תכנון פרישה

5 הטעויות הגרועות ביותר שאנשים יכולים לעשות עם כספי הפנסיה שלהם

בשעה טובה יצאתם לפנסיה, אתם צפויים לקבל מענק פרישה נאה או שכעת עליכם לחתום על טופס תביעת הזקנה בחברת הביטוח. קחו לעצמכם כמה דקות ותמענו מהטעויות שישפיעו על שארית חייכם בפרישה.

חוששים לקחת סיכון על קצבת הזקנה

הפורשים מתחלקים לשני סוגים אלה שקיבלו סכומים חד פעמים וכעת מחפשים כיצד להשקיע אותם ואלה שצפויים לקבל קצבת זקנה מקרן הפנסיה או מביטוח המנהלים. חשוב לדעת כי גם לאחר שפרשתם והתחלתם לקבל קצבה, הקצבה תמשיך להתעדכן בהתאם לתשואות בשוק ההון.

ביטוחי המנהלים וחלק מקרנות הפנסיה מציעים היום מגוון של מסלולי השקעה לפנסיונרים, לדוגמה בביטוח המנהלים של הפניקס יש 5 מסלולי השקעה המיועדים למקבלי הקצבאות. החשיפה למניות במסלולים נעה בין %0 ל- 100%.

באיזה מסלול תבחרו?

פורשים שירצו להקטין את רמת הסיכון בפרישה ויתפתו לבחור במסלול ללא חשיפה למניות יגלו כי למרות שהם כמעט ולא מושפעים מהירידות בשוק ההון הקצבה שלהם פוחתת בכל חודש.

למה?

בביטוח המנהלים קצבת הזקנה מתעדכנת בכל חודש. במידה וחברת הביטוח השיגה תשואה שנתית (בחישוב חודשי) הנמוכה מ- 4% בניכוי דמי ניהול קצבת הזקנה תקטן.

פורש שיבחר במסלול ללא מניות יתקשה לעמוד ביעד התשואה וקצבת הזקנה שלו תקטן בהדרגה לאורך שנות הפרישה.

איך נמנע מהטעות?

יש לבחון את מכשיר החיסכון שלכם ולהבין כיצד תשתנה קצבת הזקנה לאחר הפרישה. לדוגמה, בקרן הפנסיה הקצבה מתעדכנת אחת לרבעון ואילו בביטוח מנהלים אחת לחודש. למרות החשש מפני התנודתיות בשווקים יש להחזיק לפחות 20% חשיפה למניות גם במסלול הפרישה.

קריאה נוספת :

משקיעים בדברים שלא מבינים בהם

הצגנו מקודם את החוסכים שקיבלו קצבה וכעת היא פוחתת בכל חודש, בצד השני של המשוואה נמצאים החוסכים שקיבלו מענקי פרישה נכבדים או שחסכו בקופות גמל וכעת עומד לרשותם סכום הוני משמעותי.

חוסכים אלו מיהרו למשוך את הכספים וכעת הם מחפשים אפיקי השקעה אלטרנטיבים לחיסכון בבנק. חלקם יבחרו להפקיד את הכספים לתיקון 190 מבלי להקפיד על התנאים, אחרים יתפתו לעסקאות נדל"ן ברחבי העולם.

איך נמנע מהטעות?

אתם כעת בפנסיה, קחו את הזמן כדי להכיר את אפיקי ההשקעה החדשים. רוצים להשקיע בדירה בגאורגיה? אולי כדאי שקודם תטוסו לשם? תבינו מי היועץ איתו אתם נפגשים, ומה האינטרסים שלו. אל תשקיעו את כל הביצים בסל אחד, פזרו את ההשקעות שלכם על פני מספר נכסים ותחומים.

