קרן פנסיה

אתגר הפנסיה : כמה צריך לחסוך עד לגיל 40?

איפה אנחנו נמצאים במסע לעבר פנסיית הזקנה? האם חסכנו יותר או פחות בהתאם לבני גילנו?

החיסכון הפנסיוני כיום בישראל מבוסס על צבירה, במועד הפרישה ממירים את הצבירה לקצבה חודשית באמצעות מקדם המרה. לצורך הדוגמה, נניח כי הצבירה שלכם בפרישה היא מליון ש"ח ומקדם ההמרה הוא 200, הקצבה החודשית שלכם תהייה 5,000 ש"ח.

מספיק? לא בטוח

ישנם מספר פרמטרים שמשפיעים על גובה החיסכון, החל מהשכר ועד התשואה ודמי הניהול שאתם משלמים.

אך בעוד שישנם פרמטרים שאינם בשליטתנו כמו – השכר החודשי על פרמטרים אחרים אנחנו יכולים להשפיע כמו רמת הסיכון בחיסכון הפנסיוני, דמי הניהול ואפילו כמה נפקיד בכל חודש.

מחזור חיים בחיסכון הפנסיוני
מקור : המדריך לחיסכון פנסיוני

בחנו את עצמכם : האם צברתם מספיק לפנסיה ביחס לבני גילכם?

קרן הפנסיה המקיפה היא מוצר החיסכון הפנסיוני המוביל בישראל, לאחרונה אף קבעה ועדת הכספים בכנסת שחוסכים שמרוויחים פחות מ – 23 אלף ש"ח יהיו חייבים להפקיד לקרן פנסיה לפני שיוכלו לפתוח פוליסת ביטוח מנהלים. נכון לדצמבר 2022 ישנם 2.6 מליון חשבונות פעילים בקרנות הפנסיה בישראל שמנהלים למעלה מ- 431 מיליארד שקלים.

לצורך בדיקת הנתונים ניתחתי את המאזנים האקטוארים של כל קרנות הפנסיה בישראל (למעט קרנות הפנסיה של מור ואינפניטי שנפתחו במהלך שנת 2022). חשוב לציין שמדובר בנתונים ממוצעים ובניגוד לבדיקה שביצעתי בעבר, נתונים אלו לא כוללים את תקופת הוותק של החוסך בקרן.

>>>להורדת קובץ האקסל עם הנתונים

מניתוח 2.6 מליון חשבונות של חוסכים מגילאי 20 ועד 69 – הצבירה הממוצעת בחיסכון הפנסיוני בישראל עומדת על 165 אלף ש"ח והשכר הממוצע המבוטח בקרן עומד על 9,349 ש"ח, שכר הנמוך מהשכר הממוצע במשק שעומד על כ- 12 אלף ש"ח.

צריך לזכור כי בקרנות הפנסיה החדשות ישנה מגבלת שכר וחוסכים עם שכר העולה על 23 אלף ש"ח פונים למוצרים פנסיונים משלימים כמו קרן פנסיה משלימה או ביטוח מנהלים ובנוסף קיים פער בין השכר ברוטו של העובדים לבין השכר המבוטח שבדרך כלל נמוך יותר.

גם בשכר המממוצע בקרן קיים כמובן הבדל בין גברים ונשים, כאשר הצבירה הממוצעת של גברים עומדת על 191 אלף ש"ח ואילו הצבירה הממוצעת של הנשים עומדת על 143 אלף ש"ח.

החיסכון הפנסיוני הממוצע בישראל לפי גיל

הנתונים בגרף מתייחסים לחוסכים עד לגיל 24 ולאחר מכן בקפיצות של 5 שנים. הנתונים מתבססים על החוסכים הפעילים בלבד בקרנות הפנסיה החדשות המקיפות בישראל. הנתונים כוללים גברים ונשים.

מכיוון שקרנות הפנסיה החדשות נפתחו בשנת 1995 קבוצת הגיל עם החיסכון הפנסיוני הממוצע הגבוה ביותר היא קבוצת הגיל של חוסכים עד גיל 49, חוסכים שהצטרפו לקרנות עם פתיחתן.

יתר החוסכים כנראה הצטרפו לקרנות הפנסיה החדשות בגיל מבוגר יותר או בעקבות צו ההרחבה לפנסיית חובה בשנת 2008 או לאחר שנפלטו ממוצרים פנסיונים אחרים.

כמה צריך לחסוך לפנסיה עד גיל 25?

בעקבות צו ההרחבה לפנסיית חובה אתם מתחילים לחסוך לפנסיה מייד עם תחילת עבודכתם, ויש לכך חשיבות עצומה, למעלה מ -45% מהחיסכון הפנסיוני נחסך מגילאי 27 עד 37 בזכות אפקט הריבית דריבית, הקדמת החיסכון עשויה להגדיל משמעותית את הצבירה איתה תגיעו לגיל פרישה.

