שוק ההון

ארץ השמש השוקעת – המיתוס השגוי בנוגע לשוק המניות היפני

מי שהשקיע במדד בדצמבר 1989, לפני יותר מ-33 שנה מופסד עד היום. בפוסט הזה נסביר מדוע הטענה הזו שגויה, מטעה ולא רלוונטית.

משקיעים פאסיביים שמכירים את הנתונים ההיסטוריים, כבר יודעים שמפעם לפעם יש תקופות של משברים בשוק, אבל השוק תמיד יודע להתאושש בצורה מרשימה, הכלכלה צומחת, ותשואת מדדי המניות מתכנסת לממוצע הרב-שנתי. אחת מטענות הנגד לכך היא הדוגמא של השוק היפני, שמדד המניות המייצג אותו, הניקיי 225, לא התאושש עד היום(!) מהמשבר שחווה ב-1989.

במילים אחרות, מי שהשקיע במדד בדצמבר 1989, לפני יותר מ-33 שנה מופסד עד היום. בפוסט הזה נסביר מדוע הטענה הזו שגויה, מטעה ולא רלוונטית.

תחילה לנתונים היבשים: מדד הניקיי 225 נסחר ב-38,915.87 נקודות בדצמבר 1989, ואילו כיום הוא נסחר ב-27,914.66 נקודות, כלומר 27% מתחת לשיאו. וכעת למס' עובדות מהן נוטים להתעלם.

הטענה שגויה: המשקיעים במדד בדצמבר 1989 דווקא מורווחים

טעות נפוצה של משקיעים היא להתייחס לגרף מחיר (כפי שמופיע ביאהו פייננס ובפורטלים פיננסיים אחרים), אשר לא מתחשבים בדיבידנדים, ובהשקעה מחדש של הדיבידנדים. כאשר לוקחים בחשבון את הדיבידנדים (ראו מחשבון), המדד הניב תשואה חיובית בין דצמבר 1989 לספטמבר 2021 (הנתונים במחשבון זמינים עד מועד זה). התשואה המצטברת במונחים דולריים על כל התקופה היא 57.14%, תשואה המגלמת תשואה שנתית ממוצעת של 1.43%.

אמנם תשואה עלובה, שאפילו לא כיסתה את האינפלציה, אבל במונחים נומינליים התשואה חיובית ולא שלילית. מאז ספטמבר 2021 המדד ירד ב-5%, אבל גם הירידה הזאת לא מכניסה אותנו לטריטוריה השלישית. בעצם המדד תיקן את הירידות מ-1989 כבר ב-2017, "רק" 26 שנה אחרי המשבר.

הטענה מטעה: מה שקרה לפני המשבר נשאר לפני המשבר

כאשר מתרחש משבר משמעותי, משום מה נוטים להתעלם ממה שקרה לפניו. את מה שקרה לפניו אפשר לתאר בתור אם כל הבועות בשווקי המניות של המדינות המפותחות, הרבה יותר מבועת הדוט-קום בשנת 2000, השפל הגדול שאחרי 1929, וכל שאר הבועות בשוק האמריקאי.

הנה כמה נתוני תשואות מדהימים (עם התחשבות בדיבידנדים):

בין 1950-1960 השוק היפני צמח ב-35% בממוצע לשנה (😯😯😯!!) עם תשואה מצטברת של 1992%.

בין 1960-1970 השוק היפני צמח ב-14.6% לשנה, עם תשואה מצטברת של 291%.

בין 1970-1980 השוק היפני צמח ב-18.6% לשנה, עם תשואה מצטברת של 448%.

בין 1980 לדצמבר 1989 השוק היפני צמח ב-26.9% לשנה, עם תשואה מצטברת של 961%.

בסה"כ בין 1950 לדצמבר 1989 השוק היפני צמח ב-23.6% לשנה, עם תשואה מצטברת בלתי נתפסת של 476,787%!