>>>קריאה נוספת : היתרונות והחסרונות בתיקון 190

מכסים לילדים את המשכנתא

כסף נזיל הוא כסף נוזל וברגע שיצאתם לפנסיה עם סכומים חד פעמים תפגשו בצד אחד את יועצי ההשקעות שיפתו אתכם לכל מיני השקעות ובצד השני את בני המשפחה שיבקשו את עזרתכם ברכישת דירה, בכיסוי המשכנתא או בהחלפת הרכב.

איך נמנע מהטעות?

הצמדת הכספים הנזילים להוצאות הצפויות בגיל פרישה יגרמו גם לילדים להבין כי לא מדובר בזכיה ממפעל הפיס אלא חלק מקצבת הזקנה שלכם. רוצים בכל זאת לסייע לילדים? תבחנו האם הסכום עומד בתכנית הפרישה שלכם והוא לא מגיע על חשבון תוכניות עתידיות.

לא חושבים על בני הזוג

אם אתם נשואים אתם פורשים כזוג. איך שלא תבחנו זאת כשם שדאגתם אחד לשני לאורך תקופת העבודה, בפנסיה תצטרכו לעבוד קשה יותר. למרות שאתם פורשים כזוג, מסלולי הפרישה מאפשרים לכם לבצע בחירות אנוכיות. בחירות שעשויות להשאיר את בני הזוג שלכם בחוסר כל לאחר מותכם.

לדוגמה,

ביטוחי מנהלים שנפתחו לפני יוני 2001 כוללים תנאים טובים מאוד לפורשים. אך בדרך כלל תנאים אלו מבטיחים תשלום לפורש לכל ימי חייו ותשלום לבן הזוג לתקופה של 120 חודשים בלבד.

הסכנה קיימת במקרה של מוות מוקדם של הפורש.

פורש החל לקבל קצבה בגיל 67 והלך לעולמו בגיל 78. הוא אמנם קיבל קצבה גבוהה, אך מכיוון והוא ניצל את כל 120 התשלומים המובטחים בת הזוג שלו לא תקבל דבר.

גם בקרן הפנסיה, באפשרות הפורש להשפיע על הקצבה שתקבל בת הזוג לאחר מותו. ככל שבת הזוג תקבל קצבה גבוהה יותר, כך הפורש יסתפק בחייו בקצבה חודשית קטנה יותר.

איך נמנע מהטעות?

תכנון פרישה ערב היציאה לפנסיה הלוקח בחשבון את ההכנסה הצפויה של שני בני הזוג ואת מצבם הבריאותי עשוי למנוע את הבעיה. חוסכים על תכנון פרישה? לפחות תלמדו להכיר את מסלולי הפרישה שקיימים במוצרי הפרישה שלכם.

קריאה נוספת:

חושבים יותר מידי על הילדים

לא חייבים לכסות לילדים את המשכנתא כדי לקחת אותם בחשבון בתהליך הפרישה. מספיק שבבחירת מסלול הפרישה ובהקצאת הנכסים מול מטרות הפרישה נותנים משקל נכבד לסעיף ההורשה כדי שאתם תישארו עם פחות כסף בכל חודש.

עמותת פ.י.ל
מקור לא ידוע

איך נמנע מהטעות?

ירושה צריכה להיות חלק מתכנון הפרישה והיא לא צריכה לבוא במקום או על חשבון איכות החיים של הפורש. בתכנון הפרישה ניתן להקצות חלק מהחסכונות לאפיקים שישמשו להורשה במידה ולפורש עצמו לא יהיה צורך בהם לאורך שנות הפרישה.

>>>קריאה נוספת : האם ירושה צריכה להיות חלק מתכנון הפרישה?

