שוק ההון

איך נעביר את כספי הפנסיה שלנו לחו"ל?

בשבועות האחרונים גדלה התעניינות של החוסכים בהסטה של החיסכון הפנסיוני לחו"ל. חלקם פשוט מושכים כספים פנסיונים וחלקם משנים את מסלולי ההשקעה בהם הם מושקעים היום למסלולי השקעה המושקעים בחול.

ראשית חשוב להבין כי בשנים האחרונות חלק גדול מהחסכונות הפנסיונים של הציבור מושקע בחו"ל, פשוט השוק המקומי קטן עליהם. לצורך הדוגמה אפילו בקרנות הפנסיה שזכאיות להבטחת תשואה מהמדינה יותר משליש מהכספים מושקעים בחו"ל.

מי שלא מסתפק בחשיפה של 30% ורוצה להשיג חשיפה גבוהה יותר לחו"ל, כדאי שימשיך לקרוא.

שאנחנו מדברים על חשיפה לחו"ל חשוב לבחון כמה דברים:

  • באיזה נכסים מושקעים הכספים שלנו : בארץ או בחו"ל?
  • באיזה מטבע מושקעים הכספים : שקל או מטבע חוץ?
  • איפה הכספים נמצאים בפועל : בארץ או בחו"ל?

אנחנו נראה שלא פעם, התשובות לשאלות לא תמיד פשוטות. ישנם מסלולי חו"ל המנוהלים בשקלים, ומסלולים אחרים המנוהלים במט"ח וחלק גדול מהנכסים בכלל נמצא בארץ.

באיזה מטבע מנוהלת הפנסיה שלכם?

החיסכון הפנסיוני לא מושפע רק משינויים בשוק ההון, מניות או אגרות חו"ב אלא גם משינויי מטבע. התחזקות של השקל או החלשות שלו יכולה להשפיע גם היא על החיסכון שלנו. הדוגמה הפשוטה ביותר כדי לבחון את השפעת המטבע על התשואה, היא באמצעות מסלול מחקה מדד S&P500, מסלול שנפוץ היום בכל המוצרים הפנסיונים (קרנות פנסיה, קופות גמל וקרנות השתלמות) אך למרות שהמסלול מתיימר לעקוב אחר אותו המדד ישנם הבדלים בין המסלולים.

לצורך הדוגמה במסלול מחקה מדד הנכסים יכולים להיות מושקעים בארץ או בחו"ל ויכולים להיות בחשיפה מלאה למט"ח או חלקית. כלומר כאשר המדד עלה בארצות הברית אך הדולר התחזק כנגד השקל החוסכים בחלק מהמסלולים הפסידו.

ומנגד, כאשר המדד ירד בארצות הברית, כפי שראינו במשברים האחרונים, הדולר התחזק כנגד השקל, התחזקות זאת של הדולר גידרה את הירידות במסלול ביחס למסלולים מנייתים אחרים.

במרבית המסלולים שעוקבים אחרי מדד S&P500 החשיפה למט"ח היא כמעט מלאה.

מצד שני, דוגמה קיצונית יותר למסלול חו"ל המנוהל בשקלים הוא מסלול מיטב דש פאסיבי מנייתי, מסלול המנהל 77 מליון ש"ח. מדדי היחוס של המסלול הם מדדי הטכנולוגיות הבאים:

  • NASDAQ 100 – 79%
  • MSCI US Technology -10%
  • XLK – 10%
  • 1% -תשואת מק"מ לחודש

למרות ההשקעה במדדים הזרים, לפי נתוני הגמל נט, החשיפה של המסלול למט"ח היא פחות מ- 4%.

כלומר למרות העליות שהיו בנסדק בתחילת השנה, החלשות השקל מול הדולר פגעה בחוסכים במסלול זה. מיטב מנהלת את המסלול במדיניות השקעה דומה גם בקרן הפנסיה וקופת הגמל להשקעה שלה.

במיטב דש, פרסמו בחודש פברואר עדכון להצהרת המדיניות השקעה שלהם, במסלולים רבים הוגדלה החשיפה למט"ח. אך דווקא המסלול הזה שכל החשיפה שלו היא למדדי מניות זרים נשארה בעינה.

