צרכנות

האם רכב יוקרה הוא השקעה טובה?

הן רכב יוקרה והן רכב זול או אפילו רכב יד שנייה עומדים באותה מטרה, הם מביאים אותנו ליעד. האם לא כדאי להמיר את ההקעה ברכב יוקרה בחיסכון אחר?

לא מזמן דיבר איתי חבר ותיק ושאל אותי מה כדאי לעשות עם הפנסיה וקרנות ההשתלמות שלו ושל אשתו. עניתי לו כמובן, אבל באותה נשימה שאלתי אותו למה הוא שואל דווקא על הפנסיה וההשתלמות ולא על החסכונות הפרטיים שלהם? הסיבה היתה שהם אמרו לי שהם חוסכים כסף בשביל לשפר דיור, אבל גם טענו שהם "לא יכולים להרשות לעצמם לגור איפה שהם רוצים".

משהו אחד שציינתי מיד הוא שאפשר כמובן גם לשכור דירה. כיוון שהם כבר בעלי דירה הם יוכלו להשכיר את הדירה הנוכחית שלהם ולגור בשכירות במקום שאליו הם רוצים לעבור. הרי זה ממש לא חובה להיות בעלים של דירה כדי לגור בה! בנוסף, במרבית המקרים זה גם יותר כלכלי לגור בשכירות ולהשקיע את ההון העצמי בשוק המניות, ו/או בדירה זולה יותר.

אבל דבר נוסף קפץ לי לעין, גם הם נוהגים בטסלה חדשה. האם לקנות טסלה חדשה הוא פתרון טוב עבור מי שלא יכול לגור איפה שהוא רוצה? הרי במקום לקנות טסלה ב-300,000 ₪, או רכב יוקרתי אחר, ניתן היה לבחור ברכב צנוע יותר, לא כל שכן רכב יד שנייה, ופתאום יש לנו עוד 200,000 ₪ ואולי יותר שפנויים לצורך הגדלת ההון העצמי לדירה.

כמובן שהתשובה לכך אינדיבידואלית ותלויה בערך שנפיק מרכישת הרכב לעומת שדרוג המגורים, או כמו שציינו בעבר – מהעלות האלטרנטיבית של ויתור על שתי האפשרויות האלה והשקעת הכסף לטובת הגדלת הון עתידית. בשלב זה חשוב לציין שרכב אינו נכס מניב ואינו עולה בערכו עם השנים.

בדיוק להיפך – ערך הרכב יורד עם השנים! זאת לעומת השקעה בנדל"ן (כמו רכישת דירה ראשונה או שיפור דיור), או השקעה בשוק ההון. לכן לפחות בהיבט של שמירה על ההון והגדלתו, שיפור דיור מניב תועלת גבוהה יותר מרכישת רכב יוקרה. אבל אולי רכב יוקרה הוא השקעה טובה עבור הנפש?

האם אנשים מפיקים סיפוק מרכישת רכב יוקרה?

אנשים מפיקים ערך ממוצרים לא רק מתוך ערכם השימושי, אלא גם בהשוואה למה שיש לאחרים, ורכבי יוקרה הם דוגמא טובה למוצרים שהשימושיות שלהם דומה לרכבים זולים יותר (בשתי האפשרויות נגיע ליעד), אך הם גם מהווים סמל סטטוס.

באופן כללי יש מס' בעיות עם רכישות שמהוות סמל סטטוס:

1. אנשים נוטים להתרגל למצבם החדש – ובכך להתרגש פחות מאותן רכישות.

2. האנשים סביבם גם עשויים לרכוש סמלי סטטוס, כך שהם כבר לא מחזיקים ב"יתרון סטטוס" על פני הסביבה. במילים אחרות, רכב יוקרתי ירגיש פחות יוקרתי כשהשכן שלנו קנה רכב יוקרתי יותר.

3. מאמר משנת 2011 שפורסם ב-Journal of Consumer Psychology, הראה שאנשים אמנם חושבים שהם יפיקו ערך רכב מרכב יוקרה, אבל במציאות, חוויית הנהיגה של בעלי רכבי יוקרה ובעלי רכבים משפחתיים רגילים לא היתה שונה! זה לא התחום היחיד שבו אנחנו לא טובים בלחזות כיצד נרגיש בעתיד. כאשר אנשים נוהגים ברכב מה שמעסיק אותם זה לא מידת ה-Luxury שלו, אלא להגיע בזמן, להימנע מפקקים  או לדאוג שהילדים מאחורה יישארו רגועים.

