תכנון פרישה

האם צריך להקטין את רמת הסיכון בפרישה?

הדעה הרווחת היא שיש להקטין את רמת הסיכון בחיסכון הפנסיוני ככל שמתקרב מועד הפרישה. אך הפחתה אוטומטית זו עשויה לגרוע עשרות אלפי שקלים מהחיסכון הפנסיוני של הפורש ושל משפחתו.

הדעה הרווחת היא שככל שמתקרב מועד הפרישה צריך להקטין את רמת הסיכון בחיסכון הפנסיוני. על סמך הטענה הזאת מתבסס גם המודל הציליאני – מסלולי השקעה תלויי גיל, מסלולי השקעה בהם רמת הסיכון הולכת ופוחתת ככל ומתקרב מועד הפרישה.

האם הטענה הזאת נכונה? האם כלל אצבע שעשוי להיות רלוונטי לחיסכון פנסיוני אחד רלוונטי גם לחיסכון פנסיוני אחר?

לא בהכרח

לא פעם הקטנה אוטומטית של רמת הסיכון רק על סמך גילו של החוסך עשויה לגרוע עשרות אלפי שקלים מהחיסכון הצפוי לו ולמשפחתו בשנים הקרובות ולכן כחלק מתכנון הפרישה לצד התכנון כיצד להשתמש במוצרי החיסכון הפנסיוני יש לבחון גם את רמת הסיכון המוצרי החיסכון.

כאן, לטעמי, כדאי לפעול בהתאם לתפיסה שאת רמת הסיכון בחיסכון יש להתאים לטווח ההשקעה, ככל שטווח ההשקעה קצר יותר (או מתקרב לסיומו) יש להקטין את רמת הסיכון.

אז מה ההבדל בין שתי הטענות? האם יש להקטין את רמת הסיכון ככל שמתקרב מועד הפרישה או לא?

אין רמת סיכון אחת בפרישה : שלוש אפשרויות לשימוש בכספים

כמו הרבה דברים אחרים בחיים גם כספי הפרישה מתחלקים לשלושה שימושים. כספים המיועדים לקצבה, כספים המיועדים לחיסכון לשימוש במועד מאוחר יותר וכספים המיועדים להורשה.

האם נכון להקצות לכל אחד מהשימושים את אותה רמת הסיכון? האם טווח ההשקעה של הכספים הוא אותו טווח השקעה?

ברור לנו שכספים שמיועדים לחיסכון למועד מאוחר יותר, טווח ההשקעה שלהם צריך להיות ארוך יותר מאשר כספים המיועדים לפרישה ולכן ראוי שרמת הסיכון שלהם תהייה גבוהה יותר מזאת שמציע כלל האצבע.

לכן נבחן כעת כיצד יש לנהל את רמת הסיכון בעבור על אחד מהשימושים.

חלק ראשון : כספים המיועדים לקצבה

החיסכון הפנסיוני היום מתבסס על צבירה. במועד היציאה לפנסיה ממירים את החיסכון לקצבה חודשית. ככל שהחיסכון במועד הפרישה יהיה גבוה יותר, כך הקצבה החודשית של הפורש תהייה גבוהה יותר.

מטרת החוסך היא לצבור את התשואה הגבוהה ביותר עד לפרישה ובסמוך אליה להמנע ממשברים בלתי צפויים שעשויים לפגוע לו בחיסכון הפנסיוני.

זאת בעצם המטרה המרכזית של מסלולי השקעה תלויי גיל, מסלולי השקעה שחושפים את החוסכים למניות בגיל צעיר ורמת הסיכון בהם הולכת וקטנה ככל שמתקרב מועד הפרישה.

רמת חשיפה למניות במסלולי השקעה תלויי גיל

אחוז החשיפה למניות במסלולי השקעה מותאמי גיל הולכת ופוחתת עם השנים. לחוסכים עד גיל 50 אחוז החשיפה למניות עומד על כ – 45% והוא הולך ויורד עד ל- 20%.

