קרן פנסיה

חלית? נפצעת? הכיסוי לאובדן כושר עבודה בקרן הפנסיה

קרן הפנסיה כוללת כיסוי לאובדן כושר עבודה על תהליך התביעה לאובדן כושר עבודה בקרן הפנסיה, האפשרויות העומדות בפני החוסך ואופן חישוב קצבת הנכות

מלבד חיסכון לגיל זקנה כוללת קרן הפנסיה שני כיסויים ביטוחים נוספים, פנסיית השארים וגם כיסוי ביטוחי למקרה של אובדן כושר עבודה.

אובדן כושר עבודה בקרן הפנסיה ישולם כקצבה חודשית במקרה של מחלה, תאונת דרכים, פגיעה במלחמה או פעולת טרור, שמירת הריון מחלת מקצוע או תאונת עבודה או כל אירוע ביטוחי אחר והכל בהתאם לתקנון הקרן.

>>>קריאה נוספת: על ההבדלים בכיסוי לאובדן כושר עבודה בין קרן הפנסיה לביטוח המנהלים

מלבד פיצוי חודשי, תשלם קרן הפנסיה גם שחרור מפרמיות, כלומר הקרן תפקיד עבורך מידי חודש לטובת החיסכון את אותו הסכום כפי שהפקדת בתקופת העבודה יחד עם המעסיק שלך.

לדוגמא, עובד עם שכר של 10,000 ש"ח שנהג להפקיד לקרן הפנסיה, יחד עם מעסיקו, 1,850 ש"ח בחודש. גובה השחרור יעמוד על 94% מהפקדה החודשית.

לפני הנכותלאחר הנכות
עובד600 ש"ח
מעסיק650 ש"ח
פיצויים600 ש"ח
שחרור מפרמיות1,739 ש"ח
סה"כ1,850 ש"ח1,739 ש"ח
במהלך תקופת הזכאות לאובדן כושר עבודה תשלם דמי ניהול מהצבירה בהתאם להסכם דמי הניהול שחל עליך במועד הזכאות. בתקופה זו לא משלמים דמי ניהול על השחרור.

מי נחשב כנכה בקרן הפנסיה?

בקרן הפנסיה קיימת הבחנה בין אבדן כושר עבודה חלקי למלא. אבדן כושר עבודה חלקי הוא זה העולה על 25% ואובדן כושר עבודה מלא יחשב מעל 75%. על אובדן כושר העבודה להימשך לתקופה העולה על 90 ימים.

עמית מבוטח שלפחות 25% מכושרו לעבוד נפגע מחמת מצבו הבריאותי, וכתוצאה מכך אינו מסוגל לעבוד בעבודתו או בכל עבודה אחרת המתאימה לו לפי השכלתו, הכשרתו או ניסיונו במשך תקופה העולה על 90 ימים רצופים; קביעת הנכות תהיה בהתאם להחלטת הגורם הרפואי הרלוונטי ובכפוף להוראות תקנון זה (הגדרת נכה מתקנון קרן הפנסיה של הלמן אלדובי)

רק החלטה של קרן הפנסיה יכולה לקבוע האם החוסך זכאי לאובדן כושר עבודה בקרן, כלומר גם במידה ונקבעו לך אחוזי נכות מביטוח לאומי או מועדה רפואית אחרת עליך לעבור ועדה של קרן הפנסיה.

רופא תעסוקתי
Photo credit: Alex E. Proimos / Foter / CC BY-NC

תהליך הגשת התביעה לאובדן כושר עבודה לקרן הפנסיה

כדי להיות זכאי להגיש תביעה לאובדן כושר עבודה עליך לעמוד במספר כללים

  1. עליך להיות מבוטח בקרן במועד קרות האירוע.
  2. עליך להגיש את התביעה תוך 3 שנים ממועד קרות האירוע.
  3. הנכות לא נגרמה כתוצאה מאירוע או מחלה שהוחרגה בהליך החיתום הרפואי או מחלה שקדמה להצטרפות לקרן הפנסיה (תקופת אכשרה)
  4. יש בידך אישורים המעידים על אובדן כושר עבודה מלא או חלקי העולה על תקופה של 90 ימים

במידה ועמדת בשלושת הקריטריונים עליך להגיש את המסמכים הרפואיים בצירוף טופס התביעה.

במסגרת התקנון התקני נשמרת הזכאות להגשת תביעת נכות גם לעמית שמשך כספים מהקרן וזאת בתנאי שהחזיר אותם חזרה לקרן.

רופא הקרן

רופא הקרן הוא הערכאה הראשונה בתהליך התביעה. רופא הקרן הוא רופא שימונה על ידי החברה ויקבע על סמך המסמכים הרפואיים או באמצעות בדיקת החוסך האם הוא יוכר כנכה בהתאם לתקנון הקרן וכן את דרגת ותקופת הנכות.

מה עושה רופא הקרן?

רופא הקרן נדרש לקבוע את מועד קרות האירוע הביטוחי, בהתאם למועד קרות האירוע יקבע האם הסתיימה תקופת האכשרה, את דרגת הנכות ואת תקופת הנכות.

רופא הקרן יקבע האם אתה יכל לשוב ולעבוד והכל בהתאם להשכלתך, הכשרתך או ניסיונך הקודם. כלומר, יתכן ונקבעו לך אחוזי נכות אך אתה יכל לשוב ולחזור לעבודתך או עבודה דומה בהיקף חלקי.