מדובר בתשואה שנתית ממוצעת כפולה בהשוואה לשוק האמריקאי, במשך 40 שנה. לשם המחשה, מי שהשקיע בשוק האמריקאי בין 1950-1989 הכפיל את הכסף שלו פי 104 באותה תקופה, אך מי שהשקיע בשוק היפני באותה תקופה הכפיל את הכסף שלו פי 4,789!!! לא היתה מעולם בועת מניות כ"כ גדולה וממושכת כמו בשוק היפני, וככל הנראה גם לא תהיה בעתיד.

כשלוקחים בחשבון שהשוק היפני הציג את האמא של כל הבועות, בועה מתמשכת עצומה על פני 40 שנה, זה אך טבעי שאחריו יגיע משבר ממושך וארוך טווח, שיגרום להתכנסות לממוצע התשואות הרב-שנתי.

התכנסות לתשואות השוק העולמי

מי שהשקיע בשוק היפני בין 1950 לספטמבר 2021 הרוויח תשואה שנתית ממוצעת של 13.26%, שהיא גבוהה מתשואת שוק המניות העולמי/האמריקאי.

מי שהתחיל להשקיע ב-1960 הרוויח תשואה שנתית ממוצעת של 10%.

מי שהתחיל להשקיע ב-1970 הרוויח תשואה שנתית ממוצעת של 9%.

ואפילו מי שהתחיל להשקיע ב-1980 הרוויח תשואה שנתית ממוצעת של 7%.

היום אנחנו כבר יודעים שהן השוק האמריקאי והן השוק העולמי מניבים תשואה שנתית ממוצעת של כ-9-10%, ובהשקעה לטווח ארוך השוק היפני אכן קרוב לתשואות האלה גם כאשר לוקחים בחשבון את המשבר. הכל תלוי מה מועד תחילת ההשקעה.

כל זה לא רלוונטי!

השוק היפני הוא רק שוק אחד המרכיב את שוק המניות העולמי. הוא אמנם שוק גדול יחסית (תופס כיום כ-6% משוק המניות העולמי), אבל הוא עדיין רק שוק אחד ספציפי. שוק ספציפי שקרה בו תרחיש ייחודי שלא קרה בשום כלכלה מפותחת, בו התנפחה בועה אדירה וממושכת, שהתפוצצה במשבר ממושך חסר תקדים.

תהא הסיבה אשר תהא להתנפחות הבועה והתפוצצותה, היא לא באמת חשובה לנו (יש המון סיבות, אבל בינינו – זאת רק חוכמה שבדיעבד, וחוץ מפיקנטריה זה גם לא כ"כ מעניין). משבר מסוג זה מעולם לא קרה בשוק האמריקאי, ומעולם, לאורך 150 שנות היסטוריה של השוק האמריקאי, לא קרה מצב בו השוק לא התאושש ממשבר תוך 15 שנה, והיו רק 4 מקרים כאלה בהיסטוריה. אם מסתכלים על השוק העולמי המצב אפילו טוב יותר, כיוון שההשקעה מפוזרת יותר, התנודתיות נמוכה יותר, ומשך ההתאוששות ממשברים מהיר יותר.

האם בעתיד "התרחיש היפני" עלול להתרחש גם בהשקעה גלובלית?

תיאורטית כן, אבל הסבירות לכך אפסית. שווקי המניות היום משוכללים מאוד ונגישים מאוד, ואם מתחילה להתפתח בועה שמרימה את מחירי המניות למכפילי רווח משוללי כל היגיון, סופה שהיא תתנפץ 💥 הרבה יותר מהר מבעבר. מצב כמו שקרה ביפן היה גורם היום לכמויות אדירות של שורטיסטים להיכנס לפוזיציות שורט על השוק היפני, ולהוריד את מחירי המניות הרבה לפני שהגיעו לשחקים.

אז עליות מוגזמות (עד כדי בועות) ומשברים הם חלק מהמשחק, אבל אין סיבה שמה שקרה ביפן יתרחש גם בהשקעה גלובלית. בעיניי, הנתונים הסטטיסטיים של 150 שנות היסטוריה של השוק האמריקאי, ועשורים רבים של שוק המניות העולמי, הם הנתונים שכדאי לנו להסתמך עליהם.

