דעות

שוד הפנסיות הגדול?

השבוע קראתי את הכתבה הבאה בבלוג "הכלכלה האמיתית." הכתבה מציגה את האופן שבו קרן הפנסיה מחשבת את הפנסיה החודשית של הפנסיונרים. הטענה המרכזית של הכתבה היא : אנחנו יוצאים לפנסיה ומקבלים קצבה חודשית> הקצבה שאנו מקבלים היא למעשה רק הריבית שהמוסדיים מקבלים על הכסף, ואת הקרן הם שומרים לעצמם. לא פעם אני נתקל ברשת בכתבות שמלאות אי דיוקים, אבל כשזה מפורסם בבלוג שהכותרת שלו היא "אחד משני אתרי ובלוגי הכלכלה הטובים ביותר בישראל לשנת 2012 על פי ידיעות אחרונות ואתר מאקו." אני חש צורך להגיב. הבעיה שלי בבלוגים מהסוג הזה שברגע שבכתבה הזאת מופיעים אי דיוקים זה גורם לי לתהות לגבי שאר הכתבות שמתפרסמות בלוג. (דרך הגב, הכתבה הנל פורסמה גם בבלוג הזה)

ביום שתפרוש ותעבור מלהיות "עמית" של קרן הפנסיה ללהיות "פנסיונר" יקבעו לך את "מקדם הקצבה" שהוא למעשה מספר החודשים שאתה צפוי לחיות לאחר הפרישה. מקדם הקצבה נקבע עפ"י טבלאות תמותה שנמצאות באתר משרד האוצר ותלוי במצב רפואי וסוג עבודה.  את מקדם הקצבה יחלקו בסכום שצברת (הקרן), התוצאה תהיה הקצבה החודשית שלך. בתוכניות הישנות המקדם (166-180) היה מובטח מראש מה שנתן קצבה גדולה וזה בוטל כי יצר גרעונות אקטוארים . מאז בעצם בעקבות תוחלת החיים שעולה המקדם רק הולך ועולה והקצבה החודשית יורדת בהתאם.

נתחיל בכך שמקדם הקצבה אינו "מספר החודשים שאתה צפוי לחיות לאחר הפרישה", מקדם הקצבה מגלם בתוכו את הערכות האקטואריות לגבי תוחלת החיים ומבוסס על הננחת תשואה של 4.26%. ולכן מקדם הקצבה יהיה קטן יותר ממספר החודשים הצפויים עד למוות, אבל זאת טעות קטנה ואולי אפילו קטנונית מצידי. במקרים רבים הייתי מתעלם מטעות שכזאת לגבי משמעות המקדם, אבל בהמשך המאמר מוכיח הכותב שהוא לא מבין את העיקרון הבסיסי שעליו מבוססת קרן הפנסיה.

מה שמעצבן זה שיוצא שקרן הפנסיה משלמת לנו רק חלק קטן מהסכום שצברנו וזאת לאחר שגבתה שנים דמי ניהול אסטרונומים. כיצד?בואו נקח מקדם תמותה מקובל של 200 לגבר שפורש בגיל 67. במקרה זה גבר שחסך מיליון ש"ח ויוצא כעת לפנסיה, על מנת לחשב את הקצבה שלו יצטרך לחלק את המיליון ב200 ואז יגלה שתהיה לו פנסיה חודשית של 5,000 ש"ח. אם נכפיל את הסכום החודשי ב12 חודשים (שנה) נקבל 60,000 ש"ח בשנה שמייצגים תשואה של 6% (60,000/1,000,000=0.06). מה רע בתשואה של 6% אתם שואלים?מה שרע זה שהקרן ,כל הסכום שצברת, נשארת אצל חברת הביטוח. ניקח לדוגמא אדם ש"דפק" את חברת הביטוח וחי 240 חודשים כך שבכל חודש הוא מקבל 5000 ש"ח ועליהם משלם מס כמו על משכורת .אלא שפה מתחילה המכונה לשאיבת הכספים של קרן הפנסיה לעבוד: היא ממשיכה להשקיע את הקרן (הכספים שהפנסיונר חסך) בסך מיליון ש"ח. בהנחה שהקרן פנסיה השקיעה את הקרן רק באפיק סולידי כגון אג"ח ממשלתי ארוך טווח ,היא תקבל תשואה של 4% לשנה או 3333 ש"ח לחודש שאותו תעביר לפנסיונר. כך בפועל קרן הפנסיה מפרישה בחודש לפנסיונר רק
(5000-3333)=1,667 ש"ח מתוך הכספים שחסך. נכפיל את הסכום החודשי שהקרן פנסיה משלמת בפועל בחודשים שהפנסיונר חי (240*1667=400,080) ונקבל 400.000 ש"ח שמשולמים מתוך הקרן. מיליון ש"ח שהופקדו פחות 400 אלף ששולמו ללקוח, מביא אותנו למסקנה המדהימה שחברת הביטוח שומרת אצלה 600,000 ש"ח של כספי חסכונות על כל מיליון שהופקדו!!!!