הכיסוי הביטוחי של קרנות הפנסיה לאובדן כושר עבודה מתמקד בהיבט התעסוקתי, כך שעל רופא הקרן לקבוע האם העובד יכול לעבוד בעבודתו או בעבודה מתאימה אחרת, בהתאם להשכלתו הכשרתו וניסיונו המקצועי.

לרופא הקרן יש שיקול דעת עצמאי והוא אינו כפוף לחוות דעת רפואיות מטעמו של העובד או החלטות הנוגעות למצבו הרפואי, שנקבעו על ידי מוסדות כמו משרדי ממשלה או המוסד לביטוח לאומי, הפועל על פי קריטריונים שונים מאלו של קרנות הפנסיה.

>>>על ההבדלים בין הכיסוי לאובדן כושר עבודה בקרן הפנסיה לביטוח מנהלים

הועדה הרפואית בקרן הפנסיה

הועדה הרפואית היא דרג ערעור הראשון העומד בפני העמית. באפשרות החוסך לפנות לערעור תוך 90 ימים ממועד ההודעה על החלטת רופא הקרן.

הועדה הרפואית בקרן הפנסיה מורכבת משני רופאים ואינה כוללת את רופא הקרן.

באפשרותך להביא רופא מטעמך שיישב בועדה הרפואית וקרן הפנסיה תשלם לרופא על השתתפותו בועדה כפי שהיא משלמת לרופא מטעמה. במקרה זה הועדה תמנה שלושה רופאים.

לדוגמא, קרן הפנסיה משלמת לרופא שיושב בוועדה הרפואית 450 ש"ח והרופא שלך לוקח 6,000 ש"ח לועדה. קרן הפנסיה תשלם את העלות של 450 ש"ח ואתה תשלם את היתר.

גובה ההשתתפות של קרן הפנסיה בתשלום לרופא התעסוקתי עשוי להשתנות מקרן לקרן.

ועדה רפואית עליונה : ערעור על החלטת הועדה הרפואית

על החלטת הועדה הרפואית אפשר לערער לוועדה הרפואית העליונה, החלטת הועדה הרפואית העליונה היא סופית בכל הנוגע לשאלות הרפואיות ולא ניתן לערער עליה בשאלות רפואיות. החלטת הועדה העליונה מחייבת הן את קרן הפנסיה והן את העמית

על החלטות שאינן רפואיות, לדוגמא החלטה שקובעת כי התביעה התיישנה או שאינך עמית פעיל, ניתן לערער לבית הדין לעבודה.

הידעת? לפחות אחת ל- 5 שנים יבחן מחדש מצבו של מקבל קצבת הנכות

תקופת הכשרה ומחלה קודמת

הכיסוי הביטוחי בקרן הפנסיה מבוסס על ערבות הדדית בין העמיתים והם, ולא החברה המנהלת של קרן הפנסיה, אלה שנושאים בעלות תשלומי התביעות לאבדן כושר עבודה ומקרה מוות (למידע נוסף).

לכן, חשוב להדגיש, כי במקרים בהם התביעה לאובדן כושר עבודה הוגשה בטרם מלאו 60 חודשי חברות בקרן הפנסיה, חלה חובה על הקרן לבחון האם אובדן הכושר נובע ממחלה, תאונה או מום שארעו או החלו טרם ההצטרפות לקרן הפנסיה. במידה ואכן כך, העובד לא יהיה זכאי לקצבת נכות.

כאשר נדרשת קרן הפנסיה לבחון מצב רפואי קודם היא פונה לחברות איתור מידע רפואי. חברות אלו פונות אל המרכזים הרפואים בארץ במטרה לאסוף את התיק הרפואי של המבוטח.

תהליך איסוף החומר הרפואי לוקח זמן רב ועשוי לעכב את הזמן עד הועדה הרפואית. לא ניתן לזרז שלב זה ולא ניתן לוותר עליו גם אם המבוטח מביא בעצמו מידע רפואי.

>>>במסגרת התקנון התקני בקרנות הפנסיה נוספה תקופת אכשרה גם במקרה של גידולי שכר העולים על 15%

תקופת אכשרה מתקיימת בכל מצב שבו גדל הכיסוי הביטוחי בקרן הפנסיה, השכר המבוטח או תקופת תום הביטוח

כיצד מחושבת הקצבה החודשית לאובדן כושר עבודה?

הקצבה החודשית תיקבע בהתאם לתקנון הקרן ולמסלול הביטוחי בו היית מבוטח במועד קרות האירוע. כיום בקרנות הפנסיה, הכיסוי הביטוחי לאבדן כושר עבודה מלא הוא 75% מהשכר המבוטח בקרן. במידה ואכן זה הכיסוי הקיים לך הקצבה תחושב באופן הבא:

ניקח לדוגמא עובד עם שכר מבוטח של 10,000 ש"ח והכנסה קובעת של 10,000 ש"ח. (הכנסה קובעת היא הכנסה המחושבת לפי תקנון קרן הפנסיה).

במקרה של נכות העולה על 75% הקצבה החודשית שתשולם תהייה 10,000*75% = 7,500 ש"ח

במידה ואחוז הכיסוי היה נמוך מ- 75% כך גם הקצבה החודשית. לדוגמא עובד עם אחוז כיסוי של 67%. במקרה זה הקצבה החודשית תעמוד על 6,700 ש"ח.

