ביטוח מנהליםדיני עבודה

ערך פדיון פיצויים: למי שייכים הרווחים שנצברו בביטוח מנהלים משתתף ברווחים?

פסיקה חדשה של בית הדין הארצי לעבודה קובעת (סופית ?) כי ערך פדיון הפיצויים בפוליסה משתתפת ברווחים יחושב בהתאם לערך פדיון פיצויים למעסיק ללא מרכיב הרווחים והמעסיק ידרש בהשלמתם.

תקנות מס הכנסה קובעת כי ערך הפיצויים בביטוחי המנהלים יהיה הפקדות המעסיק בתוספת הרווחים על מרכיב הפיצויים בניכוי ההוצאות.

ערך הפדיון של מרכיב הפיצויים בחשבון קופת ביטוח, יהיה סך כל התשלומים ששולמו למרכיב הפיצויים בחשבון קופת הגמל, בתוספת רווחי הקופה, כפי שיוחסו למרכיב הפיצויים על פי תקנה 49ב, והכל בניכוי ההוצאות שיוחסו למרכיב זה (להלן – צבירת הפיצויים).(מקור)

אך תקנה זו שנוספה בשנת 2003 אינה רלוונטית לפוליסות ביטוח מנהלים ששווקו עד לדצמבר 2003, פוליסות המכונות גם ביטוח מנהלים משתתף ברווחים, בפוליסות אלו הרווחים על כספי הפיצויים נצברו בחשבון כספי התגמולים ואילו לכספי הפיצויים נוספה הצמדה למדד.

הסדר זה הוביל לכך שכספי הפיצויים בפוליסה היו נמוכים מערכם הריאלי ואילו הרווחים הופנו לתגמולים שמלכתחילה באותן השנים היו פטורים ממס.

בראשית שנות ה – 90 בהוראת מס הכנסה נוספו בפוליסות ביטוח מנהלים שתי הגדרות לערך פדיון הפיצויים: פדיון פיצויים למעסיק ו – פדיון פיצויים למס.

ערך פדיון פיצויים למעסיק

ערך פידיון פיצויים למעסיק יהיה הנמוך מבין : הפרמיות ששולמו לרכיב הפיצויים שהן צמודות למדד לבין הפרמיות ששולמו לרכיב הפיצויים כשהן משוערכות על פי תוצאות ההשקעות.

ערך פדיון הפיצויים למעסיק ישמש את המעסיק לצורך חישוב השלמת הפיצויים למעסיק בסיום עבודה במקרים בהם העובד אינו חתום על סעיף 14 והוא זכאי להשלמת פיצויים, לדוגמה במקרה של פיטורים.

>>>קריאה נוספת : מה זה סעיף 14?

ערך פדיון פיצויים למס

ערך פדיון פיצויים למס ישמש את המעסיק לצורך חישוב חבות העובד במס בסיום העבודה. ערך הפדיון יחושב באופן הבא: לצרכי חישוב הפיצויים החייבים במס יכפילו את ערכי הפדיון בפוליסה ביחס שבין הפקדות לרכיב הפיצויים לבין 90% מהפרמיה.

במרבית המקרים, ערך פדיון הפיצויים למס יהיה גבוה יותר מאשר ערך פידיון הפיצויים למעסיק. נתון זה ישמש את המעסיק לצורך מילוי טופס 161 ולצורך התחשבנות העובד מול רשות המיסים.

כיצד משתמשים בערך פדיון פיצויים למס וערך פדיון פיצויים למעסיק?

החל משנות ה- 90 חברות הביטוח "יודעות" לסווג את הרווחים שנזקפו לטובת כספי הפיצויים. לא פעם עולה הטענה האם המעסיק יכל להשתמש בערך פדיון הפיצויים למס לצורך חישוב השלמת הפיצויים לעובד.

טענה זו הועלתה לאחרונה בערעור שנדון בבית הדין הארצי לעבודה המערערת חברת מוסדות חנוך ותרבות בהרצליה ערערה על פסק הדין שניתן בבית הדין האזורי לעבודה ( 47735-05-15) וחייב אותה לשלם לתובעת, דורית לוי השלמת פיצויים.