מה דעתכם? האם המשבר בשוק המניות היפני מטריד אתכם בנוגע להשקעה המנייתית שלכם? שתפו אותנו בתגובות.

רונן מרגוליס, מייסד חברת Simplifynance וקהילת המשקיעים הפאסיביים של ישראל, הוא המרצה והמתכנן הפיננסי המוביל בישראל בתחום ההשקעות הפאסיביות בשוק ההון, בלוגר מוביל בתחום, נשוי לרומי ואבא של עידן וליה. רונן הוא גיק פיננסי שמגיע מרקע של מחקר, סייבר והנדסת תוכנה, הוא נוהג להטיל ספק בהמלצות "מומחים", בודק מה באמת עובד בסטטיסטיקות ומחקרים, ומנגיש לציבור דרכי פעולה פשוטות מאוד לטיפול יעיל ורווחי בחסכונות שלנו. מאז שייסד את Simplifynance ב-2018 צבר קילומטראז' עשיר של הנחיית קורסים וסדנאות, עם אלפי בוגרים, גם מהקהל הרחב וגם בעשרות חברות הייטק מובילות. בנוסף סייע רונן, יחד עם צוות המתכננים הפיננסיים שלו, למאות משקי בית לקחת אחריות על עתידם הכלכלי בתכנונים פיננסיים ותכנוני פרישה.

רונן לקח על עצמו כשליחות להנגיש את הנתונים הללו לציבור בארץ בצורה פשוטה וברורה, והוא מעביר אותם בקורס השקעות ופנסיה שפיתח וכן בתכנונים פיננסיים אישיים.

ביקשתי מרונן הטבה עבור הגולשים באתר והוא הסכים לתת הנחה בגובה 20% בהרשמה לקורס וכן פטור ממע"מ לתכנון פיננסי אישי, למי שיציין כי הגיע מאתר "פנסיוני". לקבלת ההטבה הזינו קוד קופון "פנסיוני" בטופס ההרשמהלחצו לפרטים והרשמה לקורס | לחצו לקבלת פרטים ותיאום תכנון פיננסי אישי.

רוצים להגיע עם יותר כסף לפנסיה?
רוצים להפסיק לפחד מהחיסכון הפנסיוני?
קורס הפנסיה הדיגיטלי של : פנסיוני להבין את הפנסיה הוא הפתרון עבורכם
כנסו לקורס הפנסיה הדיגיטלי שלנו https://pensuni.com/?page_id=7203

ארץ השמש השוקעת – המיתוס השגוי בנוגע לשוק המניות היפני by

רונן מרגוליס

רונן מרגוליס, מייסד חברת Simplifynance וקהילת המשקיעים הפאסיביים של ישראל, הוא המרצה והמתכנן הפיננסי המוביל בישראל בתחום ההשקעות הפאסיביות בשוק ההון, בלוגר מוביל בתחום, נשוי לרומי ואבא של עידן וליה. רונן הוא גיק פיננסי שמגיע מרקע של מחקר, סייבר והנדסת תוכנה, הוא נוהג להטיל ספק בהמלצות "מומחים", בודק מה באמת עובד בסטטיסטיקות ומחקרים, ומנגיש לציבור דרכי פעולה פשוטות מאוד לטיפול יעיל ורווחי בחסכונות שלנו. ב-2018 ייסד את Simplifynance ומאז צבר קילומטראז' עשיר של הנחיית קורסים וסדנאות, עם אלפי בוגרים, גם מהקהל הרחב וגם בעשרות חברות הייטק מובילות. בנוסף סייע רונן, יחד עם צוות המתכננים הפיננסיים של החברה, למאות משקי בית לקחת אחריות על עתידם הכלכלי בתכנונים פיננסיים ותכנוני פרישה. רונן בוגר שני תארים במדעי המחשב בהצטיינות מאונ' בר-אילן, הוא בעל ניסיון של כ-18 שנים במחקר ופיתוח, ובעל ידע נרחב, מעשי ותיאורטי, בשוק ההון, לרבות נתונים ומחקרים סטטיסטיים בתחום.

