חדשות

המרוויחים והמפסידים משינוי מודל הטבות המס בחיסכון הפנסיוני

בסופו של דבר מודל הטבות המס החדש לא עבר :), מידע על הטבות המס לשנת 2013  אפשר למצוא כאן

בהמשך לפרסום הקודם. במהלך חודש יוני הקרוב צפויים לאשר במשרד האוצר את מודל הטבות המס החדש למפקידים לחיסכון פנסיוני. בבסיס המודל ביטול הניכוי ממס לפי סעיף 47, הגדלת התקרה לניכוי לפי סעיף 45 וצמצום התקרה להטבות המס לשכירים. נחלק את המאמר לשניים שכירים ועצמאים.

שכיר, כמה אתה מרוויח היום?

המרוויחים הגדולים, שכירים המרוויחים עד 18,000 בחודש

במודל הקיים היום, הוגדרה תקרת שכר להטבות מס של 8,600 ₪ לחודש. שכירים המרוויחים עד לתקרה זו מצבם לא צפוי להשתנות בעקבות שינוי המודל. לעומת זאת שכירים המרוויחים יותר מהתקרה, צפויים כעת לקבל הטבת מס גבוהה יותר עבור החיסכון הפנסיוני שלהם

לדוגמא:

שכר

הטבת המס במודל הישן

הטבת המס במודל החדש

8,600 ₪

8600*0.7%*0.35%=210 ₪

8600*0.7%*0.35%=210 ₪

12,000 ₪

8600*0.7%*0.35%=210 ₪

12000*0.7%*0.35%=294 ₪

15,000 ₪

8600*0.7%*0.35%=210 ₪

15000*0.7%*0.35%=367 ₪

הנפגעים, שכירים המרוויחים יותר

באוצר מעריכים את הטבות המס הקיימות בשוק החיסכון הפנסיוני ב- 10.5 מיליארד שקלים בשנה. ולכן לצד הסוכרייה שניתנה לבעלי השכר הממוצע במשק נעשתה פגיעה נוספת בבעלי השכר הגבוה. באוצר צמצמו את תקרת השכר לפיה ניתן להפקיד לשכיר לפנסיה מבלי לזקוף לו שווי הכנסה. צמצום התקרה נעשה ביותר מחצי, מתקרה של  35,312  ₪ נקבעה תקרה חדשה של 15,000 ₪. המשמעות היא שעבור הפקדות לפנסיה מעל לשכר של 15,000 ₪ בחודש יישקף לכם שווי מס, בדיוק כפי שעושים לכם על הטלפון הסלולארי ממקום העבודה או הרכב שקיבלתם.

מכיוון וצמצום התקרה מגיע יחד עם הגדלת הטבת המס, תתחילו להרגיש את הפגיעה בכיס רק ברמות שכר של כ – 22 אלף שקלים בחודש. תלוי בגובה ההפקדה שאתם מבצעים לפנסיה.

חשוב לזכור ! יש לזקוף לעובד שווי מס רק על ההפקדה לרכיבי התגמולים (ואבדן כושר עבודה) שמבצע המעסיק ולא עבור ההפקדה לפיצויים.

עצמאים, תתחילו לדאוג לעתיד הפנסיוני שלכם.

בניגוד לשכירים שגם בעבר נהנו מזיכוי ממס וכעת הוגדלה להם התקרה. הפגיעה בעצמאים היא גדולה יותר, בעבר עצמאים נהנו מניכוי ממס כלומר הכנסתם החייבת במס הוקטנה באמצעות הפקדות לחיסכון לפנסיה וכך גם ההכנסה החייבת במס קטנה וגם ההכנסה החייבת בביטוח לאומי קטנה. בעקבות ביטול הניכוי ממס יגדלו תשלומי המס וביטוח לאומי של אלפי עצמאים במשק. חישוב הטבות המס עבור עצמאים מתבסס על טבלה שפורסמה בדה מארקר (לקריאה)