דורית לוי עבדה בחברת מוסדות חינוך בין השנים 1983 ל- 2015. בשנת 1993 נפתחה לדורית פוליסת גמלא בחברת הראל. בשנת 2015 יצאה דורית לפנסיה. בדוח יתרות הפיצויים שמסרה חברת הראל הופיעו הנתונים הבאים "פיצויים התחייבות למעסיק" בסך 215,455 ש"ח, ו"פיצויים לצורך מס" בסך 337,038 ש"ח

יעודערך פדיון פיצויים למעסיקערך פדיון פיצויים למס
הון (קוד 4)75,772 ש"ח118,530 ש"ח
קצבה (קוד 6)139,683 ש"ח218,508 ש"ח
סה"כ215,455 ש"ח337,038 ש"ח

בסיום העבודה, העבירה חברת מוסדות חינוך לדורית 30,863 ש"ח שהם השלמה בין חבות פיצויים בסך 367,901 ש"ח לבין ערך פדיון הפיצויים למס כפי שקיבלה מהראל.

כיצד נדרש לחשב את חבות הפיצויים במקרה זה?

לפי חישובי המעסיק, חבות הפיצויים עמדה על 367,901 ש"ח. המעסיק נדרש לחשב את החבות בהתאם לערך פדיון הפיצויים למעסיק בסך 215,455 ש"ח ולא בהתאם לערך פדיון הפיצויים למס.

חבות הפיצויים במקרה זה היתה צריכה לעמוד על 152,446 ש"ח ולא על 30,863 ש"ח כפי שחישב המעסיק, פער של 122 אלף ש"ח!.

כאשר יזין המעסיק את הנתונים בסעיף ח' בטופס 161 עליו להזין את ערך פדיון פיצויים למס ואת השלמת הפיצויים של המעסיק.

טופס 161

חשוב להקפיד במילוי טופס 161 על הבחנה בין הכספים בקוד 4, כספים שהופקדו עד לשנת 2008 וכספים שהופקדו בקוד 6, כספי פיצויים לקצבה שהופקדו לאחר ינואר 2008. בנוסף, יש להכניס בשורה נפרדת את השלמת הפיצויים של המעסיק.

>>>קריאה נוספת : המדריך המלא למילוי טופס 161

האם המעסיק רשאי להשתמש ברווחים שנצברו לצורך קיזוז השלמת הפיצויים?

בית הדין האזורי לעבודה קבע כי על המעסיקה כאמור היה לחשב את השלמת הפיצויים בהתאם לתנאי הפוליסה ובהתאם לערך פדיון פיצויים למעסיק. בערעורה לבית הדין הארצי לעבודה התבססה המעסיקה על שלוש טענות:

  • זה לא פייר שהמעסיק נדרש בהשלמת פיצויים
  • הפוליסה לא מנחה את המעסיק לחשב את הפיצויים בהתאם לערך פדיון הפיצויים למעסיק
  • הפוליסה היא הסכם בין העובד לחברת הביטוח ואילו יחסי העובד והמעסיק מוסדרים בהסכמי העבודה

>>>להורדת פסק הדין המלא : חברת מוסדות חינוך ותרבות בהרצליה נגד דורית לוי

טענה ראשונה : זה לא פייר

לטענת המעסיק ההסדר שמבחין בין ערך פדיון הפיצויים למעסיק לבין ערך פדיון הפיצויים למס גורם לכך שהעובד יהיה זכאי לפיצויים העולים על הקבוע בדין ואופן פירוש הפוליסה פוגע בקניינו של המעסיק.

לדברי בית המשפט יש אמת בדברי המעסיקה אך היא נדרשה להשמיע אותם 25 שנים קודם כאשר העובדת הצטרפה לתכנית ולא כעת כאשר העובדת זכאית לכספי הפיצויים. באותה התקופה המעסיקה יכלה להפנות את הפקדת התגמולים לפוליסה ואת הפקדת הפיצויים לקופת גמל או אפילו לקופה מרכזית לפיצויים. ומרגע שהפנתה את ההפקדות לפוליסת הביטוח היא אינה יכולה עוד לבוא בטענות.

טענה שנייה : הפוליסה אינה כוללת הוראה בדבר אופן חישוב ערכי הפדיון

לטענת המעסיקה בפוליסה לא קיימת הוראה המחייבת את המעסיק להציג את ערך פדיון הפיצויים למעסיק. אך הבחנה זו היא ברורה וחד משמעית כפי שניתן לראות בעתק הפוליסה שנמסר לבית הדין.