תגובות

  1. רונן
    גם מי שהקשיב לך עד היום מופסד

    אנשים פתחו חשבון מסחר וקנו מדדי מניות בחול כדי לחסוך רבע אחוז בדמי ניהול
    התיק שלהם התרסק בעשרים שלושים אחוז נבהלו ויצאו

    או כאלו שמשכו את ההשקעה כדי לסגור את המשכנתא שהתייקרה להם פי שתיים

    בהצלחה

    1. מה בדיוק את רוצה להגיד רבקה?
      מי שפעל כפי שאת טוענת לא בדיוק הקשיב לי, כי אני תמיד טוען שצריך לתכנן את ההשקעה לפי היעדים והמטרות, ופרק הזמן המיועד להשקעה. בפרט כספים לטווח ארוך לא מיועדים למשיכה תוך זמן קצר (גם לא במשברים!), וכספים לטווח קצר מלכתחילה לא אמורים להיות מושקעים במדדי מניות.
      מי שמבצע תכנון מושכל לא יעשה את הטעויות האלה. בנוסף הוא יחסוך רבע אחוז, ואפילו יותר מחצי אחוז בדמי הניהול, אבל יחסוך גם הרבה גורמים אחרים של חוסר יעילות:
      – אובדן תשואה על כספים שפשוט יושבים במזומן (הידעת שכ-4% בממוצע מהכספים בקרנות/קופות המנוהלות לא מושקעות כלל)?
      – מיסוי גבוה יותר מאחורי הקלעים על דיבידנדים.
      – סבירות גבוהה לפיגור אחרי המדדים גם ללא קשר לדמי הניהול.
      כל אלה ביחד מסתכמים להרבה יותר מרבע אחוז, ומי שישקיע פאסיבית בצורה יעילה, ובהלימה ליעדים ולמטרות שלו, צפוי לשדרג את עתידו הכלכלי במאות אלפי שקלים עד מיליונים לטווח הארוך.

      1. כל מה שכתבת בתגובה מוכיח שמי שהשקיע בשנים האחרונות בגמל להשקעה הפסיד פחות ממה שאתה מציע לעשות.
        אז בינתיים גמל להשקעה שהוא לטענתך מוצר גרוע (אתה אמרת) ניצח את התיק של מרגוליס
        ומי שבאמת משקיע לטווח ארוך יהנה גם מהטבות מס בניגוד למה שאתה מציע

        לפחות תודה בזה בינך לבין עצמך

        1. היי שלומי,
          אני מצטער אבל אתה טועה ב-100%.
          אתה צריך לדעת למה להשוות – לא משווים את הקנקן אלא את מה שיש בתוכו. קופ"ג להשקעה, שאתה מסתכל עליה כקופסא שחורה, מכילה אפיקים כמו מניות ואג"חים ואולי אפיקים אחרים. בכל אחד מהאפיקים ניתן להשקיע עצמאית באופן הרבה יותר זול והרבה יותר רווחי, והמחקרים מראים שכל הקרנות המנוהלות למיניהן מפגרים באופן מובהק מול המדדים – גם במניות וגם באג"חים, גם בארץ וגם בחו"ל, בהכל.
          אז כמובן שבשנה כמו השנה בה היו ירידות בשווקים תיק במסלול כללי עם כ-40% חשיפה מנייתית הפסיד פחות, אבל זו לא ההשוואה הנכונה.
          הדרך הנכונה להשוות קופ"ג להשקעה במסלול כללי היא להשוות למשל ל-40% מדד מניות ו-60% מדד אג"ח. בהשוואה כזאת אתה תראה שהרוב המוחלט של הקופות, בניכוי דמי הניהול, הפסידו להשקעה הפאסיבית, וגם אלה שהובילו תקופה מסוימת לא הצליחו לשמור על כך לאורך זמן.