מסלולי השקעה מותאמי גיל

כתבנו בעבר על האפשרות של חוסכים צעירים להגדיל את רמת הסיכון בחיסכון הפנסיוני שלהם ולעבור למסלולים מנייתים בהם רמת החשיפה למניות מגיעה ל- 70% וגם ל – 100%. באופן דומה גם חוסכים מבוגרים שנמצאים ערב הפרישה יכולים להקטין עוד יותר את רמת הסיכון ולעבור למסלולים לטווח קצר או מסלולים שקליים בהם אין חשיפה למניות והכספים מושקעים באגרות חוב לטווח קצר.

מרבית החוסכים לא נמצאים במסלולים המתאימים לגילם

למרות הרפורמה של מסלולי השקעה מותאמי גיל, מרבית החוסכים כלל לא נמצאים במסלולים אלו. למעלה מ – 60% מהנכסים בקרנות הפנסיה מנוהלים במסלול השקעה כללי. מסלול שבו החשיפה למניות קבועה ועומדת על כ – 35%. חשיפה זו נמוכה עבור חוסכים הצעירים וגבוהה לחוסכים שנמצאים ערב הפרישה.

בביטוחי המנהלים המצב חמור יותר, שם מרבית החוסכים המבוגרים נמצאים בפוליסות ביטוח מנהלים משתתף ברווחים שרמת החשיפה למניות עומדת בו על כ- 40%.

כפי שניתן לראות מהתרשים, רמת החשיפה למניות במסלול המשתתף ברווחים ובמסלול הכללי כפולה מרמת החשיפה למניות במסלול לחוסכים מעל גיל 60.

רמת חשיפה למניות

מתקרבים לפרישה מה יש לעשות?

את הכספים המיועדים להמרה לקצבה חודשית יש להעביר למסלול מותאם גיל לחוסכים מעל לגיל 60. במידה ואתם נמצאים ערב הפרישה, ניתן להעביר את הכספים למסלול שקלי או טווח קצר.

חשוב לזכור כי להקטנת רמת הסיכון יש השפעה גם על התשואה הצפויה ולכן לא כדאי להקטין את רמת הסיכון מוקדם מידי.

>>>קריאה נוספת : מתקרבים לפרישה וחוששים ממשבר בשוק ההון?

גם ביציאה לפנסיה נדרש לבחור מסלול השקעה

כדי לקבל את הקצבה הגבוהה ביותר נדרש להגיע עם מקסימום חיסכון לפנסיה. לצורך כך הקטנו את רמת הסיכון בחיסכון הפנסיוני. מה קורה כעת? האם לאחר היציאה לפנסיה הכספים שלנו מוגנים?

בניגוד לדעה הרווחת, קצבת הזקנה ממשיכה להתעדכן גם אחרי היציאה לפנסיה. כספי החיסכון הפנסיוני שלנו מושקעים בשוק ההון ומתעדכנים בהתאם לביצועי החברות ובהתאם למוצר הפנסיוני שממנו פרשנו.

הקטנת הסיכון במסלול ההשקעה בפרישה סביר להניח תוביל לירידה קבועה בקצבת הזקנה שלנו.

>>>קריאה נוספת : כיצד משפיעות הירידות בבורסה על קצבת הזקנה

פורשים מביטוח מנהלים? הכספים שלכם מושקעים בשוק ההון

בחרתם לפרוש מביטוח מנהלים, הכספים שלכם מושקעים בשוק ההון ויתעדכנו מידי חודש בהתאם לתשואה שתשיג חברת הביטוח. במידה וחברת הביטוח לא תעמוד ביעד התשואה, כ- 4% שנתי, תקטן קצבת הזקנה שלכם.

בטופס התביעה המצורף, של חברת הפניקס, ניתן לראות את מסלולי ההשקעה בפרישה. ניתן לבחור בין מסלול אג"ח ועד מסלול מנייתי. מסלול מנייתי יהיה חשוף יותר לתנודתיות בשוק ההון אבל גם מסלול אג"ח שהוא מסלול סולידי יוביל לכך שחברת הביטוח לא תעמוד ביעד התשואה וקצבת הזקנה תקטן בכל חודש.

כדי לעקוב אחר התשואות של מסלולי ההשקעה ניתן להשתמש באתר ביטוח נט של רשות שוק ההון.