פוליסת גמלא הראל

נוסח זה עשוי להשתנות במעט בהתאם למועד פתיחת הפוליסה וחברת הביטוח.

טענה שלישית : תוקפן של הוראות הפוליסה במערכת יחסי עובד – מעסיק

אחת מהטענות המרכזיות היא כי הוראות פוליסת ביטוח מנהלים אינן יוצרות יריבות חוזית בין המעסיק לבין העובד. לפי הטענה דלעיל זכויות וחובות העובד כלפי מעסיקו מעוגנות במשפט העבודה המגן ובהסדר החוזי בין השניים ו"שיקול רשויות המס בדבר הסטת התשואות מרכיב לרכיב בקופות הגמל אינו מעלה ואינו מוריד מזכויות וחובות הצדדים ליחסי העבודה". (מתוך פסדק הדין).

לתפיסת בית המשפט חוזה ביטוח המנהלים הוא חוזה משולש, שבבסיסו עומדות "ההתחייבויות ההדדיות בין שלושת הצדדים" בין המעסיק (בעל הפוליסה), עובד וחברת הביטוח. ומכאן שההוראה הקובעת את אופן חישוב ערך פדיון הפיצויים בפוליסה, מחייבות לא רק את המבטח ביחסיו עם כל אחד מהצדדים להסכם העבודה אלא גם את הצדדים בינם לבין עצמם.

עמדת הממונה על שוק ההון ביטוח וחיסכון

לבקשתה של דורית (העובדת) התייחס גם הממונה על שוק ההון לסוגיה בעמדתו נטען:

בהתאם לתנאים הקבועים בפוליסות ביטוח משתתפות ברווחים שהופקו לפני שנת 2004, מרכיב הפיצויים לעניין חבות המעסיק, בנסיבות בהן לא חל הסדר אחר מכוח סעיף 14 לחוק פיצויי פיטורים, הוא לכל היותר סך הפרמיות ששולמו לקופה כשהן צמודות למדד. כאשר תשואת מסלול ההשקעות של כספי הפיצויים גבוהה משיעור עליית המדד באותה תקופה, משויך ההפרש למרכיב התגמולים בפוליסה.

הממונה ציין כי המדובר בתקופה במהלכה טרם נכנס לתוקף צו ההרחבה לביטוח פנסיוני מקיף במשק (משנת 2008) וטרם נחקק סעיף 20 לחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל) תשס"ה- 2005 (להלן – חוק הגמל) כך שלעובד עדיין לא ניתנה זכות הבחירה בכל הנוגע לבחירת קופת הגמל בה יבוטח.

המשמעות היא כי ביטוחו הפנסיוני של העובד בשנים אלה וההפקדות שנעשו עבורו לקופת ביטוח מנהלים משתתפת ברווחים נעשו אך ורק מתוך הסכמה של המעסיק לכלל התנאים שנקבעו בפוליסות, ובכלל זה התנאים לעניין חישוב פדיון הפיצויים. מכאן שהמדובר בהוראה מפורשת המשקפת את הסכמת הצדדים ולכן היא מחייבת את המעסיק.

עמדת הממונה על שוק ההון טוענת כי בשנים האלה לא היתה זכות בחירה לעובד לבחור במוצר הפנסיוני והפניה לפוליסת ביטוח המנהלים היתה מתוך הסכמה של המעסיק ולכן התנאים לעניין חישוב ערך פדיון הפיצויים מחייבים כעת את המעסיק.

בשורה התחתונה

בפוליסות ביטוחי מנהלים ששווקו עד לשנת 2004 (ביטוחי מנהלים משתתפים ברווחים) הרווחים נצברים לרכיב התגמולים וערך פדיון הפיצויים למעסיק יחושב כאשר הפיצויים צמודים למדד. במידה והעובד לא חתום על סעיף 14 המעסיק ידרש בהשלמת פיצויים בהתאם לערך פדיון הפיצויים למעסיק. אך חבות הפיצויים למס הכנסה תחושב בהתאם לערך פדיון פיצויים למס.

קריאה נוספת : האם חל סעיף 14 באופן אוטומטי?

עובד שחוסך בפוליסה מסוג זה ובוחר לנייד את הכספים לקרן פנסיה או לקופת גמל, עשוי להיפגע מכיוון והשלמת הפיצויים בסיום עבודה תחשוב בהתאם לשווי הכספים שיועבר לרכיב הפיצויים במוצר החדש.