אובדן כושר עבודה

כיצד מחושבת נכות חלקית בקרן הפנסיה?

הנכות החלקית מחושבת מתוך החלק היחסי של קצבת הנכות המלאה.

נניח, לפי נתוני הדוגמא הקודמת, עובד עם נכות חלקית של 50%.  סכום הקצבה לא יעמוד על 5,000 ש"ח

אלא, 50% מתוך 7,500. כלומר העובד יקבל מידי חודש 3,750 ש"ח.

חשוב לזכור כי במקרה של נכות חלקית גם השחרור מהפקדות יהיה חלקי ועל העובד יהיה להשלים את ההפקדות לקרן (או לבצע הסדר ריסק) כדי לשמור על גובה הכיסוי הביטוחי שקדם לתקופת האבדן כושר עבודה.

ממתי תשלם קרן הפנסיה את קצבת הנכות?

הזכאות לקצבת נכות מתחילה מהיום ה- 91. כיום בקרנות הפנסיה קיים מנגנון לתשלום הקצבה מהיום הראשון.

מנגנון זה נקרא פרנצ'יזה, והוא מסדיר את אופן התשלום עבור החודשים הראשונים.

חשוב לזכור כי פרנציזה אמנם משלמת על חודשי הנכות הראשונים אך אין היא מקטינה את זמן ההמתנה עד הזכאות לפנסיית נכות מהקרן.

האם ניתן למשוך פיצויים בתקופת הזכאות לקבלת קצבת אבדן כושר עבודה?

כן, תקנון קרן הפנסיה מאפשר כיום לעובד למשוך במהלך תקופת הזכאות לאבדן כושר עבודה את כספי הפיצויים. למשיכת הפיצויים אין השפעה על גובה קצבת הנכות שתשולם או על גובה השחרור.

במקרה של מחלה חשוכת מרפה מומלץ למשוך את כספי הפיצויים מכיוון ובמקרה של מוות תשולם קצבת שארים ולא יהיה ניתן למשוך את כספי הפיצויים

עד מתי תשולם קצבת הנכות מקרן הפנסיה?

קצבת הנכות תשולם עד לתום תקופת הנכות או עד לגיל הפרישה. במידה והגעת לגיל הפרישה ותקופת הנכות טרם הסתיימה יופסק תשלום קצבאות הנכות ותקבל קצבת זקנה מהקרן בהתאם לסכום אותו צברת לפנסיה.

חשוב לדעת כי גיל הפרישה נקבע בהתאם לתקנון הקרן והוא אינו גיל הפרישה הרשמי במדינת ישראל. עד לאחרונה גיל תום הכיסוי הביטוחי לנשים היה 64 וגיל תום הכיסוי הביטוחי לגברים היה 67.

כיום גיל תום הביטוח הן לנשים והן לגברים עומד על 67. באפשרות המבוטח לקבוע גיל תום ביטוח אחר.

עוד בנושא זה:

רוצים להגיע עם יותר כסף לפנסיה?
רוצים להפסיק לפחד מהחיסכון הפנסיוני?
קורס הפנסיה הדיגיטלי של : פנסיוני להבין את הפנסיה הוא הפתרון עבורכם
כנסו לקורס הפנסיה הדיגיטלי שלנו https://pensuni.com/?page_id=7203

חלית? נפצעת? הכיסוי לאובדן כושר עבודה בקרן הפנסיה by

נדב טסלר

נדב טסלר, מתכנן פרישה, משמש כסמנכ"ל מקצועי בקוואליטי שירותים פיננסים לשעבר סמנכ"ל מקצועי בהלמן אלדובי קופות גמל ופנסיה, ומנהל המוצר באגף השיווק במנורה מבטחים. מרצה כיום במכללת נתניה ומכללה לפיננסים BDO. בעל הבלוג : פנסיוני, להבין את הפנסיה. לנדב תואר M.A במנהל עסקים מהמכללה למנהל, B.A במנהל עסקים מאוניברסיטת בן גוריון והוא מחזיק רישיון סוכן ביטוח פנסיוני מטעם רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון.

תגובות

  1. נדב הי.
    שלוש שאלות בנושא:
    1. במידה והגעתי למצב של נכות ועקב כך הפסקתי לשלם פרמיות עד כדי כך שבמועד הגשת התביעה הפנסיה בסטטוס מסולקת (לא חלה התישנות), האם אהיה זכאי לתשלום התביעה (מועד היוצרות העילה הקרן היתה פעילה)?
    2. אם תאושר תביעה במצב שתואר בשאלה 1, החל ממתי יתקבל תשלום בגין הנכות (ממועד הפסקת העבודה עקב נכות או ממועד הגשת התביעה ואילך)?
    3. היה ונוצרה נכות שברור שתימשך מעבר ל 90 יום (תאונה קשה או מחלה ממושכת), מתי נכון להגיש את התביעה?
    4. האם מומלץ להגיש תביעה לקרן הפנסיה לפני או אחרי הגשת התביעה לביטוח לאומי?
    תודה מראש.