פורשים מקרן הפנסיה? הקצבה שלכם פחות תנודתית

מצבם של הפורשים בקרנות הפנסיה טוב יותר משל הפורשים מביטוחי המנהלים, הפורשים בקרנות הפנסיה זכאים לתשואה מובטחת בשיעור של 4.86% צמוד מדד על 60% מכספי הקצבה שלהם, כלומר רק 40% מהכספים מושקעים בשוק ההון. בנוסף לכך עדכון הקצבה בקרן הפנסיה על בסיס תשואתי נעשה רק אחת לשנה.

>>>קריאה נוספת : כיצד מתעדכנת קצבת הזקנה מקרן הפנסיה

בניגוד לפורשים מביטוחי מנהלים שיכולים לבחור מבין מגוון של מסלולי השקעה היצע המסלולים בקרנות הפנסיה עדיין מצומצם ומרבית הפורשים ימצאו במסלול פנסיונרים.

לסיכום

יש חשיבות למסלול ההשקעה שנבחר במועד הפרישה על השינוי בקצבת הזקנה שלנו ועל השיקול בבחירת מוצר הפרישה. אסור להכנע לדחף להקטין את רמת הסיכון ולבחור במסלול אג"ח או במסלול ברמת חשיפה נמוכה מידי למניות. בחירה במסלולים אלו תוביל להקטנת קצבת הזקנה.

חלק שני : כספים המיועדים לחיסכון

לא כל כספי החיסכון הפנסיוני ישמשו אותנו לצורך קבלת קצבה. חלק מכספי החיסכון הפנסיוני מורכבים מכספים הוניים – בקופות גמל או בפוליסות ביטוח מנהלים או כספים שנצברו בקרנות השתלמות. בנוסף אליהם יתכן ולאורך השנים יצרנו חיסכון פנסיוני נוסף בקופת גמל להשקעה או בהפקדות לתיקון 190.

אל כספי החיסכון הפנסיוני המיועדים לחיסכון (השקעה) יש להתייחס בהתאם לכלל שהגדרו בהתחלה – יש להגדיר את רמת הסיכון בהתאם לטווח ההשקעה המיועד ולהגדיר לכל מקור כספי את השימוש העתידי.

שימושים אפשרים לחיסכון הפנסיוני

  • מתנה בחיים – העברת הכספים לאורך שנות הפרישה לילדים לחתונה או רכישת דירה. יש להגדיר מראש את הסכום הכספי המיועד להעברה ואת המועד המתוכנן ובהתאם לכך לנהל את רמת הסיכון.
  • שימוש בכספים בגיל מבוגר – שימוש בכספים לצורך פיקדון לבית אבות או כאנונה בעתיד.
  • קרן חירום – כספים שמיועדים להיות נזילים לטווח שימוש קצר יותר. כספים בקרן חירום ינוהלו ברמת סיכון נמוכה יותר.

לאחר שהגדרנו את טווח ההשקעה עבור הכספים המיועדים לחיסכון יש לעבור על מסלולי ההשקעה ולעדכן אותם בהתאם. צריך לזכור כי הפרישה היא אירוע המתפרס על כ- 20 שנים ולכן לא רצוי לנהל את הכספים לאורך כל התקופה ברמת סיכון נמוכה.

ניהול השקעות בשלב החיסכון

כפי שהגדרנו עשויים להיות מספר שימושים לכספי החיסכון בגיל הפרישה, החל מכספים בקרן החירום המיועדים לשימוש בטווח קצר ועד לכספים שאמורים לשמש אותנו בשלב השלישי של הפרישה. כיצד רצוי לנהל את ההשקעות של כספי החיסכון?

לצד השימושים השונים, כספי החיסכון עשויים להימצא במוצרים שונים שחלים עליהם כללי מס שונים. החל ממס רווחי הון של 25% שחל על חיסכון בקופת גמל להשקעה ועד כספים הפטורים ממס רווחי הון שנמצאים בחסכונות הונים או בקרנות השתלמות.

