אקדמיה

נפרדו לפני 40 שנים, אך הגרושה תקבל את קופת הגמל

בשנת 1975, השניים התחתנו, במועד הצטרפותו לקופת הגמל הוא הגדיר את אשתו, כמוטבת היחידה בקופה. המשמעות של ההגדרה היא שבמקרה של מוות הכספים שבקופה יעברו לידיה.

למה זה חשוב? הכספים שנצברו בקופת הגמל ובקרן ההשתלמות ישולמו כסכום חד פעמי למי שהוגדר בקופה כמוטב. במידה שאף אחד לא הוגדר כמוטב, הכספים ישולמו בהתאם לצוואה, לא השארתם צוואה? חלוקת הכספים תתבצע על ידי בית המשפט.

הסכנה במקרים האלה היא כפולה, ככל שהמוטבים בקופה הוגדרו בעבר ולא עודכנו, הכספים יועברו לאנשים שאתם לא חפצים בכך. לצורך הדוגמה אם במועד ההצטרפות לקרן ההשתלמות או לקופת הגמל הגדרתם את בת הזוג כמוטבת וכיום אתם גרושים הכספים יעברו אליה לגרושה.

בשנת 1975, מר ב' וגב' פ' התחתנו, במועד הצטרפותו לקופת הגמל הוא הגדיר את אשתו, גב' פ, כמוטבת היחידה בקופה. המשמעות של ההגדרה היא שבמקרה של מוות הכספים שבקופה יעברו לידיה.

אך חיי הנישואים של המנוח ושל גב' פ׳ לא נמשכו הרבה זמן, ולאחר כ-7 שנים ממועד נישואיהם, כבר בשנת 1982 נפרדו בני הזוג והתגוררו מאז בנפרד. מכיוון שלא היו להם ילדים משותפים הם ניתקו את הקשר ביניהם לגמרי. בשנת 2000, כעשרים שנים לאחר הפרידה, ערכו השניים הסכם גירושין. בהסכם הגירושין נקבע מפורשות כי כל צד יישאר הבעלים של כל הכספים ושל כל הזכויות הרשומות על שמו ולצד השני לא יהיה בהם כל חלק.

בשנת 2008, שמונה שנים לאחר הגירושים ולמעלה מעשרים שנה ממועד הפרידה, הלך ב' לעולמו. מכיוון שלא היו לו ילדים פנו אחיו ואחותו מספר פעמים לקופת הגמל שבאותם הימים נוהלה בפסגות במטרה למשוך את הכספים. אך קופת הגמל סרבה, בטענה שהמוטבת בקופה היא פ' גרושתו של המנוח.

בשנת 2022, 40 שנים לאחר הפירוד, קבע בית המשפט כי הגרושה, גב' פ' היא הזכאית לכספים שנצברו בקופת הגמל וזאת למרות משך הזמן שחלף ממועד נישואים ועד מועד הפטירה והעובדה שבמועד הפרידה היו השניים גרושים.

>>>קיבלתי כספים בירושה מקופת הגמל, מה ניתן לעשות עם הכספים?

הכספים בקופת הגמל אינם חלק מעזבונו של המנוח

בניגוד לנכסים אחרים כמו דירה או השקעות שלגביהם בית המשפט יכל לקבוע את אופן חלוקת הכספים בין היורשים. כלל זה אינו חל על מוצרי החיסכון הפנסיוני.

סעיף 147 לחוק הירושה קובע כי:

"סכומים שיש לשלם עקב מותו של אדם על פי חוזה ביטוח, על פי חברות בקופת קיצבה או בקופת תגמולים או על פי עילה דומה, אינם בכלל העזבון, זולת אם הותנה שהם מגיעים לעזבון".

המשמעות של סעיף זה היא שהכספים בחיסכון הפנסיוני אינם חלק מעזבונו של המנוח והם ישולמו לפי דין לשאירים ולמוטבים. כדי שכספי החיסכון הפנסיוני יהפכו להיות חלק מהעיזבון של המנוח ויחולקו ליורשים אחרים חייבת להיות התייחסות ספציפית לחיסכון הפנסיוני בצוואה עצמה.

