קרן פנסיה

עלייתה של קרן הפנסיה המשלימה

האם בשל הדיונים על ביטול אגרות החוב המיועדות בקרנות הפנסיה יותר חוסכים יעברו לקרן הפנסיה המשלימה? קרן פנסיה משלימה מעניקה כיסויים ביטוחים לחוסכים בדומה לקרן הפנסיה המקיפה, אך בניגוד אליה היא מאפשרת חשיפה מלאה לשוק ההון.

בימים האחרונים מתקיימים דיונים בועדת הכספים של הכנסת לגבי עתיד אגרות החוב המיועדות בקרנות הפנסיה, כזכור קרנות הפנסיה המקיפות זכאיות להבטחת תשואה בשיעור 4.86% על 30% מנכסי הקרן. במסגרת חוק ההסדרים לשנת 2022 הוצא להמיר את מנגנון אגרות החוב המיועדות במנגנון הבטחת תשואה שיבחן בכל מספר שנים.

העיסוק המוגבר במדיניות ההשקעה בקרן הפנסיה המקיפה והמרת אגרות החוב המבטיחות תשואה ברשת ביטחון ממשלתית החזיר את הדיון לגבי הכדאיות בחיסכון בקרן פנסיה משלימה על חשבון קרן הפנסיה המקיפה.

קרן פנסיה משלימה (או קרן פנסיה כללית) היא אחותה הקטנה של קרן הפנסיה המקיפה,. מכיוון ובקרן הפנסיה המקיפה קיימת תקרת הפקדה, קרן הפנסיה המשלימה נועדה לתת מענה לאותם חוסכים המעבירים הפקדה העולה על תקרת ההפקדה החודשית.

לדוגמה חוסך עם שכר של 25,000 ש"ח נדרש לפצל את ההפקדה החודשית שלו לקרן הפנסיה כך ששכר של כ- 20,000 ש"ח הופקד לקרן הפנסיה המקיפה ואילו היתרה "גלשה" לקרן הפנסיה המשלימה.

קרן פנסיה משלימה

בניגוד לקרן המקיפה, הקרן המשלימה לא זכאית להבטחת תשואה והשקעות קרן הפנסיה המשלימה מתנהגות בצורה הדומה להשקעות בקופות הגמל וביטוחי המנהלים, כאשר 100% מכספי החיסכון הפנסיוני מושקעים בשוק ההון במסלול ההשקעה בהתאם לבחירת החוסך. לכן קרן הפנסיה המשלימה לא מוגבלת בהפקדה החודשית שהיא יכולה לקבל.

בהתאם לנתוני הדוגמה הקודמת,

חוסך עם שכר של 25 אלף ש"ח היה יכל לבטח את מלא שכרו בקרן הפנסיה המשלימה.

עד היום קרן הפנסיה המקיפה היתה מכשיר החיסכון המוביל בישראל, האם בשל הרצון להמיר את אגרות החוב מבטיחות התשואה יבחרו יותר ויותר חוסכים לוותר על החיסכון בקרן הפנסיה המקיפה ולהפנות את החלק המרכזי של החיסכון הפנסיוני שלהם אל קרן הפנסיה המשלימה?

במאמר זה נסקור את קרנות הפנסיה המשלימות, נלמד להכיר את היתרונות והחסרונות שלהן ונראה האם באמת הגיע מקומם להפוך למכשיר חיסכון מוביל בחיסכון הפנסיוני בישראל.

קרנות פנסיה משלימות בישראל

בישראל יש היום 7 קרנות פנסיה משלימות, לכל חברה שמנהלת קרן פנסיה מקיפה יש גם קרן פנסיה משלימה (קרן פנסיה כללית) כאשר קרן הפנסיה המשלימה הגדולה ביותר היא קרן הפנסיה המשלימה של מנורה מבטחים (שמנהלת גם את קרן הפנסיה המקיפה הגדולה ביותר).

חוסך שלא יבחר אחרת ויגלשו לו כספים מקרן הפנסיה המקיפה, יועברו הכספים לקרן הפנסיה המשלימה באותה חברה. באפשרותכם לבחור מראש להצטרף לקרן פנסיה משלימה או להפנות כספים לקרן פנסיה מקיפה בחברה אחת וכספים לקרן פנסיה משלימה בחברה אחרת.