קריאה נוספת : לנייד או לא לנייד, מקרים מיוחדים בהעברת כספים בין מוצרי החיסכון הפנסיוני

רוצים להגיע עם יותר כסף לפנסיה?
רוצים להפסיק לפחד מהחיסכון הפנסיוני?
קורס הפנסיה הדיגיטלי של : פנסיוני להבין את הפנסיה הוא הפתרון עבורכם
כנסו לקורס הפנסיה הדיגיטלי שלנו https://pensuni.com/?page_id=7203

ערך פדיון פיצויים: למי שייכים הרווחים שנצברו בביטוח מנהלים משתתף ברווחים? by

נדב טסלר

נדב טסלר, מתכנן פרישה, משמש כסמנכ"ל מקצועי בקוואליטי שירותים פיננסים לשעבר סמנכ"ל מקצועי בהלמן אלדובי קופות גמל ופנסיה, ומנהל המוצר באגף השיווק במנורה מבטחים. מרצה כיום במכללת נתניה ומכללה לפיננסים BDO. בעל הבלוג : פנסיוני, להבין את הפנסיה. לנדב תואר M.A במנהל עסקים מהמכללה למנהל, B.A במנהל עסקים מאוניברסיטת בן גוריון והוא מחזיק רישיון סוכן ביטוח פנסיוני מטעם רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון.

תגובות

  1. לא ברור לי, אם החלפתי מעסיקים וחלקם כבר לא בין החיים (העסק) איך זה מועיל לי כיום ?

  2. "הבחנה בין הכספים בקוד 4, כספים שהופקדו עד לשנת 2008 וכספים שהופקדו בקוד 6"
    האם קוד 4 זה כל הכספים שהופקדו עד לשנת 2008 – או רק הכספים ההונים שהופקדו בין שנים 1999- 2008?

  3. בכול זאת, הרווחים העודפים את עליית המדד הופנו לתגמולים, העובד מרוויח פעמיים . לדעתי, לא סוף פסוק .

    1. בית המשפט נוגע בכך שהעובד הרוויח יותר, מבחינת בין המשפט פיצויים מעבר לקבוע בחוק הם לא בעיה (פיצויים מתחת לקבוע בחוק הן בעיה)

  4. שבו טוב נדב , אפשר ללכת למעסיק שפיטר מלפני כמה שנים וכן לקח בחשבון את הרווחים ובכך פטר מעצמו את חובת השלמת פיצויים ולבקש שיעשו חישוב מחדש? מה עם חלק מהפיצויים הופנו ל קרן פנסיה ?

    1. במידה ולא חלפה תקופת התיישנות ניתן לפנות למעסיק בדרישה להשלמה.

      לגבי פיצויים בקרן הפנסיה. במידה וגם שם אתה לא חתום על סעיף 14 המעסיק יקבל את היתרות משני החסכונות ויבדוק כמה הוא נדרש להשלים לך.

      בקרן הפנסיה המעסיק יכל להשתמש ברווחים לצורך קיזוז ההשלמה

  5. נדב שבוע טוב.
    פוטרתי לפני שנה לאחר 40 שנות עבודה.נכון להיום יש לי דיון פתוח מול החברה לגבי ערך פדיון הפיצויים.
    ברצוני לדעת יותר פרטים לגבי פסק הדין .
    באם תרצה ביותר פרטים אשמח לענות לך

    1. הי נתן,

      יש לך במאמר קישור לפסק הדין המלא, אתה יכל להעביר אותו למעסיק שלך.
      במידה ואתה לא חתום על סעיף 14 ויש לך פוליסה משתתפת ברווחים המעסיק יהיה חייב לך השלמת פיצויים

  6. היי נדב, מה שלומך?

    שאלה לי אליך, המקרה הוא כזה: הלקוחה עובדת תחת המעסיק 22 שנה. הפוליסה היא פוליסה מ1997
    חתימה על סעיף 14 קרתה לפני פחות מחצי שנה בלבד.
    היום – אפריל 20 סיימה לעבוד.
    האם סעיף 14 תופס מתחילת עבודתה לפני 22 שנה ?