    1. שאלות חשובות אדר, נענה עליהן אחת אחת.
      1. הבדיקה היא האם במועד קרות האירוע היית עמית פעיל בקרן.
      2. תשלום התביעה יהיה ממועד קרות האירוע לפי מנגנון התשלום בקרן (פרנצי'זה וכד')
      3.ברגע שיש בידך אישורים המעידים על אבדן כושר עבודה העתיד להימשך מעל 3 חודשים יש לגשת ולהגיש את התביעה כדי לזרז עד כמה שאפשר את התהליך.
      4. תלוי באופן התביעה ותקנון הקרן. במקרה של תאונת עבודה, פגיעה ממלחמה או אירוע טרור יש קרנות שמנחות קודם כל להגיש תביעה לביטוח לאומי ורק לאחר מכן לקרן. בכל מקרה ניתן להגיש במקרים רבים את התביעות במקביל יתכן והתשלום מהקרן יהיה לאחר אישור התביעה בביטוח לאומי. תהליך זה עשוי להשתנות באוקטובר הקרוב.

      לקריאה נוספת,
      https://pensuni.com/?p=1405

  2. נדב שלום,
    1. במקרה של פגיעה בעבודה (כולל תאונת דרכים בדרך לעבודה ח"ח) ביטוח לאומי משלם קצבת נכות מעבודה. האם קרן פנסיה מקזזת מקצבת הנכות שלה את קצבת הנכות מעבודה מביטוח לאומי? האם זה שונה בקרנות שונות (תלוי בתקנון הקרן)?
    2. אם לעובד שכיר יש 2 קרנות פנסיה פעילות (מ-2 מקומות העבודה), האם כל קרן תשלם קצבת נכות מלאה או ששתי הקרנות האלה יתחילו לקזז את הקצבה אחת מול השנייה?
    תודה מראש על תשובתך.

    1. גליה שלום,

      1. בקרנות הפנסיה כיום קיימים מנגנונים שונים לקיזוז במקרה של תאונת עבודה, אפשר לקרוא עליהם עוד כאן https://pensuni.com/?p=713

      בכוונת האוצר בעתיד הקרוב ליצר מנגנון אחיד לכל הקרנות, אפשר לקרוא עליו עוד בקישור בתגובה מעל.

      2. בהנחה שלשכיר יש שתי קרנות פנסיה שונות הוא מבטח בהן שכר שונה. כל קרן פנסיה תשלם בהתאם לשכר המבוטח אצלה. לא צריך להיות קיזוז בין שתי הקרנות.

    2. פנסיית נכות ופתיחת עוסק מורשה: האם ניתן לפתוח עסק כאשר מקבלים פנסיית נכות האם הקרו יכולה לבטל כתוצאה מהפתיחת עסק את הזכאות או רק לאחר שנשקפת הכנסה? תודה

      1. אין מניעה לקבל קצבה מהקרן ולפתוח עוסק מורשה / פטור
        הקרן מבצעת פעם בשנה מעקב הכנסות ותבחן את הכנסתך לאחר המקרה מול הכנסתך לפני המקרה.
        ובמידת הצורך תקזז את הקצבה שהיא משלמת לך. חשוב לזכור כי מקור הכנסה במקרה של נכות מלאה עשוי לרמז על אפשרות חזרה לעבודה או הקטנת אחוז הנכות.

  3. אני מקבל מקרן פנסיה כבר שנתיים וחצי פנסית נכות ע50 אחוזי נכות זמני זה תאונת עבודה ביטוח לאומי הכיר בטביעה 2 ועדה של ביטוח לאומי קבעו לי 20 אחוזי נכות לצמיתה 3 האם יש קיזוז ותסביר לי בבקשה מזה קיזוז דוגמה אני מקבל מהקרן 1500 ש וקיצבת נכות 1250 ש האם אני זכאי מהקרן לאיזה שהוא מענק עקב קביעת אחוזי נכות מהביטוח לאומי המשך יש לי ועדה של הקרן עוד 2 חודשים האים הקרן יכולה לקבוע לי אחוזי נכות לצמיתה אני לו עובד כבר שנתיים וחצי מאז התאונה עדיין בטיפולים יש לי מיסמכים רפואיים שמעידים על מצבי הרפואי אבקש תשובה הולמת ולפרט בבקשה תודה

    1. ערב טוב יאיר,

      לא ניתן לפרט, גובה הקצבה מקרן הפנסיה שלך תלוי בשם הקרן ותלוי במועד שבו קרה לך האירוע. אין מענק חד פעמי מהקרן, הקצבה מהקרן נגזרת מאחוזי אבדן כושר העבודה שלך.
      בקרן הפנסיה גם במקרה של נכות מלאה, עדיין תידרש לעבור ועדה רפואית, יכל להיות שלא תוזמן לועדה אלא רק תידרש להציג מסמכים.

  4. המשך לתשובתך אני מקבל קיצבת נכות מעבודה מביטוח לאומי זה קשור לקרן פנסיה מבטחים האם יש קיזוז תוכל להסביר לי מזה קיזוז ויש קשר לקביעת הועדה של ביטוח לאומי לבין הועדה של הקרן ומה ההשלכות לכך להמשך ומזה הקיצבה שלך נגזרת מאחוזי אבדן כושר העבודה שלך תן לי בבקשה הסבר תודה ויום טוב

  5. שלום נדב.