4. בהסתכלות רחבה יותר מחוויית הנהיגה עצמה, מאמר מ-2015 גילה שבעלי רכבי יוקרה אינם מאושרים יותר באופן כללי מבעלי רכבים סטנדרטיים.

5. אפילו מיליארדרים כבדים לא בהכרח מחזיקים רכבי יוקרה: ג'ף בזוס נוהג בהונדה אקורד בשווי $26,000, מארק צוקרברג נוהג בהונדה ג'אז בשווי $30,000, סרגיי ברין ולארי פייג' נהגו עד לאחרונה על טויוטה פריוס בשווי $39,000, ווורן באפט נוהג על קאדילק XTS בשווי $46,000.

אז מה דעתכם? האם שווה להוציא סכומי כסף גבוהים על רכב יוקרה או להשאיר את הכסף להוצאות אחרות שעשויות להניב לנו יותר אושר, וכן להשקעות? שתפו אותנו בתגובות.

רונן מרגוליס, מייסד חברת Simplifynance וקהילת המשקיעים הפאסיביים של ישראל, הוא המרצה והמתכנן הפיננסי המוביל בישראל בתחום ההשקעות הפאסיביות בשוק ההון, בלוגר מוביל בתחום, נשוי לרומי ואבא של עידן וליה. רונן הוא גיק פיננסי שמגיע מרקע של מחקר, סייבר והנדסת תוכנה, הוא נוהג להטיל ספק בהמלצות "מומחים", בודק מה באמת עובד בסטטיסטיקות ומחקרים, ומנגיש לציבור דרכי פעולה פשוטות מאוד לטיפול יעיל ורווחי בחסכונות שלנו. מאז שייסד את Simplifynance ב-2018 צבר קילומטראז' עשיר של הנחיית קורסים וסדנאות, עם אלפי בוגרים, גם מהקהל הרחב וגם בעשרות חברות הייטק מובילות. בנוסף סייע רונן, יחד עם צוות המתכננים הפיננסיים שלו, למאות משקי בית לקחת אחריות על עתידם הכלכלי בתכנונים פיננסיים ותכנוני פרישה.

רונן לקח על עצמו כשליחות להנגיש את הנתונים הללו לציבור בארץ בצורה פשוטה וברורה, והוא מעביר אותם בקורס השקעות ופנסיה שפיתח וכן בתכנונים פיננסיים אישיים.

ביקשתי מרונן הטבה עבור הגולשים באתר והוא הסכים לתת הנחה בגובה 20% בהרשמה לקורס וכן פטור ממע"מ לתכנון פיננסי אישי, למי שיציין כי הגיע מאתר "פנסיוני". לקבלת ההטבה הזינו קוד קופון "פנסיוני" בטופס ההרשמהלחצו לפרטים והרשמה לקורס | לחצו לקבלת פרטים ותיאום תכנון פיננסי אישי.

רוצים להגיע עם יותר כסף לפנסיה?
רוצים להפסיק לפחד מהחיסכון הפנסיוני?
קורס הפנסיה הדיגיטלי של : פנסיוני להבין את הפנסיה הוא הפתרון עבורכם
כנסו לקורס הפנסיה הדיגיטלי שלנו https://pensuni.com/?page_id=7203