רוצים להגיע עם יותר כסף לפנסיה?
רוצים להפסיק לפחד מהחיסכון הפנסיוני?
אנחנו מזמינים אותך להגיע לפגישת תכנון פנסיוני אישית
למידע נוסף על שירות תכנון פנסיוני אישי https://pensuni.com/?page_id=7283

5 הטעויות הגרועות ביותר שאנשים יכולים לעשות עם כספי הפנסיה שלהם by

נדב טסלר

נדב טסלר, מתכנן פרישה, משמש כסמנכ"ל מקצועי בקוואליטי שירותים פיננסים לשעבר סמנכ"ל מקצועי בהלמן אלדובי קופות גמל ופנסיה, ומנהל המוצר באגף השיווק במנורה מבטחים. מרצה כיום במכללת נתניה ומכללה לפיננסים BDO. בעל הבלוג : פנסיוני, להבין את הפנסיה. לנדב תואר M.A במנהל עסקים מהמכללה למנהל, B.A במנהל עסקים מאוניברסיטת בן גוריון והוא מחזיק רישיון סוכן ביטוח פנסיוני מטעם רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון.

תגובות

  1. שלום נדב
    במאמרים רבים אתה משתמש עם נוסחת השילוב החדשה בהשפעתה על המס על הפנסיה,משיכת פיצויים ,משיכה הונית מהקופה המזכה .
    אנא ממך אם אתה יכול לגעת בהשפעת נוסחת שילוב הישנה ! על נושאים שונים ואם אפשר על היתרונות שיכולות להיות בשימושים של 2 נוסחאות שילוב
    יש אנשים שפרשו וקיבלו פיצויי פרישה לפני 2012 ואת הקיצבה הם אמורים לקבל אפילו 15 שנים
    לאחר קבלת פיצויי פרישה
    קראתי משהו שלאחר 15 שנים של קבלת פיצויי פרישה -ובנוסחת שילוב ישנה אתה מקבל את מלוא ההטבה של
    המס בקיצבה או במשיכה הונית
    הכוונה שאתה מקבל בחזרה את ההטבה שניצלת במשיכת הפיצויים שזה מאד משמעותי

    מודהלך מראש

    1. הי ישראל,

      בהתאם לנוסחה הישנה, נבחנה משיכת פיצויים במשך 15 שנה ממועד הפרישה. כאשר משיכת הפיצויים בחמש השנים שקדמו לפרישה פגעו במלוא הפטור ומשיכת פיצויים החל משש שנים לפרישה ועד השנה ה- 15 הפגיעה היתה הולכת וקטנה.

      לגבי כללי אצבע ליתרונות לשימוש בנוסחה זו על פני הנוסחה החדשה אני לא בקיא

      כיום לצורך חישוב הפגיעה בפטור אין צורך לקחת בחשבון:
      מענקים פטורים ממס שקיבלתם לפני 1.1.2012 ולפחות 15 שנים מיום תחילת הקצבה המזכה. מכיוון ומענקים אלו לא היו באים בחשבון בנוסחה הקודמת.
      כתבתי על כך בעבר בהסבר למילוי טופס 161ד
      https://pensuni.com/?p=5590

    2. השימוש שאנו עושים היום בנוסחא הישנה, היא בעיקר עבור אלה שפורשים לפנסיה עכשיו, אבל מימשו פטור על הפיצויים לפני 2012. השימוש בנוסחא הישנה מיטיבה עם הפורש במקרה כזה.
      כמובן שכל מקרה לגופו.

      1. אל דניאל

        האם אתה יכול לתת דוגמאות באיזה מקרים נוסחה הישנה מיטיבה לאומת נוסחה החדשה בסייגים שציינת

        1. בודאי. דוגמא הכי פשוטה – מי שמימש כספי פיצויים בשנת 2004 ופורש לגמלאות ב2019 – יוכל לקבל את מקסימום הפטור על קצבה מזכה, למרות שמימש פיצויים ב32 השנים שקדמו לפרישתו

  2. לגבי מסלול השקעה של קיצבת הזקנה בביטוח מנהלים: האם פוליסות וותיקות, מבטיחות תשואה, נדרש גם כן להגדיר מסלול השקעה וחשיפה למניות? האם הבטחת התשואה מסתיימת בעת הפרישה?

