חדשות

רשות שוק ההון מעדכנת את המקדמים בפנסיה. איך זה ישפיע עליכם?

הרשות לפיקוח על שוק ההון מנחה את חברות הביטוח לעדכן את ההנחות לחישוב מקדמי ההמרה. כתוצאה מכך מקדמי ההמרה בביטוחי המנהלים החדשים צפויים לעלות.

חברות הביטוח מחשבות את מקדמי הקצבה במועד הפרישה בפוליסות ביטוח חיים ובנוסף נדרשות לחשב מדי רבעון את ההתחייבויות בגין פוליסות ביטוח חיים. כמו כן, קרנות פנסיה ה נדרשות לחשב מעת לעת את המאזן האקטוארי של הקרנות בניהולן ולקבוע בהתאם את המקדמים הכלולים בתקנוניהן.

הנחות דמוגרפיות עומדות בבסיס קביעת מקדמי קצבה במועד הפרישה בקרנות הפנסיה ובפוליסות בביטוח חיים ולפיכך חשוב ביותר לבסס ולעדכן אותן לאורך זמן. לוחות תמותה לכלל האוכלוסייה קיימים בישראל מזה עשרות שנים, אולם לוחות מותאמים לקרנות פנסיה וחברות הביטוח בישראל ומודלים לשיפורים צפויים בתמותה החלו להתפתח בשנות התשעים של המאה הקודמת בלבד, ומאז עוברים תהליך מתמיד של כיול ושכלול.

כחלק מתהליך עדכון הנחות שביצעה רשות שוק ההון בחוזר הביטוח האחרון, חוזר 2019-1-10 "עדכון מערך ההנחות הדמוגרפי בביטוח חיים ועדכון מודל שיפורי תמותה לחברות ביטוח ולקרנות הפנסיה" (להלן: "חוזר ביטוח 2019"), הוקמה ועדה מקצועית של אגודת האקטוארים בישראל (ע"ר) אשר המלצותיה היוו בסיס למודל שיפורי התמותה שפורסמו בחוזר 2019.

במסגרת המחקר שמפורסם כעת צפויות להתקבל מספר החלטות עליהן אנו מרחיבים בהמשך:

  1. המקדם לגבר בקרן הפנסיה צפוי לרדת
  2. המקדם לאישה בקרן הפנסיה צפוי לעלות
  3. המקדם לגבר נשוי בקרן הפנסיה צפוי לעלות
  4. עלות הכיסוי לשאירים בקרן הפנסיה צפויה לרדת
  5. המקדמים בביטוחי המנהלים צפויים לעלות

ברשות שוק ההון סבורים כי מודל שיפורי תמותה זה עודנו המודל הנכון והרלוונטי לשימוש ולכן העדכון שבוצע כעת מהווה למעשה ריענון של המודל בהתאם לנתונים שהצטברו מאז.

התוכן שמוצג מעל ובהמשך מתבסס על נתוני המחקר, מי שמעוניין לעבור על הנתונים בצורה רציפה יכל להיכנס לחוזר.

נתוני המחקר והקורונה

מקדמי השיפור המוצגים במחקר מבוססים על נתונים עד לשנת 2019 ללא התחשבות בקורונה, יחד עם הערכת "תמותה עודפת" בתקופה הקרובה, בהנחה שהמגפה תדעך בהדרגה בשנים הקרובות. לכן, הערכת התמותה העודפת לצורך בניית לוחות התמותה בחוזר מתחלקת בין המצב הידוע עד כה, ובין הערכות לעתיד המניחות מצד אחד השפעות של “long covid” והפיכת המגפה למצב אֶנְדֶמִי, כלומר רמה נמוכה של הידבקות ותמותה ביחס למצב הנוכחי, עם עליות ומורדות עונתיות, בדומה לשפעת ומצד שני קיימת אפשרות שתוחלת החיים של האוכלוסייה ש"שרדה" את המגפה תהיה גבוהה יותר מאשר לפניה

כיצד שינוי המקדם ישפיע על קצבת הזקנה שלך?

מוצרי החיסכון הפנסיוני הקיימים היום מבוססים על צבירה. החוסכים צוברים כספים לאורך תקופת החיסכון ובמועד היציאה לפנסיה ממירים את הכספים לקצבה חודשית באמצעות מקדם ההמרה.

נניח כי החוסך צבר מליון שקלים ומקדם ההמרה עומד על 200, החוסך יקבל קצבה חודשית בגובה 5,000 ₪.

כיצד שינוי של אחוז במקדם ישפיע עליך?

202200198
4,950 ש"ח5,000 ש"5,050 ש"ח

ככל שמקדם ההמרה יהיה נמוך יותר, כך הקצבה שיקבל החוסך תהיה גבוהה יותר.