האם רכב יוקרה הוא השקעה טובה? by

רונן מרגוליס

רונן מרגוליס, מייסד חברת Simplifynance וקהילת המשקיעים הפאסיביים של ישראל, הוא המרצה והמתכנן הפיננסי המוביל בישראל בתחום ההשקעות הפאסיביות בשוק ההון, בלוגר מוביל בתחום, נשוי לרומי ואבא של עידן וליה. רונן הוא גיק פיננסי שמגיע מרקע של מחקר, סייבר והנדסת תוכנה, הוא נוהג להטיל ספק בהמלצות "מומחים", בודק מה באמת עובד בסטטיסטיקות ומחקרים, ומנגיש לציבור דרכי פעולה פשוטות מאוד לטיפול יעיל ורווחי בחסכונות שלנו. ב-2018 ייסד את Simplifynance ומאז צבר קילומטראז' עשיר של הנחיית קורסים וסדנאות, עם אלפי בוגרים, גם מהקהל הרחב וגם בעשרות חברות הייטק מובילות. בנוסף סייע רונן, יחד עם צוות המתכננים הפיננסיים של החברה, למאות משקי בית לקחת אחריות על עתידם הכלכלי בתכנונים פיננסיים ותכנוני פרישה. רונן בוגר שני תארים במדעי המחשב בהצטיינות מאונ' בר-אילן, הוא בעל ניסיון של כ-18 שנים במחקר ופיתוח, ובעל ידע נרחב, מעשי ותיאורטי, בשוק ההון, לרבות נתונים ומחקרים סטטיסטיים בתחום.

תגובות

  1. יש רכבים שהערך שלהם, לא רק שלא יורד עם השנים, אלא גם עולה.
    ב 2019 – ג'יפ סוזוקי ג'ימני חדש עלה 110,000 – 120,000. היום ביד 2 אי אפשר למצוא ג'ימני (יד 1) בפחות מ 120,000.

    1. אני מסכים עם נדב. יש מחסור בצ'יפים ורכיבים אחרים לתעשיית הרכבים, מה שמעלה מחירים ויוצר מצב אבסורדי שרכב יד שנייה (יחסית חדש) עלה בערכו לעומת מחיר הקנייה כחדש. אבל זה עיוות נקודתי, לא משהו שקורה כמעט אף פעם. הנחת המוצא צריכה להיות שערך הרכב יורד בערכו עם השנים.

      1. הנחת המוצא הוא מה שהיה לאו דווקא מה שיהיה … המחסור בצ'יפים ילווה אותנו גם בשנים הבאות. בנוסף תוסיף את הביטול בהטבות המס לרכבים ירוקים . כך שמחיר רכב חדש יעלה בשנים הבאות וישליך על שוק יד2 למעלה.

        חשוב לציין שיש תרבות של ספורט מוטורי שמתפתחת בארץ – כך שהיום רכב ספורט יקרים מעבר לשנע אדם מנקודה A>B גם מאפשרת להינות מתחביב שבעבר היה נגיש רק בחו"ל.

    2. אף פעם לא שמעתי על דבר כזה. בכל אופן רכב סביר מאבד לפחות חצי מערכו כל 5 שנים. אם יש לך רכב שמאבד רק שליש מערכו תוך תקופה זו, זה רכב מצוין מבחינת שמירת הערך.

  2. רונן התותח, נשמע שאתה מתלבט אם לקנות טסלה. זאת כמובן שאלה של התאמה אישית. אספר לך עלי. קניתי לפני שנה וחצי ואני עדיין מאוד מאוד מרוצה. קניתי כסמל סטטוס? בכלל לא. קניתי כי:
    1. זה הרכב הכי בטוח
    2. זה הרכב הכי יעיל מבחינה אנרגטית ווט-שעה לק"מ
    3. התוכנה הכי מתקדמת, עם אוטו פיילוט מוצלח למדי בחינם
    4. FSD שכבר די קרוב להיות אוטונומי
    5. מערכת מטענים מהירה מאוד של טסלה ונהדרת ומיידית (זיהוי אוטומטי בין המטען לרכב) פזורה בכל הארץ
    6. חיסכון גדול מאוד בהוצאות "דלק" ותחזוקה (אין טיפול שנתי בטסלה)
    7. לא מדובר ב 300,000 שקל אלא ב 243,000 שקל שכאשר משקללים לתוך זה את ה LCC זה בעצם הרבה יותר זול.
    8. ירידת הערך של רכבי טסלה ככל הנראה פחותה ממה שהורגלנו לו עם רכבי הבנזין
    9. ועוד כמה נושאים שבטח שכחתי 😊

    1. ובהמשך לסעיף 4 הנ"ל אם תסכים לשחרר את הטסלה שלך לצי המוניות האוטונומיות של טסלה, הרכב ייהפך להיות נכס מניב