המרוויחים, עצמאים בהכנסה שנתית של 180 אלף שקלים

עצמאים אלה בהכנסה שנתית של עד 180 אלף שקלים ייהנו מתוספת לנטו של עד 290 שקלים בחודש. בעקבות שינוי שיטת חישוב הטבות המס

המפסידים, כל השאר

עצמאים בהכנסה שנתית גבוהה יותר ייהנו מגידול של מספר שקלים בנטו, כאשר מהכנסה שנתית של 264 אלף שקלים תחל פגיעה משמעותית בנטו של העצמאי.

הפגיעה בעצמאים היא הרבה מעבר לשינוי התקרות או ביטול הניכוי ממס. כבר היום סובל ציבור העצמאים מחיסכון שלילי לפנסיה. בניגוד לשכיר שהתקרה המוטבת שלו גדלה מ- 8,600 שקלים ל- 15,000 שקלים בחודש, קטנה התקרה המוטבת של העצמאי מ- 17,200 שקלים בחודש ל- 15,000 שקלים.

העצמאים, היום מפקידים בהתאם לתקרות המס וכמעט לא מעבר לכך, צמצום תקרת הטבת המס תוביל באופן ישיר לצמצום החיסכון הפנסיוני על ידי העצמאים.

כמה נקודות לסיכום

ראינו שבסופו של דבר המודל החדש לא ישנה דבר לחלק גדול מהשכירים במשק, לבעלי השכר הממוצע ומעלה הוא אפילו יגדיל את הנטו בכמה שקלים ומי שצפוי להיפגע הם באמת אלה שמרווחים יותר.

אז מה הבעיה במודל החדש?

בשנים האחרונות מוביל האוצר שורה של צעדים לעידוד החיסכון לפנסיה כמו תיקון 3, תיקון 190 וצו ההרחבה לפנסיית חובה, לראשונה מעודד האוצר את המגמה ההפוכה. הקטנת התקרה והטלת שווי המס על השכירים שמרוויחים היום יותר יקטינו את החיסכון לפנסיה ! אותם שכירים שכלל האצבע "תקרה של 15,000 ₪ בחודש" יגרום להם לקטום את השכר הפנסיוני ברמת שכר זו על אף שרק ברמת שכר גבוהה יותר מתקיימת פגיעה של מספר שקלים בנטו.

צמצום השכר הפנסיוני יוביל ל –

הקטנה מיידית בכיסוי הביטוחי של העובד.

הכיסוי הביטוחי נגזר מהשכר הפנסיוני ממנו מבוצעות ההפקדות לפנסיה. הקטנת השכר הפנסיוני גם אם ההפקדות עצמן לא יפגעו יקטין את גובה הכיסוי הביטוחי למקרה מוות ולאובדן כושר עבודה. עובדים שיבקשו לרכוש כיסויים ביטוחים מעבר לתכנית הפנסיונית יגלו שהם משלמים עליהם מחיר גבוה יותר.

הקטנה של החיסכון לפרישה והקטנה של פנסיית הזקנה.

פנסיית הפרישה כיום מחושבת על סמך היתרה הקיימת בקרן הפנסיה או בביטוח המנהלים. בשל התארכות תוחלת החיים ברור כבר היום כי רמת החיסכון הפנסיוני במשק אינה מספקת ויש לעודד את הגדלת החיסכון הפרטי. צמצום החיסכון דווקא בתקופה שהעובד מרוויח יותר תקטין את החיסכון לפנסיה ואת הפער בין השכר האחרון לפנסיית הזקנה (שיעור תחלופה)

הגדלת הריכוזיות בשוק החיסכון הפנסיוני ופגיעה נוספת בקופות הגמל וביטוחי המנהלים.