מסלולי השקעה בקרנות הפנסיה המשלימות

מכיוון וקרנות הפנסיה המשלימות לא זכאיות לתשואה מובטחת ו – 100% מהכספים מושקעים בשוק ההון ישנה חשיבות רבה למסלולי ההשקעה שמציעות קרנות הפנסיה.

כדי לעקוב אחר התשואה של הקרנות המשלימות יש להיכנס לאתר פנסיה נט ולבחור בקרנות הפנסיה הכלליות, ניתן לבחור בכל הקרנות או בקרנות פנסיה / מסלולים ספציפים.

כיום בכל קרנות הפנסיה המשלימות קיימים לצד מסלולי ההשקעה תלויי גיל גם מסלולי השקעה נוספים בהם גם מסלולי השקעה מנייתים. חשוב לזכור כי בניגוד לקרנות הפנסיה המקיפות, בקרנות המשלימות בהם יש מסלולי השקעה מנייתים החשיפה למניות עומדת על 100%.

שם הקרןמסלול מניותמסלול פאסיבי
איילון מיטב דשמסלול מניותמחקה מדד S&P500
אלטשולר שחםמסלול מניות
הפניקס מסלול מניות מחקה מדד S&P500
הראל מסלול מניות מחקה מדד S&P500
כלל
מגדלמסלול מניות מחקה מדד S&P500
מנורהמדדי מניות חו"ל

מכיוון וקרן הפנסיה המשלימה משקיעה את מלא הכספים בשוק ההון, בתקופות של עליות בשוק ההון התשואה שתשיג הקרן יהיו גבוהות יותר מאשר קרן הפנסיה המקיפה.

לדוג' תשואת מסלול מניות בקרן הפנסיה של הפניקס ובקופת הגמל שלה:

מסלולתשואה
אקסלנס גמל מניות38.53%
הפניקס פנסיה משלימה מסלול מניות38.16%
הפניקס פנסיה מקיפה מסלול מניות28.67%

דמי ניהול בקרן הפנסיה המשלימה

החשיפה לשוק ההון אינה ההבדל היחידי בין קרן הפנסיה המקיפה לקרן הפנסיה המשלימה. גם מבנה דמי הניהול בשתי הקרנות שונה. בעוד שבקרן הפנסיה המקיפה גובה דמי הניהול המירבי הוא 6% מהפקדה ו- 0.5% מהצבירה בקרן הפנסיה המשלימה מבנה דמי הניהול דומה לקופת הגמל וביטוחי המנהלים ועומד על 4% מהפקדה ו- 1.05% מהצבירה.

דמי ניהול מהפקדהדמי ניהול מצבירה
קרן מקיפה6.00%0.50%
קרן משלימה4.00%1.05%

בנוסף, בקרנות הפנסיה המשלימות אין "קרן פנסיה ברירת מחדל" כלומר אין הנחות בדמי ניהול שנקבעו מראש על ידי המדינה ודמי הניהול שתשלמו יהיו אלה שתסדירו מראש מול קרן הפנסיה.

עליכם לדעת כי במידה ויש לכן כבר קרן פנסיה מקיפה ונפתחה לכם קרן פנסיה משלימה כתוצאה מגלישה, אתם תקבלו את אותם דמי הניהול גם בקרן הפנסיה המשלימה.

מקור : תקנון קרן הפנסיה המקיפה של אלטשולר שחם

כיסויים ביטוחים בקרן הפנסיה המשלימה

כאשר נפתחו לראשונה קרנות הפנסיה המשלימות הן לא כללו כיסויים ביטוחים, הן כללו מסלול אחד – מסלול יסוד. מסלול זה שימש את החוסכים שלא עברו חיתום רפואי בקרן הפנסיה המקיפה.

כיום בכל קרנות הפנסיה המשלימות ישנם מסלולי ביטוח המאפשרים לרכוש כיסוי ביטוחי באופן דומה לכיסוי הביטוחי הקיים בקרן הפנסיה המקיפה. במידה והצטרפתם בעבר לקרן פנסיה משלימה חשוב שתבחנו האם אתם נמצאים במסלול ביטוח שכולל כיסויים ביטוחיים.

שימו לב כי קרן הפנסיה המשלימה היא קרן פנסיה נפרדת, וגובה הכיסוי הביטוחי בקרן הפנסיה המשלימה נקבע בהתאם למועד ההצטרפות לראשונה ולא בהתאם למועד ההצטרפות לקרן הפנסיה המקיפה.