    2. תודה על השיתוף סלומון היקר!
      אני מניח שזה יוצא משתלם למי שנוסע הרבה, אבל פחות משתלם למי שנוסע מעט.
      בתור מי שהולך ברגל למשרד ונוסע יותר באופניים חשמליים (מקפיץ את הילדים לגן) מאשר ברכב, כנראה שטסלה פחות תתאים לי.
      בשלב זה, לנסיעות המועטות שלנו בהחלט מספיקה לנו הפיג'ו שנת 2010 שלנו 🙂

      1. רונן, סעיף מספר 1 שלי (בטיחות הרכב) צריך להיות סיבה עיקרית לכל אדם. בסוף כולנו מידי פעם נוסעים לבקר את הדודה בחדרה… ומסתכנים מול תנאים שלא בשליטתנו: נהג שיכור, בור בכביש וכו'.
        הכותרת של הפוסט שלך היא "האם רכב יוקרה הוא השקעה טובה?" והרי ידוע שרכב הוא לא השקעה אלא סעיף הוצאה. חוץ מבתרחיש רובו-טקסי שציינתי קודם שהרכב נהפך לנכס מניב. בהחלט אפשר לאמר שרכב חשמלי בכלל וטסלה בפרט הוא בשוטף סעיף הוצאה נמוך בהרבה מרכב בנזין.
        הרכב שלך בן 12 והוא נכנס לתוך עקומת האמבטיה של תקלות זיקנה שלא להזכיר טיפולים שנתיים לא זולים שדורש רכב בנזין (כולל ה "אלמנט" האגדי 😊), טסטים, ביטוח, רשיון רכב יקר יותר.
        אגב, ניידת התחזוקה של טסלה, באה אלי פעמיים הביתה.
        וגם… אם להוסיף לרשימת היתרונות בתגובה הראשונה שלי: הרכב כל הזמן מתעדכן ומשתפר ע"י עדכוני תוכנה באוויר (דרך הוויי פיי)

        1. אין ספק שיש גם יתרונות, ובטיחות זה מרכיב מאוד חשוב (שאגב נכון בגדול לכלל היצרנים על דגמים החל מלפני כמה שנים, לא יודע אם לטסלה יש יתרון מיוחד, יכול להיות שכן).
          בסוף יש פה טרייד-אוף של עלות מול תועלת. לטעמי בשימוש נמוך פחות משתלם להשקיע ברכבים שעולים יותר מ-200,000 שקל.
          זה כמובן עניין אישי, מטרת הכתבה היא גם לעורר מודעות וחשיבה כדי לעזור לקבל החלטה מושכלת. נראה שבמקרה שלך חשבת על הדברים לעומק וקיבלת החלטה מושכלת שרכישת טסלה היא האפשרות המועדפת. הלוואי ורוב הציבור היה פועל ככה 🙂

  3. פוסט כיפי.

    "…אנשים מפיקים ערך ממוצרים לא רק מתוך ערכם השימושי, אלא גם בהשוואה למה שיש לאחרים…"
    ב-ד-י-ו-ק.
    סמל סטטוס.
    ומה הסטטוס?
    אני נוהג ברכב יקר ויוקרתי, משמע אני מוצלח, בעל אמצעים, אמיד ונהנתן.
    שווה להסתובב איתי, להיות קרוב אליי, לדבוק בהצלחתי, להתבשם מניחוחות החדשנות שאני מדיף.
    הקבלנים של פעם הם ההייטקיסטים של היום, אך עם טונה של צידוקים רציונאליים והתטצדקויות.

    הרבה מאלו שמתרצים לעצמם רכישות לא-כלכליות בעלית (כגון: רכב יוקרה) כרכישות "כלכליות" לא שמים לב שככל שהרף שלהם עולה ועולה ועולה (רמת חיים?), כך גם הרף שמסביבם עולה, כי הם יטו למצוא את עצמם בסביבה שבה הרף עולה.
    או שהרף "מקנא".
    מירוץ העכברים ההדוניסטים.