>>>קריאה נוספת : מה הסכנה שכולם משקיעים בשוק ההון באמצעות מדדים?

איפה הכסף? בארץ או בחו"ל?

במסלולים מחקי המדד הכספים נשארים בארץ גם עם החשיפה למט"ח היא מלאה. עבור חוסכים שרוצים "להעביר" כספים לחו"ל ישנם מסלולי חו"ל. מסלולים שמשקיעים בפועל בנכסים בחו"ל.

המסלולים הגדולים ביותר הם:

  • מנורה מבטחים השתלמות מניות חו"ל
  • אנליסט גמל מניות חו"ל

שני המסלולים מנהלים כל אחד יותר מ – 200 מליון ש"ח, למרות שעיקר הכספים במסלולים אלו מושקעים בחו"ל עדיין חלק מהכספים מושקעים "בשקלים" וחלקם מושקע בארץ.

מסלולחשיפה למט"חחשיפה לחו"להשקעה בחו"ל
מנורה מבטחים השתלמות מניות חו"ל72%105%69%
אנליסט גמל מניות חו"ל84%120%81%
מקור הנתונים : גמל נט לשנת 2022

עד עכשיו ראינו מסלולים מנייתים המשקיעים בנכסים בחו"ל, מסלולים פאסיבים או מסלולים מנוהלים, עבור חוסכים שרוצים רמת סיכון נמוכה יותר ישנם מסלולים "כללים" המסווגים כמסלולי חו"ל.

מסלולי חו"ל כללים

המסלולים הכללים הגדולים ביותר הם מסלול גמל חו"ל של אנליסט (יש גם מסלול בקרן השתלמות) ומסלול הראל השתלמות חו"ל.

במסלול הגמל של אנליסט החשיפה לחו"ל היא כמעט 100%, הכסף מושקע בנכסים בחו"ל ובאמצעות מט"ח. החשיפה המנייתית במסלול היא כ- 45%.

במסלול בהראל, רמת החשיפה למניות קטנה יותר ועומדת על כ- 41% (נתוני 2022), ואילו אחוז הנכסים המושקעים בחו"ל עומד על 78% גם כאן החשיפה למט"ח היא כמעט 100%.

מעוניינים להכיר מסלולי חו"ל חדשים? מוזמנים לפנות אלינו באמצעות צור הקשר באתר

מסלולי חו"ל בקרנות הפנסיה

בקרנות הפנסיה היצע של מסלולי החו"ל קטן הרבה יותר, אמנם ניתן למצוא בכל קרן פנסיה מסלול מחקה מדד, אבל מסלולי חו"ל אפשר למצוא רק במנורה מבטחים (כן, גם במור יש מסלול קטן).

במנורה מבטחים יש מסלול מחקה מדדי מניות עולמי עליו הרחבנו בעבר, המסלול מנהל כיום כ- 750 מליון ש"ח בנוסף יש מסלול חו"ל (כללי) קטן יותר המנהל רק 42 מליון ש"ח.

שני המסלולים מסווגים כמסלולי חו"ל אבל הם חשופים למט"ח רק ב- 50% מהנכסים, בנוסף במסלול הכללי, רק כ- 60% מהנכסים מושקעים בפועל בחו"ל.

אפשרות למתקדמים : ניהול הכספים באמצעות IRA

חוסכים שלא מסתפקים במסלולים הקיימים יכולים להעביר את הכספים שנצברו להם לקופות גמל או קרנות השתלמות בניהול אישי – IRA ולבחור בעצמם את הנכסים בהם יושקעו הכספים. חשוב לזכור כי גם באמצעות IRA אמנם משקיעים בנכסים בחו"ל אך עושים זאת באמצעות חברי בורסה בארץ (כמו בנק לאומי).

מי שבוחר להעביר את כספי הפנסיה שלו לניהול אישי, חשוב שידע שבמידה שאין ברושתו קצבה מזערית או צבירה העולה על 1.4 מליון יוכל להשקיע את הכספים רק בקרנות סל.

האם כדאי למשוך את כספי הפנסיה ולהעביר אותם לחו"ל?