מספטור ממס15% מס25% מס
מועד משיכהטווח ארוךבינוניטווח קצר
רמת סיכוןגבוההבינוניתנמוכה
מוצריםקרן השתלמות, הפקדות לפני 2008 לגמל (הון), הפקדות עד שנת 2000 במוצרי קצבהתיקון 190תיק השקעות, גמל להשקעה

יש להקצות את השימוש בכספים בין המוצרים בהתאם לטווח ההשקעה כאשר כספים המיועדים לשימוש בטווח הארוך ביותר יופנו למוצרים הפטורים ממס ואילו הכספים המיועדים לטווח קצר יותר יופנו למוצרים החייבים במס רווחי הון. בצורה הזאת ניתן להגדיל את רמת הסיכון (חשיפה למניות) במוצרים הפטורים ולהקטין את רמת הסיכון במוצרים החייבים.

חלק שלישי : כספים המיועדים להורשה

חוסכים רבים מבקשים להעביר חלק מכספי החיסכון הפנסיוני כירושה לילדים או לבן הזוג. את הירושה ניתן להעביר כמתנה בחיים (אליה התייחסנו בחלק הקודם) או כירושה לאחר המוות. חשוב לזכור כי כספים שמוקצים לירושה יבואו על חשבון שימוש שוטף של הפורש ויש לקחת זאת בחשבון כחלק מתכנון הפרישה (לקריאה).

בהעברה בין דורית של כספי החיסכון הפנסיוני יש להכיר את כללי המס ואת השיקולים בבחירת מוצר הפרישה. לדוג' כספי פיצויים ברצף קצבה יהיו חייבים במס בהורשה בהתאם לשיעור המס שחל על המנוח ואילו את הכספים מקרן הפנסיה לא ניתן להוריש.

יש לזכור כי הורשה של כספי תגמולים תהייה פטורה ממס בידי היורשים ולכן באפשרות החוסך למקסם את כספי הירושה באמצעות בחירה של מסלול השקעה מנייתי עבור הכספים המיועדים לירושה.

בשורה התחתונה

במסגרת תכנון הפרישה יש לקבל החלטה לגבי מסלול הפרישה או המוצר ממנו רוצים לקבל קצבה חודשית אך לא פחות חשוב מכך יש לקבל החלטה גם לגבי אופן השימוש בכספי החיסכון הפנסיוני. ובהתאם להקצאת השימושים יש להגדיר גם את טווח ההשקעה לכל מוצר ומוצר.

הקטנה אוטומטית של רמת הסיכון בפרישה עשויה לעלות לפורש עשרות אלפי שקלים לאורך שנות הפרישה שלו.

רוצים להגיע עם יותר כסף לפנסיה?
רוצים להפסיק לפחד מהחיסכון הפנסיוני?
קורס הפנסיה הדיגיטלי של : פנסיוני להבין את הפנסיה הוא הפתרון עבורכם
כנסו לקורס הפנסיה הדיגיטלי שלנו https://pensuni.com/?page_id=7203

האם צריך להקטין את רמת הסיכון בפרישה? by

נדב טסלר

נדב טסלר, מתכנן פרישה, משמש כסמנכ"ל מקצועי בקוואליטי שירותים פיננסים לשעבר סמנכ"ל מקצועי בהלמן אלדובי קופות גמל ופנסיה, ומנהל המוצר באגף השיווק במנורה מבטחים. מרצה כיום במכללת נתניה ומכללה לפיננסים BDO. בעל הבלוג : פנסיוני, להבין את הפנסיה. לנדב תואר M.A במנהל עסקים מהמכללה למנהל, B.A במנהל עסקים מאוניברסיטת בן גוריון והוא מחזיק רישיון סוכן ביטוח פנסיוני מטעם רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון.

תגובות

  1. אהבתי את המאמר הקצר וקולע. אני עצמי שמייעץ כבר מעל 10 שנים, נוקט בעמדת הפיצול ויעוד כספים שלך ובהחלט מותיר כספים במינון מניות גבוה.
    תודה

  2. פוסט נוסף לפנתיאון!

    כתבת:
    "לדוג' כספי פיצויים ברצף קצבה יהיו חייבים במס בהורשה בהתאם לשיעור המס שחל על המנוח ואילו את הכספים מקרן הפנסיה לא ניתן להוריש."
    תוכל להסביר במה התכוונת בסיפא של המשפט?

