תכנון פרישה

מוות ותכנון פרישה: מתי אתם חושבים שתמותו?

כיצד ההבנה כמה שנים נותרו לנו בפרישה עשויה להשפיע על האופן שבו נשתמש בכספי החיסכון הפנסיוני.

למה זה חשוב? פורש שיתעלם ממצבו הבריאותי – ישאיר את הכספים בידי חברת הביטוח או גרוע יותר יפגע בהכנסת בן הזוג.

חנה הגיעה לתכנון פרישה לקראת המרת הכספים שצברה בקרן הפנסיה החדשה לקצבה חודשית. כמענה לשאלה מה מצבך הבריאותי היא ענתה כמו פורשים אחרים בגילה – הכל בסדר.

כלומר כמו לפורשים רבים בגילה גם לה יש בעיית סוכר ולחץ דם.

שהמשכתי לשאול, התברר מצבה הבריאותי, חנה היתה מעשנת כבדה, לפני מספר שנים היא אפילו עברה צנתור. ברגע שנחשף מצבה הבריאותי המלא, השתנו ההמלצות.

במחקר שנעשה באוניברסיטת סטנפורד נמצא ששני שליש מהגברים ומחצית מהנשים מבצעים הערכת חסר של תוחלת החיים הצפויה להם בפנסיה. 42% מהם שוגים בהערכה שלהם ביותר מ – 5 שנים. כלומר למעלה ממחצית מהאנשים סבורים שהם יחיו פחות ממה שהם יחיו בפועל.

אבל במערכת הפנסיה הישראלית יתכן שיש בעיה חמורה אפילו יותר והיא הערכת חסר לגבי תוחלת החיים הצפויה.

הקצבה מהחיסכון הפנסיוני בישראל תשולם לפורש לכל ימי חייו כלומר גם אם הפורש העריך שהוא יחייה עד לגיל 80 והוא חי בסוף עד לגיל 120 הוא עדיין יקבל קצבה לכל ימי חייו. אבל אם הוא ימות בגיל 77 הוא כנראה ישאיר המון כסף בקופה.

ביולי 2018 פרסמו אביגיל הורוביץ ואורלי שדה מחקר שבחן את שיקולי קבלת ההחלטות של גמלאים מעשנים. הורוביץ ושדה בחנו את את קבלת ההחלטות של אותם פנסיונרים בדיעבד והן ראו ששיקולי משיכת הכספים שלהם היו זהים לפנסיונרים שלא עישנו.

לפי דוח שפרסם משרד הבריאות, קיים הבדל בתוחלת החיים בין המעשנים לבין אלה שאינם מעשנים, בארצות הברית נמצא שהפער עומד על 12 שנים לגברים ו – 11 שנים לנשים.

יתרה מכך, מבין המעשנים, 57% סברו שאורך חייהם יהיה כשל האדם הממוצע, 22% סברו כי יחיו מעל לממוצע, ורק 21% סברו כי יהיו להם חיים קצרים יותר מהאדם הממוצע באוכלוסייה.

במלים אחרות – 79% מהמעשנים האמינו שאורך חייהם יהיה זהה לכלל האוכלוסייה או ארוך יותר. (הורוביץ ושדה 2018).

למרות הפער הצפוי בתוחלת החיים, הפנסיונרים שנבדקו במחקר בחרו במסלולי פרישה הדומים לאלו של פנסיונרים שלו עישנו.

כיצד המצב הבריאותי ישפיע על הבחירה שיבצע הפורש?

רוב האנשים מניחים שבפרישה יש רק שתי אפשרויות לשימוש בכספים משיכה חד פעמית או קבלת קצבה. אך למעשה יש לא מעט אפשרויות אחרות.

  1. הורשת הכספים בפטור ממס או במס
  2. משיכה שלא כדין של הכספים – משיכת כספי התגמולים תוך כדי תשלום מס
  3. משיכה כדין של הכספים – משיכת כספים הונים כסכום חד פעמי ולא המרה לקצבה
  4. היוון קצבה העולה על סכום הקצבה המזערי
  5. הגדלת תקופת ההבטחה
  6. הגדלת שיעור הקצבה לבן הזוג

ניסיתי לדרג את האפשרויות לקבלת הכספים בגיל פרישה בין האפשרות שמשאירה את הסכום הכספי הגבוה ביותר בידיו של הפורש ושל משפחתו, לבין הסכום שמבטיח את הקצבה הגבוהה ביותר לפורש (ובמקרה של מוות מוקדם, את הסכום הגבוה ביותר בידי חברת הביטוח).