לא…

בניגוד לשינוי מסלול השקעה משיכת כספי החיסכון הפנסיוני נחשבת משיכה שלא כדין וחייבת במס בשיעור של 35%. כספים נזילים, כספים שניתן למשוך הם בדרך כלל פטורים ממס, כמו כספי קרנות השתלמות הפטורים בחיסכון הפנסיוני ממס רווחי הון ומשיכה שלהם והשקעתם מחדש תהייה חיייבת במס רווחי הון.

יש לכם שאלות נוספות? מוזמנים לפנות אלינו באמצעות צור הקשר באתר

רוצים להגיע עם יותר כסף לפנסיה?
רוצים להפסיק לפחד מהחיסכון הפנסיוני?
אנחנו מזמינים אותך להגיע לפגישת תכנון פנסיוני אישית
למידע נוסף על שירות תכנון פנסיוני אישי https://pensuni.com/?page_id=7283

איך נעביר את כספי הפנסיה שלנו לחו"ל? by

נדב טסלר

נדב טסלר, מתכנן פרישה, משמש כסמנכ"ל מקצועי בקוואליטי שירותים פיננסים לשעבר סמנכ"ל מקצועי בהלמן אלדובי קופות גמל ופנסיה, ומנהל המוצר באגף השיווק במנורה מבטחים. מרצה כיום במכללת נתניה ומכללה לפיננסים BDO. בעל הבלוג : פנסיוני, להבין את הפנסיה. לנדב תואר M.A במנהל עסקים מהמכללה למנהל, B.A במנהל עסקים מאוניברסיטת בן גוריון והוא מחזיק רישיון סוכן ביטוח פנסיוני מטעם רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון.

תגובות

  1. לא ברור לי איך יש סכומים כל כך נמוכים במסלולים אלו: אתה רושם סכומים של 200, 750, 77, 42 מיליון ש"ח? בהתחשב בכך שאני מעריך שיש לכל אחד חיסכון פנסיוני של כ-800 אלף ש"ח בערך – אז בכל מסלול כזה יש כמה עשרות עד כמה מאות אנשים בלבד. איך זה יכול להיות הרי במדינה יש יותר מ-4 מיליון חוסכים לפנסיה.

    1. רוב החוסכים נמצאים במסלולים הגנרים (מה שהיה פעם מסלולים כללים), מעטים (יחסית) בוחרים מסלולים מנייתים, ומעטים עוד יותר בחרו במסלולים אלה – מסלולי חו"ל

  2. האם שינוי מסלול לכיוון מניות (חו"ל אגרסיבי) מקטין נתח אג"ח מיועדות?

  3. פוסט נהדר נדב, תודה רבה על המידע 🙂

    לדעתי היה מקום במאמר ליותר פירוט והדגשה על המבנה של המסלולים מחקי מדד מניות S&P500 שצברו פופולריות עצומה בארץ בשנים האחרונות…
    מי מהם באמת מעביר כספים לחו"ל ומנהל אותם שם, ומי בעצם עושה הכל מהאץ ובארץ בשקלים…

    האם מסלול S&P500 נניח של מיטב דש באמת מנהל כספים בחו"ל או שנצמד למדד בשקלים?

    1. אני מתכנן כתבה נוספת (או עדכון כתבה) בעקבות פתיחת מסלולים חדשים,
      לשאלתך מרבית מסלולי S&P500 הם מסלולים דולרים למעט החלק שמושקע באג"ח המיועדות

      במסלולים המנוהלים בגמל ובהשתלמות מרבית המסלולים מגיעים לחשיפה של כמעט 100% חשיפה דולרית.

      1. הבנתי נדב.
        תודה רבה על התגובה שלך.

        אגב, כמובן שהתכוונתי לכסף שהוא מלבד ה- 28-30% החלק שמושקע באג"ח "ערד" המיועדות (בתשואה מובטחת של המדינה בריבית של 4.86%), שלהבנתי כבר לא יהיה מושקע בהן בקרוב אלא במנגנון אחר של הבטחת תשואה (בריבית של 5.15%).

        מחכה בסבלנות לפוסט ההמשך 🙂

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

Back to top button