תכנון פרישה

דירה להשקעה, קרן פנסיה או תיק השקעות?

כיצד כדאי לממן את הפרישה? קיבלתם כספים בירושה? יש לכם סכום חד פעמי גדול. איך הכי כדאי לייצר ממנו הכנסה חודשית בפרישה. האם כדירה מהשקעה, משיכה מתיק השקעות או אולי הדרך הבטוחה של קבלת קצבה מקרן הפנסיה.

Photo by Shai Pal on Unsplash

חולמים על פרישה מוקדמת? חשוב שתזכרו שתקופת החיים בפרישה נמצאת בעליה ואיתה גם התלבטות כיצד נממן את הפנסיה. בהנחה ויש ברשותנו כבר קצבה ממקור פנסיוני ואנו רוצים להגדיל את הפנסיה. כיצד נעשה זאת בצורה הטובה ביותר?

האם כדאי לסמוך על המוצרים הפנסיונים כמו קרן הפנסיה וביטוח מנהלים או שאולי נסמוך על עצמנו ונייצר הכנסה חודשית מתיק השקעות או מדירה להשקעה.

כדי לענות על השאלה נבחן את המאפיינים של כל אחת מהאפשרויות השונות.

קצבה מקרן הפנסיה – מגינה עליך מפני סיכון חיים ארוכים

קצבה מקרן הפנסיה תשולם לפורש לכל ימי חייו ובמידה וישנה בת זוג גם היא תקבל קצבה לכל ימי חייה. כדי לבדוק את הכדאיות לקבל קצבה מהקרן אנחנו צריכים לשאול את עצמנו כמה שנים נחיה בפרישה, ככל שאנחנו צפויים לחיות יותר שנים כך גדלה הכדאיות להמיר את החיסכון שצברנו ולקבל קצבה מקרן הפנסיה.

תוחלת החיים בפרישה במדינת ישראל היא 84.5 לגברים ו – 86.6 לנשים אך תוחלת החיים עליה מתבססת קרן הפנסיה גבוהה יותר – תוחלת החיים החזויה היא 87.7 לגבר ו- 89.8 לאישה. כלומר קרן הפנסיה מניחה שמי שבוחר לקבל קצבה בריא יותר מיתר האוכלוסייה ולכן צפוי לחיות יותר שנים.

תוחלת החיים בפרישה במדינת ישראל

 גבריםנשים
תוחלת חיים בפרישה84.586.6
תוחלת חיים חזויה87.789.8
פער3.23.2

במידה ואתם מעריכים, על סמך מצבכם הבריאותי או ההיסטוריה המשפחתית, כי תחיו מעבר להנחות של קרן הפנסיה יהיה כדאי לכם להמיר את החיסכון ולקבל קצבה מקרן הפנסיה.

לאחר המרת החיסכון לקצבה יאבד הפורש את השליטה על כספו והוא יישאר עם התחייבות לקבלת קצבה חודשית לכל חייו ובן זוגו יקבל גם הוא קצבה לכל החיים. במקרה מוות של שני בני הזוג – תסתיים ההתחייבות של קרן הפנסיה ותיפסק הקצבה.

לדוגמה,

פורש שצבר מיליון שקלים בקרן הפנסיה יקבל קצבה חודשית בגובה של 5,000 ₪ ולאחר מותו בן הזוג יקבל קצבה חודשית של 3,000 ₪ לכל ימי חייו.

חוסכים שחוששים מחיים קצרים – מוות מוקדם של שני בני הזוג – יכולים לבחור תקופת תשלומים מובטחים וכך במקרה מוות של שני בני הזוג, יתרת התשלומים שלא נוצלו תעבור לילדים כסכום חד פעמי.

בחירה בתשלומים מובטחים תקטין את הקצבה החודשית של הפורש ובן הזוג

יתרונות וחסרונות לפרישה מקרן הפנסיה

יתרון לפרישה מקרן הפנסיהחיסרון לפרישה מקרן הפנסיה
גידור סיכון תוחלת חייםאבדן שליטה על הכסף
הגדרת תשלום לבן הזוגקצבה כסכום קבוע (בהתאם לתנאי המוצר)
מקרה מוות מוקדם של שני בני הזוג

תנהלו את ההכנסה שלכם, פרישה מתיק ההשקעות

וויליאם בנגן, מתכנן פרישה אמריקאי, קבע בשנות ה- 90 את כלל האצבע לפיו ניתן למשוך בכל שנה 4% מהחיסכון. הנחה זו התבססה על ביצועי העבר של שוק ההון. בהתאם לתפיסה שהשקעה באגרות חוב ומניות יכלה להוביל לתשואה "בטוחה" של 4% בשנה. בצורה זו, יכל החוסך למשוך את כספו לנצח.

לדוגמא, חוסך שיפקיד מיליון שקלים בחיסכון, יוכל למשוך מידי חודש 3,333 ש"ח.

במשיכה מתיק השקעות החוסך יקבל פחות מאשר מקרן הפנסיה אך הוא לא יאבד את השליטה על כספו ובמקרה של מוות יתרת הכספים שלא נמשכו יעברו לידי המוטבים.

