חדשות

קו הצדק הפנסיוני

הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון, דורית סלינגר, השיקה היום את "קו הצדק הפנסיוני" שמאפשר לעובדים להעביר מידע על מעסיקים הפוגעים בזכותם לבחור מוצר פנסיוני. העברת המידע שמתאפשרת באופן אנונימי, תסייע לממונה על שוק ההון לאתר מעסיקים וסוכנים העוברים על החוק

אם נפגעת, באחד או יותר מהמקרים הבאים, באפשרותך לדווח למשרד האוצר:

  1. המעסיק או סוכן הביטוח שלו, אינם מאפשרים לך לבחור את החיסכון הפנסיוני (קרן פנסיה, ביטוח מנהלים או קופת גמל) באופן חופשי.
  2. המעסיק או סוכן הביטוח שלו, אינם מאפשרים ליהנות מהטבת דמי ניהול שקיבלת.
  3. המעסיק או סוכן הביטוח שלו, מציבים תנאים להעברת ההפקדות הפנסיוניות, אשר פוגעים בעובדים.

קו הצדק הפנסיוני

סעיף 20א לחוק קופות הגמל

כזכור, החוק קובע כי כל עובד רשאי לבחור את מוצר החיסכון הפנסיוני שלו. הזכות הבסיסית והחיונית של בחירת מוצר מאפשרת לעובד להתמקח על דמי הניהול, למקסם את החיסכון הפנסיוני שלו ולהתאים לעצמו את המוצר הטוב ביותר עבורו. שלילת זכות הבחירה, כולל מניעת הטבת דמי הניהול שהשיג העובד, היא פגיעה חמורה שכן משמעותה פגיעה בקצבת הזקנה בעת פרישה.

לפני כשנה פרסמה המפקחת הבהרה חשובה בדבר זכותו של העובד לבחור את החיסכון הפנסיוני שלו (לקריאה) וזאת בעקבות תלונות רבות שהגיעו למשרדה. והנה השנה במשרד האוצר מחליטים לעלות שלב ומשיקים את קו הצדק הפנסיוני שיטפל באותם המעסיקים המפרים את זכותו של  העובד לבחור את מוצר החיסכון הפנסיוני באופן חופשי.

בכוונתה של המפקחת, למצות את הדין עם מעסיקים שמפרים את הוראות החוק. דינו של העבריין עלול להיות מאסר או קנס בסך של כ-1.8 מיליון ש"ח.

מפניות שהגיעו לממונה על שוק ההון עולה כי מעסיקים מפרים את הוראות החוק ושוללים מעובדיהם את זכות הבחירה המגיעה להם לפי חוק. מקרה נפוץ להפרת החוק הוא כאשר מעסיק מאפשר לעובדיו לבחור חיסכון פנסיוני רק מתוך רשימת חברות שאיתן עובד הסוכן של המעסיק.

כיצד ניתן לפנות לקו הצדק?

אגף שוק ההון מצפה כי עובד שנמנעה ממנו זכות הבחירה יעביר מידע ל"קו הצדק הפנסיוני" בטלפון 3002* או באמצעות אתר האינטרנט של משרד האוצר (לכניסה).

בפניה יש לציין, עד כמה שניתן, את הפרטים הבאים:

  1. פרטי המעסיק
  2. פרטי סוכן הביטוח של המעסיק
  3. פרטי הפגיעה (למשל, האם המעסיק או סוכן הביטוח שלו סירבו להעביר את ההפקדות לחיסכון הפנסיוני שבחרת)
  4. מועד הפגיעה (אין צורך בתקופה מדויקת)
  5. האם יש תיעוד מאירוע הפגיעה (למשל, בדואר אלקטרוני בשיחת טלפון או בפגישה אישית)
  6. פרטי המעורבים ותפקידם

הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון, דורית סלינגר: "אגף שוק ההון נחוש לסייע לעובדים למצות את זכויותיהם. לכן, האגף יגביר את האכיפה על מעסיקים במטרה לאפשר לעובדים להשיג פנסיה ראויה. שיתוף הפעולה של המעסיקים נדרש לשמירה על זכויות העובדים".

רוצים להגיע עם יותר כסף לפנסיה?
רוצים להפסיק לפחד מהחיסכון הפנסיוני?
קורס הפנסיה הדיגיטלי של : פנסיוני להבין את הפנסיה הוא הפתרון עבורכם
כנסו לקורס הפנסיה הדיגיטלי שלנו https://pensuni.com/?page_id=7203

קו הצדק הפנסיוני by

נדב טסלר

נדב טסלר, מתכנן פרישה, משמש כסמנכ"ל מקצועי בקוואליטי שירותים פיננסים לשעבר סמנכ"ל מקצועי בהלמן אלדובי קופות גמל ופנסיה, ומנהל המוצר באגף השיווק במנורה מבטחים. מרצה כיום במכללת נתניה ומכללה לפיננסים BDO. בעל הבלוג : פנסיוני, להבין את הפנסיה. לנדב תואר M.A במנהל עסקים מהמכללה למנהל, B.A במנהל עסקים מאוניברסיטת בן גוריון והוא מחזיק רישיון סוכן ביטוח פנסיוני מטעם רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון.

תגובות

  1. שלום נדב,

    האם ניתן להבין מניסוח החוק שהעבוד יכול לבחור את סוכן הביטוח שלו? כלומר שהעובד איננו מחויב לעבוד עם הסוכן של מקום העבודה?

    תודה רבה,
    שמעון

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

Back to top button