    במקרה של אובדן כושר עבודה:
    נניח שהקצבה המתקבלת מהביטוח הלאומי גבוהה מהקצבה שמבטחים הותיקה אמורה לשלם ולאחר הקיזוז יוצא שמבטחים הותיקה לא צריכה לשלם קצבה חודשית. במקרה כזה, האם מבטחים הותיקה תשלם שחרור מפרמיות (הפקדת עובד + מעסיק), למרות שהיא לא משלמת קצבה חודשית?

    תודה

  6. נדב שלום רב

    שאלתי כיצד נקבע סכום הקצבה מביטוח לאומי כאשר אני מגיע לגיל 67? וכיצד היא קשורה לבת הזוג שלי שאמנם הגיעה לגיל 62 אבל נמצאת בחופשת מחלה ועדיין מקבלת משכורת מלאה?
    תודה על התשובה
    אלי ב

  7. היי נדב,
    מה דינו של מי שעבד בתפקיד המחייב כושר פיזי גבוה, נפצע במידה קלה אך כזו שאינה מאפשרת את המשך עבודתו (למשל, עובד בגובה שפורץ דיסק) ומקום העבודה העביר אותו לתפקיד פקידותי? הוא משנה מקצוע ויורד משמעותית בשכר, אך אין לו נכות צמיתה או זמנית של 25%.
    ובמקרה שקיימת התייחסות לכך בקרן הפנסיה – האם יש הבדל בין מי שנפצע בתאונת עבודה לבין מי שלא?

    1. הבחינה היא בהתאם להשכלתו הכשרתו ונסיונו של העובד, במידה והניסיון הנדרש הוא כוח פיזי העובד לא ימצא באבדן כושר עבודה.

      בכל אופן ירידה בשכר שאינה כוללת אבדן יכולת עבודה אינה מכוסה בקרן הפנסיה.

  8. תודה רבה על המענה המהיר. ומה לגבי ביטוח מנהלים? מדגישה, העובד אכן עובד אך בשכר נמוך הרבה יותר משום שעבר ממקצוע של עובד בגובה למקצוע של סדרן המשמרות (למשל).

      1. זה לא משנה, הבחינה היא האם העובד נמצא באבדן כושר עבודה. המשך עבודה, גם בעבודה אחרת מרמז על יכולת עבודה.

        במידה ואכן נמצא באבדן כושר עבודה ועובד, יבחנו את ההכנסה שלו כיום בצירוף קצבת הנכות ביחס להכנסה לפני האירוע. במידה והכנסה תעלה יפעל מנגנון לקיזוז הקצבה בהתאם למוצר

  9. נקבעו לי אחוזי נכות ולמרות שהפעילות שלי בעבודה ירדה המעסיק ממשיך לשם לי את אותו שכר.
    האם מגיע לי קצבה על אחוזי הנכות 33%?

    1. הי יוסף,

      כדי לקבל קצבה מקרן הפנסיה עליך לעבור ועדה רפואית של קרן הפנסיה. במידה וקרן הפנסיה תקבע לך אבדן כושר עבודה העולה על 25% אתה עשוי להיות זכאי לקצבה מהקרן.
      חשוב להבחין בין אחוזי נכות לבין אבדן כושר עבודה. ניתן להמשיך לעבוד ולקבל קצבה מהקרן אך יתבצע מבחן הכנסות

      1. היי נדב,

        האם הקיזוז שהקרן פנסיה עושה הוא על ההכנסות, או על ההכנסות בניכוי ההוצאות?

  10. שלום נדב הוקרתי 100% לחצי שנה בגלל בקע דיסק מותני בלטי דיסק צאוורי עם כאב מקרין לידיים רופא תעסוקתי כתב שאני לא יכול לעבוד עוד בעבודתי ולא בעבודה אחרת יועץ רופא עמוד שידרה כתב אין מה לעשות אם המצב יחמיר לשקול ניתוח לאחר חצי שנה נבדקתי על ידי רופא אורטופד מטעם הקרן שכתב לוועדה שאני סובל מהגבלה קלה בקיפוף הגב ובדיקהeag מראה רדובליקה קלה בצוואר וגם ברגליים דו צדדי אבל מהבדיקה שלו אין ביעה נרולוגית יכול לעבוד עבודות ללא מאמץ הגיש לוועדה רק בדיקת eag ושני זריקות תחת שיקוף מרפאת כאב לא רצה לקבל משמי תרופות חזקות שאני מקבל מאורתופד ולא הוצגו שני mri מוועדה ראשונה וכן מכתב מרופא עמוד שידרה ורופא תעסוקתי הוועדה החליטה עוד חודשים 100% ועוד חצי שנה 50% ואחר זה לעבוד על סמך מה קבוע שאני כשיר אני מחפש משהוא שיעזור לי בכתיבת העירור הפקידה אמרי לי לשלוח ערעור ונראה אני גם מוכר בביטוח לאומי נכות 46% ואי כושר 65% אחוז האורתופד רשם שאני כשיר לעבוד רק 4 שעות

    1. הי מאיר,

      אני לא מספק שירותים מעבר למידע הקיים באתר. חשוב לציין כי בהגשת הערעור עליך לצרף מסמכים התומכים בפנייתך ומערערים על קביעת הועדה הרפואית של קרן הפנסיה.