קצבה מקרן פנסיהמשיכה "בטוחה" מתיק השקעות
5,000 ₪3,333 ₪

מתי נעדיף למשוך כספים מתיק השקעות?

כפי שראינו משיכה שנתית מקרן פנסיה שווה ל- 6% מהחיסכון הפנסיוני ואילו "משיכה בטוחה" מתיק השקעות שווה רק ל – 4%. אם כך מדוע לנהל את הכספים בתיק השקעות?

למרבית הפורשים בישראל יש כבר חיסכון פנסיוני, במידה והכנסה הנוספת הנדרשת בפרישה נמוכה משישה אחוזים, עדיף לבצע את המשיכה מתיק ההשקעות ולא להכניס את הכספים לקרן הפנסיה.

פרמטר שני שיגרום לכם להעדיף את תיק ההשקעות הוא תוחלת החיים החזויה. במידה ותוחלת החיים הצפויה נמוכה משמעותית מתוחלת החיים שמעריכה קרן הפנסיה תעדיפו למשוך את הכספים מתיק ההשקעות בשיעור הגבוה יותר מ – 6%. בצורה זאת החוסך יבטיח לעצמו לנצל את מרבית הכסף שחסך בחיים הקצרים ויתרת הכספים תעבור לידי המוטבים.

יש לזכור כי הכספים חשופים לשוק ההון ומשיכת הכספים תהייה חייבת במס רווחי הון. שימו לב כי לאחר גיל 60 במידה וזאת ההכנסה היחידה שלכם המס יתחיל בהתאם למדרגות המס מיגיעה אישית.

כלומר שיעור המס על הרווחים שנצברו בתיק ההשקעות לא יעלה על 25% ואם לפורש לא היו הכנסות נוספות הוא יוכל להינות משיעורי מס נמוכים יותר (10%, 14% או 20%) בהתאם לגובה הכספים שמשך. בנוסף, יהיה ניתן לקזז מהרווחים גם נקודות זיכוי שלא נוצלו.

יתרונות וחסרונות למשיכת הכספים מתיק השקעות

יתרון למשיכת כספים מתיק השקעותחיסרון למשיכת כספים מתיק השקעות
שליטה על הכסףחשש שהכסף יגמר
אפשרות לשינוי סכום המשיכהחשיפה לשוק ההון
כספים שלא נוצלו יעברו למוטבים

>>>קריאה נוספת : אנונה – דרך נוספת להגדלת הקצבה

דירה להשקעה – גם נכס וגם קצבה

אלטרנטיבה נוספת למימון החיים בפרישה היא דירה להשקעה, מחיפוש קצר בלוחות הנדל"ן נראה שניתן למצוא לא מעט דירות להשקעה בישראל בתג המחיר של מליון ₪. אם כך אין צורך להבין בשוק ההון או להעביר את השליטה לידי קרן הפנסיה. אפשר פשוט לקנות דירה להשקעה, לקבל שכירות חודשית ובעתיד להוריש את הנכס לילדים.

השכירות על הדירה צפויה להיות כ- 2,500 ₪ בחודש, נמוכה יותר מאשר הקצבה שנקבל מקרן הפנסיה או מתיק ההשקעות אך במקרה של מוות יישאר בידנו הנכס.

בניגוד לקרן הפנסיה השכירות לא תגיע אלינו בכל חודש והיא כפופה לכך שנמצא שוכרים לדירה בנוסף יש לזכור כי דירות אלו הן דירות ישנות וזקוקות מפעם לפעם לשיפוץ.

הכנסה משכירות יכולה להיות הכנסה נוספת לפורש שיש לו כבר הכנסה מקצבה והוא פנוי לנהל את הנכס או להעביר את ניהול הנכסים לאיש מטעמו. אחרת הוא עשוי לגלות שהדירה להשקעה הפכה להיות הוצאה.

היתרונות והחסרונות במימון הפרישה באמצעות דירה להשקעה

יתרונות בשכירות חודשיתחסרונות בשכירות חודשית
הכנסה חודשית וגם נכסהשקעה מתמשכת בנכס
נהנים מעליית ערך הדירההעדר הכנסה בהיעדר שוכרים
עשוי להיות פחות מתאים בגיל מבוגר

טבלה מסכמת : מהיכן כדאי לקבל את הקצבה?

 קרן פנסיהתיק השקעותדירה להשקעה
גובה הקצבה5,000 ₪3,333 ₪2,500 ₪
האם ניתן לשנות את ההכנסה?לאגמישבהתאם לתנאי השוק
עד מתי תשולם הקצבה?לכל החייםעד שיגמר הכסףכל עוד יהיו שוכרים
מה קורה במקרה מוות?תשולם קצבה לשאיריםהורשה למוטביםהורשה של הדירה
למי זה טוב?למי שבריאלמי שיש כבר קצבה או מאמין שיחיה פחות שניםלמי שמאמין שערך הנדל"ן שרכש יעלה

בשורה התחתונה

במידה והבטחתם לעצמכם קצבה חודשית מהחיסכון הפנסיוני ויש ברשותכם חסכונות נוספים יהיה ניתן לייצר הכנסה נוספת בפרישה. את מקור ההכנסה נקבע בהתאם להכנסה הנוספת שנדרש לייצר ומצבו הבריאותי של הפורש.