החיסכון הממוצע לחוסכים עד לגיל 25 עומדת היום על 17 אלף ש"ח ואילו השכר הממוצע לגברים עומד על כ 6,670 ש"ח. ניתן לראות את הפער בין החוסכים שנמצאים בקרנות הפנסיה הנבחרות מיטב דש ואלטשולר שחם לבין החוסכים שנמצאים בקרן הפנסיה של הראל והפניקס.

כבר בגיל הזה מתחילים לראות את הפער בשכר בין גברים ונשים, בעוד שהשכר הממוצע לגברים עומד על 6,696 ש"ח השכר הממוצע לנשים באותה קבוצת גיל עומד על 5,086 ש"ח בלבד.

הפערים בשכר הממוצע משפיעים כמובן גם על הצבירה בקרן ועל הקצבה העתידית בגיל הפרישה, כאשר הפער בין החוסכים עולה במקרים רבים על 30%.

נתוני השכר והצבירה משתנים בין קרנות הפנסיה, אם אתם רוצים לראות את הנתונים של קרן הפנסיה שלכם, אתם יכולים להוריד את האקסל המלא.

>>>להורדת האקסל עם הנתונים הגולמיים

אני בן 46 וחסכתי 300 אלף ש"ח בחיסכון הפנסיוני, האם אני יכל להיות רגוע?

אמנם אנחנו מדברים כאן בממוצע, אבל החיסכון הפנסיוני הוא אישי. עליך לבדוק מה השכר הממוצע שלך ומה הקצבה הצפויה לך בפרישה. במידה שהמשך ההפקדות בהתאם לשכר יוביל אותך לקצבה מספקת אתה יכל להיות רגוע, אחרת עליך לבחון דרכים להגדלת החיסכון הפנסיוני.

איך ניתן להגדיל את החיסכון הפנסיוני?

הפתרון המרכזי להגדלת הקצבה היא הגדלת החיסכון, אפשר להגדיל את אחוז ההפקדה, אפשר להפקיד באופן עצמאי ואפשר להגדיל את החיסכון הפרטי.

אבל יש גם דרכים נוספות להגדיל את הפנסיה ובהם בחינת מסלול ההשקעה שבו אתה נמצא בקרן הפנסיה שלך ובחינת דמי הניהול אותם אתה משלם היום.

איך נחשב כמה פנסיה תהייה לנו?

באתר תמצאו הפניות למחשבוני פנסיה של מרבית קרנות הפנסיה בישראל, שימו לב שבמקרים רבים הסימולציה מחושבת בהתאם לדמי הניהול המקסימלים (6% מהפקדה ו – 0.5% מהצבירה) ולא בהתאם לדמי הניהול להם אתם זכאים בקרן הפנסיה.

כניסה למחשבוני פנסיה כאן באתר

רוצים להגיע עם יותר כסף לפנסיה?
רוצים להפסיק לפחד מהחיסכון הפנסיוני?
אנחנו מזמינים אותך להגיע לפגישת תכנון פנסיוני אישית
למידע נוסף על שירות תכנון פנסיוני אישי https://pensuni.com/?page_id=7283

אתגר הפנסיה : כמה צריך לחסוך עד לגיל 40? by

נדב טסלר

נדב טסלר, מתכנן פרישה, משמש כסמנכ"ל מקצועי בקוואליטי שירותים פיננסים לשעבר סמנכ"ל מקצועי בהלמן אלדובי קופות גמל ופנסיה, ומנהל המוצר באגף השיווק במנורה מבטחים. מרצה כיום במכללת נתניה ומכללה לפיננסים BDO. בעל הבלוג : פנסיוני, להבין את הפנסיה. לנדב תואר M.A במנהל עסקים מהמכללה למנהל, B.A במנהל עסקים מאוניברסיטת בן גוריון והוא מחזיק רישיון סוכן ביטוח פנסיוני מטעם רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון.

תגובות

  1. לא ברור לי איך הצבירה יורדת עם הגיל לקראת הפרישה ולא ברור לי איך הצבירה הממוצעת בגיל 60 היא בערך 180 אלף שח, aזה אומר קצבה של כ 900 שח לחודש ?

    או שלא הבנתי משהו בסיסh בגרפים או שיש כאן טעות בנתונים או שלעמית הממוצע אין באמת פנסיה.