  11. הי נדב . ברשותך 2 שאלות
    1. האם ברכישת קצבת נכות בקרן פנסיה חדשה במסלול המבטיח מינימום קצבת נכות של 37.5 אחוז , יאפשר לקבל במקרה תביעה ( בהכרת קצבת נכות מלאה בתביעה) את מלוא השחרור על ההפקדות לקופת הפנסיה או רק מחצית מהשחרור ?

    2. איך פועל מנגנון הקיזוז בקרן הפנסיה במקקרה קצבת נכות הנובעת מתאונת עבודה ?

    תודה
    אבי

    1. הי אבי,

      1. במקרה של נכות מלאה (גם אם הכיסוי חלקי) השחרור יהיה מלא
      2. מדובר במנגנון מורכב יחסית, לכל הפחות החוסך יקבל 25% מהשכר המבוטח שלו בקרן. לדוגמא חוסך המרוויח 10,000 ש"ח וזכאי לקבל קצבה בגובה 7,500 ש"ח מביטוח לאומי יקבל עוד 2,500 ש"ח מקרן הפנסיה. השחרור במקרה הזה יהיה מלא.

  12. שלום, אשמח להבין במידה והייתה לי תאונת עבודה. וחזרתי לעבודה אחרי 93 ימים שהייתי בבית. וגם כאשר חזרתי לעבוד עדיין הייתי עם דרגת נכות מסוימת. האם ניתן להגיש במצב זה בקשה לפיצוי על אובדן כושר עבודה לקרן הפנסיה על ה93 הימים ועל הימים שחזרתי לעבוד אך עדין הייתי עם נכות?

    נ.ב
    אחלה אתר, הרבה חומר מעניין

    1. הי ויקטור,

      ראשית אתה זכאי להגיש תביעה על אותם 93 ימים בהם היית בבית. בנוסף, ככל וכתוצאה מהנכות ירדה היכולת שלך לעבוד אתה תקבל את הקצבה לתקופה ארוכה יותר.
      הקרן לא משלמת על הנכות, אלא על הירידה ביכולת לעבוד הנגרמת ממנה.

  13. יש לי שאלה גילו לי סכרת וכתוצאה מכך אני לא רואה בעין ימין שבעין שמאל אני עושה זריקות אווסטין קבעו לי 10 חודשים 100% נכות ועכשיו קבעו לי 50% הגשתי ערעור הטענה שלי שגם אני לא יכול לעבוד בגלל העין גם בעבודות קלות ודבר שני בגלל הקורונה והסכרת שיש לי אני גם לא יוצא מהבית ולא יכול לעבוד בחצי משרה האם זה טענה חזקה ואם אני יכול לערר על הוועדה אם לא יתקבל מה שאני רוצה

    1. הכיסוי לאבדן כושר עבודה עוסק באבדן כושר עבודה ולא בנכות. כלומר הרופא בוחן האם ניתן להמשיך לעבוד בהתאם להגדרת הנכות בקרן. גם לאחר קביעת רופא הקרן באפשרותך לערער על החלטתו את הערעור יש ללוות במסמכים תומכים.

  14. שלום לך נדב

    הצטרפתי לקרן פנסיה בגיל 30 והיום אני בגיל 52 , האם התעריף שאני משלם כיום על פנסיית השאירים זהה לתעריף שהיתי משלם אם הייתי מצטרף כעת בגיל 52 ?
    תודה

    1. התעריף נקבע בהתאם לגיל במועד החישוב, סביר להניח והעלות הסופית של קצבת השארים תהייה נמוכה יותר בגלל שהצבירה גבוהה יותר

  15. לאחרונה נתקלתי במשא ומתן (באמצעות הסוכח שלי) מול רופאה הראשי של חברת הביטוח על גובה התשלום לביטוח אובדן כושר עבודה. היה זה כאשר החלפתי עבודה למקום בו אין הסכם מפעלי בעניין זה.
    בחברת הביטוח ביקשו לבצע בדיקה רפואית טרום קביעת גובה התשלום וכמובן קשרו בעיה שאינה כרונית לגבייה המקסימלית (2.5% מהשכר). ברור שלא קיבלתי תשובה האם קיים קיים נוהל/סידור שבו המחוקק קבע כיצד יקבע גובה החיוב בהתאם למצב בריאותי של המבוטח/סיכון של חברת הביטוח. יתרה מכך, אני מבין שגם בהינתן הגיל (ובהנחה שהחברה תשלם מקסימלום של 2.5% מהשכר לא.כ.ע עדיין אין הבטחה שהכיסוי יעמוד על 75% מהשכר)
    שאלתי: האם המחוקק נתן דעתו בנושא זה ומהי המלצתך בעניין המקח מול חברות הביטוח?
    נ.ב יכולת המיקוח מוגבלת בביטוחי מנהלים ותיקים (למשל קרן י' )

    1. מצטער אמיר לא מכיר מספיק את הנושא הזה,
      אבל בהחלט ישנן מקרים בהם תקציב של 2.5% לא מספיק כדי לרכוש אבדן כושר עבודה לעובד. החלופה במקרה הזה היא השלמת התקציב על ידי העובד

  16. האם ישנו חסרון בפיצול השכר שבו מבוטח שכיר באכ"ע ל-2 חברות שונות?
    לדוג' עבור שכר של 30K חודשי, את החלק של ה-20K לבטח עם הראל (לדוג') ואילו את ה-10K האחרים לבטח עם חברה אחרת?

