דעות

נלחמים בסטטיסטיקה, מגדילים את פנסיית הזקנה לנשים

פנסיית הזקנה של נשים צפויה להיות נמוכה ב- 40% בממוצע מפנסיית הזקנה של הגברים כיצד ניתן להתמודד עם הסטטיסטיקה ולפרוש בכבוד?

הפנסיה של נשים בישראל נמוכה יותר מזאת של הגברים

לכבוד יום האישה שיתקיים השבוע החלטתי לפרסם את הפוסט הזה. אמנם בשנים האחרונות היום הפך להיות קצת יותר יום המשפחה ופחות יום האישה אבל מלבד ההריון והלידה נשארו תחומים נוספים בהם קיימים הבדלים ניכרים בין גברים ונשים. אחד התחומים הוא תחום החיסכון הפנסיוני, לאחרונה התפרסם מחקר המצביע על כך שפנסיית הזקנה של נשים צפויה להיות נמוכה מזו של גברים ב- 40%.

חשוב שנדע מהם הגורמים לפערים אלו:

1. תקופת חיסכון קצרה יותר – בהנחה שגברים ונשים נכנסים לשוק העבודה בגיל העבודה דומה, יחסכו הנשים לפנסיה עד לגיל 64 ואילו הגברים יחסכו במשך תקופה ארוכה יותר – עד לגיל 67.

2. שכר ממוצע נמוך יותר – שכרן של הנשים במשק נמוך לעיתים קרובות משכר הגברים. אחת הדוגמאות הבולטות לכך הוא המגזר הציבורי בישראל בו מרוויחות הנשים 25% בממוצע פחות מהגברים.

3. תקופת עבודה לא רצופה- גם אם נצא מההנחה כי הנשים מצטרפות לשוק העבודה בגיל זהה לזה של הגברים, יווצר פער בין המגדרים כתוצאה מיציאת נשים לחופשות לידה ותקופות בהן הנשים מפסיקות  את עבודתן על מנת לטפל בילדים. נשים רבות חוזרות לשוק העבודה, לאחר לידה רק בחלוף מספר שנים. כמו כן מצמצמות נשים רבות את היקף המשרה שלהן לצורך טיפול במשק הבית.

 תוחלת החיים "הורגת" את פנסיית הנשים

שלושת הגורמים שהוזכרו מובילים לכך שבגיל פרישה יהיה הסכום שיעמוד לזכות האישה נמוך משמעותית מזה של גבר שעבד משך מספר שנים זהה. לסיבות הללו מצטרף גורם נוסף וכבד משקל בהרבה – את תחיי הרבה יותר זמן.

תוחלת החיים של נשים בישראל, כמו במרבית מדינות העולם המערבי, גבוהה מזאת מתוחלת החיים של הגברים. בישראל עומדת תוחלת החיים של האישה על 83 שנים ואילו של הגבר  80 שנים.

תוחלת החיים הורגת את פנסיית הזקנה לנשים
תוחלת החיים הורגת את פנסיית הזקנה לנשים

קיצוץ כפול של פנסיית הזקנה לנשים

אנו עדים אם כן לאפקט כפול המשפיע על פנסיית הזקנה של נשים – מחד צבירה לחיסכון הנמוכה משמעותית מזו של הגברים ומנגד תקופה ארוכה יותר של חיים בפנסיה.

האם ניתן להילחם בסטטיסטיקה?

היות וזיהינו שני גורמים המשפיעים על גובה הפנסיה אותה תקבלי בפרישה: תוחלת החיים הגבוהה והחיסכון הפנסיוני הנמוך והיות ותוחלת החיים של הנשים בישראל הינה נתון שאינו ניתן לשינוי, יש לבחון כיצד ניתן להתמודד עם הצבירה הנמוכה לפנסיה.

הגדלת אחוזי ההפקדה לשבעה אחוזים

דוגמא: שרון, בת 25, מועסקת כשכירה בשכר של 5,000 שקלים לחודש, באחת החברות במשק. שרון חוסכת מידי חודש 6 אחוזים משכרה. במידה והיא תגדיל את אחוז ההפקדה ל- 7 אחוזים היא תגדיל את הפנסיה שלה ב- 350 שקלים מידי חודש.

כלומר, הפקדה של 75 שקלים היום תעניק לשרון 350 שקלים נוספים לחודש בגיל 64.

 הפקדה בתקופה של עבודה לא רצופה

נשים רבות מאריכות את חופשת הלידה שלהן מעבר לשלושה חודשים בכדי להישאר בבית עם הילדים. בתקופה זו החיסכון הפנסיוני אינו גדל והנשים מאבדות תקופה יקרה בה יכלו למעשה להגדיל את הפנסיה העתידית שלהן, באמצעות הפקדת סכומים קטנים.

הפתרון – הגדלת החיסכון הפנסיוני על חשבון החיסכון לילדים. הפקדה באופן עצמאי לקרן בתקופה בה אינך מועסקת תגדיל את הפנסיה שלך. את החיסכון לילדים ניתן להתחיל מייד עם החזרה לעבודה.

200 שקלים בגיל 30 שווים 700 שקלים בפנסיה

על מנת להתמודד עם העובדה ששכרן הממוצע של הנשים במשק נמוך מהשכר הממוצע של הגברים, ולהגדיל את החיסכון לפנסיה ניתן לבצע באופן עצמאי הפקדות לקרן. ההפקדה החודשית לקרן עשויה במקרים רבים להקנות לבן הזוג הטבות במס וכך מושג חיסכון כפול -גם חיסכון לפנסיה וגם חיסכון בתשלומי מס הכנסה.

במקרים רבים הגדלת הפנסיה של האישה היא מאבק משותף של שני בני הזוג וצריך להסתכל עליה כחלק מהחיסכון הפנסיוני המשפחתי ולא רק כחלק מהשכר של כל אחד מבני הזוג.

רוצים להגיע עם יותר כסף לפנסיה?
רוצים להפסיק לפחד מהחיסכון הפנסיוני?
קורס הפנסיה הדיגיטלי של : פנסיוני להבין את הפנסיה הוא הפתרון עבורכם
כנסו לקורס הפנסיה הדיגיטלי שלנו https://pensuni.com/?page_id=7203

נלחמים בסטטיסטיקה, מגדילים את פנסיית הזקנה לנשים by

נדב טסלר

נדב טסלר, מתכנן פרישה, משמש כסמנכ"ל מקצועי בקוואליטי שירותים פיננסים לשעבר סמנכ"ל מקצועי בהלמן אלדובי קופות גמל ופנסיה, ומנהל המוצר באגף השיווק במנורה מבטחים. מרצה כיום במכללת נתניה ומכללה לפיננסים BDO. בעל הבלוג : פנסיוני, להבין את הפנסיה. לנדב תואר M.A במנהל עסקים מהמכללה למנהל, B.A במנהל עסקים מאוניברסיטת בן גוריון והוא מחזיק רישיון סוכן ביטוח פנסיוני מטעם רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

Back to top button