    1. הנתונים מתייחסים לצבירה הממוצעת כיום בהתאם לכל גיל, אם אותו עמית ימשיך להפקיד אז הצבירה שלו תהייה גבוהה יותר.
      את החישוב של הצבירה העתידית אפשר לעשות באמצעות אחד המחשבונים שבאתר https://pensuni.com/?page_id=53

    2. אני לא יודע אבל אני משער שאנשים אלו או שלא צברו כספים לפנסיה (פעם לא היתה פנסיה חובה) או שיש להם בנוסף פנסיה ישנה שמרבית הצבירות שלהם נמצאות שם.

    3. יכול להיות שזה קשור לכך שאנשים מבוגרים מעל גיל 50 שייכים לדור שבו לא הכריחו אותם בצעירותם להפקיד לפנסיה ולכן להרבה מהם נפתחה קרן פנסיה רק קרוב לגיל 40

      1. אפשרות לגטימית לדעתי שהצבירה יחסית נראית נמוכה בהתאם לגילאים:
        צו ההרחבה לפנסיית חובה נכנס רק משנת 2008.
        ומזל שב- 2008 ולא מאוחר יותר, כי באותה שנה הוא עשה חסד למאות אלפי ישראלים וישראליות שהולכת להיות להם פנסיה בהגיעם לגבורות… מזל שזה קרה (עדיף מאוחר מאשר לעולם לא) וצריך לומר תודה ענקית לרגולטור שעשה את המהלך החכם הזה (פטרנליזם מטורף, אבל כזה שמיטיב עם הציבור הממוצע!).
        בזכות חוק פנסיית חובה ב- 2008 יש לי קרן פנסיה מקיפה, רק שללצערי היא נפתחה לי רק לקראת גיל 30 (ואז במשך כמעט 5 שנים בהדרגה אחוזי ההפרשה היו כלומניקיים)… חבל שלא מוקדם יותר.
        אם מישהו גדול ממני בעשור – זה אומר שהוא פתח קרן פנסיה רק לקראת גיל 40.
        מי שהיום בן 50~ – הוא דור "אבוד" כמעט… נפתחה לו קרן פנסיה רק לקראת גיל 35-37, שזה די מאוחר מאוד.
        מי שהיום בן 40~ – דור האמצע בין אבוד ללא אבוד, נפתחה לו קרן פנסיה רק לקראת גיל 27-30, שזה עוד סביר.
        מי שהיום בן 30~ – זכה!… יש לו קרן פנסיה כמעט מכניסתו לשוק העבודה הישראלי.

  2. תמונה מאוד עגומה יש לציין לעניין הצבירה הממוצעת של החוסכנים בקרנות הפנסיה.
    יחס התחלופה מאוד נמוך לדעתי בהינתן הצבירות הללו .

    1. אני לא בטוח שהתמונה עגומה. אם נניח תשואה של 4% ראלית אז מי שמרוויח משכורת ממוצעת והתחיל לעבוד בגיל 49 וסיים לעבוד אחרי 20 שנה – יקבל פנסיה של 7 – 8 אלף ש"ח לחודש כפנססיה. מי שהתחיל לעבוד בגיל 34 – יקבל 12 – 13 אלף ש"ח לחודש כפנסיה.

      1. קישקוש לא נכון במשך 20 שנות עבודה הוא לא חוסך 1000000₪ זה אומר שתהיה לו פנסייה של 5000₪

  3. הנתונים נראים לי נמוכים מידי.
    אין סיכוי שבגיל 49 הצבירה הממוצעת היא רק 273,479 שקל.

    האם החישוב שלך לקח בחשבון שיש המון אנשים עם כמה קרנות שמפוזרות בין חברות ביטוח שונות?

  4. מדהים, אני התחלתי לעבוד בגיל 31 כסטודנט, כיום בן 43 וכבר יש לי צבירה של קרוב ל-700,000 שקלים. אני מרגיש עשיר יחסית לגרפים האלה, אך בכלל לא מרגיש ככה ביומיום.
    עצוב שהממוצע כל כך נמוך, ושכל כך הרבה אנשים בגילי יפרשו עם פנסיה שלא תספיק להם לחיי נוחות

  5. הכתבה לא מציגה נתונים ברורים ולא עונה על השאלות שהציגה.
    חבל כי זה נושא חשוב

  6. האם בתקופה לא יציבה בה אנחנו נתונים כיום, נכון לאשה בת 60 המתכננת לפרוש בגיל 70 לעבור מביטוח מנהלים לקרן פנסיה שנפתחה לפני שנים ושאינה פעילה ?

    1. אין לערבב בין השניים,
      צריך לבדוק מתי נפתחה הפוליסה ובהתאם לכך לקבל החלטה האם כדאי לעבור למוצר אחר
      בנוסף, יש לבדוק את הכדאיות לפרישה בגיל 70 ולא בגין מוקדם יותר ולנצל את הטבות המס לפורשים

      1. תודה על המאמר המחכים ובכלל על האתר המעניין שלך.
        אשמח לשוחח איתך ולהבין. שלחתי לך הודעה בצור קשר באתר. תודה.

