תכנון פרישה

הצצה לעתיד: איך יראו חייהם של הפורשים

אין ספק שתוחלת החיים בישראל תמשיך לעלות בעתיד. בעוד שפורש בן 65 שיצא לפנסיה בשנים הקרובות עתיד לחיות כמעט 19 שנים  ופורשת באותו הגיל תחיה עוד 21 שנים לאחר הפרישה, הפורשים בשנת 2060 יחיו הרבה יותר. לפי הערכות כ- 23 שנים לגבר ו – 26 שנים לאישה מעבר לגיל 65.

שנת פרישה תוחלת חיים גבר תוחלת חיים אישה
2010 83.84 86
2060 88.4 91.3

עם תוחלת חיים של כמעט 90 שנים האתגר האמיתי יהיה : איך להוסיף חיים לתוחלת החיים.

ככל שאנשים חיים יותר ומבלים יותר זמן כפורשים, האתגר האמיתי הופך להיות איך להפיק יותר מאותם שנים. כיצד ניתן למצוא קריירה שנייה ומתגמלת לתקופה ארוכה ללא עבודה? איך מצליחים להישאר קרובים לחברים ובני משפחה? איך שומרים על עצמאות וניידות? ואיך לומדים לאמץ תחביבים חדשים?

התשובה לכל השאלות היא פשוטה : טכנולוגיה…

שיעור האזרחים הוותיקים המשתמשים באינטרנט, כולל דואר אלקטרוני עלה פי 5 בעשור האחרון, מ-8% ב-2004, ל-40% ב-2014. עבור הדור הבא של הגמלאים, אני ואתם, דואר אלקטרוני כבר יהיה דבר מובן מעליו. אנחנו נהנה ממגוון רחב וחסר תקדים של טכנולוגיות ושירות שיאפשרו לנו בעתיד למצוא עבודה חדשה במשרה חלקית, לחזק קשרים חברתיים, ליהנות ולשמור על הבריאות

לא מאמינים? לפני שנקפוץ לראות איזה אפשרויות טומן לנו העתיד, תקדישו דקה לצפיה בסרטון.

עד שנת 2007 גם המוצר המתואר בסרטון נראה כמו חלום רחוק. היכולות שהציג בעבר האייפון נראות היום מיושנות וטבעיות בהחלט. אנחנו לא מסוגלים לדמיין טלפון שאינו כולל בתוכו מצלמה ואפשרות להתקנת אפליקציות כאלה ואחרות. אם את כל הדברים האלה יכל לעשות מוצר בסיסי כמו טלפון, מה עוד יכל להיות בעתיד?

האינטרנט של הדברים

האינטרנט של הדברים, “Internet of Things”, כאשר כל הדברים סביבך, עליך ואפילו בתוכך מתחילים לדבר זה עם זה. תחשבו על הפוטנציאל והפיתוחים העתידים שעשויים לשרת אנשים מבוגרים. לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה 32% מהנשים מעל לגיל 65 חיות לבדן. האינטרנט של הדברים יכל לספק להם לא מעט פתרונות.

דוגמא? בבקשה

שיתוף פעולה בין סמסונג ומאסטרקארד שיהפוך את המקרר שלכם לחכם, ויאפשר לכם להזמין מוצרים ישירות מהמסך הממוקם בדלת. הרעיון כולל אפליקצית רשימת קניות שיש לה אינטגרציה לכמה ספקי און ליין בארה"ב.

אם אפשר לבצע קניות ישירות מהמקרר, מדוע שהמקרר לא יעשה אותן לבד? פתרונות אחרים מדברים על רשימת קניות המתעדכנת בכל פעם שמוצר יוצא מהמקרר. ואם המקרר יודע לבנות את הרשימה אולי הוא גם יתחיל לפקח על הדיאטה שלנו? אבל העתיד לא נגמר במקרר, תחשבו על בית שיודע לזהות מי האנשים שנכנסים אליו וברגע שנכנס פורץ הוא מצלצל לבד למשטרה. או בית חכם שמנטר את התנועות שלך או פעולות קצב הלב ובמידה והוא זיהה בעיה הוא מזעיק מיד את שירותי ההצלה ואת בני המשפחה.

עולם חדש של הזדמנויות עבור הפורשים

העולם החדש של הפורשים יהיה שונה מאוד מזה של הוריהם. העולם החדש יהיה מלא בהזדמנויות חדשות ואיתם גם הוצאות לא צפויות וויתור על הפרטיות. אבל למרות האתגרים הצפויים לנו אותו עולם חדש יוביל את פורשי העתיד לתקופה חדשה של חיים טובים יותר ולא רק חיים ארוכים יותר.

העולם החדש לא מסתכם רק במקרר שיעשה עבורנו את הקניות או בפתרונות לבישים. העולם החדש מסמן מהפיכה בלא מעט תחומי חיים עבור הפורשים.

העתיד

כיצד ממשיכים לעבוד בסביבה דינמית וצעירה

בעבר תקופת הפרישה הייתה ההבחנה הברורה בין תקופה של עבודה לבין תקופה של הפסקת עבודה. רק לאחרונה הכריע בג"ץ כי ניתן להכריח עובדים לפרוש בגיל 67. כיום בגיל 67 בג"ץ אמנם יכל לחייב אותנו להפסיק את הקריירה אך הוא לא יכל לחייב אותנו להפסיק לעבוד. לפי הלמ"ס יש קשר בין רמת ההשכלה ובין שיעור ההשתתפות בכוח העבודה: ככל שההשכלה גבוהה יותר, כך עולה שיעור ההשתתפות בכוח  העבודה. בקרב בני 65 ומעלה בעלי השכלה של 16 שנות לימוד ויותר שיעור ההשתתפות היה 30.6%.