כלומר, במסגרת הצוואה של המנוח היה עליו להוריש את קופת הגמל שנותרה לו לאחיו ואחותו.

אמנם האחים הצייגו את הסכם הגירושין שבו נכתב : "כל צד יישאר בעליו של כל הרכוש ושל כל הכספים והזכויות הרשומים על שמו ולצד השני לא יהא בהם כל חלק". עם זאת, כותב בית המשפט בבפסק הדין, עיון בהסכם הגירושין מעלה כי אין בו כל אזכור ספציפי לפיו המנוח מבקש להעביר את הכספים לתובעים או כי הוא מבקש לשנות את הוראת המוטבים שנתן.

לפי עמדת בית המשפט הסעיף המפורט בהסכם הגירושין, נוסח באופן כללי ולא באופן ברור וחד משמעי, אין בו כל אזכור לכספים בקופת הגמל, אין בו כל אזכור לכך שהתובעים זכאים לכספים אלו , אין כל אזכור לשינוי הוראת המוטבים בנוגע לכספים אלו.

פסיקת בית המשפט היא שהכספים בקופת הגמל יעברו לידי הגרושה (פסק דין 41682-11-19)

בשורה התחתונה

בכל עת ובטח במצב הנוכחי חייבים לדעת מי המוטבים המעודכנים בקופת הגמל, קרן ההשתלמות או ביטוח החיים שלכם. במידה של עדכנתם מוטבים בקופה יש לעדכן בהוראה ספציפית בצוואה למי אתם מעוניינים שהכספים יעברו במקרה של מוות.

והכי חשוב לוודא שלא מעודכנים אנשים שונים בצוואה ובהוראות מינוי המוטבים.

>>>קריאה נוספת : האם החיסכון הפנסיוני חייב במס במקרה של מוות?

רוצים להגיע עם יותר כסף לפנסיה?
רוצים להפסיק לפחד מהחיסכון הפנסיוני?
אנחנו מזמינים אותך להגיע לפגישת תכנון פנסיוני אישית
למידע נוסף על שירות תכנון פנסיוני אישי https://pensuni.com/?page_id=7283

נפרדו לפני 40 שנים, אך הגרושה תקבל את קופת הגמל by

נדב טסלר

נדב טסלר, מתכנן פרישה, משמש כסמנכ"ל מקצועי בקוואליטי שירותים פיננסים לשעבר סמנכ"ל מקצועי בהלמן אלדובי קופות גמל ופנסיה, ומנהל המוצר באגף השיווק במנורה מבטחים. מרצה כיום במכללת נתניה ומכללה לפיננסים BDO. בעל הבלוג : פנסיוני, להבין את הפנסיה. לנדב תואר M.A במנהל עסקים מהמכללה למנהל, B.A במנהל עסקים מאוניברסיטת בן גוריון והוא מחזיק רישיון סוכן ביטוח פנסיוני מטעם רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון.

תגובות

  1. שלום נדב,

    מה הדין לגבי קרנות הפנסיה הוותיקות ?
    האם אפשר לקבוע מוטבים ואם לא אז לאן הכספים הולכים לאחר מות העמית ?

    1. בקרן פנסיה ותיקה הכספים הולכים לשאירים כקצבה חודשית.
      בהיעדר שאירים עד הפרישה – הכספים ישולמו כסכום חד פעמי למוטבים / יורשים
      ולאחר הפרישה – לא ישולם עוד סכום כספי

  2. יש להדגיש כי חלק מקופ״ג וקה״ש, אף שנקבעו מוטבים, דורשות לעיתים גם צו ירושה. הן חוששות מסתירה בין קביעת מוטבים לצוואה.
    בעת הזו שכל-כך הרבה צעירים נרצחו, ללא שארים ולא קבעו מוטבים לא פשוט יהיה העניין.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

Back to top button