דיני עבודה

האם צריך להפקיד לפנסיה לעובד בתקופת תאונת עבודה?

במקרה של תאונת עבודה מקבל העובד דמי פגיעה מביטוח לאומי ולא דמי מחלה מהמעסיק. האם במקרה זה על המעסיק להמשיך בהפקדות לתכנית הפנסיה במהלך תקופת ימי המחלה?

במקרה של תאונת עבודה מקבל העובד תשלום מביטוח לאומי ולא דמי מחלה מהמעסיק. בניגוד לדמי מחלה המוגדרים לפי חוק כשכר עבודה ועבורם יש להמשיך בביצוע ההפרשות הסוציאליות. בחוקי העבודה אין התייחסות לסוגיה האם בעבור בתקופה שבה העובד נפגע בתאונת עבודה ומקבל תשלום מביטוח לאומי יש להמשיך את ההפקדות עבורו לקרן הפנסיה.

תאונת עבודה
מקור zeevveez

הדעה הרווחת עד כה הייתה כי, מכיוון ואין התייחסות ספציפית בחוק, בהעדר הסכם אישי או קיבוצי אחר אין צורך בהמשך ההפקדות לקרן הפנסיה בתקופת תאונת העבודה.

יש לבצע הפקדות לפנסיה כל זמן שנמשכים יחסי עובד ומעביד

הפקדה לפנסיה במהלך תקופת תאונת העבודה הייתה אחת מהנקודות שעלו במשפטו של חנוך חשאי נ' דן רכב ותחבורה ד.ר.ת. בע"מ.

טענת המעביד הייתה כי אין כל מקור חוקי המחייבו בתשלום הפרשות לביטוח מנהלים, בתקופה בה נמצא העובד בחופשת מחלה בשל תאונת עבודה, ומכאן כי יש לדחות את תביעת העובד בעניין זה.

עובדת הנמצאת בשמירת הריון וזכאית בתקופה בה היא מקבלת גמלת שמירת הריון מביטוח לאומי להמשך הפקדות לפנסיה מתוקף תקנות עבודת נשים. אך בניגוד למקרה זה, אין התייחסות בחוק ביטוח לאומי להמשך הפקדות לעובד הנמצא בחופשת מחלה בשל תאונת עבודה ומקבל דמי פגיעה או גמלת נכות מעבודה.

>>>קריאה נוספת : באיזה מקרים נדרש להמשיך להפקיד לעובד לפנסיה

השופט ד"ר יצחק לובוצקי כותב בפסק הדין : נוצר אפוא מצב, מקומם משהו, שבו עובד שנפגע ב"תאונת עבודה" ומצוי בתקופת החלמה ממושכת, ניזוק כתוצאה מהפסקת רצף תשלומי המעביד לקרן הפנסיה.

שתיקת המחוקק, מחייבת לדעתנו התייחסות פרשנית של בתי הדין לעבודה, גם אם ימצא בה קורטוב של "חקיקה שיפוטית".

לדעת השופט לובוצקי, משלא קיימת הסכמה ברורה מראש, אימתי מחוייב מעביד להמשיך ולהפריש ל"קרן פנסיה", הדבר ייעשה כל אימת שממשיכים להתקיים יחסי עובד ומעביד, ובלבד שהפסקת העבודה בפועל היתה בעל כורחו של העובד ומטעמים הקשורים בעבודתו.

כך הוא המקרה של "תאונת עבודה". שכן, הזיקה בין העבודה למחלה, יוצרת ממילא הצדקה למחוייבות המעביד במניעת פגיעה נוספת בעובד.

האם הפקדות המעסיק בתקופת תאונת העבודה מוגבלות בזמן?

גם לסוגיה זו נדרש כבוד השופט לובוצקי בפסק דין אחר, שם הוא קבע כי במידה כי במידה ותקופת היעדרותו של העובד אינה קצרה, היא אינה מצדיקה לכפות על המעסיק לשאת בהפקדות לפנסיה של התובע.

מה היא תקופה שאינה קצרה? סוגיה זו טרם הוגדרה על ידי בתי המשפט.

בשורה התחתונה

השופט פסק כי למרות שבחוק ביטוח לאומי או בחוקי העבודה אין התייחסות להמשך הפקדות לפנסיה על המעסיק לשאת במקרה זה בתשלום דמי הגמולים במהלך התקופה בה נמצא העובד בחופשת המחלה בגין תאונת העבודה כל עוד לא מדובר בתקופה שאינה קצרה

משך הזמןתקופה קצרהתקופה שאינה קצרהתקופה העולה על 90 ימים
האם המעסיק נדרש להפקידכןבכפוף להחלטת בית המשפטהפקדה תבוצע על ידי החיסכון הפנסיוני

החיסכון הפנסיוני ותקופת תאונת עבודה

חיסכון פנסיוני (קרן פנסיה או ביטוח מנהלים) כוללים במקרים רבים תשלום של אבדן כושר עבודה ושחרור מפרמיות גם במקרה של אבדן כושר עבודה הנגרם כתוצאה מתאונת עבודה. חשוב לבחון האם הכיסוי הביטוחי הקיים לעובדים כולל הן שחרור מפרמיות, שחרור פירושו הפקדה לחיסכון פנסיוני בתקופת אבדן כושר העבודה, והן פרנציזה, פרנציזה הינה מנגנון פיצוי המאפשר קבלת תשלום מהיום הראשון לפגיעה לאחר מימוש תקופת ההמתנה.

במקרה שהחיסכון הפנסיוני כולל הן פרנצ'יזה והן שחרור מפרמיות המעסיק יכל לטעון שהן במהלך תשלום דמי הפגיעה והן בתקופת גמלת הנכות מעבודה החיסכון הפנסיוני של העובד לא נפגע וההפקדות לחיסכון נמשכו.

