חדשות

העלאת שכר המינימום והפנסיה שלך

העלאת שכר המינימום משפיעה על עשרות אלפי עובדים ומעסיקים במשק, אך היא גם משפיעה על החוסכים. החל מאפריל יהיה ניתן למשוך סכום גבוה יותר לבעלי הכנסות נמוכות, מנגד למשוך סכומים קטנים יותר מקרן פנסיה ותיקה.

החל מהראשון לאפריל 2023 שכר המינימום לחודש עומד על 5,571.75 ש"ח לעומת 5,300 ש"ח כפי שהיה בשנים האחרונות. שכר המינימום לשעה לעובדים שעתיים לא יפחת מ-30.61 ש"ח לשעה לפי צו ההרחבה בדבר קיצור שבוע עבודה ל 42 שעות.

חוק שכר מינימום מחשב את השכר לשעה על בסיס 186 שעות עבודה חודשיות, ולכן תשלום שכר לשעה שהוא פחות מ-29.95 ש"ח ייחשב כעבירה פלילית.

העלאת שכר המינימום תשפיע על עשרות אלפי עובדים במשק, בהם עובדים בענף הסיעוד, התיירות ואפילו עובדי מדינה. אך מעבר להשפעה הישירה שיש להעלאת שכר המינימום על הנטו של העובד ועל ההפקדות לפנסיה, להעלאת שכר המינימום ישנה השפעה נוספת על החיסכון הפנסיוני, על משיכה לבעלי הכנסות נמוכות ועל משיכת כספים מקרנות פנסיה ותיקות.

משיכת כספים מהחיסכון הפנסיוני לבעלי הכנסות נמוכות

משיכת כספים מהחיסכון הפנסיוני נחשבת משיכה שלא כדין החייבת במס בשיעור של 35% על כספי התגמולים, למעט מספר מקרים המכונים מצבי המסכנות. אחד המקרים שנכנס תחת ההגדרה של מצבי המסכנות הוא הכנסה הנמוכה משכר המינימום, או במקרה שישנם ילדים כפל שכר המינימום.

לצורך הדוגמה,

יחיד עם הכנסה חודשית בגובה 2,500 ש"ח יכל למשוך את הפער בין הכנסתו לבין שכר המינימום ללא מס.

שכר המינימום החדש5,571.75 ש"ח
הכנסה חודשית2,500 ש"ח
סכום למשיכה3,071.75 ש"ח

לצורך המשיכה יש למלא טופס 159א ולהגישו לקרן הפנסיה או לקופת הגמל לצורך המשיכה יחד עם המסמכים המעידים על גובה ההכנסה (אישור קצבאות ביטוח לאומי ותדפיס חשבון בנק).

יחיד או זוג עם ילד יכולים למשוך עד פעמיים שכר המינימום, כיום 11,143.5, בניכוי הכנסותיהם המשותפות. שימו לב כי במבחן ההכנסות נבדקות ההכנסות של שני בני הזוג, דיבידנדים וכן קצבאות אחרות שהם מקבלים מביטוח לאומי.

משיכת כספים מקרן פנסיה ותיקה

ראינו כי העלאת שכר המינימום משפרת את מצבם של החוסכים המבקשים למשוך כספים ללא מס מהחיסכון הפנסיוני שלהם ומקנה להם תקרה גבוהה יותר לצורך משיכה. אך בעבור העובדים המבקשים למשוך כספים מקרן פנסיה ותיקה (היוון כספים) העלאת שכר המינימום מקטינה את סכום המשיכה.

מקרן פנסיה ותיקה לא ניתן למשוך כספים, אלא ניתן לבצע היוון כספים בלבד ובתנאי שלאחר ההיוון גובה הקצבה לא יפחת משכר המינימום. העלאת שכר המינימום תגדיל את הקצבה שמעליה ניתן להוון.

מתוך טופס תביעת זקנה בקרנות הפנסיה הותיקות, הסכום המינימאלי שניתן להוון הוא 5% מקצבת הזקנה ולכן  רק אם סכום הקצבה הינו לפחות 5,865 ש"ח, ניתן לבצע היוון, של כספים מקרן הפנסיה הותיקה ( וגם זאת בכפוף לכך שהבקשה להיוון הוגשה לא יאוחר מ 60 יום…מתחילת קבלת הקצבה).