עובדים בגילאים מבוגרים צריכים להתמודד, מלבד עם התחרות בשוק העבודה, גם עם סביבת עבודה שפחות מותאמת אליהם. בוסים צעירים יותר, סביבת עבודה משתנה ומיומנות חדשות שצריך לרכוש. הטכנולוגיה היום מאפשרת לפורש להמשיך לשמור על רלוונטיות בשוק העבודה באמצעות קורסים אותם ניתן לקחת מהבית. ושירותי התקשורת המתקדמים מאפשרים לו להמשיך לעבוד גם מהבית.

הכלכלה השיתופית מאפשרת להם להפוך את הנכסים העומדים לרשותם למקורות הכנסה. שירות המוניות של uber מאפשר לכל אחד עם רכב להפוך אותו למונית לכמה שעות ו – Airbnb מאפשרת לך להפוך את הבית שלך לבית מלון. למעשה כבר היום מדווחת Airbnb על כך ש – 10% ממשכירי החדרים באתר הם מעבר לגיל 60.

מחקר של אוניברסיטת אוקספורד מגלה ש- 35% מהמשרות בבריטניה נמצאות בסיכון גבוה להיות מוחלפות ב- 20 שנים הבאות על ידי רובוטים ותהליכים ממוכנים אחרים. בואו לגלות האם המשרה שלכם בסכנה

שומרים על ניידות

היכולת להסתובב בחופשיות היא אחד מהמרכיבים החשובים ביותר באיכות החיים של הפורש. היכולת ללכת לבקר חבר, או אולי את הנכדים ואפילו לצאת למסעדה או בית קפה מרוחק. ל- 41% אחוזים מבני ה- 65 ומעלה בישראל יש היום רישיון נהיגה. בעתיד, אחוז זה כמובן ילך וגדל אך למרות רישיון הנהיגה והבעלות על רכב אין ספק שעם השנים חלה ירידה ביכולות הקוגניטיביות.

google car

בתמונה המכונית האוטומטית של גוגל

כבר היום מספר חברות, בהן גוגל, עוסקות בפיתוח רכבים אוטומטים המסוגלים לנהוג בעצמם. המכונית של גוגל שכבר עברה למעלה ממיליון קילומטרים ברחבי העולם הייתה מעורבת רק ב- 17 תאונות, כולן באשמת הנהגים האנושים שנסעו סביבה. הפיכת הרכבים ללא נהג למסחריים תאפשר את הארכת הניידות הרבה מעבר לגילאי הפרישה.

נכנסים לפרופורציה

ברור שכל הפיתוחים הטכנולוגים ישפרו לאין ערוך את מצבם של הפורשים אבל בואו נחזור לדון שניה באתגרים שהצגנו, עלויות הפיתוחים ואיבוד תחושת הפרטיות. השירותים שיציע האינטרנט של הדברים יעלו לא מעט כסף, חלקם יהפכו להיות חלק מאיתנו כבר בשנים הקרובות ואנו נצא איתם לפנסיה, אבל לחלק מהם אנו נזדקק רק בפרישה.

מהיכן נממן אותם?

כבר היום אנחנו לא חוסכים מספיק לפנסיה, ועם התארכות תוחלת החיים הבעיה הזאת רק תחריף. האם לצד הבחנה בין הפנסיונרים ביכולת לצרוך שירותים הרפואים אנו נראה בעתיד את דור הפנסיונרים הטכנולוגי ולצידם את הפנסיונרים שאין להם מספיק כסף כדי לרכוש שירותים מתקדמים?

האינטרנט של הדברים יצבור עלינו לא מעט מידע, הבגדים הלבישים יאספו מידע על מצבנו הרפואי. המקרר שלנו יאסוף מידע על הרגלי האכילה שלנו.  מי יפקח על השימוש בכל המידע הזה? האם בעתיד יקפצו עלינו פרסומות לאקמול בהתאם לחום הגוף שלנו בדומה לפרסומות שקופצות עלינו לאחר שיצאנו מאתר טיסות לחו"ל.

רוצים להגיע עם יותר כסף לפנסיה?
רוצים להפסיק לפחד מהחיסכון הפנסיוני?
קורס הפנסיה הדיגיטלי של : פנסיוני להבין את הפנסיה הוא הפתרון עבורכם
כנסו לקורס הפנסיה הדיגיטלי שלנו https://pensuni.com/?page_id=7203

הצצה לעתיד: איך יראו חייהם של הפורשים by

נדב טסלר

נדב טסלר, מתכנן פרישה, משמש כסמנכ"ל מקצועי בקוואליטי שירותים פיננסים לשעבר סמנכ"ל מקצועי בהלמן אלדובי קופות גמל ופנסיה, ומנהל המוצר באגף השיווק במנורה מבטחים. מרצה כיום במכללת נתניה ומכללה לפיננסים BDO. בעל הבלוג : פנסיוני, להבין את הפנסיה. לנדב תואר M.A במנהל עסקים מהמכללה למנהל, B.A במנהל עסקים מאוניברסיטת בן גוריון והוא מחזיק רישיון סוכן ביטוח פנסיוני מטעם רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

Back to top button