רוצים להגיע עם יותר כסף לפנסיה?
רוצים להפסיק לפחד מהחיסכון הפנסיוני?
קורס הפנסיה הדיגיטלי של : פנסיוני להבין את הפנסיה הוא הפתרון עבורכם
כנסו לקורס הפנסיה הדיגיטלי שלנו https://pensuni.com/?page_id=7203

האם צריך להפקיד לפנסיה לעובד בתקופת תאונת עבודה? by

נדב טסלר

נדב טסלר, מתכנן פרישה, משמש כסמנכ"ל מקצועי בקוואליטי שירותים פיננסים לשעבר סמנכ"ל מקצועי בהלמן אלדובי קופות גמל ופנסיה, ומנהל המוצר באגף השיווק במנורה מבטחים. מרצה כיום במכללת נתניה ומכללה לפיננסים BDO. בעל הבלוג : פנסיוני, להבין את הפנסיה. לנדב תואר M.A במנהל עסקים מהמכללה למנהל, B.A במנהל עסקים מאוניברסיטת בן גוריון והוא מחזיק רישיון סוכן ביטוח פנסיוני מטעם רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון.

תגובות

  1. למיטב ידיעתי,
    לאחר שלושה חודשי מחלה, העובד מפסיק להיות "מועסק " ע"י המעסיק -אלא מקבל כסף מביטוח לאומי.
    וקרן הפנסיה/ ביטוח מנהלים גם הן ממעניקות לעובד גימלה "[אובדן כושר עבודה] וחן אלו שממשיכות את ההפרשות הפנסיונים.

    1. בוקר טוב ירון,

      העובד אמנם מפסיק לקבל שכר מהמעסיק אך לא מסתיימים יחסי העבודה בן העובד למעסיק. זה היה המקרה שעלה במשפט שם העובד תשלום מביטוח לאומי חמישה חודשים.
      העובדה שכיסוי ביטוחי מבצע שחרור יכולה לעלות כהגנה למעסיק, לכן חשוב לראות שהכיסוי הביטוחי כולל גם שחרור מפרמיה וגם פרנציזה לתשלום השחרור מהיום הראשון לפגיעה.

      1. קצת לדייק. "דמי פגיעה" משולמים רק עבור 13 השבועות הראשונים לאחר הפגיעה (ועד לתקרה הקבועה בחוק–1,094.63 ש"ח ליום נכון לעתה). מעבר ל-13 השבועות הראשונים העובד יכול להיות זכאי ל"גמלת נכות מעבודה". לשם כך עליו להגיש תביעה מתאימה למוסד לביטוח לאומי, לעבור ועדות רפואיות לקביעת נכות זמנית או צמיתה.
        ניתן לקבל מקדמה על חשבון גמלת הנכות מעבודה עד להשלמת התהליכים. כמוכן ניתן להגיש בקשה לגמלה עבור "נכה נזקק" המשולמת לתקופה של עד 4 חדשים.

  2. היי נדב,
    מה קורה אם בגיל 40 עובד נפצע ולא יכול לחזור לעבודה להמשך חייו. אני מבין שלמעשה הוא "משתכר" רק מביטוח אובדן כושר עבודה שעשה פרטי או כחלק מביטוח מנהלים, או פיצוי נכות מקרן פנסיה.
    אבל מה קורה עם התנאים הסוציאלים שהיו לו, שהפריש כ21% מהמשכורת כל חודש לקופות/קרנות השונות? אם הם נפסקים אז בגיל פרישה כיצד אמור להתקיים?
    תודה רבה

    1. במהלך תקופת קבלת הקצבה הביטוח יפקיד עבורו לחיסכון הפנסיוני לפעולה הזאת קוראים שחרור מפרמיות,
      קצבת הנכות תיפסק בגיל פרישה והחל מגיל זה תשולם פנסיית זקנה.

  3. שלום רב .אני נימצא שלושה חודשים בתאונת עבודה בגלל נזק בגיד בכתף
    המעביד לא משלם עבור פנסיה בתקופת המחלה. על מי חל התשלום

  4. שלום רב,
    אני נפגע תאונת עבודה עם פנסיה מובטחת. אני עומד לחזור לעבוד בעבודה חדשה.
    האם הפנסיה ממקום העבודה החדש תתווסף לפנסיה הקיימת? או האם תבוטל?

      1. תודה.
        אבקש לחדד את שאלתי, הפנסיה המובטחת עקב תאונת העבודה היא דרך ביטוח לאומי.
        האם לפנסיה ממקום העבודה החדש תהיה השפעה כלשהי על הפנסיה הקיימת מביטוח לאומי?
        האם יש תנאים מסוימים של פנסיה אחת על חשבון זו הקיימת מביטוח לאומי?

        1. תבחין בין הפקדה לפנסיה לבין קבלת קצבה. אתה היום מקבל קצבה מביטוח לאומי. במידה ואתה מפקיד לפנסיה אין לזה השפעה על הקצבה מביטוח לאומי.
          במידה ותקבל קצבה בעתיד מקרן פנסיה בשל נכות או פנסיית זקנה, עשויה להיות לכך השפעה על הקצבה שתקבל מביטוח לאומי.

  5. הי נדב,
    אם לסכם בכמה מילים את מה שכתבת:
    1) החוק לא מתייחס לעניין ולכן אין חובה חוקית על המעסיק.
    2) נצטרך לתבוע את הזכות בבית משפט למרות שיש פס"ד בעניין מכיוון שהוא לא מחייב.
    נכון ?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

Back to top button