ככל שמקדם ההמרה יהיה נמוך יותר, כך הקצבה שיקבל החוסך תהיה גבוהה יותר.

חשוב לזכור כי מטרת מקדם ההמרה להבטיח כי הקצבה תשולם לחוסך לכל ימי חייו.

במידה שהנחות שעל פיהן חושב מקדם ההמרה שגויות, במקרה הרע החוסך יקבל פחות כסף ממה שמגיע לו ובמקרה הרע יותר, לא תהייה אפשרות לשלם לחוסך את הקצבה החודשית לכל ימי חייו.

יש לציין כי חיזוי שיעורי השיפורים העתידיים בתמותה הינו נושא מורכב ושנוי במחלוקת ברחבי העולם מזה מספר שנים, וניסיון העבר מלמד כי על פי רוב שיפורי התמותה החזויים התבררו כנמוכים מהשיפורים בפועל.

כיום קיימות שיטות מגוונות לחיזוי שיעורי השיפור, וההתמודדות עם החיזוי מתחלקת לשתי אסכולות עיקריות: הראשונה – תחזיות המבוססות על אקסטרפולציה של ניסיון העבר, והשנייה – ניסיון לנבא את ההתפתחויות העתידיות ברפואה ובנתונים סביבתיים והשפעתם על שיעור התמותה העתידי. השיטה הראשונה ככל הנראה מתאימה יותר לחיזוי של השיפורים בטווח הקצר, ואילו השנייה עשויה להצביע על מגמות בטווח הארוך יותר.

קריאה נוספת

כיצד ישפיע המחקר החדש על המבוטחים בקרנות הפנסיה?

מכיוון שקרן הפנסיה מבוססת על ערבות הדדית, המחקר משפיע על כלל עמיתי קרנות הפנסיה, עמיתים פעילים, מקבלי קצבאות ועמיתים מוקפאים.

כיצד ישתנה המקדם בקרן הפנסיה?

השינויים במקדמים מבחינים בין גברים לנשים, כאשר לפורש רווק המקדם אמור לרדת קצת ואילו לפורשת רווקה המקדם אמור לעלות.

כתוצאה מעדכון לוחות התמותה לנשים, גם המקדם לגבר נשוי צפוי לעלות. נתונים אלו מתבססים על פורשים החל מינואר 2023.

מקור

המקדם לגברים נשויים צפוי לעלות מכיוון שההשפעה של השיפור בתוחלת החיים לנשים גבוה יותר מהקטנה שבוצעה לגברים.

כזכור במסגרת המחקר הקודם הוקטן המקדם לנשים רווקות, מהלך נוסף שהתבצע בשנה האחרונה שהוביל להורדת המקדמים היה הורדת דמי הניהול לפורשים מ- 0.5% ל- 0.3%.

הוזלת דמי הניהול הגדילה את קצבת הזקנה ב- 2% לערך.

יצאתי כבר לפנסיה האם שינוי המקדם ישפיע עלי?

לא השינוי במקדם ישפיע רק על הפורשים החדשים, לאחר היציאה לפנסיה אין עוד שינוי במקדם. לעדכון לוחות התמותה עשויה להיות השפעה מינורית על ההתחייבויות של קרנות הפנסיה.

כיצד ישפיע השינוי על עמיתים פעילים?

בקרן הפנסיה קיימים שני כיסויים ביטוחים, כיסוי לאבדן כושר עבודה וכיסוי למקרה של מוות. אחת מתוצאות המחקר היא שהסיכוי למות מתחת לגיל 65 נמוך יותר מהנחות המוקדמות, כתוצאה מכך יש לעדכן את עלות הכיסוי לשאירים ולהפחית אותה.

כזכור עלות השאירים הופחתה גם לאחר המחקרים הקודמים.

כיצד ישפיע השינוי על יתר החוסכים בקרן הפנסיה?

מכיוון שקרן הפנסיה מתבססת על ערבות הדדית בין החוסכים, לעדכונים אלו ישנה השפעה רוחבית על כלל העמיתים בקרן, עמיתים פעילים, מוקפאים ומקבלי קצבאות. במחקר הקודם, עדכון שיפורי תוחלת החיים השפיע בשיעור של כ- 0.02% על כלל העמיתים בקרן הפנסיה. לפי הערכות רשות שוק ההון גם למחקר זה השפעה מינורית על יתר החוסכים.

אני מבוטח בקרן פנסיה ותיקה, האם העדכון ישפיע גם עלינו?

אמנם חישוב הקצבה בקרן הפנסיה הותיקה אינו מתבסס על מקדם אלה על צבירת זכויות אך במטרה להבטיח תשלום קצבאות לחוסכים עשויה הקרן לרשום התחייבות חד פעמיץ התלויה ביתר מאפייני הקרן.