פורש שיודע כי תוחלת החיים שלו צפויה להיות קצרה בעשר שנים מהממוצע ישאף, להגדיל את הקצבה שיקבל בהווה, להבטיח תשלום חד פעמי (או קצבה מוגדלת) ליורשים וכמובן להשאיר את הסכום הנמוך ביותר בידי חברת הביטוח.

פורש שיתעלם ממצבו הבריאותי – ישאיר את הכספים בידי חברת הביטוח או גרוע יותר יפגע בהכנסה של משק הבית.

מתי אתם חושבים שתמותו?

רחל הגיעה לתכנון פרישה בעקבות הצעה לפרישה מוקדמת שקיבלה מהארגון שבו עבדה. רחל התלבטה האם להמשיך לעבוד עוד כמה שנים או לבלות קצת יותר זמן עם בעלה שסבל מסרטן מתקדם. במקרה של רחל אין כאן סכנה לאבדן כספי, אבל יתכן שיש כאן סכנה חמורה יותר, אבדן הזמן.

הכחשה לגבי המצב הבריאותי האמיתי של הפורש או של בן הזוג עשויה להשפיע על השיקולים שנקבל בפרישה. בדרך כלל לא ניתן להפנות שאלה ישירה שכזאת ונדרש להבין יחד עם הפורשים עד מתי הם צפויים לחיות. לכן כדי להתמודד עם הבעיה ולשמר את ההכנסה של משק הבית אני מנסה לבחון את ההכנסה הצפויה של משק הבית בשלושה מצבי חיים:

  • כאשר שני בני הזוג בחיים
  • כאשר הפורש הולך לעולמו
  • כאשר בן הזוג הולך לעולמו

המטרה שלנו היא לאזן את ההכנסות בתקופת הפרישה ולהמנע ממצב שבמקרה של מוות של אחד מבני הזוג ישאר בן הזוג השני ללא מקור הכנסה

הסכנה בחיים קצרים עשויה להשתנות בין מוצר למוצר, בקרן הפנסיה תשולם קצבה לפורש ולבן הזוג לכל ימי חייהם אך בביטוחי מנהלים במסלולי ברירת המחדל לא תשולם עוד קצבה לאחר תום תקופת התשלומים המובטחים.

הסכנה בחיים קצרים בפוליסות ביטוח מנהלים עד יוני 2001

בפוליסות ביטוח המנהלים שנפתחו עד ליוני 2001 מסלול הפרישה ברירת המחדל הבטיח קצבה לפורש לכל ימי חייו אם תקופת תשלומים מובטחים למוטבים בת 120 חודשים.

לצורך הדוגמה,

פורש יצא לפנסיה בגיל 65 וקיבל קצבה חודשית של 5,000 במידה שהלך לעולמו בגיל 74 המוטבים שלו יקבלו 12 קצבאות חודשיות. אם ילך לעולמו בגיל 78 איש לא יקבל עוד קצבה חודשית אחריו.

באפשרות הפורש לשנות את מסלול הפרישה, למסלול שיבטיח קצבה חודשית לבת הזוג לכל ימי חייה. שינוי מסלול הפרישה יקטין את הקצבה החודשית של הפורש, אבל ישאיר יותר כסף בידי המשפחה.

לצורך הדוגמה לרשות הפורש עמד חיסכון בגובה 833,150 ש"ח שהבטיח לו קצבה חודשית של 5,000 ש"ח. הפורש הלך לעולמו לאחר 11 שנים, "וניצל" סכום של 132 קצבאות – 660 אלף ש"ח.

הפורש השאיר בחברת הביטוח סכום של 173 אלף ש"ח

המקדמים בביטוח מנהלים לפורש בן 65

נניח שהפורש שלנו היה בוחר בפרישה במסלול פרישה אחר. במקום במסלול ברירת המחדל הפורש היה בוחר במסלול המבטיח קצבה חודשית לבת הזוג לכל ימי חייה.