    1. תודה רבה יעקב,

      מהרגע שבו ממירים את החיסכון לקצבה אין יותר כסף אלא התחייבות לתשלום קצבה בהתאם למסלול הפרישה שנבחר.
      במקרה מוות של הפורש ובהעדר תקופת תשלומים מובטחים או ניצול מלא התשלומים המובטחים תסתיים ההתחייבות של קרן הפנסיה.

      אפשר לקרוא על כך עוד בקישור הבא https://pensuni.com/?p=7462

      חשוב לציין שקרן הפנסיה היא אמנם מכשיר גרוע להורשה אבל היא מכשיר מצויין לתשלום קצבאות לבן הזוג.

  3. היי נדב, תודה על המאמר המעניין
    ציינת כי במסלול תלוי גיל בקרן הפנסיה, רמת החשיפה למניות משתנה לפי גיל העמית.
    מה קורה למשל במצב בוא נניח יש משבר של ירידות חדות כמו בתקופת הקורונה במרץ 2020. ובדיוק אז משתנה רמת החשיפה למניות ויורדת עקב גיל העמית.
    האם במצב כזה המסלול מקבע הפסד ובעצם פוגע בחיסכון בעתידי?
    האם תרחיש כזה הוא משהו שיש לחשוש מפניו?

    1. הבעיה שתיארת היא באמת אחת הסכנות במודל תלוי גיל, ברגע שהחוסך מגיע לגיל 50 או 60, הוא יעבור למסלול ברמת סיכון נמוכה יותר.
      במידה והאירוע יתרחש בעיצומו של המשבר הוא למעשה יקבע את ההפסד

  4. תודה על מאמר משכיל. אני תוהה אם יש עוד דרך ביניים!?
    נניח שבחרתי בתיק הפנסיה במסלול השקעה מוטה מניות העוקב אחר סנפ 500 (כמובן לא במסלול תלוי גיל) ובנוסף יש לי תיק השקעות גדול פי 4 מתיק הפנסיה. לכאורה כדאי לי כמה שנים לפני הפרישה לחזור בתיק הפנסיה למסלול תלוי גיל כדי להימנע מירידה חדה בשוק המניות בזמן הפרישה שלי וחישוב הגימלה. השאלה שלי היא: אם תיק ההשקעות שלי יכול לספק לי "קצבה" טובה מאוד, האם אני יכולה להישאר בתיק הפנסיה במסלול מניות (לא מוטה גיל) ו"לעכב" את מועד חישוב הגימלה עד ששוק ההון יתקן ויחזור לשערים שלפני התיקון? כן, זה יכול להימשך מספר שנים שבהם תיק ההשקעות יחזיק אותי בקלות. בעצם אם אני מתמצתת נכון את השאלה שלי אז היא: "האם אני יכולה לפרוש מעבודה בגיל הנכון על פי חוק ועדיין לעכב את חישוב מקדם ההמרה שלי עד למועד מאוחר יותר שאני אבחר"?
    האם זו לא דרך ביניים נוספת למאמר שלך?

    1. אין בעיה למשוך כספים מתיק ההשקעות ולדחות את הפרישה. חשוב לזכור כי משיכה מתיק השקעות חייבת במס רווח הון ואילו קצבת הזקנה מגיל פרישה (נשים מגיל 62) זכאית לפטור ממס.

      1. צריך גם לזכור שהחל מגיל 60 מס רווחי הון הוא לפי מדרגות מס הכנסה עם גג של 25%, כלומר 10%, 14%, 20% ו-25%.
        בנוסף, את המס משלמים רק על הרווח ולא על כל הסכום הנמשך כך שלאחר משיכת החלק הפטור מקצבת הפנסיה המזכה, יותר יעיל להתחיל לממש את תיק ההשקעות.

        זה יעיל גם לעניין ירושה, שכן כספי תגמולים של קצבה מזכה יורשים ללא מס, ואילו בתיק השקעות אמנם לא משלמים מס ירושה, אבל יורשים את הבסיס של המניות, כלומר בעת המכירה מתחשבים במחיר הקנייה המקורי של המוריש.