    1. לא. בעצם יש לה שתי תקופות בפוליסה.
      עד מועד החתימה – יש לחשב בהתאם לשכר האחרון בסיום העבודה
      וממועד החתימה המעסיק יהיה פטור מהשלמה

      1. היי נדב,
        בהמשך לשאלה הנל – במקרה בו ביטוח המנהלים מסוג "פוליסה משתתפת ברווחים" (והרווחים על מרכיב הפיצויים עוברים לתגמולים) והחתימה על סעיף 14 מתבצעת לאחר 20 שנים של עבודה ללא סעיף 14, מה הדין לגבי הרווחים שנצברים במרכיב הפיצויים (שכולל את הפיצויים של כל שנות העבודה) – האם, לצורך חישוב השלמת הפיצויים, המעסיק רשאי לקזז רווחים שהצטברו על מרכיב הפיצויים ממועד החתימה על סעיף 14? כלומר האם חתימה מאוחרת על סעיף 14 במקרה כזה תוביל להקטנת ההשלמה ככל שהשנים עוברות?
        תודה

        1. הי איתן,

          כאשר העובד חותם על סעיף 14 באמצע תקופה יש לחלק את החישוב של הפיצויים לשניים:
          בגין התקופה הראשונה ללא סעיף 14 יש לחשב את חבות הפיצויים בהתאם לשכר האחרון (בסיום עבודה) כפול הוותק פחות ערך פדיון הפיצויים למעסיק לאותה תקופה (יש לבקש מחברת הביטוח לחשב את הערך)
          בגין התקופה השנייה אין צורך לחשב את החבות מכיוון שכל הפיצויים נצברו בתכנית.

          המעסיק לא יכל לקחת את הרווחים בגין התקופה השנייה, מכיוןן שבחתימה על סעיף 14 הרווחים / הפסדים שייכים לעובד.

          1. תודה, רק לחדד את השאלה…
            אני מבין שיש הפרדה בין 2 התקופות.
            אולם מרכיב הפיצויים (כך כולנו מקווים) ממשיך להניב רווחים גם לאחר החתימה על סעיף 14.
            האם הרווחים הללו שנצברים לאחר מועד החתימה שייכים לעובד ולא יילקחו בחשבון בחישוב גובה ההשלמה?
            כלומר האם החישוב של ההשלמה אם אפוטר תהייה לפי:
            משכורת אחרונה בסיום העסקה כפול מספר השנים ללא סעיף 14 פחות מה שנצבר בפיצויים עד יום החתימה על סעיף 14 ללא הרווחים שהצטברו. לא רווחי עבר וגם לא רווחים שיהיו לאחר החתימה (כי הפוליסה משתתפת ברווחים)? הדגש הוא על הרווחים שמרכיב הפיצויים (שלפני החתימה) המשיך לצבור גם לאחר החתימה על סעיף 14.
            (ברור שעל השנים שאחרי החתימה אין השלמה ואקבל את מה שהופרש כולל רווחים) .
            תודה מראש

            1. בפוליסה הזאת הרווחים על הפיצויים יושבים על התגמולים ולכן החישוב בגין התקופה הראשונה צריך להיות בהתאם לערך פדיון הפיצויים למעסיק בהתאם לאותה תקופה.
              אם היה מדובר בתכנית אחרת, הרווחים שהיו נצברים בגין התקופה היו מקזזים את השלמת הפיצויים של המעסיק

  7. שלום נדב,
    אני מנסה להבין את הכדאיות של מעבר מביטוח מנהלים מ2002 לקופ"ג IRA, אבל אני לא מבין
    איך לחשב את סכום הכסף המדובר במקרה זה. איך עושים זאת?
    תודה

    1. הכדאיות היא בנושא דמי הניהול. בביטוח מנהלים משתתף ברווחים דמי הניהול הם כ – 1.1% לעומת דמי הניהול שתשיג ב IRA

      כמו כן, במידה ואתה לא חתום על סעיף 14 אתה עשוי להפסיד את כל השלמת הפיצויים בסיום העבודה כפי שהוסברה במאמר.

