צרכנות

אתם יכולים להוציא יותר מקרן ההשתלמות שלכם

קרן השתלמות היא מוצר החיסכון היחידי אליו ניתן להצטרף היום שהוא פטור ממס רווחי הון, למרבית השכירים יש היום קרנות השתלמות אך נדמה שהם יכולים להוציא מהקרן יותר, הרבה יותר.

קרן השתלמות היא אחד ממוצרי החיסכון הפנסיוני, לצד קופות הגמל או קרנות הפנסיה. במקור נועדה קרן ההשתלמות לממן השתלמויות לעובדים. כולנו מכירים את שנת השבתון של המורים, התקופה שבה נמצא המורה בשנת השבתון ממומנת על ידי קרן ההשתלמות שלו והוא בניגוד ליתר העובדים במשק לא יכל למשוך את הכספים שנצברו בה.

עבור יתר העובדים במשק קרן ההשתלמות היא סוג של הטבה שמקבל העובד מידי המעסיק, אך בניגוד להטבות אחרות כמו רכב, סלולר או אפילו שי לחג העובד לא משלם על הטבה זו זקיפת שווי. לצד ההטבה הזאת החיסכון בקרן השתלמות מעניק לעובד שורה של הטבות מסויות נכבדות.

בשלב ההפקדה מקבל העובד את חלק המעסיק, כאשר אחוזי ההפקדה המקובלים לקרן השתלמות הם 7.5% משכרו של העובד ואילו העובד חייב להפקיד לפחות שליש מהפקדת המעסיק, כלומר 2.5%.

חלק עובדחלק מעסיק
2.5%7.5%

לדוגמה,

עובד שמרוויח 10,000 ₪ בחודש המעסיק יפקיד מידי חודש לקרן ההשתלמות 750 ₪ והעובד יפקיד עוד 250 ₪.

שימו לב כי הפקדה לקרן השתלמות לא מעניקה לעובד שכיר הטבת מס (בניגוד לעצמאי), אך הוא אינו משלם מס (זקיפת הכנסה) על חלק המעסיק.

ההטבה השנייה שמקבל העובד היא דחיית מס, לאורך כל תקופת החיסכון לא משלם העובד מס רווחי הון על קניית ניירות ערך על ידי מנהל הקרן או על מעבר בין מסלולי ההשקעה, אפקט הריבית דריבית של דחיית המס עשוי להיות שווה לעובד עשרות אלפי שקלים לאורך תקופת החיסכון.

ההטבה השלישית שמקבל העובד היא פטור ממס רווחי הון על הפקדות לקרן ההשתלמות עד התקרה, קרן השתלמות היא מוצר החיסכון היחידי אליו ניתן להצטרף שהרווחים עליו פטורים ממס רווחי הון.

שכיר שיפקיד לקרן השתלמות עד לשכר של 15,712 ₪ או עצמאי שיפקיד לקרן השתלמות הפקדה שנתית עד לתקרה מוטבת של 18,480 ₪ לא ישלם מס על הכספים ועל הרווחים במועד המשיכה.

>>>האם כדאי להפקיד לקרן השתלמות מעבר לתקרה?

יש לכם קרן השתלמות? בחרו במסלול מנייתי

בניגוד לקרן הפנסיה שנועדה להבטיח לנו קבלת קצבה בגיל הפרישה ומשיכת הכספים ממנה יהיו חייבים במס, את הכספים מקרן ההשתלמות יהיה ניתן למשוך כבר אחרי שש שנים.

במקרים רבים כאשר עובדים פותחים קרן השתלמות הם כבר רואים לנגד עיניהם את תחנת המשיכה הראשונה בעוד שש שנים, אך לפני שבאים למשוך את הכספים חשוב לזכור כי הכספים עד התקרה והרווחים עליהם יהיו פטורים ממס ולכן במקום למשוך את הכספים מקרן ההשתלמות יתכן ויהיה כדאי לנו למשוך את הכספים מאפיקים אחרים החייבים במס כמו חיסכון בנקאי או חיסכון פנסיוני בקופת גמל להשקעה.

מרגע שהגדרנו לעצמנו כי החיסכון בקרן ההשתלמות עתיד לשמש אותנו ליותר משש שנים, עלינו להגדיר גם את רמת הסיכון אותה אנו מוכנים לקחת בקרן.

נכון לאוקטובר 2021 שוק קרנות ההשתלמות מנהל כ- 312 מיליארד שקלים, בית ההשקעות הגדול ביותר, אלטשולר שחם, מנהל בקרן ההשתלמות במסלול הכללי 69 מיליארד שקלים זוהי קרן ההשתלמות הגדולה ביותר בישראל. במסלול הכללי באלטשולר שחם יש כ- 50% מניות. במידה והגדרנו לעצמנו טווח השקעה ארוך יותר, מדוע שלא נבחר בקרן ההשתלמות במסלול המנייתי?