במקרה הזה הקצבה החודשית של הפורש היתה אמנם נמוכה יותר ועומדת על 4,539 ש"ח בחודש. כעבור 11 שנים הפורש היה מנצל רק 599 אלף ש"ח, אבל כעת אשתו תהייה זכאית לקצבה בגובה 60% מהקצבה שלו לכל ימי חייה בהנחה שהיא צעירה ממנו בשלוש שנים, הסכום עשוי להגיע ל- חצי מליון ש"ח נוספים

ראינו כי בביטוח המנהלים בחירה לא נכונה במסלול הפרישה תפגע במקרה מוות בהכנסה של משק הבית. במוצרים אחרים, הכנסת משק אולי תישמר אבל הפורש ומשפחתו עשויים לאבד עשרות אלפי שקלים.

הסכנה בקבלת קצבה מקרן פנסיה ותיקה

מוריס סובל מבעיה בכבד, בשנים האחרונות הוא צמצם את היקף עבודתו. הוא זכאי לקבלת קצבה חודשית מקרן פנסיה ותיקה. אך בקרנות אלה לצורך הבטחת היציבות ישנן מגבלות לגבי משיכת הכספים אותן חשוב להכיר.

  1. מי שהיה זכאי לקבל קצבת נכות מהקרן לא יכל לבצע היוון כספים
  2. ישנם 60 ימים לצורך קבלת החלטה לגבי אופן השימוש בכספי הקצבה (משיכה או קבלת קצבה)
  3. לא ניתן למשוך כספי פיצויים מקרן פנסיה ותיקה
  4. לא ניתן להגדיר תשלומים מובטחים

קרן הפנסיה הותיקה היא מוצר מצויין לצורך קבלת קצבאות, אבל לחוסכים גרושים או ערירים היא עשויה להוות מלכודת. חוסך גרוש שהיה זכאי לקבל קצבת נכות מקרן הפנסיה הותיקה יגלה כי הוא אינו יכל בפרישה לבצע היוון של קצבת הזקנה ולאחר מותו תסתיים ההתחייבות של קרן הפנסיה או במילים אחרות – הלך הכסף.

בשל מצבו הבריאותי של מוריס נבחרה אפשרות לבצע היוון כספים, היוון של עד 25% מהסכום הקצבה המגיע לו. בצורה הזאת מוריס הבטיח לעצמו סכום חד פעמי כיום בגובה של 315 אלף ש"ח ובמקרה של מוות – תחושב הקצבה המגיעה לבת הזוג השלו בהתאם לסכום הקצבה המקורי.

שימו לב כי את היוון הקצבה מקרן הפנסיה הותיקה ניתן לעשות עד 60 ימים מיום קבלת הקצבה הראשונה.

ולפעמים עדיף להשאיר את הכספים בקופה

עד כה בחנו את האפשרויות לקבלת קצבה חודשית, אבל כחלק מתכנון הפרישה לפעמים העברה בין דורית היא האפשרות הטובה ביותר. בעוד שהפורש עשוי לשלם מס על הקצבה החודשית השארת הכספים בקופה יהפכו אותם לכספים הפטורים ממס.

איזה כספים ישולמו בפטור ממס במקרה של מוות?

  1. כספי תגמולים בקופת גמל או בביטוח מנהלים
  2. כספים הופקדו במסגרת תיקון 190 במקרה מוות לפני גיל 75
  3. כספים עד התקרה שהופקדו לקרן השתלמות

חשוב לזכור כי כספים שהושארו בקרן פנסיה ישולמו כקצבה חודשית לשאירים ככל שישנם ולא יהיה ניתן למשוך אותם כסכום חד פעמי.

בעבור פורשים עם מצב בריאותי בעייתי השיקול כיצד לממש את הכספים בפרישה הוא קריטי, אך מכיוון שאין בידי אף אחד כדור בדולח המצביע עוד כמה שנים נותרו לו לחיות יש לבחון את כל האפשרויות לקבלת הקצבה כחלק מהמרת הכספים לקצבה חודשית.

>>>קריאה נוספת : האם ירושה היא חלק מתכנון הפרישה?