    סיפור שהתרחש אתמול:
    איש מוזר עם מראה מתחת לממוצע (לא שיפוטיות, ציון עובדות) והרבה מאוד עניינים של ביטחון עצמי, עם יכולות אישיות מוגבלות בעליל (היום מתייגים את הנ"ל כגיק חביב ולא מזיק), רכש לעצמו ממשכורת המהנדס בהייטקס שלו רכב ספורט Subaru BRZ חדש מודל 2023, לטענתו ב- 300K.
    הוא מתעצבן (ועל באמת) שטסלה עוקפת אותו ברמזור.
    הנ"ל ממש מתלונן ומספר לכל מי שמוכן לשמוע.
    נדבך נוסף חשוב לציון – הנ"ל בעל כישורי נהיגה של אישה חרדית (סליחה על הסטיגמות, אבל ככה הוא אמר בעצמו), שהוא מודה בהם בעצמו בפה מלא.
    כלומר, השימושיות של רכב היוקרה בשבילו שולית ביותר, והממצא הוא שהרכישה נועדה בעיקר לסמן לסביבה ולשפר את מצבו הפנימי (פסיכולוג היה יותר זול?… לא בטוח).

    המסקנה?
    משעשע אותי עד מכאיב לדעת שאחרים מניעים את גלגלי הכלכלה והקפיטליזם הגלובאלי בכסף הפנוי שלהם, בזמן שאני יושב בצד, עם סגנון החיים המתכלב והסטודנטיאלי להחריד שלי (בפי חבריי – סגפן), נהנה מפירותיה של הכלכלה הגלובאלית והקפיטליזם על חשבון אלו שמפרגנים לעצמם בכסף שכנראה יש להם.
    מ.ש.ל.
    ט.ל.ח.

    אין סיפא…

  4. היי רונן🙂
    אשתי זכאית כל 3.5 שנים סכום של עד 55k שח מביטוח לאומי,לכיסוי המיסים החלים על קניית רכב חדש יד 1.
    איך שאני רואה את זה עבורינו מדובר ב"השקעה".
    בהנחה ובמשך 3.5 שנים לא תהיה צניחת ערך של מעל 60k נחליף רכב כמעט בחינם.
    יש לנו תיק שאנחנו מזרימים אליו בהוראת קבע כ 2000 שח כל חודש.
    בכל מקרה נצטרך לקחת הלואה לרכישת רכב
    כי אין לנו הון עצמי לרכישת הרכב.
    השאלה האם להפסיק עם הוראת הקבע כדי להגדיל את כושר ההחזר
    וכך להקטין את משך ההלואה.
    אשמח אם תתייחס לפן הכלכלי כמובן.
    יש גם פן מנטלי?
    )בכל זאת עד שהצלחנו לסגל לעצמינו הרגל קבוע של חיסכון,)
    איך אתה רואה את זה?
    תודה.

    1. היי יהודה!
      לא הבנתי משהו: ברגע שתסיימו להחזיר את ההלוואה הנוכחית, למה שתצטרכו הלוואה נוספת? הרי כפי שציינת הזיכוי מביטוח לאומי פחות או יותר מכסה את ההפרש בין התמורה ממכירת הרכב הנוכחי כיד שנייה לבין עלות הרכב החדש.

  5. נכון.
    אבל רכישת רכב ראשון עבורינו.
    ולכן השאלה האם להמשיך בהו"ק החודשי של 2000 שח לחשבון מסחר במקביל להחזר ההלוואה או להפסיק את ההשקעה ולהשתמש באותם 2000 שח כדי לקצר את משך ההלואה.

    1. אם ההלוואה היא לפרק זמן יחסית ארוך, והריבית נוחה, אני חושב שעדיף להמשיך להשקיע את הכסף. בהשקעה ל-5 שנים למשל מרבית הסיכויים שתצאו בתשואה חיובית, ובשאיפה תשואה שגבוהה מהריבית על ההלוואה, אבל יש כאן סיכון מסוים. אם היית מתלבט בין שימוש בסכום כסף כדי להקטין משכנתא ל-20 שנה לעומת להשקיע את אותו כסף בשוק המניות, הייתי הולך בלב שלם על שוק המניות כי בפרק זמן כזה ארוך הסבירות להשיג תשואה נמוכה מהריבית על המשכנתא היא אפסית ואף חסרת תקדים. ב-5 שנים זה קצת יותר ריסקי, אבל כך או כך זאת לא החלטה משנת חיים, ואני רואה גם יתרון בפן המנטלי של לשמור על ההרגל של חיסכון והשקעה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

Back to top button