  7. מאמר מעולה, ברור וקולח נדב (ממש כמו הקודם ב- 2018).
    תודה רבה על המידע החשוב ועל הקריאה הכיפית והמיידעת.
    עושה סדר בנתונים ונתן סרגל מאמצים חשוב ומעמיד מראה חשובה מול הפנים.

    ברשותך, הערה – מאוד חסרה לי (ומהתגובות, גם לאחרים) פסקה שמסבירה בצורה מסודרת את ההרגשה של הקורא "הממוצע", מדוע הצבירות כל כך נמוכות ביחס לגיל… זה מרגיש לי ולאחרים שאנחנו די "עשירים" ביחס לנתונים ולגרפים המוצגים.
    אבל אנחנו יודעים שאנחנו לא 🙁
    מוזר מאוד.

    1. אגב נדב, לא ציינת את זה כאופציה – אבל אחת האופציות הכי מיידיות ופשוטות לצורך הגדלת החיסכון הפנסיוני בהווה (במחשבה על העתיד לבוא) היא העלאת אחוז ההפרשה של ***העובד*** מ- 6% ל- 7%.
      עובדים שכירים יכולים להגדיל את ההפקדה החודשית (=ההפרשות לביטוח הפנסיוני) המנוכות ממשכורתו (=על חשבונם) באחוז נוסף, עד להפקדה מקסימלית בשיעור של 7% מהשכר המבוטח, ועד לתקרת ההפקדות הקבועה בחוק.
      על העובד לבקש מהמעסיק להגדיל את ניכויי העובד לביטוח פנסיוני.
      הגדלת הסכומים המופרשים לביטוח הפנסיוני עשויה להגדיל את קצבת הפנסיה שיקבל העובד עם פרישתו לגמלאות, ולהקטין את גובה מס הכנסה שיידרש העובד לשלם בשנה שבה מנוכים כספים אלה ממשכורתו

      זה אגב אחת הפעולות הראשונות שביצעתי אל מול המעסיק שלי… ביקשתי ממנו להגדיל לי את % ההפרשה לפנסיה מ- 6% ל- 7%.
      לוקח מהעכשיו כדי לשים יותר בצד לעתיד.
      מקווה שעזרתי למישהו בתגובה הזו.

      https://www.kolzchut.org.il/he/%D7%94%D7%92%D7%93%D7%9C%D7%AA_%D7%94%D7%A4%D7%A8%D7%A9%D7%95%D7%AA_%D7%94%D7%A2%D7%95%D7%91%D7%93_%D7%9C%D7%91%D7%99%D7%98%D7%95%D7%97_%D7%A4%D7%A0%D7%A1%D7%99%D7%95%D7%A0%D7%99

      (וכן, מגיב לעצמי לטובת האחרים שקוראים).

  8. שלום,
    האם במקרה של צבירה של לדוגמא 1M ש"ח בקרן פנסיה שווה עדין להפקיד?
    מה שאני מנסה לומר הוא שקרן פנסיה זה סוג של "קיבוץ"
    במקרה של פטירה בטרם עת רק 60% מגיע לאלמנה והילדים יקבלו גמלה עד גיל 21 ואז צבירה יותר מידי גדולה לא עוברת ליורשים.
    האם יש סכום צבירה שמימנו כדאי כבר להפקיד את הרוב לקופת גמל?
    תודה!

    1. במקרה של פטירה לפני היציאה לפנסיה המשפחה תקבל קצבת שאירים על בסיס השכר המבוטח או על בסיס הצבירה, הגבוה מבינהם
      צבירה של 1M לחוסך בן 40 נמוכה מקצבת השאירים שעשויה להיות משולמת למשפחה במקרה פטירה

      1. היי נדב, מה זה אומר הגבוה מביניהם כשאתה משווה צבירה לשכר? זה לא אותו סדר גודל.
        אפשר לתת דוגמה מספרית?

        1. אין לי כרגע מספרים מדוייקים, אבל מדוגמה שאני מציג אצלי בהרצאות
          חוסך בן 45 עם שכר של 10,000 ש"ח
          בהנחה שאשתו צעירה ממנו בשלוש שנים השווי של הקצבאות שישולם למשפחה הוא כ – 2.5 מליון ש"ח

          אם אתה רוצה לחשב במדויק אתה יכל לחשב את הסכום בסיכון – יש הסבר כאן באתר איך עושים זאת https://pensuni.com/?p=7350

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

Back to top button