רוצים להגיע עם יותר כסף לפנסיה?
רוצים להפסיק לפחד מהחיסכון הפנסיוני?
אנחנו מזמינים אותך להגיע לפגישת תכנון פנסיוני אישית
למידע נוסף על שירות תכנון פנסיוני אישי https://pensuni.com/?page_id=7283

מוות ותכנון פרישה: מתי אתם חושבים שתמותו? by

נדב טסלר

נדב טסלר, מתכנן פרישה, משמש כסמנכ"ל מקצועי בקוואליטי שירותים פיננסים לשעבר סמנכ"ל מקצועי בהלמן אלדובי קופות גמל ופנסיה, ומנהל המוצר באגף השיווק במנורה מבטחים. מרצה כיום במכללת נתניה ומכללה לפיננסים BDO. בעל הבלוג : פנסיוני, להבין את הפנסיה. לנדב תואר M.A במנהל עסקים מהמכללה למנהל, B.A במנהל עסקים מאוניברסיטת בן גוריון והוא מחזיק רישיון סוכן ביטוח פנסיוני מטעם רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון.

תגובות

  1. כשאתה מגיע להחלטה איך לקבל את קצבת ביטוח המנהלים, אתה בעצם מהמר מול חברת הביטוח כמה תחיה, ומי ינצח בהימור. לחברת הביטוח יש אקטוארים וחישובים סטטיסטיים , ומבחינה הסתברותית מצבה טוב בהרבה משלך. לך יש רק את עצמך, בלי כל הכלים העומדים לרשות חברת הביטוח. זה אחד החסרונות של ביטוח המנהלים – מבטיחים לך מקדם, אבל לא מספרים לך שברגע הפרישה יש לך בעצם 7 מקדמים לבחור מהם, בתלות בכספים שתרצה להשאיר לבן/בת הזוג. אתה נאלץ לקבל לבד החלטה על עתידך, כיוון שיועץ פנסיוני, מוכשר ככל שיהיה, לא יכול לקבל את ההחלטה במקומך – אתה זה שנושא בתוצאות. ראוי היה לצייד את הפורשים בכלים המאפשרים להם "לחזות" את תקופת קבלת הקצבה, ובכך להקטין ככל שניתן את אי-הודאות ואת ההימור

  2. היי נדב.
    אפשר לדעת מאיזה חברה נלקחה הטבלה של המקדמים בביטוח מנהלים ישן? הרי בפוליסה אין מקדמים לכל המצבים שמופיעים בטבלה. האם מדובר במקדמים "מובטחים" ככמו מקדמים שמופיעים בפוליסה (לדוגמה 166.63 להבטחה של 10 שנים), או שחברת הביטוח יכולה לשנות אותם בעתיד?
    תודה.

    1. המקדמים בפוליסות האלה לא מופיעים בצורה הזאת, הם מופיעים כמקדם לכל 10,000 ש"ח. המקדמים האלה זהים לכל הפוליסות לאחר שנת 1991.
      למעט המקדמים המבטיחים קצבה לבת הזוג כאשר המקדם יחושב בהתאם לפער הגילאים בין בני הזוג.
      אם תפתח את הפוליסה שלך כנראה הם יהיו דומים לדוגמה שמופיע בקישור הזה מתוך פוליסה של איילון
      https://pensuni.com/?p=923

      1. תודה נדב.
        בפוליסות (כולל הדוגמה שנתת מתוך איילון) לא מופיעים המקדמים ל 60%, 80% או 100% לבת/בן זוג, אלא רק אמירה כללית שניתן יהיה לקבל קצבה חלקית והמקדם יחושב על פי גיל בן/בת הזוג.
        ושאלה נוספת אם כבר עוסקים בביטוח מנהלים ישן, האם לידיעתך יש חובה על חברת הביטוח לאפשר לי תחילת משיכה בגיל 60 גם אם זה לא מצוין במפורש בפוליסה?

  3. השבוע קראתי על הסכם פשרה שחברות הביטוח הגיעו בנושא ביטוח מנהלים בגין חיוב תשלום נוסף הנקרא גורם פוליסה
    במה מדובר ?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

Back to top button