תקרת שכר מבוטח בקרן פנסיה משלימה

בקרן הפנסיה המשלימה אין מגבלה על גובה ההפקדה החודשית, אך בדומה לתקנון הקרן המקיפה קיימת מגבלה על גובה השכר המבוטח. במרבית קרנות הפנסיה השכר המירבי שניתן לבטח הוא 3 פעמים השכר הממוצע במשק (כ- 31 אלף ש"ח) ובקרנות אחרות ניתן לבטח 4 פעמים השכר הממוצע במשק (כ- 42 אלף ש"ח).

גם אם אתם מרוויחים שכר גבוה יותר, ניתן להעביר את מלא ההפקדה לקרן הפנסיה המשלימה, אך גובה השכר המבוטח ממנו יגזרו הכיסויים הביטוחים יהיה בהתאם לתקרה.

נניח חוסך שמרוויח 60,000 ש"ח מפקיד לקרן פנסיה משלימה שכוללת מגבלת שכר מבוטח של 42 אלף ש"ח. כל הכספים יקלטו בקרן אך 18,000 ש"ח לא יהיו מבוטחים.

שכר לא מבוטחשכר מבוטחשכר כולל
18,000 ש"ח42,000 ש"ח60,000 ש"ח

ויתור על כיסוי ביטוחי בקרן הפנסיה המשלימה

מכיוון וקרן הפנסיה המשלימה כוללת גם מסלול יסוד, כל חוסך בקרן הפנסיה יכל לוותר על הכיסויים הביטוחים (כולל הכיסוי לשאירים). בנוסף בחלק מהקרנות קיימת אפשרות לוותר רק על אחד משני הכיסויים הביטוחים.

לדוגמה, חוסך בקרן הפנסיה המשלימה של מנורה מבטחים יכל לוותר רק על הכיסוי לנכות או רק על הכיסוי לשאירים ולהישאר מבוטח על הכיסוי השני.

הויתור על הכיסוי לשאירים בקרן המשלימה לא מותנה בהצגת ספח תעודת זהות, אך יש לזכור כי במקרה של מוות, בניגוד לקופת גמל, הכספים שנצברו בקרן הפנסיה המשלימה ישולמו כקצבה חודשית לשאירים ולא כסכום חד פעמי למוטבים.

קרן פנסיה משלימהקופת גמל
תשלום במקרה מוותקצבה חודשיתתשלום חד פעמי
זכאיםשאיריםמוטבים

איזון אקטוארי בקרן פנסיה משלימה

קרן פנסיה משלימה היא קרן פנסיה לכל דבר, היא מבוססת על ערבות הדדית בין החוסכים בקרן ולכן כוללת גם איזון אקטוארי בכל רבעון. בניגוד לקרן המקיפה, האיזון האקטוארי בקרן המשלימה טיפה שונה. חלקו חל על כל החוסכים בקרן הפנסיה וחלקו חל רק על המבוטחים.

איזון אקטוארי שחל על כל החוסכים בקרן הפנסיה המשלימה

איזון אקטוארי שחל רק על המבוטחים בקרן הפנסיה המשלימה

בקרן הפנסיה המקיפה האיזון האקטוארי חל על על החוסכים בקרן הפנסיה : פעילים, מוקפאים ומקבלי קצבאות.

היתרונות בהצטרפות לקרן פנסיה משלימה

נראה כי קרן הפנסיה המשלימה יכולה להוות אלטרנטיבה מצויינת לקרן הפנסיה המקיפה היא מאשרת חשיפה מלאה לשוק ההון בדומה לקופת הגמל מהלך שעשוי להוכיח את עצמו לאורך זמן ובמיוחד עבור חוסכים צעירים. הקרן המשלימה מעניקה כיסויים ביטוחים כמו קרן הפנסיה המקיפה ואפילו בהיקף גבוה יותר.

הקרן מאפשרת גמישות רבה יותר בבחירת הכיסוי הביטוחי וחוסכים ללא כיסוי ביטוחי לא משתתפים באיזון האקטוארי באותה הצורה כמו בקרן הפנסיה המקיפה.

מה הסכנה במעבר לקרן פנסיה משלימה?

קרן הפנסיה המשלימה עשויה להיות אלטרנטיבה מצויינת לחוסכים צעירים המחפשים חשיפה מלאה לשוק ההון, אך מה יהיה בפרישה? כיום היתרון המרכזי של קרנות הפנסיה המקיפות הוא בהבטחת התשואה לפורשים. הבטחת תשואה על 60% מכספי החיסכון בפרישה.