מתוך אתר גמל.נט של רשות שוק ההון אפשר לראות שהפער בתשואה הממוצעת לחמש השנים האחרונות עומד על כ- 5% בין המסלולים. ועדיין מרבית החוסכים בקרנות ההשתלמות נמצאים במסלולים הכללים ולא במסלולים המנייתים.

צריך לזכור כי בשני המסלולים הרווחים עד התקרה המוטבת יהיו פטורים ממס ולכן במידה ויש לנו חסכונות נוספים מלבד לקרן ההשתלמות כדאי להגדיל את רמת הסיכון בקרן ההשתלמות ולהקטין את רמת הסיכון באפיקי החיסכון החייבים במס.

במידה ובחרתם להגדיל את רמת הסיכון בקרן ההשתלמות ואתם מתכננים למשוך בעתיד את הכספים, חשוב לזכור להקטין את רמת הסיכון ככל ומתקרב מועד המשיכה.

מינוף הכספים – קבלת הלוואה מקרן ההשתלמות

האפשרות הראשונה להוציא יותר מקרן ההשתלמות היא להגדיל את רמת הסיכון, אבל גם חוסכים שחוששים מהגדלת הסיכון יכולים להוציא יותר על ידי קבלת הלוואה מכספי קרן ההשתלמות.

כדי לעודד אותנו להשאיר את הכספים לתקופה ארוכה יותר משש שנים, מציעות חברות הביטוח ובתי ההשקעות הלוואה על כספי קרן ההשתלמות. ההלוואה על קרן השתלמות נזילה במסלול כללי יכולה להגיע עד ל- 80% מכספי הקופה.

לדוגמה,

חוסך עם קרן השתלמות של 100 אלף ₪ יכל לקבל הלוואה בגובה של 80 אלף ₪ בריבית של פריים מינוס חצי. את כספי ההלוואה אפשר להשקיע במוצרים אחרים, בצורה הזאת אנו ממנפים את כספי קרן ההשתלמות ויכולים להגדיל את החיסכון הכולל.

שימו לב, במידה ובחרתם מסלול מנייתי תוכלו לקחת הלוואה עד 40% מהנכסים ולא 80% כמו במסלול הכללי.

הפקדה על מלא השכר או הגדלת חלק העובד

האפשרות השלישית להוציא יותר מקרן ההשתלמות היא פשוט להכניס אליה יותר כסף, אמנם ההפקדה נוספת לקרן ההשתלמות תהייה חייבת במס רווחי הון במועד המשיכה, אך היא תאפשר לנו לנצל את יתר היתרונות של קרן ההשתלמות כמו דחיית מס או מינוף הכספים.

אצלך מעסיקים רבים קוטמים את ההפקדה לקרן ההשתלמות בשכר של 15,712 ₪, הפקדה מעבר לשכר זה תחייב את העובד בזקיפת הכנסה. אך במידה והמעסיק מאפשר לכם להפקיד על מלא השכר לקרן ההשתלמות זה יאפשר לכם להגיע לחיסכון גבוה יותר תוך תקופה קצרה.

לדוגמה שכיר שמרוויח 30,000 ₪ בחודש מתלבט כיצד להפקיד את הכספים.

במידה ויפקיד לקרן ההשתלמות עד התקרה של 15,712 ₪ בתום 6 שנים יעמוד לרשותו חיסכון של 137 אלף ₪ פטור ממס אותו הוא יכל למנף להשקעות נוספות. אך במידה ויפקיד על כל השכר יעמוד לרשותו חיסכון בגובה של 262 אלף ₪, חיסכון שחלקו חייב במס אך הוא מאפשר לו לבצע מינוף גבוה יותר.

בשורה התחתונה

קרן ההשתלמות היא אולי הטבה נוספת ממקום העבודה כמו רכב או נופש חברה, אבל באמצעות ניהול נכון אנחנו יכולים להפוך אותה למדרגה לשיפור מצבנו הכלכלי.

פורסם במקור בטור של נדב טסלר באתר ביזפורטל

רוצים להגיע עם יותר כסף לפנסיה?
רוצים להפסיק לפחד מהחיסכון הפנסיוני?
אנחנו מזמינים אותך להגיע לפגישת תכנון פנסיוני אישית
למידע נוסף על שירות תכנון פנסיוני אישי https://pensuni.com/?page_id=7283

אתם יכולים להוציא יותר מקרן ההשתלמות שלכם by

נדב טסלר

נדב טסלר, מתכנן פרישה, משמש כסמנכ"ל מקצועי בקוואליטי שירותים פיננסים לשעבר סמנכ"ל מקצועי בהלמן אלדובי קופות גמל ופנסיה, ומנהל המוצר באגף השיווק במנורה מבטחים. מרצה כיום במכללת נתניה ומכללה לפיננסים BDO. בעל הבלוג : פנסיוני, להבין את הפנסיה. לנדב תואר M.A במנהל עסקים מהמכללה למנהל, B.A במנהל עסקים מאוניברסיטת בן גוריון והוא מחזיק רישיון סוכן ביטוח פנסיוני מטעם רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון.

