דיני עבודה

העסקת עובדת זרה במשק בית

חברה שלי מעסיקה עובדת זרה בניקיון הבית. האם אני יכולה להעסיק אותה גם? האם אני צריכה לשלם לה גם לפנסיה? היא הרי תעזוב את הארץ יום אחד?

אסור להעסיק עובדים זרים בניקיון או בפעילויות אחרות מעבר לרישיון עבורו הם הגיעו לארץ. באינטרנט תוכלי למצוא שלל איזכורים על מפורסמים שנקנסו לאחר שהעסיקו עובדים זרים בביתם. (כאן וכאן)

לאחרונה, פרסמה רשות האוכלוסין תזכורת לגבי העסקת עובדים זרים בדגש על ניקיון משק הבית.

חל איסור מוחלט על העסקת עובדים זרים או תיירים במשק בית ללא היתר. כולל תיירים או עובדים הנמצאים בישראל עם אשרת עבודה חוקית לעבודה בענף אחר כמו פיליפינים העובדים בסיעוד או תאילנדים שבאו לארץ לעבוד בחקלאות.

באילו מצבים ניתן להעסיק עובד זר בניקיון?

ככלל, חל איסור להעסיק עובד זר בעבודות משק בית. חל איסור לנצל עובד זר שמטפל בנזקק סיעודי, לצורך ביצוע עבודות שונות לטובת בני משפחה אחרים של הנזקק הסיעודי.

ש: לשכנה המבוגרת שלי יש מטפלת זרה ובימי ראשון היא בחופש. האם אוכל להעסיק אותה אצלי בימי ראשון בעבודות משק בית?

ת: לא. המטפלת קיבלה אשרה לעבודה בתחום הסיעוד בלבד והיא אינה רשאית לעבוד בתחום אחר, או אצל מי שאין לו היתר להעסקת עובד זר.

כזכור, הממשלה הגדירה את ענפי המקצוע בהם נדרש סיוע של עובדים זרים ומשק הבית כמובן אינו נכלל בהם. על כן, העסקת עובד זר או תייר בתחום משק הבית היא עבירה פלילית לכל דבר ועלולה לגרור הליך של פתיחת תיק נגד המעסיק, הטלת קנסות מנהליים או הגשת כתב אישום.

האחריות על שמירת החוק מוטלת עלייך כמובן ולא על העובד.

רק כך ניתן להעסיק עובד זר

העסקת עובד זר מחייבת את המעסיק בקבלת היתר העסקה על שמו מרשות האוכלוסין וההגירה.
היתר העסקה חייב להיות רק לתחום שאושר לעובד. היתר להעסקת עובד זר ניתן רק למעסיקים בתחום הסיעוד, החקלאות, תעשייה ושירותים, תאגידי בניין ומסעדנות.

רשות האוכלוסין לא תאכף העסקת מסתנן, רק כאשר הוא מחזיק ברישיון זמני בתוקף בהתאם לסעיף 2(א')5 (למידע נוסף)

קנס בגובה 5,000 שקלים למעסיקים עובדים זרים

מעסיקים שיעסיקו עובד זר או תייר במשק בית וללא היתר, יוחלו עליהם הוראות חוק עובדים זרים התשנ"א -1991 ויוטל עליהם קנס החל מ-5,000 ₪ ועד עשרות אלפי שקלים.

לתשומת לב! בחוק למניעת הסתננות התשע"ה- 2014, שאושר בכנסת, נקבע כי על מעסיקים שיעסיקו עובדים זרים שהם מסתננים והפרו את תנאי שהייתם בישראל, יוטל קנס מנהלי מוגדל העומד על 10,000 ש"ח לעבירה ראשונה ו-20,000 ש"ח לעבירה חוזרת.

מסתננים שהפרו את תנאי שהייתם נחשבים כאלה שזומנו למרכז השהייה חולות ולא הגיעו, יצאו ממרכז השהייה ולא חזרו, לא חידשו את אשרת השהייה שלהם.

היכן ניתן לחסוך לפנסיה לעובדים זרים במשק בית?

במידה ואתם מעסיקים עובד זר ברישיון או עובד זר שקיבל היתר לעבוד בישראל חשוב שתדעו כי חלה עליכם חובה לבצע עבורו הפקדות לפנסיה, מכיוון שלא ניתן להפקיד לעובד לקרן פנסיה או לקופת גמל יש לפעול בהתאם להלכת הביצוע בקירוב, ולהפקיד את הכספים לחיסכון על שם העובד. יש להפקיד לחיסכון את חלק המעסיק וחלק הפיצויים. אין לנכות את חלק העובד משכרו.

תמונה ברישיון שימוש חופשי צולמה על ידי Jessica Lucia

>>>יצאת לפנסיה? כנראה מגיע לך החזר מס

רוצים להגיע עם יותר כסף לפנסיה?
רוצים להפסיק לפחד מהחיסכון הפנסיוני?
קורס הפנסיה הדיגיטלי של : פנסיוני להבין את הפנסיה הוא הפתרון עבורכם
כנסו לקורס הפנסיה הדיגיטלי שלנו https://pensuni.com/?page_id=7203

העסקת עובדת זרה במשק בית by

נדב טסלר

נדב טסלר, מתכנן פרישה, משמש כסמנכ"ל מקצועי בקוואליטי שירותים פיננסים לשעבר סמנכ"ל מקצועי בהלמן אלדובי קופות גמל ופנסיה, ומנהל המוצר באגף השיווק במנורה מבטחים. מרצה כיום במכללת נתניה ומכללה לפיננסים BDO. בעל הבלוג : פנסיוני, להבין את הפנסיה. לנדב תואר M.A במנהל עסקים מהמכללה למנהל, B.A במנהל עסקים מאוניברסיטת בן גוריון והוא מחזיק רישיון סוכן ביטוח פנסיוני מטעם רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון.

One Comment

  1. יש לי עוזרת בית זרה שיש לה תעודת זהות ישראלית (יש לה ילד בן 71/2 שאביו יהודי). אחת לכמה זמן היא צריכה לגשת למשרד הפנים כדי להאריך את תוקף תעודת הזהות. לאיזו חברה אני יכולה לרשום אותה ולשלם לה קרן פנסיה ופיצועים מבלי למלא דו"ח בריאות, ועמלת ניהול נמוכה .ולשלם חודשית לפי הפעמים שהיא עובדת בחודש.
    אני לא רוצה לתת לקרן הפנסיה את מספר כרטיס האשראי ולא לתת הוראה בנקאית.
    העובדת כיום היא אם חד הורית, אביו עזב את הארץ.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

Back to top button