חוסכים בקרן הפנסיה המשלימה שיבקשו להעביר את הכספים חזרה אל הקרן המקיפה יתקלו במגבלת תקרת ההפקדה לצורך ניוד. מגבלה שנגזרת מהתקרה החודשית לקרן הפנסיה והוותק שנצבר בקרן המשלימה.

לדוגמה, חוסך עם וותק של 400 חודשים יוכל לנייד אל קרן הפנסיה המקיפה 1.7 מיליון ש"ח כאשר במועד הניוד נלקחת בחשבון גם התשואה שעשתה קרן הפנסיה.

המגבלה רלוונטית לחוסכים שמרוויחים שכר גבוה, בעוד שבקרן הפנסיה המקיפה הם היו נהנים מהתשואה שהיתה צוברת ההפקדה החודשית שלהם ובפרישה הם היו יכולים להמיר את ההפקדה ואת התשואה לקצבה חודשית בניוד מקרן פנסיה משלימה (או מכל מוצר פנסיוני אחר) אל קרן פנסיה מקיפה התשואה שצברו "תגביל" את הסכום אותו יוכלו לנייד לצורך קבלת הקצבה.

שאלות ותשובות לגבי קרן פנסיה משלימה

מה זה קרן פנסיה משלימה?

קרן פנסיה משלימה היא קרן פנסיה שאינה זכאית לתשואה מובטחת וכל השקעותיה מושקעות בשוק ההון

האם יש הבדל בין קרן פנסיה משלימה לקרן פנסיה כללית?

לא מדובר באותן קרנות פנסיה, אך בשמות שונים. ישנם חברות שקוראות לקרן הפנסיה – משלימה וישנן כאלה שקוראות לקרן הפנסיה – כללית

האם קרן פנסיה משלימה כוללת כיסויים ביטוחים?

כן, בכל קרנות הפנסיה המשלימות קיימים כיסויים ביטוחים. בניגוד לקרן פנסיה מקיפה ניתן בקרן פנסיה משליה לוותר על הכיסויים הביטוחים.

קרן פנסיה משלימה או קופת גמל?

הן קרן הפנסיה המקיפה והן קופת הגמל הם פתרונות לחוסכים בעלי שכר גבוה. לכל מוצר היתרונות והחסרונות שלו. בקרן המשלימה יהיו כיסויים ביטוחים ובקופות גמל יש מגוון רחב יותר של מסלולי השקעה. קריאה נוספת – מרוויחים מעל 20 אלף ש"ח?

האם ניתן לנהל קרן פנסיה משלימה בניהול אישי?

לא, לא קיים IRA (ניהול אישי) בקרנות הפנסיה המקיפות או המשלימות. ניתן לנהל IRA בקופת גמל, ביטוח מנהלים או קרן השתלמות.

רוצים להגיע עם יותר כסף לפנסיה?
רוצים להפסיק לפחד מהחיסכון הפנסיוני?
אנחנו מזמינים אותך להגיע לפגישת תכנון פנסיוני אישית
למידע נוסף על שירות תכנון פנסיוני אישי https://pensuni.com/?page_id=7283

עלייתה של קרן הפנסיה המשלימה by

נדב טסלר

נדב טסלר, מתכנן פרישה, משמש כסמנכ"ל מקצועי בקוואליטי שירותים פיננסים לשעבר סמנכ"ל מקצועי בהלמן אלדובי קופות גמל ופנסיה, ומנהל המוצר באגף השיווק במנורה מבטחים. מרצה כיום במכללת נתניה ומכללה לפיננסים BDO. בעל הבלוג : פנסיוני, להבין את הפנסיה. לנדב תואר M.A במנהל עסקים מהמכללה למנהל, B.A במנהל עסקים מאוניברסיטת בן גוריון והוא מחזיק רישיון סוכן ביטוח פנסיוני מטעם רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון.