פורסם במקור גם באתר ביזפורטל

רוצים להגיע עם יותר כסף לפנסיה?
רוצים להפסיק לפחד מהחיסכון הפנסיוני?
קורס הפנסיה הדיגיטלי של : פנסיוני להבין את הפנסיה הוא הפתרון עבורכם
כנסו לקורס הפנסיה הדיגיטלי שלנו https://pensuni.com/?page_id=7203

דירה להשקעה, קרן פנסיה או תיק השקעות? by

נדב טסלר

נדב טסלר, מתכנן פרישה, משמש כסמנכ"ל מקצועי בקוואליטי שירותים פיננסים לשעבר סמנכ"ל מקצועי בהלמן אלדובי קופות גמל ופנסיה, ומנהל המוצר באגף השיווק במנורה מבטחים. מרצה כיום במכללת נתניה ומכללה לפיננסים BDO. בעל הבלוג : פנסיוני, להבין את הפנסיה. לנדב תואר M.A במנהל עסקים מהמכללה למנהל, B.A במנהל עסקים מאוניברסיטת בן גוריון והוא מחזיק רישיון סוכן ביטוח פנסיוני מטעם רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון.

תגובות

  1. הי נדב,
    לגבי ניתוב הכספים לקרן הפנסיה, למה לא לנצב אותם לקופת גמל להשקעה או פוליסת חסכון ולמשוך אותם כקצבה לאחר פרישה?
    ככה הכסף שישאר שם לאחר המוות יעבור ליורשים.

    ושאלה נוספת, לגבי המשפט "במקרה מוות של שני בני הזוג – תסתיים ההתחייבות של קרן הפנסיה ותיפסק הקצבה" – זה נכון גם לגבי כספים שנמצאים בקופת גמל?

    1. בוקר טוב אביעד,

      מקופת גמל להשקעה או מפוליסת חיסכון אתה יכל למשוך את הכספים כאנונה ולא כקצבה, משיכה כזאת דומה יותר למשיכת כספים מתיק השקעות.

      לגבי השאלה השנייה, קופת גמל אינה משלמת קצבה. כך שתמיד נשאר סכום כספי ולא התחייבות

  2. תודה על המענה,
    לגבי התשובה הראשונה- מה רע במשיכת כספים אלו כאנונה לעומת קצבה פנסיונית? נראה לכאורה שזה יתרון, אתה יכול לקבוע מה יהיה הסכום החודשי והכספים לא הולכים לאיבוד במקרה של פטירה כמו בפנסיה?

    ולגבי התשובה השניה – אני מנסה להבין. משיכת כספים לאחר פרישה מקופת גמל רגילה היא רק באמצעות המרת הכספים לקצבה פנסיונית או במשיכה חד פעמית?

    1. זה לא רע, זאת אפשרות

      במידה ומדובר ברובד נוסף או שמנהלים נכון את המשיכה זה יכל להיות גם טוב יותר

      לגבי קופת גמל – הפקדות אחרי 2008 הן הפקדות לקצבה. אך לא ניתן לקבל קצבה מקופת הגמל. למשיכת הכספים יש לנייד את הכספים לביטוח מנהלים או קרן פנסיה ולהמיר לקצבה.
      כדי למשוך את הכספים נדרש לבצע היוון (בתנאי שיש כבר קצבה מעל 4,500 ש"ח ממוצר אחר)

  3. אז אם אני מבין נכון –
    את ההפקדות שבוצעו לקופת גמל אפשר לקבל כקצבה דרך קרן הפנסיה, לאחר ביצוע ניוד, ואז ההתיחסות לכספים הנותרים היא זהה כמו קרן הפנסיה, כלומר ברגע שהחוסך ובן הזוג נפטרים ההתחייבות של הקרן מסתיימת (ילדים מעל גיל 21)?

    במידה ובוחרים להשאיר את הכסף בקופת הגמל ולא למשוך אותו ושני בני הזוג נפטרים – הילדים כן מקבלים אותם (ילדים מעל גיל 21)?

  4. שלום נדב
    האם אוכל לקבל את שרותייך כיועץ פרישה? [בתשלום כמובן]
    אני מפקיד באופן קבוע לקרן פנסיה ה.ע.ל
    ועתודות
    אשמח מאוד לקבל את שרותייך
    תודה
    עוז

  5. שלום נדב
    מבקש לברר מה קורה לפנסיה להורים חיישנים עם ילדים
    הילדים לא יכולים לקבל קיצבה מעל גיל 21
    במקרה הזה לההורים הללו באיזה מסלול מומלץ לחסוך אם רוצים שהילדים לא יפגעו אחרי גיל 21
    תודה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

Back to top button