  8. הי נדב
    בהתייחס לפוליסות מבטיחות תשואה שהחלו לפני עידן המשתתפות ב 92 (תקופה שבה פדיון פיצויים למס =פדיון פיצויים) האם קיימת פסיקה שאתה מכיר בנושא צבירת הפיצויים ללא הריבית המובטחת הנזקפת לטובת התגמולים כרשום בנספח הפוליסה ? (על פניו אין הבדל בין תשואה מובטחת לתשואת המששתפת ברווחים בשניהם התשואה נזקפת לטןבת התגמולים ) ..
    בנןסף בפוליסות אישיות מבטיחות תשואה (יותר לדוגמא) שהיו בהפרשות פיצויים בלבד ללא תגמולים) חברות הביטוח נהגו גם פה לזקוף את התשואה המובטחת לתגמולים … האם קיימת פסיקה דאתה מכיר בהתייחס לפוליסות אלו בדבר צבירת הפיצויים ללא התשואה /הריבית הנקובה בפוליסה ?

    1. הי אבי,

      אני לא מכיר פסיקות מוקדות לגבי ערך פדיון הפיצויים בפוליסות, לכן הפסיקה הנל היתה כל כך משמעותית.
      אני מציע לנהוג בערך פדיון הפיצויים בפוליסות אלו כפי שרשום בפוליסה.

      לגבי פוליסות עם פיצויים בלבד, ישנה פסיקה נוספת של פוליאק שאומרת שכאשר הופקדו רק הפיצויים לפוליסה יש לייחס את הרווחים לפיצויים.

      1. להבנתי, יש גם חשיבות לערכי פדיון של כספי פיצויים מול ערכים נומינאליים (כולל בפוליסות הוותיקות עם תשואה מובטחת) לעניין הפחתות בחישוב קיבוע הזכויות ("קצבה מזכה").
        החברות אמורות להוציא דוח עזר שנותן את שני הנתונים, ועל שלטונות המס להתשמש בערך ב*נומינאלי* (הנמוך יותר, צמוד). הקצבה המזכה תהיה כך גבוהה יותר.

        היות והדוח הזה מונפק בפועל, מדוע שלא יהיה בסיס גם לנושא השלמת פיצויים, בשימוש בערך הנומינאלי?

        1. … מה גם שבפסק הדין מצויין במפורש (סעיפים 22-23)
          https://tinyurl.com/yd2mewjq
          שהנוהג לפוליסות מבטיחות תשואה – היה/הוא של התחשבנות על הפקדות הפיצויים + מדד אך ללא הריבית.

          כנראה הפסדתי הרבה כסף לאורך השנים…. 🙁

  9. שלום נדב,
    ברשותי פוליסה משתתפת ברווחים משנת 92. עזבתי את עבודתי בפברואר 2020 והמעסיק השלים לי את הפיצויים לפי הסכום המצויין למס. כעת לאחר הפסיקה של בית הדין הארצי הוא משלים לי את הסכום לפי יתרת הפיצויים למעסיק. אני צריכה להגיש טופס 161 מתוקן והשאלה היא לפי מה יחושבו הסכומים, לפי מה שהצטבר ביום עזיבתי כלומר פברואק 202 או לפי מה שהצטבר היום, למרות שלא נעשו עוד הפקדות מאז וצריך להוציא דו"ח עדכני מחברת הביטוח.
    תודה

  10. שלום נדב המקצועי והנדיב
    פוטרתי ויש לי ביטוח מנהלים משנת 1999 (יובל, משתתף ברווחים מעולה עדיף) , לפי טופס 161+161א סכום הפיצויים לפי משכורת אחרונה הינו 161,000 ש"ח אולם הופרשו רק 105,000 ש"ח במשך השנים (עקב כך שבתחילה המשכורת היתה נמוכה) . הפוליסה + התשואה הגיעה ל181,000 ש"ח , והמעסיק טוען שבעצם הוא השלים לי את כל הפיצויים בכך שהעביר לי את הבעלות על הפוליסה, ובכך שקיבלתי לחשבון הבנק שלי 182,000 ש"ח ושעלי אף להחזיר לו 21,000 ש"ח האם הוא צודק ?

    איפה אפשר 1. לראות את תשובתך 2. לקבל ייעוץ

    1. בוקר טוב,

      אני לא נותן שירותי יעוץ,

      במידה והנתון שמופיע בטופס 161 הוא ערך פדיון הפיצויים למס (כולל הרווחים) המעסיק לא מילא את הטופס בצורה תקינה. עליו להכניס לטופס 161 את ערך פדיון הפיצויים.

      את היתרות האלה הוא מקבל מחברת הביטוח, תפני את המעסיק / סוכן הביטוח לפסק הדין.