ביטוחי מנהלים

בביטוחי מנהלים, בניגוד לקרנות הפנסיה, מקדם ההמרה נקבע בעבר כבר במועד ההצטרפות, אך במידה שהצטרפת לביטוח מנהלים לאחר שנת 2012, מקדם ההמרה בפוליסה אינו כולל מקדם מובטח. והמקדם יקבע במועד הפרישה. גם במידה שהצטרפת לביטוח מנהלים לאחר יוני 2001 ותבחר לפרוש ממסלול השונה ממסלול ברירת המחדל בפוליסה יחושב מקדם ההמרה בהתאם.

להלן מוצגים שיעורי השינוי במקדמי המרה לגמלה עבור גבר בן 67 ואישה בת 64 שצפוים לפרוש החל מינואר 2023.

בדומה לקרנות הפנסיה, גם בביטוחי המנהלים הוזלו דמי הניהול לפורשים והם עומדים כיום על 0.3% לפוליסות המשווקות החל מפברואר 2022. השינוי בדמי הניהול לא חל על פוליסות ששווקו לפני כן.

נתונים נוספים שנמצאו במחקר : נכים מתים יותר, אין הבדל מהותי בין קרנות הפנסיה

בקרנות הפנסיה החדשות פורש שהיה זכאי לקבל קצבת נכות עד לפחות שנתיים ממועד היציאה לקבלת קצבת זקנה אינו זכאי לבחור בתקופת תשלומים מובטחים. תוצאות המחקר מאששות את האיסור וקובעות כי שיעורי התמותה של מקבלי הנכות גבוהה הרבה יותר מאשר יתר הפורשים.

מקבלי נכות בקרנות הפנסיה שרוצים להבטיח תשלומים מובטחים יכולים להעביר את הכספים שצברו אל ביטוח המנהלים ולקבל ממנו קצבת זקנה הכוללת תקופת הבטחה, אפשרות נוספת היא כמובן שילוב של היוון קצבה לצד קצבה מזערית.

עד כה היתה נהוגה הבחנה בין הנחות התמותה לעובדי צווארון כחול לעובדי צווארון לבן, כאשר החלוקה נעשתה בהתאם לקרנות הפנסיה הותיקות שבהסדר, מבוטחי קרן הפנסיה מבטחים הותיקה סווגו כעובדי צווארון כחול ואילו יתר הקרנות סווגו כעובדי צווארון לבן. מניתוח הנתונים לא נמצא פער מהותי בין עובדי "צווארון לבן" לעובדי "צווארון כחול" ולכן ברשות שוק ההון סבורים כי אין  מקום להמשיך ולהציג טבלאות תמותה נפרדות בין הצווארונים השונים.

רוצים להגיע עם יותר כסף לפנסיה?
רוצים להפסיק לפחד מהחיסכון הפנסיוני?
אנחנו מזמינים אותך להגיע לפגישת תכנון פנסיוני אישית
למידע נוסף על שירות תכנון פנסיוני אישי https://pensuni.com/?page_id=7283

רשות שוק ההון מעדכנת את המקדמים בפנסיה. איך זה ישפיע עליכם? by

נדב טסלר

נדב טסלר, מתכנן פרישה, משמש כסמנכ"ל מקצועי בקוואליטי שירותים פיננסים לשעבר סמנכ"ל מקצועי בהלמן אלדובי קופות גמל ופנסיה, ומנהל המוצר באגף השיווק במנורה מבטחים. מרצה כיום במכללת נתניה ומכללה לפיננסים BDO. בעל הבלוג : פנסיוני, להבין את הפנסיה. לנדב תואר M.A במנהל עסקים מהמכללה למנהל, B.A במנהל עסקים מאוניברסיטת בן גוריון והוא מחזיק רישיון סוכן ביטוח פנסיוני מטעם רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון.

תגובות

  1. המקדמים שונו רק בגלל תוחלת חיים ולא מקדמי היוון? זה אומר שתוחלת החחים של נשים עלתה ושל גברים ירדה?

    1. לא בדיוק,
      זאת אומרת שהנחות המוקדמות לגבי השיפור בתוחלת החיים של גברים היו טיפה יותר גבוהות ושל נשים טיפה יותר נמוכות.
      אבל השינויים האלה ממש בשולים

  2. המקדם במנהלים יעלה , אך בקרנות הפנסיה לא (למעט גברים רווק) ? מדוע? הרי מדובר בעדכון תוחלת חיים. זה אמור להשפיע על כולם. בעדכון שהיה לפני שנתיים , קרנות הפנסיה הושפעו ביחד עם ביטוחי המנהלים. אז מה התרחש כאן

    1. גם בקרן הפנסיה יש עליה, בביטוח המנהלים העליה גבוהה יותר מכיוון שהמקדם בביטוח המנהלים מניח שיפור על הלוחות התמותה של קרנות הפנסיה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

Back to top button