          1. רונן, אנשים עשו טעות שהם הקשיבו לעצות באינטרנט של כל מיני יועצים לא מנוסים כאלה שאין להם אפילו רישיון לתת ייעוץ .
            הם שוכנעו שהכי טוב לעשות לבד כי זה יחסוך להם (בקושי) רבע אחוז בעמלה ועכשיו הם חוטפים עשרים שלושים אחוז על כל התיק ובורחים לפקדון בנקאי בשלושה אחוזים .
            הם לא יגידו לך את זה,אבל אני רואה את זה יום יום.

            1. זה שאנשים עושים טעויות זה לא חדש, אבל גם זה שאנשים משלמים הון תועפות על מוצרים מנוהלים, שאוכלים להם את מרבית הרווחים, זה לא חדש.
              הדרך הנכונה בעיניי לפעול היא להשקיע פאסיבית באופן עצמאי, אבל מתוך ידע ותכנון מושכל, בהתאם למטרות ולטווח זמן ההשקעה.

  2. הם היו יכולים לקנות מדדי מניות חו"ל בארץ ולשלם עמלות יקרות ועדין לברוח שהשוק נופל.

  3. רונן, אתה צריך להציג את התשואות הראליות של השווקים.
    תשואה נומינלית לא אומרת דבר.
    רק לשם המחשה:
    בשנת 1970 קנו הורי דירה.
    אילו היו משקיעים את הכסף הזה בתוכנית שהיתה נותנת להם רווח של 10% נומינלי שנתי, היה יוצא להם רק 640 ש"ח.
    אילו היו משקיעים את הכסף בתוכנית שנותנת 20% נומינלי שנתי, היה יוצא להם רק 60 אלף ש"ח.
    אילו היו מצמידים את הכסף למדד בלבד, היה יוצא להם 400 אלף ש"ח. כלומר אם הכסף שלהם היה מושקע בתוכנית שנותנת 20% נומינלי שנתי הם היו מפסידים 85% מערכו הראלי של הכסף. כלומר גם רווח של 20% נומינלי שנתי יכול לגרום לך בפועל להפסדים ראליים כבדים.
    הדירה הזו שווה היום מעל למיליון ש"ח.

    לכן בחישובים צריכים להביא את הרווח הראלי ולא הנומינלי.

    1. אתה צודק ארנון.
      התשואות הן במונחים דולריים, ואפשר לנטרל את האינפלציה בארה"ב, שהיתה לאורך השנים בין 2-3% בממוצע, תלוי על איזו תקופה מסתכלים. יוצא שתשואה נומינלית של 10% שקולה לתשואה ריאלית של כ-7%.
      במונחים שקליים אם הולכים הרבה שנים אחורה אז דווקא יש יתרון להיצמד למט"ח עם האינפלציה המשוגעת שהיתה פה בשנות ה-80.

      1. אני חושב שמה שארנון מנסה לומר זה:
        1. שהתשואה בשוק היפני מבחינה ריאלית (כפי שכתבת בעצמך) היא שלילית.
        2. כשהבאת את נתוני הבועה היפני היה כדאי שתביא גם את התשואות הריאליות בזמן הבועה.
        פרט לכך אני מסכים עם מה שכתבת.

  4. תודה רבה רונן על כתבה כיפית לקריאה, קצת אסקפיזם מהנושאים ה"רגילים", ובנושא שאני לא מבין בו בכלל 🙂
    למדתי הרבה ומאוד אוהב את המאמרים שלך פה בבלוג של פנסיוני.

    "…תהא הסיבה אשר תהא להתנפחות הבועה והתפוצצותה, היא לא באמת חשובה לנו (יש המון סיבות, אבל בינינו – זאת רק חוכמה שבדיעבד, וחוץ מפיקנטריה זה גם לא כ"כ מעניין)…"
    לא מסכים עם ההימנעות שלך מלהאריך בפרטים, דווקא מעניין… הייתי שמח לפיסקה כללית מתומצתת על הסיבות לדעתך שזבועה הזו התרחשה (הייתה לי מערכת מוזיקה של AKAI ואורגן של AIWA בשנות ה- 80 ואני בטוח שזה בגללם!)
    אם כבר, אז כבר 🙂

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

Back to top button