      1. לעופר ולנדב

        בנושא ביטוח מנהלים הישנות המבטיחות תשואה אכן כמו שציינת הקיצבה צמודה למדד ואני בדקתי את הנושא לעומק וראיתי שבשש שנים -בין השנים 2013
        ל2019 הקיצבה בביטוח מנהלים עם הבטחת תשואה והקיצבה צמודה למדד ונמדדת כל חודש -ב התקופה הזאת הקיצבה עצמה ירדה
        כלומר ב2013 היתה גבוהה יותר מב2019 בגלל ירידת המדד

        אני מציין את זה משום שבמדורי הכלכלה מציינים שהמדדים יישארו נמוכים
        ולאורך תקופה ארוכה
        אם זה יתממש אז ייתכן שקיצבאות הללו ימשיכו לרדת

        ובעלי הפנסיות עם הצמדה למדד לקחת בחשבון!

        1. ישראל שלום. תהליך הפרישה לגמלאות מאלץ את הפורש לקבל החלטות בסביבה של אי ודאות. יש המון פרמטרים לא ידועים. אני מציע לא להתמקד בנתונים שאין לנו השפעה עליהם, אלא באלטרנטיבות.
          מכיוון שאין אלטרנטיבה טובה יותר לפוליסה מבטיחה תשואה עם מקדם מובטח, אז אין משמעות לנתון שציינת, עבור מי שמבקש לקנות קצבה.
          אני מניח שגם אחרי שגילית שהקצבה קטנה עקב הצמדה שלילית, לא היית בוחר להעביר את הפנסיה שלך לפוליסה חדשה במקדם 200… לכן הדבר הכי חשוב בתכנון פרישה זה להתמקד במטרות של הפורש ולהתאים את התוכנית למטרות. לא להתאים את המטרות לתוכניות….

  3. בודאי. דוגמא הכי פשוטה – מי שמימש כספי פיצויים בשנת 2004 ופורש לגמלאות ב2019 – יוכל לקבל את מקסימום הפטור על קצבה מזכה, למרות שמימש פיצויים ב32 השנים שקדמו לפרישתו

    1. לדניאל תודה על התשובה

      אכן נאמר לי לפני מס שבועות על ידי חבר אחר
      פרשתי ב2005 האם משיכת קיצבה לאחר 14 שנים אינו מקבל פטור יחסי למקסימום
      ושאלה אחרת היא מה הפטור הזה תורם לי
      אני מבין שהוא עשוי לתרום בקצבאות גבוהות בעיקר
      בקצבאות של 8-9000 הוא לא אפקטיבי אכן???

      האם יש עוד דברים נוספים הנותנים יתרון לנוסחת שילוב הישנה??

  4. אז ככה:
    א. אם עברו 14 שנה, תהיה זכאי לפטור בגובה 90% מהתקרה.
    ב. הדבר הכי חשוב, זה לא לחשב את גובה הפטור, אלא להחליט כיצד לממש אותו- בדרך של פטור על הקצבה או במסגרת היוון קצבה מזכה, המאפשר לך לממש במזומן כספים שהופקדו בקופות קצבתיות.
    אגב, אולי אתה מתכנן גם לבצע הפקדה בתיקון 190 ורוצה לקבל פטור גם על חלק ההפקדה לקצבה מזכה? יש יותר מדרך אחת , וכדאי לבחון את מימוש הזכויות בהתאם לתוכנית הפרישה הכוללת ולא כפעולה בודדת.