תגובות

  1. מאמר חשוב ואקטואלי נדב. גם אני חושב שהקרנות הכלליות יתחילו בהדרגה לתפוס מקום פחות שולי. אני מקווה שהגופים המוסדיים ישכילו להציע דמי ניהול אטרקטיביים ומסלולי ביטוח וחיתום גמישים ואז זה יהיה בהחלט מוצר אטרקטיבי, במיוחד לצעירים, לאור המתווה המסתמן כמסורבל ומעורפל (לפחות כעת) של הבטחת התשואה במקיפות. עם העליה בגיל אנשים יוכלו לנייד למקיפה תוך שימוש בותק ובתקרת ההפקדה העתידית וליהנות מהבטחת תשואה ומיתון תנודתיות. נעקוב ונראה 🙂

  2. שלום נדב,
    מה קורה במשלימה כאשר אין שאירים אלא רק יורשים ע"פ חוק במקרה של רווק ללא ילדים, שוויתר כמובן מראש על בטוח השאירים הן במקיפה והן במשלימה. האם גם אז היורשים יקבלו קצבה או סכום חד פעמי?

  3. היי נדב התותח,

    שאלה בנושא הניוד מקופת גמל אל קרן פנסיה מקיפה.

    רשמת: "לדוגמה, חוסך עם וותק של 400 חודשים יוכל לנייד אל קרן הפנסיה המקיפה 1.7 מיליון ש"ח כאשר במועד הניוד נלקחת בחשבון גם התשואה שעשתה קרן הפנסיה."

    האם קיימת מגבלה מסוימת על התשואה?
    איך בדיוק זה מחושב?

    היום אני מנהל קופת גמל בניהול אישי, ניהול של צבירה חד פעמית שהופקדה, ללא הפקדות שוטפות. התשואה בלי עין הרע.
    מה יקרה בעוד 30 שנים (כמובן לפי התקנון הנוכחי) במידה וקופת הגמל עשתה לאורך השנים נניח 2,000% וקרן הפנסיה עשתה באותם השנים 500%?

    אשמח להסבר מפורט ובאם ניתן גם לדוגמה מספרית.

    1. הי תומר,

      החישוב הוא פשוט,
      תיקח את המועד הראשוני שבו הצטרפת לחיסכון פנסיוני, תספור את מספר החודשים עד לניוד ותכפיל את המספר ב- 4,326 (נכון להיום)

      זה יהיה הסכום שתוכל לנייד לקרן פנסיה מקיפה.

      אם באותה תקופה היית מפקיד את אותו הסכום לקרן מקיפה, היית מנצל גם את התשואה שהקרן המקיפה עשתה.

      בדוגמה בכתבה יצא כ 1.7 מליון, זה סכום שמקנה קצבה של פחות מ- 10,000 ש"ח ויתכן והיית רוצה להמיר סכום גבוה יותר לקצבה.

  4. בני חוסך בפנסיה כללית ומשלימה מעבר לתקרה במיטב , משום מה בית ההשקעות לא מחשב עבורו את כל הסכומים שאמורים להיכלל לקצבה מוכרת וכל החיסכון במשלימה מוגדר כחיסכון לקצבה מזכה, למה? האם ניתן לשנות ? זאת בייחוד שזה באותו בית השקעות.

    1. כל מוצר "מנוהל" בפני עצמו לצורך בחינת התקרות, כאילו היה מדובר בקרן פנסיה וקופת גמל.
      כדי לשנות את סיווג הכספים יש לפעול לפי התנאים בחוזר מרכיבי חשבון https://pensuni.com/?p=6599
      אני מניח שיהיה "קל" יותר מכיוון ומדובר באותו הגוף.

  5. תודה על הפוסט!
    בדקתי ואכן בקרן המשלימה שלי יש לי ביטוחים שאני מעונינת להוריד.
    איך עושים זאת? לא מצאתי טפסים רלוונטים (אלטשולר)

    1. גם בקרן הפנסיה הכללית של אלטשולר שחם יש מסלול יסוד ללא כיסוי ביטוחי,
      עלייך לפנות לאלטשולר ולראות כיצד ניתן לוותר על הכיסויים בקרן

    2. היי נדב, ותודה על המאמר מאלף. שתי שאלות. האם מאז ומתמיד היו כיסויים ביטוחיים בפנסיה משלימה?

      בהנחה והשכר המבוטח זהה ותאריך ההצטרפות זהה, האם עלות הביטוחים שארים ונכות זהה בין מקיפה למשלימה עבור אותו חוסך?

      1. לא, הכיסוי נוסף לאורך השנים תלוי בקרן הפנסיה.
        יש קרנות שגם לאחר שנוספו כיסויים מסלול ברירת המחדל לא כלל כיסוי ביטוחי.