      (חשוב לזכור שפסק הדין הזה מתייחס לפוליסה שהופקדו אליה במקביל כספי פיצויים וכספי תגמולים)

  11. שלום נדב, יש לי פוליסה של מגדל מ-12/1999.
    1. בדוחות השנתיים מופיע פדיון לפיצויים. איך אני יודע אם זה פדיון פיצויים למעסיק או פדיון למס?
    2. אני עובד כבר 30 שנה (התחלפו בעלים, הנה"ח וכו)איך אפשר לחשב את גובה הפיצויים לפי כל המשכורות במשך 30 שנה ושינויי השכר בדרך.
    תודה מראש, שמעון

    1. הי שמעון,

      אין משמעות למעסיקי עבר, ככל ומדובר במעסיק אחד יופק בסיום עבודה דוח יתרות פיצויים למעסיק.
      במידה ואתה לא חתום על סעיף 14 אין גם משמעות לשכר / אחוזי הפקדה. המעסיק נדרש לחשב את השכר האחרון ולהפחית ממנו את יתרת הפיצויים למעסיק כפי שתופיע באישור יתרות פיצויים שיופק על ידי מגדל חברה לביטוח.

  12. תודה נדב, עוד שאלה בבקשה. לפני שנה כן חתמתי על סעיף 14 וגם השכר עלה. האם אני צריך לשמור את הדוח של שנה שעברה כדי לעקוב אחר ההשלמה לפיצויים לפי הערך בעת חתימה על סעיף 14?. אני עוד 9 שנים יצא לפנסיה ולהבנתי המעסיק יצטרך להשלים לפיצויים לפי היתרה לפיצויים בשנה שעברה בעת החתימה. תודה

    1. כדאי לשמור את הנתונים, כדאי גם לבקש מחברת הביטוח יתרת פיצויים לאותו מועד בחלוקה לערך פדיון פיצויים למס וערך פדיון פיצויים למעסיק

      1. שלום נדב
        אני במבטחים החדשה גם שם יש הבדל בין הסכום שמופיע בפיצויים לבין הסכומים שהמעסיר העביר?
        אם מרכיב הפיצויים גדל כתוצאה מהשקעות. האם המעסיק יכול לבקש את ההפרש?
        תודה – בלוג מצוין

        1. הי אירית,
          ערך פידיון כספי הפיצויים בקרן פנסיה חדשה כמו מבטחים החדשה הוא הפקדת הפיצויים לרבות הרווחים עליהם.
          במידה ואת לא חתומה על סעיף 14, המעסיק יכל להשתמש ברווחים שנצברו על כספי הפיצוייים לצורך "קיזוז" הסכום שהוא נדרש להשלים לך במקרה של פיטורים.
          במידה ואת חתומה על סעיף 14. שניכם אדישים ובמקרה של פיטורים הכספים שנצברו בקופה יעברו לרשותך.
          אפשר לקרוא עוד על סעיף 14 כאן https://pensuni.com/?p=2071

  13. עובד שסיים לעבוד במקום העבודה המעסיק משחרר לו את רכיב הפיצויים בפוליסת הפנסיה שלו.
    בשנים שהעובד עבד אצל המעסיק רכיב הפיצויים ורכיב התגמולים צברו רווחים.
    והשאלה היא כזואת למי שיכים הרווחים מרכיב הפיצויים, למעסיק או למבוטח?
    זאת אומרת כשהמעסיק מוציא עזר ל 161 הוא יוצא כולל הרווחים האם המעסיק מרוויח והוא משלים לו רק מהסכום שהצטבר בפוליסה ברכיב הפיצויים ( שבכזה מצב זה לטובת המעסיק כי הוא משלים פחות כסף לעובד)
    או שהוא משלים לעובד פיצויים לפי הסכום הנטו שהעביר לחברת הביטוח ( שאז המבוטח מרוויח נטו + רווח)

    1. היי רבקה,

      במידה והעובד חתום על סעיף 14 והמעסיק הפקיד רק 6% המעסיק נדרש בהשלמת פיצויים בהתאם לשכר אחרון כפול הוותק כפול 28%
      במידה והעובד לא חתום על סעיף 14 המעסיק מחשב שכר אחרון כפול הוותק ומפחית מהצבירה בקרן לרבות הרווחים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

Back to top button