  17. ביטוח אכ"ע – הסוכן הפנסיוני הסביר לי שהחל מ-2018 אפשר לעשות ביטוח אכ"ע רק לחלק שמעל הקרן פנסיה (כלומר מעל 20K) ואילו ה-20K הראשונים יהנו רק מהביטוח שקיים באכ"ע?

  18. היי נדב,
    האם בעת העברת הצבירה מקרן הפנסיה לקופת גמל IRA נפגש ביטוח אובדן כושר עבודה ובכמה?
    כמו כן כיצד ניתן להימנע מכך או לחילופין לרכוש את החלק היחסי של מה שנפגע?

    בנוסף אשמח לדעת אילו עוד השלכות יש להעברת הצבירה מקרן הפנסיה לקופת גמל IRA (מעבר לאבדן אחוז יחסי מביטוח שארים מגיל 41 לגברים)

    1. בוקר טוב אלי,

      בהעברת כספים לניהול אישי חשוב לראות שנמצאים במסלול שכולל כיסוי מלא לאבדן כושר עבודה בכל גיל (כיום מסלול ברירת המחדל) במקרה זה אין פגיעה בגובה הכיסוי הזה.
      לגבי המשמעות של העברת הכספים, הרחבתי בקישור הבא https://pensuni.com/?p=2097

  19. כן קרן הפנסיה נמצאת במסלול ברירת מחדל (הלמן אלדובי מחקה סנופי) ומעביר לקופת גמל IRA את הצבירה כל כמה זמן,
    סוכן מטעם קרן הפנסיה אמר לי משום מה שבעקבות העברת הצבירה אם יקרה אירוע של אבדן כשר עבודה תהיה פגיעה בגובה הקצבה מהשכר המבוטח באופן יחסי כלשהו לצבירה שהועברה לקופת הגמל IRA…

    שאלה נוספת, האם בעקבות העברת הצבירה לקופת הגמל IRA ישנה פגיעה בשחרור מפרמיות?

    1. הפגיעה עשויה להיות בביטוח למקרה של מוות, במקרה של מוות ממחלה קיימת.
      כדי למנוע פגיעה בשכר המבוטח בקרן יש להשאיר בקרן צבירה בגובה 12 או 24 חודשים בהתאם לגובה השכר בתקופה זו.

  20. תודה !
    מה לגבי פגיעה בשחרור מפרמיות? האם גם הנושא הזה נפגע בצורה כלשהי כאשר מניידים את הצבירה לקופת גמל IRA ?

      1. תודה רבה על התגובה, אשמח לעזרתך מכיוון שאני עובד מדינה וההפרשות מתחלקות ל3…
        ישנן 3 הפקדות פנסיוניות: הפקדה מהשכר המבוטח, הפקדה על החזר הוצאות, הפקדה על עבודה נוספת (שעות נוספות וכדומה…).
        – ההפקדה על עבודה נוספת מופקדת ישירות לקופת הגמל IRA

        האם במקרה כזה תהיה פגיעה בשחרור מפרמיה על החלק הנ"ל במקרה של אירוע ביטוחי (זהו כמובן חלק משתנה כי הוא תלוי בשעות נוספות שנעשות מידי חודש וכדומה)?
        (שאר ההפקדות מועברות ישירות לקרן הפנסיה ומשם אני מעביר את הצבירה אחת לכמה זמן לקופת הגמל IRA)

          1. תודה אעביר גם את ההפקדות על עבודה נוספת לקרן הפנסיה.
            האם בגלל שלא היה רצף שלהן (רק על העבודה נוספת) תהיה איזשהי פגיעה בשחרור מפרמיה על החלק הנ"ל? ואם כן מה משך זמן האכשרה הדרוש?

            1. על גידול בשכר מעל 15% יש תקופת אכשרה נוספת של 5 שנים לעניין מחלה קיימת.
              במקרה של אירוע ביטוחי שלא נובע ממחלה קיימת אין תקופת אכשרה

  21. הי נדב
    האם קרן הפנסיה מקזזת מפנסיית הנכות ימי מחלה ששולמו לעובד ?
    תודה

  22. הי נדב
    האם קרן פנסיה מקזזת מפנסיית הנכות הכנסות שנבעו מעבודה שלפני קרות מקרה הנכות ( בעיקר מדובר בעצמאיים )
    לדוגמא – איש מכירות שיש לו הכנסות שוטפות ממכירות שביצע לפני קרות מקרה הנכות ?
    תודה

  23. יש לי ביטוח מנהלים בחברת ביטוח אחת (א') וגם ביטוח פנסיה המכסה את החלק היחסי המשלים בשכר.
    ביטוח אכע בחברת ביטוח אחרת (ב') במסגרת ביטוח קבוצתי, המכסה את החלק היחסי של ביטוח המנהלים (ביטלתי את הכיסוי הנ"ל בחברת הביטוח)

    ביקשתי לבטל את התשלום בגין אכע לקרן הפנסה ולהגדיל את הכיסוי הביטוחי לאכע דרך הראל כך שיהיה גורם אחד המכסה מצד אחד את כל תשלומי אכע ומצד שני שיאפשר כיסוי ביטוחי מלא כנהוג בחברות הביטוח (ולא קיים בפנסיה)
    תוספת התשלום במסגרת זו אף זול יותר מהתשלום במסגרת הפנסיה.