        עלות הכיסוי הביטוחי בקרן המשלימה גבוה יותר מהעלות במקיפה

    1. נכון, עכשיו עליך למצוא חברה שתסכים לנהל מסלול כזה.
      במסלול בניהול אישי החברה לא יכולה לשלם עמלות וזה בדרך כלל הבסיס לשיווק ביטוח מנהלים

  6. מה המקבילה בביטוחי מנהלים? האם גם שם יש מגבלה על גובה ההפקדה ואת ה"גלישה" מםקידים לביטוח מנהלים משלים, או משהו בדומה לכך?

    1. בפוליסות ישנות ישנה מגבלה על גידולי שכר בעיקר לעצמאים, במידה ולא תקבל את אישור חברת הביטוח להגדלה צריך להפנות את ההפקדה לפוליסה חדשה בתנאים פחות טובים.

  7. אם יש לי בכלל קרן פנסיה מקיפה וכתוצאה מעלית שכר נפתח לי קרן משלימה אוטומטית שם האם דמי הניהול במשלימה יהיו כמו המקיפה שם?

  8. היי נדב,
    מי הן "הקרנות האחרות" בהן ניתן לבטח 4 פעמים השכר הממוצע במשק (כ- 42 אלף ש"ח)?
    תודה רבה
    אלדד

  9. היי,

    יש לי שכר גבוה ופיצול הפקדות בין פנסיה מקיפה לקופת גמל.
    לאחרונה הפניקס התחיל ולהציע מסלול S&P 500 בקרן המשלימה.
    דמי הניהול מצבירה בקרן המשלימה הם נמוכים יותר מדמי הניהול בקופת הגמל.

    אני שוקל את האופציות הבאות:

    1. העברת ההפקדות מעל התקרה לקרן המשלימה (הפסקת הפקדה לקופת גמל)
    יתרונות: ביטוח, שחרור מהפקדות, הפחתת דמי ניהול מהצבירה
    חסרונות: דמי ניהול מהפקדה

    2. העברת הצבירה מקופת הגמל לקרן המשלימה
    יתרונות: הפחתת דמי ניהול מהצבירה

    האם יש יתרונות/חסרונות נוספים שאני מפספס?

    תדה רבה

    1. בוקר טוב,

      אם יש צורך בכיסוי ביטוחי על כל השכר אני מניח שזה הפתרון הטוב ביותר, אם הכיסוי על כל השכר הוא סוג של בונוס, הייתי בודק מה האיזון האקטוארי בקרן הפנסיה המשלימה בפניקס.

  10. הי נדב
    מה תהיה ההתייחסות ב – 2022 לגבי פנסיונרים קיימים וחדשים לאור ביטול האג"ח המיועדות , שהרי הם נהנו משיעור של 60%
    תודה

    1. כרגע אין שינוי,
      שים לב שלא מבטלים את האג"ח המיועדות אלא מפסיקים להנפיק כאלה ובמקומם תהייה התחייבות להבטחת תשואה

  11. הי נדב
    האם הפנסיה החודשית בקרן פנסיה משלימה צמודה למדד מידי חודש בחודשו ?
    תודה

    1. מנגנון עדכון הקצבה במשלימה זהה למקיפה, פעם ברבעון עדכון דמוגרפי פעם בשנה עדכון על בסיס התשואה.
      רק שבניגוד למקיפה אין כאן כלל הבטחת תשואה וכל הכספים מושקעים בשוק ההון, כדי להשיג הצמדה למדד צריך להשיג אותה בשוק

  12. נדב מה לגבי עלויות הביטוח לנכות ושארים , האם העלויות זהות בדיוק כמו במקיפה ?
    שאלה נוספת , האם המקדם שיקבע בפרישה במשלימה זהה למקדם במקיפה ?

      1. היי נדב, תודה על הפוסט המעולה.

        א. תוכל להרחיב באיזה אופן המקדם יהיה שונה בין פנסיה מקיפה למשלימה?
        ב. בהמשך לסעיף א, איך מתבצע החישוב?
        ג. האם יש גרפים שמראים את תחזית המקדם בקרן פנסיה משלימה?