פורשים שיש להם קצבה קטנה יותר מקרן הפנסיה הותיקה, אך הקצבה שלהם עולה על הקצבה המזערית, בשנת 2023 – 4,850 ש"ח, יכולים לבצע היוון ממוצרים אחרים שברשותם (קופות גמל, ביטוחי מנהלים או קרנות פנסיה חדשות) באמצעות קיבוע הזכויות. אך הם לא יוכלו להוון כספים מקרן הפנסיה הותיקה.

רוצים להגיע עם יותר כסף לפנסיה?
רוצים להפסיק לפחד מהחיסכון הפנסיוני?
אנחנו מזמינים אותך להגיע לפגישת תכנון פנסיוני אישית
למידע נוסף על שירות תכנון פנסיוני אישי https://pensuni.com/?page_id=7283

העלאת שכר המינימום והפנסיה שלך by

נדב טסלר

נדב טסלר, מתכנן פרישה, משמש כסמנכ"ל מקצועי בקוואליטי שירותים פיננסים לשעבר סמנכ"ל מקצועי בהלמן אלדובי קופות גמל ופנסיה, ומנהל המוצר באגף השיווק במנורה מבטחים. מרצה כיום במכללת נתניה ומכללה לפיננסים BDO. בעל הבלוג : פנסיוני, להבין את הפנסיה. לנדב תואר M.A במנהל עסקים מהמכללה למנהל, B.A במנהל עסקים מאוניברסיטת בן גוריון והוא מחזיק רישיון סוכן ביטוח פנסיוני מטעם רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון.

תגובות

  1. נדב שלום ,
    כרגיל , פוסט שמחכים אתהציבור. תודה.
    נכתב בפוסט : " ולכן הקצבה המינימאלית שמעליה ניתן לבצע היוון, של כספים מקרן הפנסיה הותיקה, היא 5,850 ש"ח."

    לענ"ד ,כדאי לכתוב ברור יותר :
    ולכן רק אם סכום הקצבה הינו לפחות 5,865 ש"ח , ניתן לבצע היוון, של כספים מקרן הפנסיה הותיקה ( וגם זאת בכפוף לכך שהבקשה להיוון הוגשה לא יאוחר מ 60 יום…מתחילת קבלת הקצבה)

    ( ,5,865 כפול 95% = שכר המינימום החדש)

  2. היי נדב, תודה רבה על המאמר.

    מהפוסט הזה אני מבין שעניין מרודים (לצורך ההגדרה) מסוגלים בהינתן מצבי המסכנות הנ"ל למשוך את קרן הפנסיה שלהם בחלקים ובעצם להבטיח לעצמם עתיד עני בהחלט גם ללא קרן פנסיה עתידית שתדאג למחייתם בעת הגעה לגבורות (מלבד קצבת הזיקנה)…
    ממש ככה?
    איך הרגולטור מונע מהעניים המרודים לסכן את העתיד הפיננסי שלהם, ולהישאר בלי כלום, ולצרוך את העתיד הפנסיוני שלהם היום על חשבון המחר?

    1. הי ביולוג,

      תנסה להתסכל על זה ממקום אחר,
      עובדים היום שמרוויחים שכר מינימום מחוייבים להפקיד לעצמם לפנסיה כדי שיהיה להם כסף בעתד, כאשר יותר מכל הם צריכים את הכסף הזה למחייה שוטפת בהווה כדי לממן את עצמם ואת ילדיהם.
      האם בהנחה והם מרוויחים היום את שכר המינימום הם צריכים את הכסף בהווה או בעתיד?

      כתבתי בעבר על הביקורת על פנסיית חובה, אני לא מצליח למצוא הכתבה בנושא

      1. מבין לגמרי נדב. תודה על התשובה המאופקת והעניינית.
        בעצם זה לא שונה מהמצב לפני 2008…
        כואב לי על אנשים שצורכים את עצמם היום על חשבון העתיד שלהם ושל הילדים שלהם ולא משאירים כלום למחר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

Back to top button