    1. לדניאל

      חשוב שתדע שאנשים שפורשים מעבודה -חלקם לפני גיל 67 ברובם רצים מהר למשוך פנסיה
      ולא מחכים לגיל הזכאות ואז מפסידים זכויות לרובם אין להם תוכניות מוגדרות אלא רצים לממש גימלה
      בגילאי 60 ומעלה
      רוב רובם לא בודקים אפשרויות שונות אינם יודעים על אפשרויות היוון
      ולרוב רובם אין להם תוכניות
      התוכניות באות אם בכלל הרבה יותר מאוחר וגם זה הגיוני -לא רצים מייד -בודקים

      נדב גם אמר או התכוון בפוסט זה שיש לבדוק טוב כדי שהתוכנית תתאים לגימלאי

      וזה מתוך ידע מהרבה גימלאים

  5. שלום נדב
    בהקשר למה שכתבת בפוסט הנל יש לי שאלה שקשורה לנושא מיסוי של כספי פנסיה של בת הזוג

    מה קורה לגימלאי שפרש לגימלאות בתוכנית 120 קיצבאות ביטוח מנהלים שם הוא היה זכאי
    לפטורים לאחר שחתם על טופס 61 ולא שילם מס על הקצבה מזכה ולאחר כ40-50 קיצבאות שהוא קיבל
    בעל הפוליסה נפטר
    מה קורה עם יתרת הקיצבאות האם היורש/או יורשים מקבלים את היתרה כסכום או קיצבה ואם היתרה תמוסה
    כי הגימלאי לא שילם מס
    האם היורש יקבל את הפטורים של בעל הגימלה או יחולו מיסיי ירושה כל שהם
    תודה

  6. שלום נדב,
    תוכל לכתוב (או להפנות) על הנושא של קריסת קרנות הפנסיה?
    אני קורא ושומע טענה שבגלל כל מיני סיבות עד שנגיע לפנסיה קרנות הפנסיה יקרנו ונקבל קיצבה מאוד נמכה.

    ראיתי שהשיקול הזה גורם לאנשים ללכת על ביטוח מנהלים.
    אשמח להבין את העניין ולשמוע את דעתך

    תודה רבה
    יאיר

    1. הי יאיר,

      תבחין בין קרנות פנסיה ותיקות לקרנות פנסיה חדשות. בקרנות פנסיה חדשות ישנו חשבון אישי שממנו ישולמו הכספים.
      אתה יכל לקרוא בכתבה שפרסמתי בעבר ועוסקת בשאלה האם קרן הפנסיה היא פרמידה https://pensuni.com/?p=4031

      תשמח לקרוא שבמהלכים שמבצע האוצר לאורך השנים (אתה יכל לחפש באתר תחת איזון אקטוארי) הוא מונע מצב של פגיעה בחוסכים

  7. נדב שלום,

    שאלה שקשורה לבלוגים קודמים:
    האם מעסיק חדש יכול להפקיד לפנסיה פחות ממה שהמעסיק הקודם הפקיד?
    מעסיק ישן הפקיד את המקסימום 8.33+7.5
    החדש רוצה להפקיד רק 6.5, 8.33

    תודה

    1. מעסיק צריך להפקיד בהתאם לצו ההרחבה שחל עליו ואם לא חל עליו יפקיד 6% עובד, 6.5% מעסיק ו- 6% פיצויים

      למעט מקרה של עובד המבוטח בביטוח מנהלים ויש לו כבר הפקדות של 8.33% לפיצויים

  8. למרות שאני מגיע עם פוליסה קיימת שאליה הופקדו עד כה:
    עובד-7%, מעסיק 7.5%, פיצויים 8.33%?
    אין מחויבות לשמור על אותם הפקדות?

    1. במידה ויש לך פוליסת ביטוח מנהלים מעסיק צריך להפקיד לך לרכיב הפיצויים 8.33%.
      לגבי יתר ההפקדות הוא לא צריך להפקיד לך אחרת, אתה יכל להגדיל את ההפקדה ל- 7%
      והוא ירכוש לך אכע עד 75% במסגרת התקציב עד 7.5%. במידה ואתה לא צריך אכע הוא יפקיד לך 6.5%

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

Back to top button