    נתקלתי בהתנגדות המעסיק בטוענה שחברת הביטוח (ב') תמציא מכתב המאשר שהיא מודעת לחוזר מנכ"ל האוצר בנושא "חוזר האוצר בנושא רכישת אובדן כושר עבודה על שכר המבוטח בקרן פנסיה"

    מה דעתך? האם יש קשר בין המכתב לבקשה שלי למעסיק?
    כיצד לדעתך אפשר להשתחרר מהפלונטר?

    אמיר

    אשמח לקבל את התייחסותכם/עצתכם בעניין

    אמיר

    1. בוקר טוב,

      את הכיסוי לאבדן כושר עבודה בקרן הפנסיה לא ניתן לבטל, ניתן להקטין אותו עד להיקף של 37% מהשכר. יש לקחת בחשבון שבמידה ותגדיל את הכיסוי תידרש בתקופת אכשרה חדשה על הגדלת הכיסוי.

      לעניין המכתב שבו נדרשת חברת הביטוח אני לא מכיר את העניין או את דרישת המעסיק

  24. שלום נדב ותודה על כל המידע!
    שאלתי היא – האם כשמחליפים קרנות פנסיה ומעבירים לקרן החדשה צבירה קודמת, האם תקופת האכשרה מתחילה מחדש?

  25. הי נדב
    האם בעת תביעת נכות , קרן הפנסיה מבקשת הוכחת הכנסה ומבקשת תלושי שכר במקרה של שכיר או דוח הכנסות כשמדובר בעצמאי ?
    תודה

    1. בקרן הפנסיה לא מבצעים הוכחת הכנסה
      1. הקרן מבקשת תלושי שכר כחלק מהתהליך לקביעת מועד האירוע המזכה
      2. יש מעקב הכנסות נכים כחלק מקיזוז קצבת הנכות בקרן

  26. שלום נדב
    אני חולה סרטן והתחלתי לקבל קצבת אובדן כושר. אין לי שארים ואף חתמתי על ויתור שארים.

    האם המוטבים שהגדרתי יוכלו למשוך את מלוא הצבירה בקרן הפנסיה החדשה לאחר מותי? (תגמולים+פיצויים)

    1. ושאלת המשך.
      האם המוטבים יכולים להמשיך ולנהל את הכסף בקרן הפנסיה כמסלול חסכון הוני, או שקרן הפנסיה תחייב אותם למשוך את הכספים?
      אם ניתן להשאיר את הכספים בקרן, האם היא צריכה להשאר על שם הנפטר או שצריך להעבירה על שם המוטבים?

  27. היי נדב,
    1. אז רק קרן פנסיה מחליטה האם לשלם לי אובדן כושר עבודה? אין שופ דרך לתבוע את קרן פנסיה בבית משפט למשל אם קרן מחליטה שלא מגיע לעמית אובדן כושר עבודה והוא חושב שכן מגיע? איך זה יכול להיות? אין חוקים ברורים? הרי משלמים סכומים גדולים כל חודש.
    2.תוכל בבקשה להסביר לע את הקטע הזה עם נסיון קודם, אם למשל עמית הנדסאי תוכנה, עובד כבודק תוכנה אבל לפני שעבד כבודק תוכנה עבד כשליח פיצה עוב כמאבטח או למשל היה מועסק בעבודה משרדית ויש לו אירוע אובדן כושר עבודה והוא לא יכול להמשיך לעבוד כבודק תוכנה האם קרן פנסיה שנגיד הכירה בזה שכבודק תוכנה הוא לא יכול לעבוד יכולה לא לשלם לו קצבת אובדן כושר עבודה בתענה שהוא יכול עבוד באחד העיסוקים הקודמים שלו?

    1. כדי לתבוע את קרן הפנסיה בבית הדין לעבודה עליך למצות את הליכים מול הקרן, הגשת תביעה, ערעור וכד'
      ככל שאתה סבור שהקרן התרשלה בניהול התהליך אתה יכל לתבוע אותה.

      לגבי השאלה השנייה שלך, התייחסתי אליה בהקשר של רואת חשבון. קרן הפנסיה מבחינה בין עובדי צווארון לבן לעובדי צווארון כחול, מי שיש לו השכלה לצורך ביצוע התפקיד לא "ישלח" לביצוע תפקיד ללא השכלה

  28. הי נדב,
    אין על האתר שלך.
    אני מקבל קצבת נכות גם מביטוח לאומי וגם מקרן הפנסיה כבר 4 שנים ואשתי "מכריחה" אותי להתאוורר ולטוס לחופש קצר של 5/6 ימים.
    לא טסתי בגלל מצבי 5 שנים..
    רציתי לדעת האם יציאה מהארץ למספר ימים מופיעה אצל קרן הפנסיה ואצל ביטוח לאומי?
    2 הקצבאות מסתיימות בסוף 2023 והטיסה אמורה להיות בספטמבר.
    האם לדעתך יציאה מהארץ למספר ימים, נראית לקרן הפנסיה/ביטוח לאומי כאילו אני לא נכה?…

    תודה רבה

    1. מבחינת קרן הפנסיה יציאה מהארץ לא צריכה להשפיע על הזכאות לקצבת נכות,
      את ביטוח לאומי אני לא מכיר מספיק כדי לדעת האם קיים סייג כזה שימנע זכאות לקצבת נכות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

Back to top button