בעקבות תיקון 3, הפיכת החיסכון הפנסיוני לקצבתי, הופסקו כמעט לגמרי ההפקדות לקופות הגמל. ביטול המקדמים המובטחים בביטוחי המנהלים החל מינואר 2013 צמצם את ההפקדות לביטוחי מנהלים והגדיל עוד יותר את היתרון הקיים בקרנות הפנסיה (לקריאה). למעשה כיום שני המוצרים הפנסיונים הנל, קופות הגמל וביטוחי המנהלים הפכו להיות מוצרים משלימים לקרן הפנסיה. כאשר הרובד הראשון לחיסכון עד לפעמיים השכר הממוצע במשק מבוטח בקרן הפנסיה. קביעת תקרה בגובה 15 אלף שקלים תקבע את החיסכון הפנסיוני במוצר אחד, קרן הפנסיה ותגדיל את התחרות בשוק החיסכון הפנסיוני.

במאמר הזה נגענו רק במקצת השינויים הצפויים והשפעותיהם על המשק. ישנם נושאים נוספים בהם לא נגענו כמו ההשפעה של קטימת השכר הפנסיוני והמשך הפקדה לפיצויים על ידי המעסיק או השינויים בכללי משיכת פיצויים בסיום עבודה.

בשבועות הקרובים יסיימו לדון בנושא, אנו נמשיך לעדכן.

רוצים להגיע עם יותר כסף לפנסיה?
רוצים להפסיק לפחד מהחיסכון הפנסיוני?
קורס הפנסיה הדיגיטלי של : פנסיוני להבין את הפנסיה הוא הפתרון עבורכם
כנסו לקורס הפנסיה הדיגיטלי שלנו https://pensuni.com/?page_id=7203

המרוויחים והמפסידים משינוי מודל הטבות המס בחיסכון הפנסיוני by

נדב טסלר

נדב טסלר, מתכנן פרישה, משמש כסמנכ"ל מקצועי בקוואליטי שירותים פיננסים לשעבר סמנכ"ל מקצועי בהלמן אלדובי קופות גמל ופנסיה, ומנהל המוצר באגף השיווק במנורה מבטחים. מרצה כיום במכללת נתניה ומכללה לפיננסים BDO. בעל הבלוג : פנסיוני, להבין את הפנסיה. לנדב תואר M.A במנהל עסקים מהמכללה למנהל, B.A במנהל עסקים מאוניברסיטת בן גוריון והוא מחזיק רישיון סוכן ביטוח פנסיוני מטעם רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון.

תגובות

  1. הי נדב,
    הגעתי לאתר שלך אחרי שהמליצו עליו ב "הסולידית", אחלה אתר, תודה לך. אני מנסה לקרוא ברצף את כל הפוסטים שיש באתר על מנת להתחיל להבין את עולם הפנסיה, האם יש ארכיון בו ניתן לראות את כל הפוסטים לפי סדר כרונולוגי ? ניסיתי לעבור בין הפוסטים עם לחצן ה next שנמצא בתחתית הפוסט אך לחיצה עליו כעת מקפיצה אותי מפוסט משנת 2013 לפוסט מינואר 2020, האם יש דרך מומלצת לכסות את כל מה שנכתב?

    1. ברוך הבא לאתר 🙂

      יש כמובן ארכיון, אפשר להגיע אליו בקישור הבא:

      https://pensuni.com/?page_id=839

      חשוב לשים לב, בניגוד לבלוג של הסולידית שהוא בלוג דעות כאן יש מאמרים שנכתבו לפני שנים ומתחדשים בכל שנה בהתאם לתקרות (בארכיון הם יופיעו לפי שנת העדכון האחרונה).
      בנוסף, יש מאמרים שכבר פחות רלוונטיים היום (בעיקר סקירה של חדשות או רפורמות שלא התקדמו)

      המלצת קריאה: לקרוא מאמרים רלוונטים לפי הקטגוריות ולזרום בכל מאמר עם ההפניות שנמצאות בתוכו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

Back to top button