תגובות

  1. תודה רבה על הנגשת המידע החשוב.
    אפשרות ההפקדה מעל לתקרת 2.5/7.5% אינה מוכרת למעסיק.
    תוכל בבקשה להפנות להוראה/הסעיף המאפשר זאת, כדי לסייע בחשיפת האפשרות למעסיק ?
    הזדמנות להביע הערכה גדולה ותודה לפעילותך !

    1. בפקודת מס הכנסה ישנה התייחסות לכך שעל העובד להפקיד לפחות שליש מהפקדת המעסיק – כלומר אין מגבלה על גובה ההפקדה כל עוד היא עולה על שליש מהפקדת המעסיק.

    1. בכל מוצרי החיסכון הפנסיוני יש מנגנון של דחיית מס רווחי הון, את המס משלמים במועד הפדיון
      בקרן השתלמות, הפקדות עד לתקרה המוטבת יהיו פטורות ממס רווחי הון גם במועד המשיכה.

  2. האם כשמניידים קרן השתלמות ל'רן פנסיה , על מנת לקבל קיצבה. האם קיצבה זו תהיה פטורה ממס ?

  3. היי, נדב תודה רבה על המאמר.
    מספר שאלות:
    1. האם ניתן להחזיק מספר קרנות השתלמות בו זמנית, ממספר מעסיקים שונים? אם כן, זה אומר שבסך הכל אני אוכל להפקיד בשנה סכום שהוא עד תקרת ההפקדה המוטבת במס כפול 2 או 3?
    2. במידה והמעסיק לא רוצה לפתוח לי קרן, אני יכולה להציע לו שכל ההפקדה תהייה מהשכר שלי? אפשרי לבקש שכל השכר שלי יופקד בקרן השתלמות, אם הוא לא עובר את התקרה?
    3. אם המעסיק יסכים לפתוח לי קרן, לאחר שאעזוב את העבודה אוכל להמשיך להפקיד בה כספים עד התקרה?
    4. במידה והמעסיק פותח לי קרן וסך ההפקדות לא מגיע לתקרה השנתית, אני יכולה להפקיד את ההפרש כדי למצות את ההטבה?
    5. הטבות מס שנגזרות מההפקדות לקרן השתלמות של עצמאית יכולות לשמש עבור הכנסות כשכירה?

    תודה רבה מראש

    1. הי תמר,

      1. ניתן להפקיד למספר קרנות השתלמות. לדעתי באישור תאום מס המעסיק מקבל הנחיה האם לבצע זקיפת הכנסה על ההפקדה העודפת לקרן השתלמות
      2. זה כבר סיכום בינך לבין המעסיק לגבי ביצוע ההפקדות
      3. לא, רק עצמאי יכל להפקיד לקרן השתלמות. לא ניתן לפתוח קרן השתלמות אם אין הכנסה מעסק או משלח יד
      4. לא, את לא יכולה להפקיד בנוסף כעצמאית
      5. לא, ההטבה היא מסוג ניכוי והיא מקטינה את ההכנסה החייבת שלך במס

  4. שלום נדב, תודה על שיתוף הידע.
    אשמח לשמוע את דעתך בנושא הנ״ל (שמעתי כבר כמה דעות מנוגדות) –
    כפי שציינת יש תקרה שנתית של 18,480 עבורה מקבלים פטור ממס רווח הון.
    באופן רגיל המעסיק שלי מפקיד עד לתקרה זו. קרתה טעות ולא הופקדו כספים עבור 3 חודשים ב2020.
    כדי לתקן את הטעות המעסיק הפקיד את אותם כספים כעת בדצמבר 2021, כאשר בדוח הפיצול לקופה הוא משייך את החודשים מ2020 לכספים.
    האם לדעתך ניתן באמת לשייך את הכספים ל2020 למרות שעברה שנת המס ? המעסיק טוען שכן וסוכן הביטוח טוען שלא.

    1. שלום יוסי,
      לאחרונה ביררתי את הנושא,
      הסכומים ייזקפו כהכנסה בשנה בה הופקדו על אף הפיצול והשיוך לשנה קודמת.
      האם זה המענה שגם אתה קיבלת?

      תודה

  5. תודה.
    מאמר קלאסי – קצר וקולע.
    נותן את כל המידע החשוב בנוגע לקרן ההשתלמות בלי להסתבך במסביבים.

  6. שאלה :
    מה קורה בזמן ניוד קרן השתלמות/גמל/פנסיה – האם בחלק מהזמן של תהליך הניוד הכסף לא מושקע כלל (כלומר נמצא במזומן) ? אם כן כמה זמן ?
    אותה שאלה לגבי שינוי מסלול השקעה
    תודה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

Back to top button