        1. הי אסף,

          בקרן הפנסיה המקיפה ישנה הבטחת תשואה והריבית המגולמת במקדם גבוהה יותר, בעבור כל מליון שקלים יהיה פער של 140 ש"ח בערך בקצבה (תלוי במסלול) בין שתי הקרנות.
          לגבי תחזית, אתה יכל לפתוח את תקנון קרן הפנסיה ולראות שם את המקדם לפי שנת לידה, המקדם מניח שיפור מסויים בתוחלת חיים.
          כמובן שאין כאן שום התחייבות וככל שתוחלת החיים תעלה בשיעור גבוה יותר או נמוך יותר המקדם ישתנה

  13. היי נדב
    במידה ורוצים לעבור מביטוח מנהלים לקרן משלימה על כל ההפרשה שמעבר לפנסיה המקיפה
    1. האם כדאי לבטח במטריה את כל השכר ( אכע עיסוקי+אכשרה+ביטול קיזוז) , או רק את השכר שמעל התקרה? או שאני מפספס פה משהו?
    בשביל להשוות "תפוחים לתפוחים"..

    תודה

    1. במידה ובוחרים לרכוש מטריה יש לרכוש את המטריה על כל השכר. לגבי הרכיבים שיש לכלול במטריה, זה עשוי להשתנות מעובד לעובד והוותק שהוא צבר.
      בדרך כלל כדאי לרכוש לפחות את הבסיס פרנצ'זה והגדרה עיסוקית

  14. היי נדב,
    תודה על הסקירה המפורטת.
    האם מעבר לתקרת שכר מבוטח בקרן פנסיה המשלימה, יש גם תקרה להטבות המס שמקבלים על הפקדות לקרן פנסיה משלימה לבעלי שכר גבוה מאוד?

    תודה מראש

  15. היי נדב
    התייחסת למקרה של חוסך בעל משכורת של 60-70אלף ש״ח, האם במקרה כזה יכול אותו חוסך לפתוח קרן פנסיה משלימה נוספת בחברה אחרת?

    כלומר שיהיה לו שלוש קרנות פנסיה: מקיפה ומשלימה בחברה X ומשלימה נוספת על ייתר השכר בחברה Y?
    כיצד מצב שכזה פוגש את החוסך למול קרן הפנסיה? במקרה של אובדן כושר עבודה או ביטוח שארים?

    האם החוסך בעצם ככה יכול לבטח את מלוא השכר?
    ובעצם בעת אירוע ביטוחי יש לתבוע שתי חברות במקביל (ושלושה קרנות)?

    מה דעתך?

    1. אין מגבלה על פיצול קרנות פנסיה משלימות בין חברות, שים לב:
      במקיפה בדרך כלל ניתן לבטח עד שכר של 23 אלף ש"ח
      במשלימה אתה יכל להגיע ל- 46 אלף ש"ח זה די סוגר את הבעיה

  16. הי נדב
    תודה רבה על כל המידע המקיף!
    יש לי ביטוח מנהלים עם מקדם מובטח 200. אני מעוניין לנייד את הצבירה וההפקדות לקרן פנסיה משלימה. סוכן הביטוח של מקום העבודה המליץ לי להוריד את ההפקדות למינימום לביטוח המנהלים בשביל לשמור אותו חי. לטענתו אולי בעתיד יהיה במוצר הזה יתרון כלשהו ולכן עדיף לשמור אותו חי.
    מה דעתך בנושא?

    1. ככל שהחלטת שביטוח המנהלים לא כדאי אין טעם להשאיר אותו,
      כמה נקודות שבכל זאת אולי כדאי לקחת בחשבון :
      האם השכר שלך עולה או יעלה על 40 אלף ש"ח ותרצה לגדר סיכונים
      האם אתה מתכנן להחליף עוד מקומות עבודה בעתיד ותוכל להגדיל בעתיד את השכר למנהלים

      תיקח בחשבון שבכל מקרה לא תוכל לנייד את הכספים חזרה אל ביטוח המנהלים

      1. תודה! תוכל להרחיב על גידור סיכונים בשכר מעל 40 אלף? אני לא רחוק משם ויש לי עוד הרבה זמן לפרישה אז אני מניח שאעבור כמה מקומות עבודה. מה היתרון של ביטח מנהלים במצב כזה?

        1. בביטוח מנהלים חדש אין הרבה יתרון, דמי הניהול שלו יהיו גבוהים יותר מאשר הקרן המשלימה.
          ככל שהיה ביטוח מנהלים שכלל מקדם מובטח והשכר היה גבוה אולי היה כדאי להשאיר חלק באותה פוליסה ולגדר את הסיכון להתארכות תוחלת החיים.
          בביטוח מנהלים חדש, אתה רק מגדר את הסיכון האקטוארי – לדעתי הוא יחסית זניח

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

Back to top button