בחרו כמה שווקים בפינצטה, וכל כמה חודשים משנים את הרכב המדד. כלומר לא בטוח שהם נצמדים למדד העולמי בלי שיקול דעת. אם תוכל לקבל מהם נתונים על מדיניות ההשקעה בפועל (אילו מדדים ספציפית ומה החלוקה ביניהם) זה יכול להיות מצוין.

  1. ממש מעצבן שלולא הכתבה הזאת, כמשקיע במסלול, בכלל לא הייתי יודע שהם שינו את מדיניות ההשקעה.
    כמו כן, אם כ"כ מהר הם שינו את המדיניות (פחות משנתיים), כנראה שעוד שנה שוב ישנו מדיניות וכל המטרה זה לא לעקוב אחריהם כל הזמן.
    "פאסיבי"
    תודה רבה

  2. תודה רבה על המאמר רונן.

    לוקח ממנו את המשפט:
    "מי שמשקיעים רק ב-S&P 500 בפנסיה ובתיק הפרטי – בחייאת, תשקלו לפזר יותר 😊."

    אכן, הנקודה הזו נוגעת אליי ישירות, וחלק מהשינוי שאני עושה הוא לקנות בעיקר ISHARES MSCI ACWI UCITS ETF בתיק ההשקעות הפרטי הממוסה בברוקר ישראלי (מספר נייר ערך: 1159235 ), בגלל שקרן הפנסיה וקרן ההשתלמות שלי שתיהן במסלולים מחקי מדד S&P500.

    1. זה לא רע, אבל עדיין משאיר אותך בחשיפה גבוהה לשוק האמריקאי, כי הקרן העולמית היא 60% ארה"ב. הייתי שוקל לאזן את הפנסיה וההשתלמות עם שווקים נוספים, כמו אירופה ושווקים מתפתחים בתיק הפרטי.

      1. תודה על התשובה רונן.
        מסכים איתך בהחלט ובמהלך השנה האחרונה (2023) גיוונתי את תיק ההשקעות הממוסה שלי עם iShares MSCI ACWI UCITS ETF (מספר נייר 1159235) בתור התחלה מדורגת לקראת מיהול של עודף ה- S&P500.
        אני מאוד אוהב את הפתרונות הישראלים מבית BlackRock, הגם שלפעמים דמי הניהול קצת חוטאים…

        כשרשמת אירופה:
        אזי iShares Core MSCI Europe UCITS ETF EUR (מספר נייר 1159094) יעשה את העבודה, לא?
        (דמי ניהול 0.12%)

        כשרשמת שווקים מתפתחים:
        אזי iShares Core MSCI EM IMI UCITS ETF (מספר נייר 1159169) יעשה את העבודה, לא?
        (דמי ניהול 0.18%)

        תודה על התשובות!

          1. מה שחשבתי 🙂
            תודה רבה על התמיכה ההונית!
            הפוסטים שלך הם תוספת אדירה, מושקעת, מפורטת, מסודרת, בהירה ומידענית לאתר של נדב.
            אני מאוד שמח שאתה כאן ומאוד נהנה לקרוא אותך (וגם לשאול שאלות – אתה תמיד עונה בדקדקנות ובפירוט רב עם סימוכין).

  3. בדקתי עכשיו אחר חצי שנה של פעילות אחרי השינוי וחושך בעיניים.
    הפסיבי הפך לחצי אקטיבי ובמיוחד במחיר…
    הקרן לא באמת משקיעה מחשבה וניהול אלא קונה קרנות קיימות שהן לא זולות
    לפי דוח הוצאות ישירות שילמו 700k לעומת 100k במחקה S&P500

    1. כן, הוצאות ניהול ההשקעות גדלו. זה עדיין לא גבוה כמו בקרנות סל מנוהלות, אבל כן יותר גבוה מקרנות סל זולות על מדדים כמו S&P 500.
      מנגד הפיזור הגלובלי הוא בכל זאת יתרון.

      1. רונן
        לפי תשקיף אינדקס הם משקיעים בממד מניות צמיחה וגם במניות ערך.
        אבל
        רק ב180 החברות המובילות.
        לא 500 כמו בs&p ולא מעל 1600 כמו במסלול ACWI.
        האם עדיין מסלול מומלץ בעינך?

        1. אני מסכים שזה לא אידיאלי מבחינת פיזור, אבל יש לך 180 מניות ערך בפיזור גלובלי ועוד 180 מניות צמיחה בפיזור גלובלי. כך שבסה"כ עדיין מדובר בפיזור רחב, ובין כה רוב המניות במדדים הרחבים מקבלות משקל מאוד נמוך של שברי אחוזים.
          בסה"כ זה בסדר בעיניי, ומדובר במסלול טוב לדעתי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

Back to top button