כיצד פועלת קרן הפנסיה?

קרן פנסיה בניגוד לביטוח מנהלים מבוססת על מנגנון ערבות הדדית. כלומר כל עמיתי הקרן נושאים יחדיו בסיכוני החיים הארוכים של שאר החוסכים. ובמילים אחרות במידה ואחד החוסכים הולך לעולמו כספי הקרן אינם נשארים כדי לממן את המוסדיים, כספי הקרן הולכים לממן את את עמיתי הקרן אשר זכו לחיות מעבר להנחות תוחלת החיים של קרן הפנסיה.

ומה לגבי התשואה העודפת?

נכון, במועד הפרישה קרן הפנסיה תחשב לך קצבה חודשית. חישוב הקצבה החודשית נעשה על ידי חלוקת הסכום שנצבר במקדם. הקצבה החודשית, הפנסיה שלך, תשתנה בכל חודש בהתאם למדד החודשי ופעם בשנה תשתנה הקצבה בהתאם למאזן האקטוארי של הקרן ובהתאם לרווחי (או הפסדי) ההשקעות. כלומר במידה וקרן הפנסיה תשיג תשואה עודפת מעבר לזו עליה היא התחייבה במקדם (4.26%) היא תגדיל את הקצבה של הפנסיונרים.

אז שום דבר לא נכון בכתבה?

לא מדויק, המנגנון עליו כותב המחבר יכול להתאים למנגנון של ביטוח מנהלים. בביטוח המנהלים ההסכם הוא בין המבוטח לבין חברת הביטוח. אבל המחבר לא לוקח בחשבון דבר אחד, מה קורה עם תוחלת החיים עולה מעבר להנחות אותם הניחה חברת הביטוח במועד היציאה לפנסיה? מי יממן את יתרת הקצבאות של המבוטח? כלומר חברת הביטוח תצטרך לשלם אלפי שקלים קצבאות מעבר להנחות המוקדמות שלה (לדוגמא עבור אותם מקדמים  166-180).

לסיכום, במקום להסית אולי כדאי להקדיש את המילים כדי להסביר לקוראים שמפנסיה של 5,000 שקלים אי אפשר יהיה לחיות בעתיד.

תמונה ברישיון שימוש CC מכאן

רוצים להגיע עם יותר כסף לפנסיה?
רוצים להפסיק לפחד מהחיסכון הפנסיוני?
קורס הפנסיה הדיגיטלי של : פנסיוני להבין את הפנסיה הוא הפתרון עבורכם
כנסו לקורס הפנסיה הדיגיטלי שלנו https://pensuni.com/?page_id=7203

שוד הפנסיות הגדול? by

נדב טסלר

נדב טסלר, מתכנן פרישה, משמש כסמנכ"ל מקצועי בקוואליטי שירותים פיננסים לשעבר סמנכ"ל מקצועי בהלמן אלדובי קופות גמל ופנסיה, ומנהל המוצר באגף השיווק במנורה מבטחים. מרצה כיום במכללת נתניה ומכללה לפיננסים BDO. בעל הבלוג : פנסיוני, להבין את הפנסיה. לנדב תואר M.A במנהל עסקים מהמכללה למנהל, B.A במנהל עסקים מאוניברסיטת בן גוריון והוא מחזיק רישיון סוכן ביטוח פנסיוני מטעם רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון.

One Comment

  1. בסדר, עוד פופוליסט… הוא אפילו לא כלכלן אגב, סתם היטקיסט שחושב שהוא גילה את אמריקה וכל הפרופסורים באוניברסיטה ובאוצר לא מבינים כלום.

    בכל אופן, חשוב אולי לנסח את מה שאמרת באופן אחר כדי להדגיש את השטויות שהוא מספר:
    מקדם הקצבה הוא המספר בו יש לחלק את הקרן שצברת כדי לקבל תשואה חודשית, שאם תנוכה מהקרן מדי חודש בחודשו כל עוד אתה בחיים על פי ההערכה האקטוארית, ובהנחת תשואה של 4.26% בשנה, תגיע הקרן שלך *לאפס* בדיוק ביום מותך. כלומר אין כאן "שוד" ולא נעליים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

Back to top button