  5. יש פה משהו בעייתי בפנסיות האלו:
    אני מדבר על חיסכון כספי לצורך קבלת קיצבה קבועה בעת זיקנה (לא לצורך הורשה או סתם חיסכון).
    כאשר האדם מתבגר אומרים שעליו להקטין את הסיכון אבל הקטנת הסיכון תקטין בממוצע את הקיצבה שיקבל (גם אם הקטנת הסיכון תתרחש בגיל מבוגר).
    נניח שאדם מפריש 2000 ש"ח לחודש לפנסיה החל מגיל 30. אם בגיל 55 הוא יקטין את הסיכון הוא יקבל בערך 7000 ש"ח לחודש כפנסיה. אם הוא לא יקטין את הסיכון הוא יכול לקבל 8000 – 8500 ש"ח לחודש כפנסיה בממוצע. אבל זה בבמוצע בלבד. אם התמזל מזלו יתכן שיקבל 2500 – 3000 ש"ח יותר אם לא התמזל מזלו הוא עלול לקבל 2500 – 3000 ש"ח פחות. אז מה יותר כדאי לעשות? להסתכן (גם בגיל 55) כאשר אני יודע שבממוצע הסיכון משתלם, או לא להסתכן כאשר אני יודע שאם אסתכן אז במקרה הגרוע ביותר יהיה לי הפסד שיכול להיות גדול.
    המצב יותר בעייתי לגבי אדם עם משכורת נמוכה כי ההפסדים או הרווחים יהיו הרבה יותר קריטיים עבורו.
    לעומת זאת אדם עם משכורת גבוהה יכול להסתכן גם בגיל 55 ומעלה. אני חושב שעדיף ללכת על מסלול שבו תקבל פנסיה של 16 אלף ש"ח עם תנודות שיכולות להקטין אותה עד 10 אלף ש"ח או להגדיל אותה עד 22 אלף ש"ח, מאשר ללכת על מסלול שבו תקבל בבטחון פנסיה של 13 אלף ש"ח.

    1. ערב טוב ארנון,

      זאת תמיד שאלת מליון דולר, מתי צריך להקטין את הסיכון. בגיל הזה החוסך נמצא עם הסכום הגבוה ביותר וכל אחוז של תשואה יגדיל לו את קצבת הזקנה מנגד, משבר בשוק ההון יפגע בו קשות.
      לכן יתכן שלחוסך המתוחכם מסלול השקעה תלוי גיל הוא חיסרון. חוסך כזה יעדיף אולי להסתכל ימינה או שמאלה לפני שהוא מקטין את הסיכון בחיסכון שלו ויעדיף למשוך עוד כמה שנים של חשיפה גבוהה יותר למניות.

  6. נדב שלום,
    אם ביטוח המנהלים הוא לקצבה בלבד, לא הבנתי לאיזה מסלול מומלץ להעביר אותו, אשמח אם תוכל לחדד.
    תודה.

  7. שלום,

    ראשית הרשה לי לברך אותך על האתר המעולה

    הראית בטבלה שכספים בגמל להשקעה חייבים במס 25% ושהם צריכים להיות ברמת סיכון נמוכה

    אולם אם אדם הינו בשנות ה 40 לחייו , חוסך בגמל להשקעה מדי שנה ומתעתד להפוך אותם לקצבה מוכרת
    עדיף לו להשקיע אותם באופן אגרסיבי ובאזור גיל 60 להפוך אותם לפנסיה
    נכון שיכול להיות מצב לפני הפיכתם לפנסיה יהיה משבר בשווקים ובמקרה כזה הוא ימתין תקופה עד שהדברים יחזרו למסלולם (כמו ב 2008, או סוף 2018 או 3.2020) אבל לטווח ארוך הסבלנות תמיד משתלמת

    תודה

    1. הי ניר,

      נכון מאוד, גם כאן רמת הסיכון היא בהתאם לטווח ההשקעה. אם הכספים מיועדים לפרישה יש להגדיל את רמת הסיכון.
      הטבלה שלי מתייחסת לגבי שימוש בכספים לחיסכון- במקרה הזה כספים ברמת מיסוי גבוהה רמת הסיכון עליהם תהייה נמוכה יותר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

Back to top button